min katt är dräktig och darrade iförrgår kväll!?
startar ett nytt inlägg då jag behöver mer råd än på den förra, och för dom som ev inte har läst om dom skulle vilja..
min katt är dräktig som sagt, hon är 1år nu i augusti. i förrgår kväll låg hon bredvid min säng på golvet och låg på sidan och små darrade mer jämna mellanrum. även darrningar vid hennes könsöppning.
magen ser ut som att ha sjunkit lite, jämfört med då hon inte var dräktig.
önskar hjälp snarast då jag tror att det är dags snart men vet inte . det är min och kissens första kull..
för en stund sen idag så hoppade hon ner från fönstret, gick till min garderob och jamade, sen ropa jag på henne sen kollade hon på mig och jamade, sen hoppade hon upp på sängen bredvid mig sen hoppade hon till sin korg och jamade sen gick hon och la sig på mage bredvid mig. hon har slickat sig mycket på magen, och nu ligger hon ihopkurrad i sin korg.
Jag vet ärligt talat inte när det är dags eller hur jag vet att det är på gång!
nu vill jag bara ha information och inte kommentarer som att det redan finns många katter i världen, jag vet det, men detta är snart dags och jag ska kastrera henne efter att ungarna är 4-6 veckor. kissen och ungarna är givetvist inne tills ungarna är hos nya familjer och kissen är kastrerad.
hjälp mig?!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Förlossningen har börjat men det är än så länge bara förvärker eller möjligen öppningsvärkar.Det kan hon ha i upp till ett dygn innan hon får krystvärkar.
Håll honan sällskap.En del vill att man smeker och klappar magen andra vill bara att man sitter brevid och håller sällskap.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
om det är krystvärkar en dag efter så är det väl något fel? :o det var 2 dagar sen hon låg och darrade ..
Du kommer att se väldigt tydligt när det är krystvärkar. Då drar hela magen ihop sig med några minuters mellanrum. Precis innan ungen kommer kan hon också morra, väsa och kanske också skrika men det gör dom, det gör ju ont! Ha gärna en klocka så du ser ungefär hur länge hon krystar. Min krystade ca 30 min med varje unge. Det kan kännas som lång tid men är helt normalt.
Skulle hon däremot krysta väldigt länge och hon verkar trött och orkeslös är det veterinär som gäller, ha redan nu telefonnr om du behöver ringa. Har du nån mer hemma som kan hjälpa om det blir problem?

Nej det behöver inte vara något fel.Men om honan har krystvärkar och inget händer är det dags att fara in till veterinären för en koll.Så länge förlossningen går framåt och honan inte är för trött är det bara att sitta på händerna och vänta.
mina föräldrar finns till hands om det skulle vara så, och skulle det bli att det måste bli veterinär så åker vi dit med en gång.
hon satt på golvet nyss, normalt, men jamade 2 gånger, klarar hon att ta hand om kullen själv eller kommer hon stöta undan dom? och kommer hon klara av att avnavla och tvätta rent dom själv ? .. pappa säger att hon klarar av det där själv då det ligger i deras natur, men med tanke på att hon har varit inne 4 månader minst nu så tvekar jag på det och tror starkt att jag måste hjälpa henne med att tvätta rent dom och ev avnavla, eller stämmer det, det pappa sa?..

Du ska sitta brevid kattan när hon föder.Håll koll så att hon gör vad hon ska gör hon inte det så får du helt enkelt hjälpa till.Det är en myt att alla kattor vet vad de ska göra.Vissa behöver mer stöd än andra.
Tvätta kattungarna ska du inte göra,om honan inte slickar dem rena så får du torka dem med en mjuk bomullstrasa.
ok tack, uppskattar verkligen detta! hur långt ifrån katten ska man klippa navelsträngen om det skulle behövas? har hört att vissa hjälper katter att "dra" ut ungarna sakta, är det ok eller klarar min katt det själv? .. hon jamar ständigt nu och går omkring, har hon ont eller varför gör hon så? :(

