Välkommen bebisar :D
Den 10 juni föddes fem småttingar hemma hos mig. De äter och växer, tror även de bråkar lite då och då. Haha. De sover ihop och mamman är sååå duktig! Det är min tjeja det!
Men.. nu är jag bara nyfiken, hur kommer det sig att ungarna blev nästintill svart/vita (med lite orange och grått i) när mamman är mycket ljusare (se bild) och pappan är vit och nästintill gulaktig? :)
Grattis till min tjej till hennes underbart fina bebisar <3
Det där med gener är komplicerat, men jättekul om man läser på :D någon av föräldrarna måste bära på ett mörkt anlag. mörk färg brukar ofast vara dominant.
~ Bara döda fiskar följer strömmen.
Hehe jo det är klart :D Får kika runt lite. Vet inte vilka färger pappans föräldrar hade. Men min flickas pappa var rödtigrerad och mamman var… brun? Som min tjej har jag för mig, minns inte riktigt.
Tyckte mest det var roligt att alla blev så mörka (förutom tjejen längst ner på bilden), trodde i alla fall någon skulle ha mer rött i sig men icke ^^ Och en är nästintill svart med mörkgråtigrerade ben (4e från höger) :P Super söta. :)
Därför att din hona är svartmönstrad med vitt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
med vit och nästintill gulaktig hur menar du då? är hanen helvit? isf är han en annan färg under..
Hm.. försökte lägga upp en bild på hanen nu men det står "unknown error", försökt fyra gånger, med olika bilder, försökt flytta bilden från minnet till skrivbordet men funkar inte.
Men nej han är inte helvit… Vet inte hur jag ska förklara det, är inte så bra på teckningar. Men han är vit på bröst, mage och lite i ansiktet. Sen ljus röd (nästintill gul) på rygg, huvud och svans. Ska försöka lägga in igen.
En till bild på mamman gick att lägga in i alla fall :)
Jättifina bebisar och mammakatt :D
~ Bara döda fiskar följer strömmen.

Mammakatt är genetiskt svart med vitt och pappa katt är röd/vit. Så det är inte så konstigt att du fått svarta kattungar med vitt.Däremot borde det ju ha blivit fler mönstrade Men vi kan ju konstatera att både mor och far bara bär på ett anlag var för mönster.Enkelt att könsbestämma kattungarna blir det ju också.
Stolt ägare till tre La permer

#8 Det är bara honor va? Eftersom pappan är rödvit (cremevit). Alla brås på mamma. Hade det varit en röd i kullen hade det varit en hane?
Jag tycker det är jätteintressant med den där genitiken men kan inte många strån där än :P

Nej det kan inte vara honor.Det är hanar.Honkattungar ärver en färg gen från mamma och en från pappa.Hankattsungar ärver färg efter sin mamma.I den här kombinationen är hanarna svarta och honorna skulle ha varit paddor.

#10 Ahaaaaa!
Hur ärver de mönster då??

Mönster ärvs inte könsbudet men det är en dominant gen.

Okej. så om en svart hane parar sig med en bruntabbyhona borde alla ungar bli mönstrade, som i TS fall (det ser ut att vara små tigré/tabbymarkeringar på alla små). Likaså om ena föräldern är mönstrad men inte den andra, så borde alla ungar bli mönstrade. Eller kan det bli solida ungar då med?

Och jag ser förresten att iaf två av ungarna är paddor, alltså honor :) Den längst till vänster och den längst ner på bilden.
#13 mins min trötta hjärna rätt kan 2 mönstrade föräldrar få mönstrad avkomma men även solida om föräldrarna bär non-agouti.
En mönstrad + solid får mönstrade avkomma om inte den mönstrade bär nob-agouti…
2 solida får bara solid avkomma

Aha, så en solid katt bär inte på agouti, men en mönstrad katt kan bära på nonagouti.
Jag ser inget rött på ungarna.
TS, har du kollat könen?

#16 Solid katt bär på mönster, deras mönster ligger dolt under deras solida färg. Däremot behöver inte mönstrade katter vara bärare av genen för solid.
#18 MEN två solida kan aldrig ge mönstrad avkomma.

#17 Jodå, jag ser små röda prickar på nr.1, samt lite ljust rött i ansiktet, en prick på halsen och en mitt på huvudet på den som ligger underst i bild.

#19 Det vet jag redan, min kommentar var svar på #16. Så simpel kunskap om färggenetik har jag redan och det borde ju alla skaffa sig innan de ens tar sin första kull.
#21 Det var menat för att ingen skulle missförstå, vilket man nog lätt kan göra om man inte är insatt.
#20 På min skärm ser det inte rött ut.
Oj många svar nu :) Har inte varit inne på ett tag och kattungarna här hemma blir hela sex veckor gamla på fredag, övermorgon :) Och ja, IceJossan har rätt, de två hon pekade ut på bilden är två honor, resterande hanar.
Här kommer lite bilder på bebbarna från i förrgår :) På bild: hane, Dallas, "nr 2" på bilden överst.
Å gud sikken sötnos Dallas är! 
#26 Ja gud han är såååå vacker :D Och redan tingad med för den delen :P
Åh, Dallas!! <3 Men dom är fina allihopa! :) Är det raskatter eller huskatter?
#30 Tack :D Dumle stannar hos mig :) Fick kämpa med honom, han höll på att inte överleva vid födseln.
Det är norsk skogkatt utan stamtavla, så ja, det räknas som huskatter :)

