Parning?
Jag har längr velat ta en kull kattunge på min ragdollstjeja.
Men det är så att jag har inte stamtavla på henne. Därför går hon under namnet "huskatt" Jag har letat runt efter hanar. Skulle så gärna vilja hitta en raggiiskille till henne. Han behöver ej ha papper.
Jag vet att vissa tkr det är fel. Men jag letar vidare.
Finns det någon som har en ragdollkille att låna ut till parning?

Tyvärr får ingen uppfödare låna ut en renrasig katt till dig så du får försöka hitta en på blocket kanske.
Kolla hur det kommer sig att hon inte fick stamtavla. är hon verkligen renrasig? en stamtavla kostar 300 kr att köpa så de kan inte skylla på att det kostar mycket.Eller kunde de inte ge henne stamtavla då de kanske avlat på en som hade avelsförbud, eller en sjukdom?
Kolla upp så hon inte är sjuk, inte roligt med sjuka bebisar
.Har inte exakt koll på vilka sjukdomar som förekommer hos ragdoll men HCM, fiv/felv och blodgruppering bör du göra. Det är ganska dyrt att föda upp seriöst.
Fundera lite på varför du vill ha ungar på henne, vad kan hon tillföra? inte bara att hon är söt och snäll för det är de flesta katterna
Blir det några ungar så se till att vaccinera,id-märka ,avmaska, veterinärbesikta innan leverans och att de måste stanna minst till 12v.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men snälla rara…VARFÖR i hela friden vill du ägna dig åt oseriös avel? Jag hoppas till gud att du inser hur tokiga dina planer är innan det är för sent.
Sajtvärd Katter iFokus

Undrar också varför din hona inte har stamtavla.Om du nu ska sätta dina planer i verket så börja med att scanna njurar och hjärta plus att du måste kolla blodgrupp på henne.I vilken del av landet bor du?Om du tittar på Pawpeds sidan så ser du vilka veterinärer som scannar inom hälsoprogrammet.
Fast det bästa vore ju om du kastrerade din hona och köpte dig en katt med stamttavla.Huskatter finns det som sagt var ett överflöd på redan.
Stolt ägare till tre La permer
men varför inte kastrera denna katthona. Köpa dig en ragdoll med stamtavla. Läsa på en MASSA om avel, inse hur mycket som behöver göras och hur mycket det KOSTAR att avla seriöst, och sen om det känns bra så kör på seriös avel.
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

jag tycker aldrig om folk som vill ta kattungar bara för att dom promt skall göra det , det finns 150 000 katter man kan ta hem som behöver hem , att bidra till att dom inte får något hem är oförståerligt för mig
vi köpte själva en renrasig med tavla , men vi tog aldrig nån kull på henne . däremot fick hon vara med på en utställning
och som dom andra säger: varför har hon inte nån stamtavla ? borde hon ha om hon kommer från en seriös uppfödning
Du borde helt klart fundera över varför hon inte har stamtavla.
Jag tänker alltid hur lätt jag skulle ha kunnat avla fram huskatter trots avelsförbudet på min katt. Inget jag någonsin funderat på, men det finns säkert dom som inte känner sig hindrade att gå vidare med en parning.
#5 150000?
#0 vetrinärsbesikta din katt och om hon är okey, så go for it.
#7 en veterinärbesiktning är ytlig och säjer ingenting om ifall katten bär på ärftliga sjukdomar som förs vidare till ungarna. Absolut inget som rekommenderas!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Kan förstå att många vill ha kattungar från sin underbara katt, men huskattsavel är överflödigt och helt enkelt oansvarigt. Hoppas du omvärderar och inser att om man har avelsplaner är det bättre att börja i rätt ände med en raskatt med stamtavla som är klar med alla tester.
/Fridaybrew
Om du propt måste ta en kull på henne kom ihåg att båda föräldrarna ska ha scannat hjärtat+njurar och kollat om de har navelbråck innan parningen då rasen har det hälsogrogrammet. Även om din hona inte har stamtavla så vill du väl inte riskera att avkomman blir sjuka. Vill du undvika att kattungarna dör i blodgruppskrock bör båda partnerna kolla blodgruppen på katterna.
Sen kan man ju undra vilken anledning din hona inte har stamtavla. Har hört alltförr många bortförklaringar av säljaren varför katter säljs utan stamtavla. I de stora hela lurar "uppfödaren" köparen att betala dyra pengar för en raskatt utan stamtavla som oftast inte är vaccinerad, id-märks osv föräldrarna är aldrig hälsokollad.
Visst kostar en raskatt mer men man får vad man betalar för…
#10 du har en stark poäng
något för många missar, tack för att du poängtera det!

