Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2522 ggr
[nettaahs]
0

Nån som behöver kattmamma ?!?

Hej!
Min katt födde inatt.
4 st, 2 döda, 2 missbildade..
kroksvanskar (verkligen som snäckor) och böjda ben.
Då jag ska ta bort dessa ungar så tänkte jag fråga om ni vet några nyfödda kattungar som behöver en mamma?
Mamman är jättebra med ungarna, tycker så synd om henne..
Jag bor i Borlänge.

SaraC
0

Kroksvans är ingen anledning att avliva katter för. Har du pratat med veterinär om det här?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Svidjas
0

#1 böjda ben är nog det dock.

http://www.svidjas.se

[nettaahs]
0

kroksvansen spelade väl ingen roll? benen är så böjda och möter varandra, trampdynorna möter magen.
Det ser jag som en anledning till att avliva katter.

SaraC
0

#2 Ja, möjligtvist, men det kan ju också vara något som inte behöver innebära något missbildning, man vet ju aldrg. Det jag var mest intresserad av om en veterinär varit inkopplad och vad denna sagt.

[nettaahs]
0

nej nån veterinär är inte inblandad.
Och det syns att det är en missbildning

Svidjas
0

Vill du ha stöd så finns jag på mail, har nyss själv varit tvungen ta bort 2 kattungar pga kramper, vet hur det är: ragdoll@svidjas.se

Hoppas nån behöver hennes mjölk

SaraC
0

#3 Det var ju du som skrev om kroksvanse, varför nämnda den om den inte har någon betydelse? Ursäkta om jag kapade tråden med mina frågor men det lät så konstigt från början.

[nettaahs]
0

för att jag skrev att dom hade missbildningar?
men oj, jag ber verkligen om ursäkt och ber verkligen om din förlåtelse för att jag råkade nämna att dom hade kroksvans ?  :S

SaraC
0

#8 Nej, för att du skrev att de hade "kroksvanskar och böjda ben", vad skulle du själv utläsa av det från någon du inte kände? Detta kan väl innebära ganska mycket och du har ju uppenbarligen inte ens fråga en veterinär. Men ursäkta att jag brydde mig och frågade.

Josefa
0

Om det är twisted legs kissarna har så kan man komma till rätta med det genom massage mm. Så det är ingen anledning att ha ihjäl dem för.

[MonEnil]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här kan du läsa om och se bilder på twisted legs. Jag har dock inte hört talas om svansar som snäckor, så kanske är det något annat fel om de inte börjar räta ut sig.

http://www.showcatsonline.com/x/update_on_kittens_born_with_twisted_legs.shtml

http://www.showcatsonline.com/x/bracing_twisted_hindlegs.shtml

UlrikaD
0

#11 Oj, helt otroligt att det går att ordna. Finns det liv finns det hopp tydligen.

Svidjas
0

#11 men fantastiskt!

Josefa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Baltazars svans kunde man slå knut på när han var väldigt liten. Numera ser den ut som ett frågetecken!! Han hade även en del andra missbildningar (saknade penis) som dock rättades till med operation.

På bilden med en kull flaskuppfödda ungar vars mamma dog under kejsarsnittet för ett par år sedan.

lukasfelix
0

#14 vadå har han fått en konstgjord penis?

Jourhemmet
0

Det går att kissa utan en penis, hur tror du honorna gör.

Josefa
0

Nej, urinröret slutade där penis skulle börja. Så man har helt enkelt tänjt ut urinröret någon cm och sytt så det sitter i kissöppningen.

Baltazar är ju också en moderlös kisse, så man märkte ju inte att han hade fel på kisseriet under de första veckorna eftersom jag då torkade honom i baken och fick ut allt kisset. Det var sedan när han började gå på lådan själv som problemen kom. Eftersom urinröret slutade en bit ifrån själva öppningen så fick han inte ut allt kisset utan det samlades i en lite "påse" innanför öppningen. Så han fick en bula och gick som om han hade en liten spann mellan baktassarna.

Han opererades första gången när han var 8 veckor. Hans urinrör var väldigt trång så det fick öppnas upp. Sen hade han ingen pung, men han hade testiklar i ljumsken så han kastrerades då också. Sen opererades han två gånger till och den sista gången hade han växt till sig någorlunda, han var nog 4-5 månader då, så tänjdes urinröret ut på honom och syddes fast i öppningen.

lukasfelix
0

Vet att de kan kissa utan penis men personen sa att penis rättades till så därför min frågan……

Josefa
0

Nä jag skrev att missbildningen rättades till. Då med meningen att kisseriet fungerar nu.

LaSadie
0

Lite Off Topic nu….

On Topic… Om TS inte orkar kämpa med kattungarnas ben så hoppas jag att TS hittar moderlösa kattungar. Kolla med närliggande katthem om de har en kull som behöver en mor. Lycka till!

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min lilla Moa föddes tydligen med helt böjda ben, ägarna trodde aldrig hon skulle kunna gå. Tack och lov rätade de ut sig och hon är bara lite hjulbent idag, som Zeb Macahan ungefär Skrattande

UlrikaD
0

Hur har det gått för kattungarna tråden handlade om?

UlrikaD
0

Hur har det gått för kattungarna tråden handlade om?

[nettaahs]
0

Kattungarna lever inte längre tyvärr…

Josefa
0

Stackars små kissar som inte fick leva.

Hade annars gärna tagit emot dem.

[nettaahs]
0

tycker det var mer synd att låta dom leva, benen gick utåt, sen inåt, nästan som ett uppochner vänt hjärta. och dom tjöt varje gång jag rörde benen. det Syndes att de hade ont.

[nataschaj]
0

Sorry om ja kapar tråden nu men.. varför ens spara på sådana kattungar för??

Bara en fundering, inget annat!.

Josefa
0

Av den enkla anledningen att det är liv det handlar om. Avlar man fram kattungar så får man helt enkelt göra allt som går att göra för dem, och inte bara nacka dem för att de inte blev som man väntat att de skulle bli.