Om du nu ska klippa av navelsträngen så vänta tills dess att den blivit vit.Klipp eller ännu hellre gnussa av den med dina naglar ca 4-5 cm från kattungen.Det är viktigt att vänta tills dess att navelsträngen är vit så att kattungen får det blodet som finns i moderkakan.
Om inte mamman gör de själv så måste du avnavla. Räkna även så att de är lika många moderkakor som kattungar. Annars kan kvarvarande orsaka livmoderinflammation.
Ang kastrering så är de bäst att vänta längre än då kattungarna är 4-6v eftersom de diar fortfarande. Men måste hon kejsarsnittas så passa på att kastrera henne samtidigt. Både billigare samt att honkatten slipper 2 buköppningar
tack för tippset! jag hade ingen aning om att navelsträngen skulle bli vit innan, det var verkligen bra information! då kastrerar vi henne så fort ungarna slutar dia, för denna kullen var verkligen inte planerad och vi vill inte att hon ska råka ut för samma igen så hon får vara inne tills dom har slutat dia totalt.
Om hon inte jamar annars är det nog på gång snart. Håll koll på om vattnet går. Hon blir då blöt på bakbenen och svansen. Du kan också se slemproppen som en vitgul sträng.
När ungen har fötts fram ska honan slicka bort hinnan direkt, efter en liten stund föds moderkakan fram. Den ser ut som en liten köttbit och den ska honan äta upp och navlar då av samtidigt. Skulle hon inte göra det utan lämnar ungen måste du hjälp till. Torka torr och nyp om navelsträngnen innan du klipper med en steril sax.
Då behöver inte dra ut ungen utom i yttersta nödfall. Min hona sprang iväg och snurrade runt precis när ungarna föddes fram. Hindra henne inte om hon vill göra det. Hon kan också "sitta" när ungen föds fram.
Nu får vi hoppas att allt går som det ska, men eftersom hon är en ungkatt är det bra att du har extra koll!
tack, det ska jag göra! hoppas verkligen att detta går bra och att man slipper veterinären samt att hon tar hand om dom som hon ska..
matskålen var full igårkväll när jag fyllde på, den är inte ens nere i hälften, efter att hon har varit på toa (både kissat och bajsat nyss) så jamade hon, slickade sig på magen sen la hon sig på golvet. är det ett tecken?
är som sagt ny och har aldrig varit med på förlossning med en katt innan..

Ja, det kan vara ett tecken. Men det kan även dröja. De kan vara lite oroliga innan det hela sätter igång.
ok! när jag höll handen mot hennes mage så kände jag små sparkar nära könsöppningen, magen hänger även lite, på G snart?
igår kväll såg jag att själva pälsen från mitten av ryggen till halva svansen hade åkt framåt om man säger så. om man tänker sig en rädd katts svans, så såg det ut fast från mitten av ryggen till halva svansen?
sätt dig ner och andas=) stressar du upp er kan även katten bli stressad. I mina öron låter de som att de snart är på G. Håll dig hemma och i närheten av henne så ordnar sig nog allt=)
En katthona reagerar även när kattungarna i magen är livliga, med att ibland jama i sömnen och få lite ragg över rygg och svans. Katten kan känna att du är orolig och därför jamar och beter sej lite annorlunda. När det är dags för kissen att få sina bebisar så kommer du att märka det väl, det är inte så det trillar ur, de har det ganska så jobbigt att få ur sej bebisar och de är synligt smärtpåvärkade.
ok, får nog lugna ner mig lite .. hon vilar allt mer och mer, man ser att det rör sig hur tydligt som helst när hon ligger ner i sin lilla korg, får hoppas både ungarna och mamman klarar sig utan skador,…
Det enda du kan vara säker på är att ut kommer dom :) förr eller senare.
Passa på att vila du också, kommer dom inatt vill hon inte ha en trött matte bredvid sig.
i och för sig .. hon vilar nu så ska nog också vila lite :) uppdaterar mer senare!

Nå? :P
Hur har det gått?
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
det har inte kommit några än och inga tecken på det heller tror jag, är ny på detta som sagt :/ men hon vilar mer idag än vanligt, när hon ligger 1-2m från en så ser man tydligt rörelserna från ungarna (när dom är vakna) och nu ligger hon i sin korg och vrider och har sig sen går hon upp och lägger sig någon annan stans..Magen har sjunkit lite mer förut tyckte jag. såg ut som en tennisboll rakt ner bara,, men vet inte om den har sjunkit eller ej?
när jag skulle klappa henne förut bakom örat som hon gillar, så tänkte hon bita mig, hon tog tag i handen med klorna sen bet hon mig nästan, tog bort handen innan..varför gör hon så?
hon har aldrig gjort det sen hon var liten och lekte ..
nu ligger hon på magen på golvet bredvid kattlådan, sen flyttar hon plats och lägger sig på mage någon annan stans och nyss gick hon mot dörren och la sig på mage sen sidan ?
Jag tycker det låter som om hon försöker få ungarna att flytta sig så de komer rätt och sen att få igång värkarbetet.
jag låg och kollade vad hon höll på med i hörnet av rummet. Hon stod och "grävde" som om hon var i kattlådan och täckte för, sen lägger hon sig på sidan, sen gör hon samma sak om och om igen. 3e gången hon gjorde så, så såg det ut som om magen åkte inåt 2-3 ggr och hon såg ut som om hon krystade, men sen slutade hon bara och fortsätter "gräva" och lägga sig hela tiden, är det på gång eller inbillar jag mig bara?
hon ligger och krystar och det kom ut vatten aktigt vätska, svarar när allt är klart! ,,,,
Som det låter på din beskrivning så är det på gång, var noga med att se till att hinnan försvinner över ansiktet på dem snabt så de inte drar i sig vättska. Och om det inte kommer ungar innom 30 min från att hon verkligen krystar, ser nästan ut som om hon försöker bajsa då, så skall du ringa vet.
hon började krysta tio i och man ser en liten bit av ungen ,hoppas det går bra för henne och ungarna! uppdaterar snart!
första ungen kom ut med huvudet, kissen slickar huvudet på den, tar den bort hinnan då?

