Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1364 ggr
[Forest]
0

Frågor om idmärkning o lite annat

Tjo!

Vi har bokat en kattunge genom ett katthem. Vi kommer se till att den kastreras,vacc och chipas + försäkras. Det är en semilhårig huskatt allså lite längre päls (tänker på frågorna nedan om det hjälper lite) .

Jag har lite frågor och hoppas på trevliga svar. Då jag ínte haft katt på några år och då hade jag inte direckt jätte kollen när det gäller bra foder vi köpte RC o det åt våra katter o alla åt o var glada, köpte det för det var inte det billigaste och för att de sa att det var bra foder. Men läst mer o mer om fodret o inser att det är för mycket skräp i fodret.

Vilket foder är då bra? Enligt dig det bästa? Kan man Bafa lite på katten oxå? Gör det till hunden + ger färskfoder.  

Nästa fråga Kattsand :) Viken Kattsand är bra och huffsad pris, priset kan variera pga hur bra det är allså dyrt men håller 3 v gör inget om det är lite dyrare.  Kattsand från ÖoB duger dom? jobbar där o vet att ganska många köper denna vi har som jag säger kristallsand, flera säger den är bra men hmm ja den ser inte så gräv-vänlig ut.

Kattlåda, vi hade 1 takad och en vanlig men våra katter gillade den utan tak ska man satsa ändå med en med tak?

Sen en fråga till hörde senast idag att alla katter måste märkas. Då undrar jag eftersom jag har en granne med ganska många katter o ja de går okastrerade o antar omärkta med vad händer då med dessa omärkta katter?

Våran katt kommer vara 100% innekatt men kommer gå selepromenad i trädgården. Tips om aööt :) skriv eran måste lista för innekatter :)

Vi har nu: klösmöbel en hög golv-takmodel

Michaela-N
0

Angående kattsand… EverClean säger jag! Väldigt bra sand tycker jag personligen. Vet många som använder det också.

Imitra
0

Eukanuba rekommenderar jag som foder, det ligger i topp när det gäller torrfoder.

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Jourhemmet
0

En kattkompis!

EmoSasuke
0

Katty kattfoder som kan köpas på Granngården, älskar mina katter! Och det inehåller inte så mycket saker som inte ska vara i vad jag förstått. :)

Ska det vara en innekatt rekommenderas, så som #3 säger, är en kattkompis. :)

~Master and Monster~

-Welcome to the nine circles of Hell. Which one do you belong to?-

Vill ni läsa min blogg? Vill mer än gärna ha hjälp, skriv då ett PM så får ni användarnamn och lösenord, och även adressen såklart, så ni kan läsa den. OBS! Det är oftast ingen rolig läsning…

Supinesophie
0

Kattmat: Det som innehåller mest kött och minst spannmål. Mjau/bozita har bra blötmat.

Kattsand: Jag gillar träpellets, det är helt naturligt, dammar inte och luktar aldrig kiss. Alla katter accepterar inte pellets dock.. Det är också billigt och räcker länge.

Jag har inte hört nåt om att alla katter ska märkas? Att de MÅSTE märkas alltså?

TIMMY
0

JA kattkompis är det bästa du kan skaffa. Jag har två kattbröder nu som är drygt 6 månader, vi har konstaterat att det var det bästa beslutet - att skaffa två. Dom leker och sover tillsammans och får en trygghet vi inte kan ge. Dom har varandra om vi nu skulle behöva åka bort/jobba. Deras kattlek är oslagbart, går inte att efterlikna med en vippa typ och är det roligaste som finns, iaf jag sitter hellre och tittar på dom än tv'n.

Jag har även tatuerat mina. Både tatuering och chip kostade endast 100kr styck när jag kastrerade.

Jag blandar pussi kompakt med everclean, då blir det lite billigare i längden.

Jag har märkt att leksaker lätt blir "tråkiga". Vi har under tiden köpt på oss rätt mycket så vi kan ta ut nya varje vecka och lägga undan dom "gamla" för att sedan ta fram igen vid ett senare tillfälle.

Silvestris
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det går alldeles utmärkt att BARFa katter. Kolla in barf.ifokus så kanske du blir lite inspirerad. I övrigt är våtfoder som tex. MJAU och Bozita bra.

