Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 927 ggr
[LucyInTheSky]
0

Tjock kattkille på 3 år..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er kattmänniskor!

Min Melvin har blivit en aning rund.. Och jag vill INTE att min katt ska få massa sukdomar som diabetes osv av att jag inte har koll på mat här hemma så jag har läst runt och även pratat med sjursjukhuset.. Men de säger en aning olika..

Veterinären ville att jag skulle köpa ett skitdyrt ligthfoder och mata honom med.. Jag är ganska petig med innehållet dock efter allt jag läst på nätet så vägrade köpa detta.

Själv äter jag enligt LCHF och det absolut bästa hade väl varit att barfa mina älsklingar men just nu har jag verkligen kunskap eller tid och vi är mitt uppe i en flytt. Kan jag enbart ge dem blötmat? Och hur ska jag lägga upp det? Hur mycket blötmat ska de ha på en dag? Kan man ge dem fri tillgång till blötmat eller ska jag kontrollera det med fasta tider? Så svårt då katterna är så olika med.. Vissa är matvrak andra tar en tugga och bryr sig inte mer..

De är innekatter alla utom en. De har tillgång till två höga klösträd och hyllor att klättra på. Leker med dem en stund varje dag (dock är tjockisen svår att motivera till lek)

Råd och hjälp fina kattmänniskor hur jag ska kunna aktivera min tjockis och mata honom rätt =)

Killarna är ganska stora allihopa utom Nemo som är alldeles normal viktig.

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag skulle testa med fri tillgång till blötmat.Fungerar inte det så börja ge utportionerade måltider.

Stolt ägare till tre La permer

ingann
0

Mina får torrfoder till lunch och kväll i mindre portioner och blötmat till frukost. Om jag inte portionerade upp torrisarna skulle min husis rulla fram för han äter ALLT Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[LucyInTheSky]
0

Jag är mest rädd för alla kolhydrater de får i sig i torrfodret.. Katter ska ju inte äta sånt. Så därför hade blötmaten varit bäst.. Men är lite nojjig med över deras tänder om de bara ska äta blötmat.

noir
0

om våtfoder inte funkar för din katt eller om du är rädd att de ska bli dåligt för att du ska iväg eller om du är på resande fot så finns det ett torrfoder som hjälpt en cornish som var fet att bli smal. Porta 21 sensetive heter det och måga rekomenderar.
Just pga inehållet så har jag köpt en provpåse till mina kissar :)

Brajg
0

KÖpte en Porta21 säck och det verkar vara populärt här hemma :)

IceJossan
0

Endast blötmat, säger jag. Gärna utblandat med vatten så mättar det ännu mer för stunden.

Skippa alla kolhydrater, det är det som blir fett på en katt! Veterinären ville säkert att du skulle köpa Specific FRD, ett bantningsfoder som faktiskt funkat många gånger, men varför servera svindyra kolhydrater istället för bra köttproteiner? Nej kör blötmat flera gånger om dagen istället.

TIMMY
0

Jag skulle nog vara mer nojjig för tänderna om dom fick torrisar med mycket kolhydrater. Förrutom att torrfoder är för poröst för att ha effekt på tänderna så kan de kila fast sig bitar som kan börja bli bakteriehärdar. Ge kycklingvingar/ben så försvinner tandsten på några dagar.

Sehvrin
0

Om du fortsätter att ge honom torrfoder så kan du leka "jaga maten" med honom. Det går helt enkelt ut på att man kastar iväg en torrfoderkula i taget och låter katten jaga. Det får i alla fall fart på min tjockiskatt som annars brukar ta det ganska lungt Glad

Men det bästa är nog att enbart ge blötmat.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Ronon-m]
0

Om han ska gå ner i vikt så ska han absolut inte ha light foder då det innehåller jätte mycket kolhydraterr. Dom går oftasft upp utav det. Säger som andra här har gjort, ge honom bara mjukmat. Bozita eller Mjau är väldigt bra märken :)

Du kan aktivera honom genom att försöka få honom att jaga leksaker som kattspön, mina gillar dom med mycket fjädrar på. Även laserpekare är poppis bland mina missar. Även kanske gå med honom på promenader, fast du kanske inte vill lära honom att få lusten att gå ut. Jaa det finns en massa olika saker, en kattunnel är även det roligaste mina katter vet, dom flyger och springer runt som dårar när den kommer fram :)