#7 ja det finns ca 150 000 hemlösa katter i sverige idag och leka hobby uppfödare bara för man (vill ta en kull) bidrar tills ökningen av dessa hemlösa , då är det bättre man tar hand om nån av dessa ist
#12 visst finns det så många hemlösa katter och katthemmen är överfulla, men om man enbart tänker på den biten så låter all avel ganska absurd. Alla skulle ju kunna gå till katthemmen istället när de vill ha katt eller fler katter..
ibland vill man ta en kull för att kunna ha kvar något av sin älskling den dagen den går vidare, har du tänkt på det med?
#13 Om man vill ha "kvar något" av sin katt räcker det inte med EN kull, så det skälet är helt idiotiskt. En katt bör få sin första kull före 3 års ålder och lever katten i 15-20 år är det verkligen inte säkert att kattungen man behåller ens överlever sin mamma.
Gläds åt den tid du får med din katt och utsätt henne inte för så totalt onödiga hälsorisker som dräktighet och förlossning innebär. Den dagen hon går bort kan jag lova dig att det finns hur många andra kattungar som helst som väntar på en omtänksam och kärleksfull matte.
Sajtvärd Katter iFokus
#13 det var ju den typen av kull jag menade, jag menade inte att man avlar oftare än en gång.. då hade jag nog skrivit så :)
#13 om man vill ha något efter sin katt oavsett om de är raskatt, blandraskatt eller huskatt/bondkatt så vill man väl sträva efter friska avkommor men varför vill så få "hobby uppfödare" hälsoundersöka föräldradjuren så att man vet att kullen har bästa möjliga förutsättning att vara fri från defekter och medfödda sjukdomar.
Jag vet ingen som föder upp katter utan stamtavlor (huskatter mm) som verkar vilja lägga pengar på navelbråckfrihetsintyg, HCM och njur-scanning, Fiv/felv test, blodgruppering och de saknar oftast förnyad vaccination mm utan man släpper ut sin hona då de löper så hon kan para sig med vem som helst
#13 Ibland kanske man måste låta bli att vara självisk. Med tanke på hur många som vill ta/tar en kull på sin underbara hona så måste det ju finnas mååånga underbara katter. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Din katt ar jattefin och saker valdigt speciell precis som alla andra katter ar pa sitt eget vis men jag rekomenderar dig att antigen kopa en avelskatt med stamtavla eller kanske bli fodervard?
Om du nu bestammer dig att pront ta en kull pa din katt tycker jag att precis som manga ovanstaende sager folja Ragdollens halsoprogram och aven krava det av hanen du hittar. 
Medarbetare på matlust
#13 ALLA katter är underbara för SINA ägare… Ska alla ta kull(ar) då för att ha kvar något av sin underbara katt?
Precis som #14 skriver så är det inte säkert katten man sparat lever längre än mamman så då har man iaf inte något kvar.. För att vara säker på att ha något kvar av sin 1a "underbara" katt så måste man nästan först para den och spara en hona, när kattungen är ca 2 år får du para den och spara en hona osv.. Lever den 1a katten, låt säja, 20 år så har du 9 kullar, dvs 10 katter.. Och endast gud vet hur många av de övriga man sålt/gett bort avlat av sig och blivit ormföda/hemlösa etc…
Nä, ska man avla öht på djur så ska de vara helt friska med alla tester gjorda.. Man ska inte leka med såna saker om man inte vet ordentligt vad man sysslar med. Jag skulle aldrig drömma om att ta avkommor på mina djur (skogkatten har dock haft en kull genom uppfödaren)..
/Ingalill
#19 mitt inlägg kan man visst tolka hur som helst.. jag skrev INTE att man ska avla på sin älskling utan jag skrev att det finns dem som vill ha en kull för att ha kvar något från sin älskling när den gått vidare. jag skrev inte att det var bra, jag skrev att en sån anledning kan finnas!
"#12 visst finns det så många hemlösa katter och katthemmen är överfulla, men om man enbart tänker på den biten så låter all avel ganska absurd. Alla skulle ju kunna gå till katthemmen istället när de vill ha katt eller fler katter..
ibland vill man ta en kull för att kunna ha kvar något av sin älskling den dagen den går vidare, har du tänkt på det med?"
avel vs katthem, skulle då själv välja katthem. och varken uppfödare eller att avla hemma. jag tycker att om man nu tänker på att det finns så många hemlösa och ensamma så borde man inte avla alls, inte av 'någon' anledning alls.
Tack, jag har läst igeon alla kommentarer och reflekterat och tänkt.
Jag kommer inte ta en kull från henne.
Historien om när jag skaffade henne tar jag inte här, men jag har full koll på att hon är frisk efter vänder var och varannan nu känns det som. Trotts detta har jag valt att kastrera henne.
Jag siktar på att skaffa mig en kastrerad ragdollhane framöver.
Med ordentlig stamtavla som jag förhoppningsvis kan ställa ut.
Jag vet att det var fel av mig att äns spekulera i att ta en kull på henne.
Jag har inte insett hur fel det är. Jag har inte fattat varför man måste ha stamtavkla hit och dit när man ändå endast ska ha katten som sällskap.
Jag fick se både hennes mammas oh pappas stamtavla. Men jag la ändå ut pengar på att se att hon faktiskt var helt frisk.
Men ja. Jag har dunkat in i min skalle att det är fel.
Nu blir det kastrering o 2 veckor.
Om man nu vill ha något kvar efter sin katt så kan man väl spara en hårlock eller halsbandet eller favoritfilten. Och så ta ett foto på katten. Kattens avkomma är ju ändå inte samma katt, utan en egen individ.
#20 Rakattavel är en kostsam och kunskapskrävande hobby som inte går att jämföra med huskattsavel. Det är helt olika marknader.
Sajtvärd Katter iFokus
#21 En stor eloge till dig! Jag blir otroligt glad av att läsa att du har tänkt om!
Sajtvärd Katter iFokus
#21 Jag blir också jätteglad. Du är klokare än de flesta
.
Jag jobbar som ombud för Agria och försäkrade nyligen en katt, en "majn kojn" som matten köpt för 4 000:-. Katten hade dock ingen stamtavla, var inte vaccinerad, veterinärbesiktigad eller nåt. Jisses vad den köparen hade blivit blåst! En renrasig main coon kostar kanske 6000:- och då är föräldrarna både höftledsröntgade och HCM-scannade, kattungen är avmaskad flera gånger, vaccinerad 2 ggr, chippad och veterinärbesiktigad. Man har även en garanti mot dolda fel hos katten mm mm.
#25 till vilket värde blev katten försäkrad? Då menar jag kattvärdet inte skada.
/Fridaybrew

