Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4445 ggr
takykardi
0

Värmeslag ?

Tror vår ena hankatt kan ha fått värmeslag. Har inte varit hemma idag så jag vet inte hur myckit han har druckit idag och det blir VÄLDIGT varmt i lägenheten nu på sommaren.
Han är ganska slö, fast båda katterna är det nu när det är så varmt. Men han är slö på ett annat sett. Så spydde han lite när vi kom hem. Igen mat kom upp utan bara lite vätska. Sen så var han våt i rumpan och det var någon genomskinlig vätska där. Har inte sett att han skulle ha haft diarré. Har försökt kyla ner honom nu så han verkar lite bättre. Tror ni det kan handla om värmeslag ?

OberonsMatte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oj, det låter inte bra! Här kan du läsa om värmeslag hos katt:

http://www.kattstatus.se/sida61.html

Sajtvärd Katter iFokus

IceJossan
0

Kontakta veterinär :O

#1 Bra artikel!

takykardi
0

Läste artikeln men blev inte så mycket klokare över om det är värmeslag han har. Ska försöka ta tempen på honom men kan bli svårt. Är ensam hemma och har inte gjort det på honom förut :s

takykardi
0

38,8 visade termometern, så speciellt varm är han ju inte. Och det borde han ju vara vid värmeslag.

takykardi
0

ringde veterinären och de har inte tid att ta emot oss förrän 1-tiden inatt. :(

takykardi
0

han försökte bajsa just men det kom bara genomskinligt slem. Han stod upp å bajsade på golvet bredvid lådan, så antar att han kanske har ont också. Vet inte alls hur jag ska göra. Veterinären sa att vi kan vänta med att komma dit ifall han blir bättre. Nu var han ju uppe och gick lite och "bajsade". Men nu ligger han ner igen. Skulle ni åka dit inatt eller skulle ni vänta till imorgon ? Ska såklart hur som helst åka och visa upp honom.,

Brajg
0

Så fort du bara kan…

OberonsMatte
0

Om katten försöker bajsa (eller ännu värre - kissa!) utan att det kommer något och verkar allmänpåverkad är det akut och kan inte vänta till imorgon!

Sajtvärd Katter iFokus

takykardi
1

De hade så mycket att göra hos smådjurskliniken inatt så vi slapp aldrig dit. :/ Men hjalmar mår bättre idag och har ätit och druckit. :) En bekant hade varit med om någonting liknande och då hade katten svår förstoppning ? Finns det något speciellt man borde ge åt katten ifall han har förstoppning ?

takykardi
0

Jag masserade hans mage lite och efter en stund gick han på lådan. Det kom lite bajs som var lite löst men också lite slem.

tuska
0

Vid misstänkt förstoppning kan man ge ett vanligt mikrolax, han ska även dricka massor, ha många skålar med vatten som du ställer ut i din lägenhet.

Parafinolja kan man ge, doseringen står på flaskan.   Jag skulle nog göra ett veterinärbesök, de kan känna på magen och avgöra om katten är förstoppad.

takykardi
0

Tack för tipsen !

Jag är så otroligt trött på veterinärer nu. På lörda natt var ja uppe och vakade med honom länge, när vi fick reda på att vi inte skulle slippa till veterinären med honom. På söndag var han mycket piggare så jag tänkte att jag ringer till en annan veterinär på måndag, som jag har mer förtroende för. Men jag ringde och ringde och hon svarade inte, så jag misstänker att hon har semester. Så då tänkte jag att jag får väl ringa till smådjurskliniken iaf. Men nej det gick inte heller, det var något fel på telefonlinjen eller nåt, för samtalet gick bara till vår stads växel. Det är nog inte meningen att han ska få åka och visa upp sig. :( blev tvungen att ta ledigt från jobbet idag för jag är så himla trött av allt oroande.

Men igår åt han lite blötmat, lite fick och lite medwurst. :) Så jag blev jätteglad. Och idag vaknade jag av att han hostade upp vääärldens största hårboll. :O Sen kom han direkt till sängen och tiggde mat precis som han brukade göra när han var frisk och kry. :D Så nu misstänker jag att det var dendär gigantiska hårbollen, eller snarare "hårkorven", som är boven i dramat. :o

tuska
0

Där hadde du problemet.   Har du en långhårs katt så är det bra om du ger  kattmalt för att undvika dessa hårbollar, jag sår kattgräs i blomlådor så mina korthårskatter smaskar i sej, de hjälper till att rensa magen från "bollarna".

AgnetaB
0

Borsta också varje dag så slipper de slicka i sig allt hår o du få dyra veterinärräkningar. Billigt o bra!

takykardi
0

Vi har en långhårskatt men de var inte den som var sjuk. Fast båda tvättar ju varann så. Var och köpte mat som skulle hjälpa mot hårbollar, så vi får se om det funkar. Iaf tyckte de att det var jättegott. ;D Försöker borsta honom nångång i veckan men det är ganska svårt att få bort pälsen för han har så otroligt hal och fin päls så det händer inte mycket när jag borstar honom. Men lite kommer bort iaf. :)

Tack för alla svar ! Det känns jätteskönt att han är normal igen. ^^

EmoSasuke
0

Vad skönt att höra att han blev bra igen! :)
Går han på lådan som han ska nu med? :)

~Master and Monster~

-Welcome to the nine circles of Hell. Which one do you belong to?-

Vill ni läsa min blogg? Vill mer än gärna ha hjälp, skriv då ett PM så får ni användarnamn och lösenord, och även adressen såklart, så ni kan läsa den. OBS! Det är oftast ingen rolig läsning…

takykardi
0

Japp, det gör han. :) det känns jättebra!

EmoSasuke
0

Så skönt att höra! :)

~Master and Monster~

-Welcome to the nine circles of Hell. Which one do you belong to?-

Vill ni läsa min blogg? Vill mer än gärna ha hjälp, skriv då ett PM så får ni användarnamn och lösenord, och även adressen såklart, så ni kan läsa den. OBS! Det är oftast ingen rolig läsning…

AgnetaB
0

Se till att skaffa en bättre borste o en bra kam så får du bort en hel del hår varje dag.Hör med någon som kan sådant inte kanske någon på djuraffären.