Jisses, vilka söta små lurvtroll!
#32 tack tack, små, söta , lurviga OCH busiga så det sjunger om det och än är de bara 6 veckor gamla (imorgon) :P Phu :)
*stoppar i fickan och smyger iväg* 
#34 OMG u didnt :'(
åh så söta. Hoppas du vaccinerar och har hem åt allihop :)
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
#36 inte hunnit dit än men är på g :) Har hem åt tre av dem.
#38 hehe många verkar gilla Dallas, komiskt att han är den enda katten som bara EN ENDA person i "verkligheten" har sagt är söt, vilket är hans köpare. Alla andra har fastnat för alla de andra :P Men jo, jag håller med, han är allt vackrast :) Så stilig pojke han kommer bli ;)
#39 aha oej, vad är det för ras? :)
Hahaha.. det ser ut som du har slängt in alla i ett hörn, "för nu ska matte fota"…
#42 - Jag ber om ursakt for ett sent svar, jag totalt missade din kommentar.
Min katt Dollar ar en blandning mellan norsk skogkatt och hans mamma var typ 75% skogis om man ska rakna over det i procent (och om nagon ska opponera sig sa kan jag saga att jag aven satt stamtavlan och allt annat dock inte pa mamman saklart eftersom hon ar en huskatt)
Medarbetare på matlust

#45 Med andra ord är kattungana 100 % huskatt.

Jag skulle kunna tänka mig hela högen!
#44 haha nej då. Tvingades möblera om lite snabbt så lade dem i buren så länge så jag inte skulle klämma någon av dem sen öppnade jag "takluckan" när jag va klar o fotade för de låg så sött. o de är nyfikna på kameran :P
#45 okej :)
#46 sånt där snack vill jag inte ha i den här tråden tack. Inga nedlåtande tankar alls. Var snäll och respektera det.
#48 haha ja herregud ja, jag med kan jag lova :D Älskar dem alla. Och imorgon kommer en kompis morfar och kollar på lilla Zoda, sen är de bara Sam kvar (som jag tycker är en av dem finaste) Haha. ^^
#49 Får jag bara fråga (menar inget illa). Varför uppfattar du det som nedlåtande att någon kallar dom huskatter? Dom är ju det.. 
Är det nedlåtande att kalla katterna för huskatter?:p

Är det något fel på huskatter?

Mer nedlåtande att alla huskatter måsta ha någon ras i sig för att vara speciella. Huskatter är underbara som dom är behövs ingen ras för att göra dem unika 
#53 Kunde absolut inte sagt det bättre själv. "Katter med 50 % norsk skogkatt", som om det skulle vara bättre katter då.
Instämmer helt, huskatter är underbara utan at ha någon slags ras i sig.
Katter med hög procent av en viss ras kan ärva en hel del av rasens typiska beteende. Det kan vara en bra information.
Så att säga att det är fel att nämna att det finns någon typ av raskatt i huskatten håller jag inte med om.
Däremot är väl alla katter speciella. Med eller utan stamtavla.
Lägger upp en bild på vår lilla "bastard". Ett underbart olycksfall. (Mamman äkta skogis med stam).

#56 Min huskatt som har en mamma som är norsk skogkatt har inget av det våra renrasiga katter har. Det enda jag kan se är pratandet, annars så flänger hon fram och som apa. Mer som sen kategori 4 katt 
#57 Vi har haft/har tre stycken egna samt 5 kattungar som vi fortfarande har kontakten med. Alla dessa har en mamma som är hel skogis och de har alla samma lugna temperament som de vuxna renrasiga skogisar vi har. Så visst kan det vara olika men jämför man de vuxna katterna med varandra så tycker jag att jag ser väldigt många rastypiska drag hos både blandkatter och renrasiga. Våra två renrasiga har helt olika stam och ålder.
Det har ju absolut ingenting med vad traden handlar om.
Men hur som helst sa ar huskatter lika mycket speciella som raskatter, de ar ju katter lika mycket som raskatter men om jag till exempel skriver att min huskatt har valdigt mycket raskatt i sig betyder det inte att jag inte kan acceptera att min katt endast ar en huskatt.
Det ar ungefar som att jag sjalv berattar att min mamma ar fran Sverige och min pappa ar fran Finland. ;o)
Medarbetare på matlust
#59 Vad är det som tråden handlar om då? Är det inte huskatter som tas upp i tråden (#36 t.ex) bl.a. Är det inte dessa kattungar som är utgångspunkten för vidare diskussioner?
Sen handlar väl tråden om flera olika saker. Färger, mönster, genetik, och huskatt fenomenet.
Oj.. hur fan orkar folk? :S
Jag ville mest av allt lägga upp bilder för att visa upp mina underbara katter, UTAN något tjafs. Men iFokus är väl tydligen så, alla ska hålla på och diskutera kraftigt. Vill inte ha något nedlåtande eller något! Ville dela med mig av mina bilder, ha svar på en fråga, INGET annat.
#61 Vad jag kan se så har ingen sagt något nedlåtande i denna tråd 
Söta husisar by the way!
Jag tycker inte heller att folk har sagt något nedlåtande och jag håller fast vid att dom är helt underbart söta!! Särskilt Dallas och Dumle! Spelar väl ingen roll att det är huskatter, såna är precis lika charmiga som en renrasig! Puss på dom små sötnosarna!! Du har inga nya bilder på dom?