Ja. Är hela ungen ute nu?
ja det är den, tror hon krystar ut moderkakan snart?
när ungarna försöker dricka, kommer det mjölk då? för hennes spenar har ingen mjölk just nu ser de ut som för dom är mjuka?..

Kolla så att hon slickar ungen ren och gnager av navelsträngen. Ser den pigg och fin ut? Väg den gärna om du kan. Känns den kall och mamman låter dig så kan du ev. hjälpa till att gnugga den torr.
Vad spännande! Nästan som att sitta med bredvid.
Såg du inte till att den kom ut före honan börja avnavla, för de gjorde hon väl eller avnaglade du?
bruka se till att hjälpa moderkakan att komma ut ed en knystning innan honan får avnavla då en kattunge fastnade pga kvarvarande moderkakor samt fick lindrig inflammation då moderakorna började ruttna i henne.
Väg kattungen och sätt kattungen så den tuttar det stimulerar värkarbetet.
när moderkakan har åkt ut, är det blodigt då? för moderkakan till den första har inte kommit än utan det kom en till unge?! :o :s är förvirrad nu, den förtsa "sitter" fortfarande fast till mamman, nu kom det ut en moderkaka, den kommer nog till den andra snart :)

Mjölken rinner nog till efter en stund, då ungarna tuttat på mamman.
känns så spännande! två stycken är ute och dom båda är jättefina!

Räkna gärna moderkakorna innan mamman äter upp dem. Äter hon inte upp alla får du slänga de som blir över.
Det är alltså två ungar ute nu?
#38 de sista förstod inte jag ett smack av:S
menar du att kattunge 1 har sin moderkaka kvar inne i sin mamma men sedan kom kattunge nr 2..med en moderkaka? och en är kvar inne?
japp och 2 moderkakor ute. hon har både ätit upp dom samt avnavlat. trodde inte hon skulle göra ngt av det vid första kullen men hon är verkligen duktig! :)
Hur mkt väger de?
nejnej du missuppfattade och jag skrev fel då jag inte raderade .. ber om ursäkt! dom väger i snitt 90gram
den första moderkakan kom ut någon minut efter ungen, kissen skymde den därför trodde jag att den kom ut med nr 2..
det är viktigt att skriva upp exakta vikten samt märka dem om de är lika, skriv annars ner kännetecken lr fota dem. För du har väl en våg som väger med marginal 1g?
ja det har jag, just nu är den 3e påväg och dom två som är ute är inte lika någonstans, får se hur den tredje är :)
Vad spännande:)

Har du kollat könen på dem? :)
En hane ser ut så här :
En hona ser ut så här i
dom diar nu för fullt, får hoppas det kommer mjölk bara!
ska kolla det när dom har ätit klart :)

När mjölken rinner till för fullt, brukar kattungarna få svälja undan den för glatta livet och så brukar de vifta på sina öron.
Det gör det säkert, ge henne gärna en äggula om hon verkar bli trött. Ta gärna ett block som du skriver upp tider när dom föddes, kännetäcken och hur mycket de väger. Då är det lätt att följa upp sen.
Hoppas allt forsätter att gå bra.
låter gulligt :) dom suger på dom just nu men låter då och då, kommer det inget?
den 3e är ute nu :) undrar om det är den sista eller om det finns mer :)

Skönt att det gått bra så här långt. Både du och mamma katt har varit duktiga.
Undrar om hon är färdig nu eller om det kommer fler?
asså, jag menade att jag inte vet hur många det är, om detta är den sista hon krystar ut eller om det kommer fler :) inget illa menat, är bara lite trött så kanske säger vissa saker fel!
Det är ingen fara, du sköter det bra och din katt är duktig. Du kan ju lägga handen på magen och känna om du känner "sparkar/fosterrörelser". Sen kan du känna försiktigt över ungarnas magar och se om de känns som de har blivit rundare. Isf har de fått i sig mjölk, sen som jag fick erfara den hårda vägen. SÅ håll koll på om mamma katt tvättat dem rent noga runt rumpan då de första "bajset" måste uta så de inte får kolik. Sen när det verkar lugnt kan du nog vila en stund och låta mamma katt få lite ro.
magarna på dom 2 som diade känns runda jämfört med den 3e som kom nyss:)
könen och rumpan är slickade så inga problem, den svart vita var en hona, den via med svarta fläckar (som mamman ) är en hane :D
den 3e vet jag inte än, kollar det sen när hon har slickat ren den osv :)
finns nog en 4e och/eller en 5e också, fanns iaf ngn kvar :)
Då kommer nog den oxå snart :) OM hon verkar matt så som sagt testa med äggula eller sockerlösning.
ok ska göra iordning det :) dock är jag lite orolig om hon verkligen har fått igång mjölkproduktionen..
mjölken är igång!:D testade klämma lite försiktigt på en tutte, den 4e är på intågande, hon har nu fått äggula :)
OM magarna har blivit större så har du inget att oroa dig för, du kan redan nu testväga en utav dem som kom först och se om de blivit tyngre om det hjälper för att du skall känna dig lugn :)
nu är den 4e ute och den blev i färgen vit brun svart haha :)
alla 4 äter och mår bra, det är nogon/några kvar i magen så får se hur dom kommer se ut :D

