Mina nya Bebisar
I fredags fick jag två nya honkatter vid namn Smilla & Kharizma (kallas för Misma)
Dom är fulla av liv och superduper söta.
Min syster fick 4 kattbebisar, 2 honom och 2 hanar, och mamman är en helt vanlig bondkatt. Dock vet vi inte vem pappan till ungarna är. Tänkte se om ni har en aning, av att dömma på bilden.
Funderade också på om det möjligtvis kan vara 2 hanar i bilden då ungarna är rätt olika.
Vad tror ni? :)
Svart-spräcklig- Kharizma, "tigrerad" - Smilla
(visste inte vilken kategori jag skulle välja men tyckte denna blev rätt passande)
MVH

Här är alla Fyra. Vad tror ni, är det möjligt med olika hanar?
Och det syns kanske inte jätte bra men den svarta- Kharizma har en lite fluffigare päls medans Smilla har en jätte slät, nästan hal päls.
"Dock vet vi inte vem pappan till ungarna är. Tänkte se om ni har en aning, av att dömma på bilden."
Lite slarvigt skrivet, menar ju självklart om ni har en aning om hanen också är bonkatt. =)
De forsta kattungarna i #0 ar honor och angaende palsen kan aven huskatter vara langhariga helt utan att behova ha en ras av nagot slag i sig.
Jag har hort att det kan vara mojligt att tva olika hanar befruktar en hona men det vagar jag dock inte konfirmera eftersom jag inte ar helt saker men kattungar kan vara helt olika i bade pals, utseende och beteende trots syskon med samma foraldrar och man kan inte domma efter en bild vem pappan ar eller om han ar en raskatt eller ej men han ar med storsta sannolikhet ocksa en huskatt. Daremot kan du rakna ut vilken farg hanen har genom att titta pa kattungarna och mammans farg.
Medarbetare på matlust
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har hört att en kull kan ha olika pappor, så att om en kulle har 4 ungar så kan det vara 4 olika pappor. Vet dock inte hur säkert det är men jag tycker det verka stämma med tanke på hur farfars katter såg ut.
Två hanar ur samma kull, ingen av de är lik mamman på något sätt och vis (min kompis hade mamman).
Ena (Måns) såg exakt ut som en Norsk Skogkatt med bruna fina ögon, lång fin päls som är svart/brun tigrerad. Lätt i typen.
Den andre (R.I.P Trisse<3) var väldigt lik en Blåmaskad Birma, dock hade han inte den långa pälsen som de har men teckningsmässigt var det så, dock hade han både tjockare och lite längre päls än mamman. Blå fina ögon.
Mamman var bondkatt, kortpälsad med vita tecken på haka och tassar. Brunspräcklig (påminner om viltgrå på kaniner) och väldigt liten av sig.
Jag tror på att en kull kan ha olika pappor med tanke på vilka enorma skillnader det kan förekomma i en kull. Men jag vet inte om det är så.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Katter kan ha en kull på 7 kattungar med 7 fäder :)
har inget svar på din fråga, men söta är dem :)
Varför avlar man på det viset?
På första bilden har du en svartsköldpadda och en mönstrad svartsköldpadda med vitfläck.
#6 Menar du men flera olika fäder?
De som faktiskt avlar tror jag knappast använder olika pappor till en kull, då blir ju ungarna oavsett vad bondkatter (korsningar). Utan de som avlar seriöst har ju en och samma pappa som är ordentligt genom kollad av vet och som gjort ett antal undersökningar och prover.
De som "avlar" med olika fäder är oseriösa.
En kull som har olika fäder får de normalt genom att honan smitit ut eller att ägaren inte orkat brytt sig om att kastrera. Under tiden honan är parningsvillig så kan flera stycken "passa på" och sen finns det också de som gärna våldtar en hona och blir en av de olika fädrarna på det sättet.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag menar varför man avlar utan att hålla koll på vem honan parar sig med.
1# ja hanen kan mycket väl vara bondkatt…varför är det så viktigt att veta vem pappan är om man släpper ut fertila honor så de blir dräktiga?
3# enkel genetik. Läs vad som är reccessivt anlag och vad som är dominant. Långhår är reccessivt maskat lika så. Dvs de är maskat din Trisse var och båda föräldrarna bar på maskat.
Reccessiva anlag syns inte men dominanta gör de.
Visst är det gulligt med kattungar! En sak som många kanske inte tänker på är dock att katter är väldigt duktiga på att reproducera sig. En fertil hona som får gå utomhus helt fritt kan få massor av kattungar på bara ett år. Därför är det bra att kastrera sin katt så snart som möjligt, gärna innan den blir könsmogen, för även om vi alla älskar katter så är det ju inte alla som kan ta hand om 30 stycken i ett hushåll. 
Pappan till dina kattungar är säkerligen också en huskatt ("bondkatt"), för det är inte speciellt många seriösa uppfödare som låter sina fertila hankatter springa löst utomhus. En okastrerad hankatt brukar ge sig iväg långt från hemmet för att ragga upp kattflickor, och därför är det inte säkert att den kommer hem igen…dessutom hamnar de gärna i slagsmål med andra okastrerade hanar och då kan de bli skadade. Ingen seriös uppfödare skulle utsätta sina katter för sånt.
Lycka till med dina kissar.