Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2571 ggr
[Liiillap]
0

Kattungar, kattmamma och bror :S

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det så här att min katt har fått kattungar ( var ingen planerad parning då hon stack ut när hon löpte , hon var en utekatt så vet inte hur pappan ser ut:/ )
Nu till problemet

Jag har även hennes lillebror här och han är 4 månader gammal och han tror att Kattungarna på 5 dagar är någon form av leksak till honom:/
Han rullar över dom och försöker leka med dom
Han Diar även sin syster :S
Han är en väldigt pratig kisse oxå så, så fort han " pratar " så svarar han äldre syster och struntar i sina egna ungar och letar efter honom och försöker lyfta honom :S

Vad beror alla beetenden på?

och hur ska jag undvika att han leker med dom små?

Han vet att han gör fel eftersom så fort jag går mot honom när han gör det så slutar han och springer iväg :/

Kort på busfrött Madara :)

OberonsMatte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har man en okastrerad katt som utekatt kan det väl knappast komma som någon överraskning att resultatet blir kattungar? Om honan löper eller ej eller om hon äter p-piller förhindrar inte dräktighet.

Jag har själv aldrig låtit mina katter få ungar, men jag tycker att det verkar ganska självklart att kattungarna måste vara i ett rum som bara kattmamman har tillgång till och där mammans lillebror inte får vara nu när ungarna är så små.

Sajtvärd Katter iFokus

UlrikaD
0

Dela på dem. Om den fyra månader gamla hanen är okastrerad så kan han ju para sin syster också. Och då får du en kull till.

Kastrera honom och dela på dem i några veckor. Sen när han är redo att träffa tjejer utan att kunna fortplanta sig är även bebisarna stora nog för honom att leka med.

[Liiillap]
0

#1 tanken var att hon skulle vara inne när hon löpte 
men nu var det inte problemet.. Och hon är inte ute katt längre då hon och jag har flyttat i hop med min Sambo i en etta längst upp. lite svårt att ha dom särade då hon inte direkt kan bo i skrubben instäng :O

#2  Bor i en etta så lite svårt att ha dom särade då hon inte direkt kan bo i skrubben instäng :O Kattungarna är i en kläd gaderob bredvid badrummet

Man får väl inte kastrera han katter fönst dom är ett halv år :S

MonicaLagerquist
0

#3 Det går utmärkt att kastrera hankatter långt innan de blivit sex månader.

Stolt ägare till tre La permer

jollycox
0

#3 Jo man får men dom flesta veterinärer gör det inte förrän dom är 6mån. Men vissa redan vid 12 veckor. ring och hör med veterinärer nära dig.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Liiillap]
0

Men kan inte göra något på honom :O
då min kompis äger honom så är det hennes katt och hon vill inte kastrera honom , Hon har inte tagit hem honom än bara för att hon är gravid och vill vara säker på att hennes barn inte är allergisk
Så får vänta till augusti för att bli av med honom.
så länge får jag springa runt och vakta :P

UlrikaD
0

#6 Hur ska du vakta när du sover?

[marthiiina]
0

NU ver det ju så att ang kastrering av hennes kompis katt inte var någon av hennes frågor, så vida jag tolkat rätt. Utan Ts ville ha råd med hur hon ska göra för att ungkatten inte skall skada de små.

IceJossan
0

Du lär sära på dem oavsett omständigheterna. Du kan ju inte låta honom använda småttingarna som leksaker, och kan du inte hålla dem särade hemma MÅSTE du flytta på honom! Det är bara en tidsfråga innan han är för hårdhänt med någon av de små och då kan det vara för sent. Hitta ett tillfälligt hem till honom, han kan INTE bo kvar om han håller på sådär och du inte kan sära på dem! Stundvis kan du hålla koll, men inte däremellan och inte om nätterna.

Tyvärr är det bara att lösa på nåt sätt, det går ju inte att vänta och se tills han gör en unge illa.

OberonsMatte
0

#6 Men hej och hå! Är hankatten inte ens din egen katt får väl din kompis, gravid eller ej, vara så vänlig att ta hem sin katt! Och självklart ska hon kastrera honom om hon inte vill riskera att få sitt hem nedkissat och eventuellt ge upphov till ännu fler oönskade huskattungar.