Jag kör på Pussi kompakt klumpande Kattsand. 97 kr för 10 kg. Luktar inte, dammar inte, klumpar bra. Tycker inte att EC är värd priset faktiskt (mina luftrör klarar inte heller av deras skumma doftsättningar).

ID-märkning är bra även om katten ska vara innekatt. Innekatter kan rymma, man kan råka ut för en olycka på väg till veterinären/semester osv. så det är alltid bra att ID-märka sin katt, men det är inte lag på det.

ingann
0

Det finns ingen lag på ID-märkning för katter, men jag hoppas det kommer:)

Mat: Orijen som torrfoder, Mjau som blötfoder.

Kompis: Räcker med hunden om de leker ihop.

Kattsand: Tidy cat tycker jag är suverän! EC är också bra men behöver oftast blandast med annan sand pga den starka parfymeringen..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[sakring]
0

Angående din grannes katt som inte är id-märkt och okastrerad. Det är sådana katter som ger upphov till den uppsjö av 100.000 hemlösa katter.

[Forest]
0

9 Det vet jag och jag har informerat han ang det samt även ringt djurskyddet så de ska någ göra en liten visit hos honom oxå. Jag är lite trött på hanns katter dels förökar de sig samt går de hit o bajsar o kissar ner allt pga okastrerade så stinker en del saker kattpiss o fått kastat en del pga detta. Jag gillar katter men han är en slarvig kattägare som inte sköter sina katter som jag tycker man ska. De är annars fina i päls o hull och rena i öronen. Men grannen går inte bra med sina grannar och mina ord var inte välkommna för 5öre heller.  Han har idag laglig kattantal men honan o en av hanns hanar para sig förra veckan=blir en kull ungar inom kort igen/2 a kullen i år Rynkar på näsan Därmed kommer hanns antal katter stiga mycket o kommer över laglig gräns, påpeka allt för djurskyddet så han fick skriva ner en del.

En till katt kommer få vänta har vi sagt dels kommer katten att antagligen leka med våran hund hon är busig som 17 och jag tror dom kan hitta på en del roligt med. Men jag tackar så mycket för era tips :)

Detta om ID-märkning så var det en vetrinär som sa det då (grannen över oss) var o kastrera/vacc/märkte sin katt då sa dom att det var ett måste att märka. Jag hade väl hoppas på att det skulle vara lite lag för då hade man en grejj till att påpeka grannen om. Flört

Zakira
0

Vår katt leker med två illrar och har jättekul, annars tror jag också att en kattkompis är mysigt och roligt för dem.

Ang mat så ger vi våran Orijen (det äter nämligen illrarna också) och det fungerar jättebra just nu. Risken med Orijen (mycket protein och fett) som jag hört av återförsäljare av Orijen på djuraffär är att många katter (främst kastrerade) lägger på sig otroligt mkt av det och därför mår bättre av ett annat foder.

Vill du ha sand är Everclean det bästa vi har testat (har prövat olika sand i olika prisklasser), annars rekommenderar jag helt klart träpellets, det luktar inte alls mycket, dammar inte heller, är miljövänligt och är lättskött. Jag har hört att kristaller kan vara giftigt om det fastnar i kattens tassar och dem slickar i sig det. Har även hört att billiga kattsandssorter som dammar och så kan vara jättefarligt för kattens lungor som andas in massa skit när de står och gräver i sanden.

Vad mysigt att du ska skaffa en liten! Ett hus är inget hem utan en katt känns det som. Lycka till!

ravenkitty
0

Så himla skoj att ni skaffar katt!

Vilket äventyr ni kommer bjudas på och få vara med på Glad

Min favorit är Royal Canin, och blanda det gärna med Mjau Kattunge blötfoder. Det brukar göra susen.

När det gäller Kattsand så är det tveklöst Everclean som gäller och jag tror det skulle bli bra hos er med.

Kattlåda.. Vi kör kattlåda med tak men skippar dörren, den var i vägen. Tror det är bra och prova kattlåda med tak tidigt, så det inte blir förvirrande för katten. Men vill man köra utan tak så fungerar det minst lika bra, dock blir det lätt mer sand utanför lådan..

Ett tips är att skaffa kattlåda matta, brukar gå på runt 60:- och hjälper oerhört mycket. Man sätter den en liten bit under lådan i fronten och katten slipper dra med sig sand överrallt.

