Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 790 ggr
[marthiiina]
0

Tips och råd.

Hejsan.
Jag vill ha lite tips, idéer och råd på hur jag ska lära min hankatt att äta blötmat.
Det är som så att han är oerhört matglad och äter till maten är slut.
Han har lätt att lägga på sig vikt och som jag förstår det är det lättare att hålla vikten med blötmat då det mättar mer än vad det ger så att säga.
Problemet är ju då att mina två honkatter som är lite svårare att hålla vikten på, äter ju samma mat och de har alltid maten framme, då jag med flera metoder försökt ha mat tider, men det fungerar inte. Hankatten, Ludde, kommer ju åt all ställen som de kommer åt och därmed så är det knepigt att ha olika matplatser åt dem. Ingen av dem äter dessutom blötmat. Alls! de äter alltså inte ens rått ny styckat kött, eller köttfärs.
Så hur gör man då?
Har testat lägga blötmat ovanpå torrfodret, men då knuffar de av det och äter torrfodret ändå.
Har testat att använda majsvälling för att göra det hela mer attraktivt men det fungerar inte heller.
De äter nu pro plan adult protection. De älskar maten alla tre och pälsen är fin och hullet är det bäste det varit på honkatterna. Men som sagt så är det knepigt att portionera ut då Ludde äter till maten är slut medans honkatterna bara äter när de känner för det och är det ingen mat där då så blir de sura och skiter i att äta samt pissar i sängen….
Alla råd och tips är välkommna.
Måste försöka klura ut något sätt så Ludde inte är överviktig hela tiden. Inte för att det verkar störa honom alls, han har fin glansig och mjuk päls och pigga ögon osv. Men känner att han kommer få problem senare i livet om han forsätter ligge över hela tiden.
Mvh

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Börja med att lära katterna att maten serveras vid tre tillfällen per dag.Äter inte katten upp maten så plocka bort den.Låt hanen äta instängd i ett rum och honorna i ett annat rum.Sen halverar du torrfodermängden och serverar 1 msk blötmat ihop med torrfodret.Äter inte katten så kan du ju testa att spetsa blötmaten med något katten gillar.Tonfick leverpasej.krossade torrfoderbita.Mina katte älskar de små påsarna från RC med blötmat.Inte någon bra blötmat och hiskelit dyr mat.Men för att lära en torrfoderkatt att äta blötmat så kan det var ett alternativ en tid.

Stolt ägare till tre La permer

Jourhemmet
0

Byt även ut ditt torrfoder som innehåller väldigt mycket spannmål för det gör katten tjock.

[Anunnaki]
0

Både # 1 och # 2 skriver bra saker. Torrmaten innehåller något som katter tycker luktar väldigt gott och därför kan det vara svårt att få dem att äta något annat men det går. Men A och O är att ge dem mat endast två eller tre gånger per dag och den mat som inte är uppäten tar man undan. Du måste övervaka måltiderna så att ingen stjäl från den andra och stäng gärna in åtminstone någon i ett rum för sig själv medan de äter.

Väg katterna en gång i månaden och skriv upp det i tabellform så ser om de håller vikten. Det kan vara väldigt svårt att få en katt att gå ner i vikt vet jag av erfarenhet men det är ju bra om en tjockis inte fortsätter att gå upp.

Torrmat är ett otyg så fasa över dem på blötmat som innehåller endast köttbiprodukter alternativt barf eller en kombination. Krydda maten med någon tesked tonfisk så går det nog ner speciellt om de inte knaprat på torrmat hela dagen.

Jag gav mina katter RC och Orijen något år för länge sedan men nu äter de i princip enbart barf plus egna jaktbyten. De får mat av mig två gånger per dag och tigger aldrig mellan målen. Jag ger dem 60-70 g kött per måltid utom mina två tjockisar som får betydligt mindre och gammelkattan som får både mer och fler gånger per dag.

Kolhydrater i kattmaten utgör en risk för diabetes, torrmat är en risk för njursvikt även fast katten inte är så gammal.

Lycka till