Allergisk..
Ja , då har man kommit hem efter att ha gjort ett allergitest på apoteket.
Det var som jag trodde. Allergisk mot mina underbaraste djur.
Vad gör jag nu? Jag vill verkligen inte ge bort dom, är det någon som har tips på vad som kan minska allergin?
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Jag har både allergi och astma. Tyvärr tål jag inte huskatter, och vissa raser, mina Maine Cooner går dock bra.
Mitt tips till dig är att prova dig fram med de receptfria alternativen på Apoteken. Rådfråga personalen om vilket/vilka medel som skulle passa dig bäst med tanke på de besvär du har.
Själv så använder jag Aerius och Rhinocort turbuhaler (pollensäsongen). Har inga som helst besvär. Men allergi är så individuellt. Du måste själv känna om du mår bra på de preparat du använder sedan och hittar du inget som passar dig, så är det tyvärr omplacering som jag skulle råda dig till.
Om du får luftrörsbesvär, med hosta och pip, då måste du söka läkare för rätt behandling.
Hoppas du hittar de medel som passar dig!
Det finns ju inga såna behandlingar som man får använda jämt..
#2 Menar du att man inte får använda allergitabletter jämt? Det gör jag. Varje dag.
De sa så till mig i alla fall..

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Städa ofta.Ha kattfritt i sovrummet och medicinera är vad jag gör.
Stolt ägare till tre La permer
Beställ en tid hos läkare och visa upp resultatet av allergitestet. Jag får Aerius utskrivet och äter det varje dag. Vore det så illa, så skulle jag ju inte få det 
Men de äter jag inte för mina katters skull. Man ska inte utsätta sig för allergener om man inte är nödgad till det. Om jag skulle bli dålig av mina katter, så skulle jag omplacera dem.
Men som sagt, läkare vet bäst och det är ju de som bör rådgöra med dig.

Jag äter allergitabletter varje dag och kompletterar med astmaspray vid behov.
Det funkar om jag städar ofta, dammsuger varje dag osv.
Men kommer städningen efter så blir det inte bra.
Sen beror det ju på hur jobbiga besvär man har. Det är ju skillnad att försöka klara av lite klåda än att man inte kan andas.

Det ska finnas akupunktur mot allergier, även mot pälsdjur!
När jag är uppi djuren så kliar det nåt så kopiöst, och jag blir snorig.
När jag inte är uppi dom men är i lägenheten blir jag täppt i näsan,nyser och det kliar i ögonen då och då..
Känns inte som att det blivit så extrem allergi (dock har den kommit pö om pö så risk finns ju att den blir värre) så jag tänkte att det måste ju finnas saker man kan göra för att minska allergin?

#9 Börja då med att testa vanliga allergitabletter som du köper receptfritt på apotek. Finns ju även ögondroppar och nässpray ifall det behövs.
Det brukar hjälpa en hel del. Sen är en del också mer allergiska på sommaren i och med att det är mycket pollen som flyger runt också. Kan bli bättre framåt hösten, även ifall det är just katt du är allergisk mot.
Funderar på om det är så att man kan byta Kattsand också, att kanske det hjälper?
Just nu har jag ju småkornig klumpande sand som hamnar överallt i lägenheten..
Har inte läst allt men jag har erfarenhet av att leva allergisk med katt.
Innan jag skaffa min cornish rex katter bodde jag hemma med två huskatter som jag inte tålde
Vi kom fram till att den största allergi utlösaren var avföring och saliv. Så jag fick sluta tömma kattlådan, + att vi bytte sand. Everclean eller likande fick jag astma besvär av så vi testade Öko plus, ett träfiber strö som är klumpbildande.
Sen så börja jag städa 1-2 gånger i veckan, dammtrorka, och bada katterna regelbundet. Jag hitta något som hette biolife, petalcleanse som man ska stryka i pälsen med en trasa som ska plocak upp allergenerna efter 4v ska ca allgernarna minska med tyå 80%. Vet inte om jag inbillade mig men jag tyckte det funka. Sen så sover jag alttid i ett kafftritt sovrum och äter allergi medicin regelbundet, varje dag, året om. Dock har jag allergi mot en hel del andra saker som damm, pollen o.s.v :)
Du får gärna pm:a mig om du har fler frågor o.s.v
Lycka till!
har varit kattallergisk sen jag var liten och har tagit clarityn vid behov. Vi har alltid haft katter och även om vi begränsade det till max två katter så var morrona väldigt jobbiga med snorig näsa och röda ögon som kliade (katterna fick ändå inte vara på mitt rum). Men jag gav mig inte, katterna var viktigare för mig och besvären kunde jag leva med, inget livshotande. Med tiden klarade jag våra katter riktigt bra men klarade inte av mina vänners katter, blev hyperallergisk av dem.
Jag har lärt mig att långhåriga katter och hankatter klarar jag bra men honkatter och korthåriga fungerar mycket sämre (vilket är ironiskt för mitt hjärt Sizzi är både hona och korthårig
), nu 19 år gammal känner jag sällan av allergin och jag kan till och med kela med Sizzi. Min omvårdnadslärare och jag kivades mycket över det faktum att jag har kattallergi och ändå har katt. Hon anser att man ska avhålla sig helt från katter eller annat man är allergisk emot vilket jag inte ansåg.
kan tillägga att jag i början inte kelade med katterna särskillt ofta och att jag alltid bytte tröja och tvättade händerna efter. Märkte att det lindrade väldigt mycket
Vet inte hur pass det kan hjälpa men jag tykte luften här hemma blev bättre med en luftfiltrerare. Inte lika mycket stoff som flyger runt, kan kanske bidra till en liten förbättring. Positivt också om man inte tål pollen då det kan minska mängden pollen i luften inomhus också under våren. Gav resultat för min far.