#21 blir jätteglad att du funderat ordentligt. Visst har du rätt i att man inte behöver stamtavla om det bara är till sällskap men man kan ju fundera varför kissen inte fick det.
Du kan ju ställa kissen du har i huskattsklass efter kastreringen
#20 jag tolkade nog ditt inlägg så som du menade det.. att man kanske vill ha något kvar av sin älskling när den gått vidare… om du bara tar 1 kull, hur kan du då veta att du har något kvar? mamma katt kanske lever tills hon blir 20 år medan kattungen du sparat kanske dör när den är 5 år.. då har du ju inget kvar.. så för att säkerställa det måste du fortsätta avla. Eller avliva mamman efter första kullen men så var väl inte tanken?
#21 jättebra beslut
Du verkar ha tänkt till ordentligt:)
#25 Doldafelförsäkring har man oavsett stam eller inte… Oavsett om uppfödaren tar försäkringen eller inte så är det denne som ska reglera ett dolt fel. Utan försäkringen får uppfödaren betala ur egen ficka
#26 Man kan inte livförsäkra huskatter/blandraser högre än inköpsvärdet:)
/Ingalill
#28 Jag trodde (och är nästan helt säker på) att huskatter bara kan livförsäkras för högst 1000 kr, oavsett inköpspris. För raskatter gäller dock inköpspriset.
Sajtvärd Katter iFokus
#26 1000:- är max om katten inte är registrerad.
#28 Kan inte tänka mig att denna "uppfödare" tecknat någon dolda fel-försäkring. Jag antar att du menar att man har ansvaret även om det inte finns någon försäkring, men det gäller bara om en privatperson köper av en näringsidkare, vilket stamnamns/kennelnamnsinnehavare i allmänhet räknas som. I det här fallet lär hon inte ens ha ett kvitto på katten, så det är kört om det händer något.
Spekulera på men min fråga var riktad till #25 som faktiskt vet.
/Fridaybrew