Jag rekommenderar id märkning, just för att om din katt kommer bort så kan den återlämnas till dig. Alla dem som är omärkta och råkar försvinna eller så, för dem är det svårare att finna ägaren och därmed riskerar dem mer ottäckheter. En omärkt katt är en inte en säker katt i längden.

Försäkra katten, glöm inte det!

Här är mina innekatter och om de ska gå ut så är det med mig. och det har fungerat alldeles utmärkt.

klösträd, superbra att ni skaffat sånt! sovplats och lite aktivitetsleksaker?

har du balkong eller terrass så klä gärna in den så katten kan vara där och njuta av att få en gnutta av utelivet.. Klä in med hönsnät eller varför inte Netty (?) tror det heter så, ett nät avsett för att användas som kattnät och till exempelvis balkong.

vara ute i sele låter kalas, ta gärna och utforska nya platser med katten, så den får utlopp för sin inre nyfikenhet.

Stort grattis till en ny familjemedlem!

[Forest]
0

12 ja idmärkning gör vi samband med 12 v vacc försäkringen är kirrad med den ska jag bara ringa när vi åker o hämntar kattungen :) funderar lite på näta in våran uteplats då vi har en egen ska bara se om det är okej för hyresvärden bra tips där :) jag har förmig jag sett inne på hittekatter att det finns kattnät som man köper metervara :)

ravenkitty
0

#13 så himla bra att ni redan planerat in det :).

det var så lite :).

visst ska man kunna köpa kattnät som man köper metervara, det är inte så jättesvårt och få tag i.  och att sedan klä in uteplatsen skulle nog gå riktigt bra, om ni är kanske två.. som kan klura och kolla vilka material som behövs mer.. tex stolpar och såna saker..

det kan nämligen vara lite pyssel och fixa till det :).

hoppas er hyresvärd tycker det är okej bara, håller tummarna!

Sophey
0

**Foder
**- Jag personligen anser att Orijen och Carnia Lynx ar valdigt bra foder. Jag anser att fodret Porta 21 Sensible ar valdigt bra ocksa och det ar aven valdigt billigt nar det kommer till torrfoder.

Blotmat anser jag att MJAU och Bozita ar bast men aven vissa andra sorter gar valdigt bra las pa baksidan av forpackningen och undvik gronsaker, socker och spannmal.

Du kan ge din katt barf och farskfoder lite raa kottprodukter mar katten bara bra av.

**Kattsand
**- Jag tycker om Ever Clean som Kattsand da den ar valdigt dryg och bra dock ar priset lite hogt men den racker och haller sig frash lange annars tycker jag faktist att Toa-latt ar valdigt bra och super billigt fast det ar papperspellets.

Klart Kattsand fran OoB duger det ar upp till dig att avgora vilken klass du vill ha i ladan och eftersom jag aldrig tittat pa deras utbut kan jag inte ge dig svar angaende deras sand. Kristallerna tycker inte jag om da jag vart med om att min katt skar upp en trampdyna pga den sanden.

Angaende kattladan ar det valdigt indviduellt, mina katter trivs bast i de oppna ladorna medans mina svarforaldrars katter trivs bast i de med tak sa det ar upp till dig.

**ID markning och innekatts lista
**Det ar inte lag pa att man maste ID marka katter men de bor markas, i mitt omrade i Sverige skjuter polisen katter utan ID markning och annars om katten kommer bort kan de omojligt veta vem som ager katten.

Jag har sjalv mina katter som innekatter och det jag anser ar viktigt ar en bra utsikts plats typ ett fonster eller balkong dar katten kan spana ut fran samt en hog klosmobel.
Sele och koppel sjalvklart, leksaker en mysig sovplats och sjalvklart matskal och helst vattenautomat.

Kom ihag att lara din katt att transportburen inte ar laskig det kan forenkla vid veterinarbesok och liknande situationer, mina egna katter anvander transportburen som sovplats.

Medarbetare på matlust

[Mimsynims]
0

#13 Om du inte skulle hitta länken om kattnätet på Hittis så är det nog bara att höra av sig till Alexej, hon var den som la ut tråden om nätet.

Har fö köpt det nätet själv och tycker att det hittills verkar vara ett bra nät :)

[Forest]
0

tackar för era bra tips om allt :)

16 Ska fundera ut detta om det går näta :) Bra då vet jag att det var Alexej som har nätet :)