Kattlucka?
Vad har ni för erfarenheter av kattluckor?
Vi ska snart flytta och vårar katter ska få bli utekatter. Brukar det komma objudna gäster genom luckan, typ andra katter eller nåt? Ska man satsa på en lucka med lås så bara egna katten/katterna kommer in eller fungerar det ändå?? Totalt blir det fyra kissemissar i vårt hem nu och två av dom vägrar att ha halsband! Kram/Wiffslan

Nån borde väl ha en kattlucka?? Snälla lite tips!
/wiffslan

Nope inte jag. Men däremot vet jag att någon skrivit om det i tidigare trådar, hm, var sjutton låg nu de då… Försöker leta och återkommer, medan jag hoppas att någon med kattlucke-erfarenheter sträcker ut en hjälpande hand:)

Jag har en kompis som har haft kattlucka,och hon fick spika igen den för katterna drog in möss,och en massa annat skit./Marina
Min farbror har kattlucka till sina katter, men de tar med sin möss in och fåglar. Så han börjar ångra att han satte in den.
Själv vill jag inte ha någon kattlucka, jag vill veta att mina små älsklingar är inne i säkerhet när jag inte är hemma.
Jag har kattluckor. Tycker det är iedealiskt. Har 8 st katter och bor på landet. 3 st kattluckor måste mina katter passera för att komma in i bostaden. De får passera både logen och stallet först. Har haft kattluckor i 30 år och tycker att det är perfek!!. Det finns olika typer av kattluckor, både med och utan låsanordning. Det finns även om man vill använda halsband ,en lucka som reagerar med en grej i halsbandet för att öppna sej, så att inga objudna gäster kommer in. Visst kommer mina katter in med möss, men det hör till deras natur. Men de vill bara visa hur duktiga de är och ge dej en present
Objudna gäster som andra katter har jag aldrig haft förrän nu, och det beror på att mina senaste 2 honkatter inte är kastrerade än ,så deras killar vill följa med hem.
Närmast bostaden har jag en lucka som jag kan reglera ut och ingången på. Den frihet som kattluckorna ger mina katter överväger de döda möss jag plockar upp!!

Har för mej att jag hört/läst nånstans att man måste ha en viss typ av kattlucka för att hemförsäkringen ska gälla vid inbrott
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Fel, fel, fel….# 6 Detta ledde till att jag omedelbart lyfte telefonen till mitt försäkringsbolag som är Folksam som aldrig hade hört detta tidigare. Och i deras vetskap så finns det inget annat försäkringsbolag som har detta i heller! Har man sett en kattlucka så förstår man att man omöjligt kan få ut något genom denna. Katten kan få in en kanin om han har den med sej från samma håll, men katten kan inte vara på den ena sidan kattluckan och sedan få med sej en kanin ifrån den andra sidan. Det finns ingen inbrottstjuv som kan krypa igenom en kattlucka.
Jag ringer även Länsförsäkringar, som säger att hemförsäkringen gäller även om man har kattlucka.! Men om det skulle visa sej att ytterdörren är i så dåligt skick så att inbrottstjuven har med hjälp av kattluckan kunnat ta sej in så kan man få en viss nedsättning av ersättningsbeloppet, men man bli ändå ersatt. Men vem sätter upp en kattlucka i en kass ytterdörr?