Sajtvärd Katter iFokus

jollycox
0

#8 Ts frågade i #3 om kastrering, därav kom kastrering upp.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Liiillap]
0

Nu är det så här att man Vaknar när han håller på eftersom han börjar ligga vid dom sen  steg vis göra putta på dom med tassarna  o.s.v och det är på nätterna han håller på för på dagarna leker han med allt annat som finns att leka med

# 10 Hon bor oxå i en lägenhet fast i en 3:a

Om kattungarna har överlevt till nu ( då dom är 1 vecka gammla) så tror jag dom överlever sen oxå.. han är ju inte direkt hård hänt så att dom får sår eller blir mossade 

Men Undrar mest vad det beror på?
varför Mamma katt låder sin bror Dia?
och varför försöker hon lyfta han i nackskinet när han " pratar" ? :S
Hon har ju 5 egna små att ta hand om :S

UlrikaD
0

Därför att för henne är han ännu en bebis. Hade en illertös som ville dia min katthona. De fick vara separerade i början.

Grejen är väl att din hona kan bli omparad och få en ny kull ovanpå denna om de inte delas på.

Hade ju varit lättare om du kastrerade någon så att de kunde vara tillsammans allihopa istället.

För det är det jag menar med att hur ska du göra när du sover. Hanen kan para din hona då.

IceJossan
0

#12 Men kom igen, inse att han gör dem illa när han håller på så!!!!!!!!! Och när du vaknar när han gör så så är han ju redan igång!!

Stackars kattungar säger jag bara, för att du inte kan inse att hanen kan göra ungarna illa! Det spelar ingen roll om de överlevt tills nu, det kan ju bli värre!!!! Jag blir skitfrustrerad över att du inte inser detta!! Hur kan du sätta småungarnas hälsa och liv på spel för att det är krångligt för dig att hålla dem och den äldre hanen särade?!?!?!?!

OberonsMatte
0

#12 VAD spelar det för roll att hankattens ägare också bor i en lägenhet?? Det är hennes katt och eftersom du har kattungar bör hon hämta hem honom omgående!

Sajtvärd Katter iFokus

[Liiillap]
0

Jag vet att dom kan bli skadade men tänker inte ha han instäng i en skrubb bara för att dom kan bli skadade .. han har kommit på att dom inte är några roliga leksaker längre i vilket fall då han leker med andra saker nu , dom var bara intressanta i början så problemet har löst sig själv, Och han blir hämtad i början på augusiti..
Och eftersom hon inte löper så tror jag inte att hon blir parad och han är inte könsmogen än heller. Båda katterna ska kastreras men svårt att få en bra tid hos veterinären nu, Och hans nya ägare får kastrera honom.

Josefa
0

Det är möjligt att hankatten inte gör kattungarna illa genom att vara hårdhänt, men han gör dem illa genom att suga i sig den näringen de så väl behöver.

Och honan bryr sig mer om hankatten eftersom hon också ser honom som en bäbis. Och eftersom han är större än hennes egna ungar så ser hon honom som mer livskraftig och alltså mer värd att satsa på.

IceJossan
0

Ingen har sagt att du ska stänga in honom i en skrubb, det vore plågeri. Det vi säger är att du behöver hitta ett tillfälligt boende till honom tills ägaren kan ta hem honom, om du inte kan tvinga henne att ta hem honom redan nu med en gång.

Som Josefa skriver så kan grabben göra mycket mer skada på ungarna än "bara" fysiskt - han tar uppmärksamhet och mjölk ifrån mamman som är livsviktig för småttingarna. De kan bli undernärda och även få beteendestörningar av att inte få varken mat eller uppmärksamhet som de ska.

Jag fattar inte att det ska vara så svårt för dig att förstå att grabben MÅSTE flytta omgående?! Det handlar ju om småttingarnas liv!! Inte bara nu, utan även för deras utveckling! Herregud………..

[Norrbysa]
0

En liten upplysning bara: Att bara hålla inne honkatten vid löp förhindrar inte dräktighet.
Katthonor kan bli gravida närsomhelst. Även emellan löpen.
Det är endast vid löp som de söker efter hanar och vill para sig.
Emellan löpen kan dock honkatter bli utsatta för "våldtäckt" av hanar och bli dräktiga på så sätt.