På Agrias hemsida står att läsa att oregistrerad katt endast kan få en livförsäkring på 1000.
Stolt ägare till tre La permer
#30 aha.. trodde det var som för hundar.. dvs inköpspriset:) Alltid lär man sig något nytt..
Läste precis på If att husisar inte får ha liv öht.. alltså måste jag kolla igenom mina försäkringspapper så jag inte betalar för något jag aldrig kan få ut;)
/Ingalill
För oregistrerad hund gäller livvärde högst 6 000:-. Det finns ett bolag som försäkrar till vilket värde man vill, men skulle något hända så att man behöver ha ut livvärdet så sänker även de till dessa belopp (det gäller hund, vet inte hur det är med katter).

jag har alltid något kvar från mina djur, jag har bilder,fina minnen,speciella ögonblick så alla mina djur kommer alltid leva med mig inom mig =). tänker ofta på dom som gått bort och har egen kyrkogård hemma där mina djur ligger begravda och på så sätt har jag dom nära mig =)

#20 skillnaden där är priset
ingen köper en huskatt för 6000 kr , en sån kan man få sen kan man kasta ut den när man tröttnat men att kasta ut en katt för 6000 kr svider och den är märkt så man kommer bli kontaktad när den hittas
en katt på ett katthem kostar allt från 400-1000 kr ca räknat , vet vissa som säljer för 400 kr men då är dom inte (enligt mig) i skick att säljas
Och jag ser inget fel i att ta en katt från ett katthem , vad skiljer den från andra katter ? den är lika mycket värd som en katt med hem och man hjälper en hemlös till ett liv med närhet och kärlek , mena tt ta kullar själv inom huskatten gör att man bara bidrar till den siffran ökar och det garanterat till 80% , får man en kull på 6 ungar och ger bort alla så garanterar jag att alla inte kommer bli kastrerade och merparten komemr springa ute och producera mer katter som i sin tur producerar ännu mer ungar osv osv
#36 DU har fel! Tyvärr blir väldigt många "lurade" när de köper katter så de betalar dyrt för sina huskatter:
Långhåriga Perser/Mainecoon Kattungar
4 000:-
Västmanland – Katt
5 000:-
Stockholm – Katt Blåmaskade Sagokatungar 50% Angora Perser
3 100:-
Göteborg – Katt Alla dessa är huskatter som max försäkras till 1000 kr.
/Fridaybrew

#37 vilka priser!! du kan få en renrasig för 5000!. Maine coonblandningarna är bara avmaskade vid leverans och det är ju absolut det viktigaste (hoppas ni fattar att jag är ironisk). stackars folk som går på det där

Det är prissättning efter utseende om man kollar blocket-annonser.
Finns en annons nu med ljuvligt söta röda fluffiga kattungar. Blandraser. De ska de ha 3000kr styck för.
Medans då andra som är lika mycket blandraser fast kanske inte lika "roliga" färger säljs för 100kr.
fattar inte hur vissa folk tänker!
#39 våran blandras (brittisk korthår) kostade 300 kr.. 1 månad efter såg jag blandras igen till salu av brittisk korthår. dom kostade 2000
dom var bara avmaskade.. så irreterande