nybliven mamma som bajsar och spyr galla?
Min nyblivna mamma (ungarna överlevde tyvärr inte) har sedan några timmar bajsat löst över hela lägenheten, t.o.m i soffan.
Vissa gånger var det lösa korvar, andra bara brun vätska.
Nu ligger det gallaspya på golvet, hon är jätteslö, ligger bara och sover och bryr sig inte om nånting..
Vad kan detta bero på.. ?
Tack för snabb hjälp!!
Åk till veterinären med henne. Hon kan ha fått livmoderinflammation eller något dött foster som är kvar i magen.
.
Jag kan då inte känna något i magen, men det kan vara livmoderinflammation alltså?

Min gissning direkt var havandeskapsförgiftning. Någon moderkaka som inte kommit ut kanske? Är det de så dör de ifall de inte får hjälp snarast.
Hoppas det är någonting annat inte lika farligt. Men jag hade tagit in henne direkt till veterinären nu genast.
Hur är det med spenarna. Tänker på mjölkstockning. Men hon måste till veterinären.
Har nyss pratat med veterinär.
Han sa att det kunde vara i samband med förlossning och att jag skulle avvakta och se till så att hon äter och dricker osv.. vi får väl se hur det går.. :(

Fast avvakta hur länge? Är det någonting som måste ut så är avvakta ingen bra idé alls.
Har haft en bekant vars hona dog av havandeskapsförgiftning, det gick över natten:(
Ett ultraljud eller röntgenbild för att se ifall någonting är kvar, och sen eventuellt öppna upp och plocka ut isåfall.

När du skriver bara ligger och sover och inte bryr sig om någonting, det är för mig ett stort tecken på att det är fara och färde.
Låter väldigt konstigt att en vet säger så, byt vet, jag skulle aldrig våga vänta!

Nej, jag hade absolut inte väntat i det här läget.
Var bor du någonstans? Blå stjärnan i Göteborg har ju öppet dygnet runt och det finns ju jourveterinärer.
Jag vet inte riktigt..
Först frågade han om jag såg nåt rött i vulva, och det gjorde jag. sen var det inget mer med det, utan jag skulle avvakta.
Ingenting annat är öppet just nu vad jag vet… :(
Vet ni något man kan ringa och rådfråga?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle redan sitta i bilen på väg in till veterinären om det vore min katta.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Han kändes inte helt ok heller,
Jag bor i Borlänge.. :(
Jag vet ju ingenting som är öppet

Såg precis en annan tråd av TS för en månad sedan där hon fick en kull där flera i kullen dog. Hur gick det med den bebisen som blev kvar där?
Kanske denna mammakatten och den andra kan turas om att ta hand om den ungen, ifall denna mamman skulle sakna sina bebisar.
Och i en annan tråd såg jag att du hade en 13-veckors kattunge också. Hoppas att de kan trösta lite ifall hon börjar gå och leta.

Hittade det här om jag googlade lite snabbt:
Dalarna
Namn
Övrig info
Mottagning för hund, katt och mindre sällskapsdjur
Samuelsdalsv. 2 B, 79161 FALUN, 023-646 10
Hedemora Smådjurspraktik
Välkommen till Din smådjursveterinär. Här kan vi operera, röntga och allt inom allmän medicin.
Kranv. 10, 776 33 HEDEMORA, Tfn/fax 0225-77 42 22
Blixbo Klinik
Blixbo 159 Brandsarvet, 79015 SUNDBORN, 023-620 11
Borlänge Djurklinik
Spelmansg. 28, BORLÄNGE, 0243-21 13 27
Djurklinik Nälser AB
Nygårdsv. 25, 78170 BORLÄNGE, 0243-844 85
Falu djursjukhus har väl öppet dygnet runt.
Jo den lilla kattungen mår bra än.
Den äter mat numer och diar nästan aldrig, men Missen (Katten som tråden handlar om) försöker lägga sig brevid den och få den att dia.
Mamman till den lilla bryr sig inte då dessa levt ihop sen de var 12 veckor gamla ca.
Men, kan man ringa detta som akut? det kan man väl? :S
dom har inte telefontid längre. och jag kan inte ta mig till falun just nu :(

Detta är ju akut!
Är det någonting som ligger kvar i magen så är det inte säkert hon klarar sig tills imorgon. Vill det sig illa så kan det ju vara så.
Finns de ingen djur ambolanse hos er då?? som kan komma och hämta?.

Akuta sjukdomsfall mottages under jourtid fram till kl. 22.30 vardagar som helgdagar, efter överenskommelse per telefon med jourhavande veterinär på telefon 023-646 10.
Jag ringer för fullt, vi får se vad dom säger!

Det är två mil mellan falun och borlänge. Buss, tåg, taxi?
Ifall du inte får tag i dem så kanske du borde åka direkt istället.
Har pratat med dom nu.
Hon sa att jag skulle ta tempen och se till att hon får i sig vätska osv, blir hon inte bättre så skulle jag åka in.
Grejen är den att jag har inte ett öre, och hon är inte försäkrad.
Kan man inte få en räkning istället?
Jag håller tummarna för att hon blir bättre!
Men hur länge ska du vänta på att hon ska bli bättre? Om hon spyr galla så har hon inte fått behålla någon mat på ett tag.
tills imorgon sa hon, men blev hon sämre skulle jag åka in.
Just nu sitter hon och äter iallafall. spyr/bajsar hon något mer åker jag in.

En del tar på räkning men de flesta gör det ju inte.
Det är ju tyvärr någonting man får ha i åtanke. Veterinärskostnader. Det blir det ju alltid, någon gång på djur. Och speciellt ifall man tar kullar, då är ju risken stor att någonting går fel.
Saken med förgiftning är ju att det sprider sig i kroppen. Väntar man för länge kan det vara försent för då hjälper det inte att ta bort det som förgiftar kroppen. Det har spridit sig redan.
Hur går det?
Tass!
Hur går det med katten?

Om dina katter blir dräktiga får du se till att stoppa undan pengar, så att du kan betala när saker som dessa händer. Det bästa vore om du kastrerar dina katter
Håller med dig fullständigt!
Lycklig ägare av devon & sphynx
Hon är piggare nu, äter, busar och myser.
Jag Ska kastrera dom, dom har gått på p-piller hittills men jag missade en gång och det räckte tydligen
fast p-piller förhindrar löp,dom kan fortfarande bli dräktiga. fortsatte du o ge piller efter det missade? kan vara därför hon förlorade kullen…
S*Winsnes Wilda
#32 Katter kan bli dräktiga fast de går på p-piller då pillret förhindrar bara löpet inte ägglossningen.. Katter får ägglossning genom parningen.
Om du inte har råd med kastrering nu så håll katterna inomhus och separerade om du har någon fertil hane inomhus.
Blöder honan? har hon feber? spyr hon fortfarande? Tycket att de är konstigt att hon blivit så bra på 5timmar om man läser ditt första och sista inlägg.
Bara så du vet så för akut rådgivning och som dessutom kan ge räkning i akuta fall är Distriktsveterinärerna. De finns en station i blge och en i hedemora. Hoppas allt går bra/bättre och att det löser sig för er!
Hon mår mycket bättre idag! :)
Och direkt jag får mina pengar så ska de kastreras :)