IceJossan
0

Tilläggas kan ju göra att det är vanligt att hanar har så starka parningsbehov att de skiter i om honan löper eller inte, gör ändå allt för att lyckas para sig, och många gånger lyckas de.

[dynamitella]
0

Detta låter lite skrämmande.

Ts. Har en hona som fick gå ute trots parningsrisk (alla förstår väl att en hona kan bli dräktig utan att hon löper(?)). Det är grundskoleinformation. Till och med jag som inte äger en kise vet om det.

Hanen ska väl inte få lov att dia sin syster? Jag som ägare hade chasat iväg honom och gjort klart för alla att det är bebisarnas mat, inte hans.

Jag hade inte heller låtit honom röra ungarna förens de är stora nog att klara sig utan att komma till skada. Hitta ett tillfälligt hem för honom eller skicka hem honom.

Jag hade inte heller haft en bror och en syster, båda okastrerade i samma hem. Incest är inget roligt.

Ts. Du bör nog se över din djurhållning. Det är enkelt att se över, och kräver inte mycket jobb från din sida :) Världen går inte under, och allt går att fixa än så länge.

[Liiillap]
0

Nu är det så här att jag inte bodde hemma för ett halvårsen
katten bodde hos min pappa som inte vet så mkt
han lät henne gå ut fast hon inte fick, + så har hon inte varit intresserad fönst då hon löpte

Om jag hade bott hemma när hon blev könsmogen så hade jag kastrerat henne på engång
då hon är väldigt liten och väldigt barnslig . Hon föredrar ibland att leka med hunden istället för att ligga med kattungarna , Men hon kommer när dom skriker såklart.

MEN kattungarna är runda dom öppnade ögonen då dom knappt var 1 vecka , Jag vet vad det är som gäller eftersom det här inte är min första kattkull som jag tar hand om , dock har jag inte haft en 4 månaders kattunge i samma hem, och hade inte haft det heller om jag själv fick bestämma

Jag kunde lämna honom kvar hos pappa men där luktar det fullt med amoniak och han var mager och mådde inte bra alls.. så jag är " Jour" hemmet så att säga .

hon var en ute katt men skulle kastreras, men tiden gick och hon blev könsmogen

Hennes bror diar inte hela tiden utan händer kanske en gång i veckan
och då han har gjort det så har jag tagit bort honom SJÄLVKLART !

Hanen ska kastreras av sin nya Matte
Och hon ska oxå kastreras när ekonomin tillåter !  Och när bäbisarna har flyttat, ( Hon är även inne katt nu så ni behöver inte oroa er för fler parningar)

Josefa
0

Jo faktiskt så kan lille 4-månaders killen göra henne dräktig om ni har riktig otur. Han hinner bli 5 månader innan augusti, och det är inget ovanligt att en 5-månaders katt blivit könsmogen.

annzoo
0

Min senaste kull hade jag en hane som började para sin mamma då han var 15v…De blev många stängda dörrar innnan han blev kastrerad lite drygt 4månader gammal. Så du bör vara orolig att hankatten du har hemma kan para honan vilken dag som helst! Du vill väl inte få en "hoppsankull" till som du får ta hand om pga att man inte kastrert hanen?

Josefa
0

Fast små kattpojkar kan mycket väl börja att träna på parning redan innan de är könsmogna.

annzoo
0

#25 Med tanke på hans ropande som började i samma veva ville jag inte heller chansa att han skulle få till de med sin mor…han visste exakt vad han gjorde kan jag garantera så de var ingen harmlös träning. Han hade även snoppen ute då vi lyfte bort honom. 
Många i min ras är iaf tidigt könsmogna…

EmoSasuke
0

Det här låter nog lite elakt, men du kan ta en vanlig vatenspruta och spruta lite lätt på honom eller brevid honom när han håller på. :)

Och han har ett väldigt sött namn.^^ :)

Lycka till! :)

~Master and Monster~

-Welcome to the nine circles of Hell. Which one do you belong to?-

Vill ni läsa min blogg? Vill mer än gärna ha hjälp, skriv då ett PM så får ni användarnamn och lösenord, och även adressen såklart, så ni kan läsa den. OBS! Det är oftast ingen rolig läsning…