Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3303 ggr
maccus
1

ögoninfektion katt kille 3år gammal

hej

idag när min utekatt en kastrerad hane 3år gammal kom hem så såg det vänstra ögat lite skumt ut det var lite gult klet vid ögonvrån närmast näsan & kanterna runt själva ögat dom var lite rosa/röd färgade att han har fått någon form av ögoninfektion det förstår jag men hur botar man det på bästa sett utan att behöva gå till en vetrinär om det inte förvärras då dvs någon som har ett bra knep el tips på vad jag kan göra för att försöka bota han själv inledningsvis innan ett ev vetrinärbesök nån slags huskur eller nåt liknande

tacksam för svar    Glad

[sakring]
0

Om det skulle vara så att hornhinnan är sönder så måste du uppsöka veterinär. Annars så kan du koka upp lite vatten och låta det svalna och badda med hushållspapper eller om du har steril koksaltlösning. Använd inte bommull kring ögonen.

Men du är skydlig att söka veterinär om du inte klarar av att sköta om ögat själv eller om det blir värre.

[Norrbysa]
0

Om det kommit plötsligt så kan kissen fått in något i ögat och då är det bra om veterninär kikar på det.

Mitt råd är att börja med att skölja med steril koksaltslösning 2-3 ggr om dagen och om det inte blivit bättre på en eller två dagar så kontakta veterinären.

maccus
0

ok tack för svaren men jag tar han till en vetrinär imorgon för han verkar vara öm på själva ögonlocket oxå för när jag rör där så så troligtvis så har han råkat få in nåt skräp i ögat

maccus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

katten hade en liten infekterad varböld vid ögonlocks kanten på det vänstra ögat troligtvis från ett slagsmål med en annan hankatt en klo som har rivit upp detta lilla sår som senare blev infekterat & blev en varböld & han fick ögondroppar med antibiotika 1 droppe i ögat morgon & kväll i 10 - 12 dagar sen är han frisk igen 995 kr kostade det besöket som var över på mindre än 5 min en bra timpeng att vara vetrinär ;)

Josefa
0

Jodu, men hyran för lokalen kostar också. Och allt pappersrbete.Tungan ute

Kissen blir iaf bra i ögat igen.

ingann
0

#5 för att inte tala om vad all utrustning kostar att köpa in till en klinik..  tänk om arvodena vore ren förtjänst, då skulle jag utbilda mig direkt Flört

TS: Skönt att det inte var värre:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[MonEnil]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Moms är det på veterinärvård också, så av 995 kr är 199 kr moms till staten.

Hoppas ögat blir bra.