Hur har det gått? Kom det fler?
hur många blev det?=)
Vad spännande, grattis!
Hur många blev det och har allt gått bra? Vad duktig hon är din lilla tjej!
det blev 5 stycken och 3 liknar mamman fast har svarta fläckar på olika ställen, 1 är tiger färgad typ fast svart på ryggen och vit under på magen och hakan, och en är svart vit orange :) alla diar för fullt, trodde inte hon skulle ta hand om dom då det var hennes första kull men hon betedde sig som om hon hade gjort sånt flera gånger :)
dock fick jag hjälpa till 2 gånger med att ta bort hinnan från ansiktet på ungarna då hon hade fullt upp med att slicka dom andra, bild på mamman och ungarna lägger jag in snart, ska piggna till först :)
Gud va härligt att sitta och läsa :) Undrade just hur det gått för dej och din katt :) Hur många blev det till slut??
Grattis till mamma-katt och dej :)
Skönt att det gick så bra för dig . lycka till i fortsättningen också :)
det blev 5 st :)
tack ! :)

Häftigt att "vara med" vid en födsel såhär :D Det känns som om man sitter bredvid!
Ser fram emot fler bilder när det lugnat sig lite. Lite fundersam över färgerna nämligen.
hej, här kommer bilder på ungarna var för sig, 3st liknar mamman och 2st är helt olika, vet ärligt talat inte vad deras färger/teckningar heter..pappan måste vara en röd/orange långhårig katt, vet inte rasen, det är den enda hankatten på flera km här och dom har sprungit tsm sa min bror så ah.. men här kommer bilder iallafall! :)
ska kolla könen imorgon hade jag tänkt mig :)

(Felpost)

Svårt att se om de är mönstrade, de små liven. Mamman är iaf bruntabby med vitt.
Nr 1 är svartsköldpadda med vitt.
Nr 2 är nog svartvit
Nr 3 är nog svartvit
Nr 4 är bruntabby eller bruntigré (tigré är randigt neråt. Mamman är tabby, jämför med henne)
Nr 5 är nog svartvit
2 stycken (nr 2 och 5) har gråa fläckar ser det ut som i ljuset , men tack för att du sa vad färgerna hette ! :)

Aha, så de är inte svarta? Förstod det som att de var det men att kameran ljög i ljuset.
Är fläckarna bryertsgrå så är de blå med vitt :) Annars är de svarta med vitt.
ok! :)
Har du kattungarna i korgen som syns så ställ ned den på golvet.
nej dom är inte i den korgen, dom är i en bolåda på golvet, så dum är jag inte att ha dom där uppe.
#88 Tror inte #87 menade illa, tror nog bara att det var ett tips ifall att då det som du nog vet kan vara farligt. :) Hoppas allt gått fortsatt bra idag med.
det vet jag och menade inte att "verka" sur heller, gör smilisar ibland bara, så ber om ursäkt om ni tolkade det fel! (:
Se bara upp så att mamma katt inte får för sig att hon ska flytta upp ungarna dit 
Om mamman är svartvit och det finns svartvita/blåvita ungar som är honor, plus paddor… Då är pappan sköldpadda (högst otroligt), eller två olika pappor,. eller så ser du fel på könen.
en granne som också har en hona, misstänker att det är olika pappor, för den jag vet som är röd/orange syns inte till här längre, men jag vet och har inte hört talats om en annan hane i området, men hon kan ju i och för sig ha gått längre bort än jag tror ..jag är inte helt 100 på könen då jag inte har kollat det ännu
lägg upp rumpbilder=) då får du hjälp med könen…
ska göra det senare för dom äter nu och vill inte störa dom då dom piper högt när dom lämnar tutten :)
#92 Mamman är inte svartvit.
#96 Ok, TS skrev väl det, att det kom ut två svartvita "som såg ut som mamman"?
#97 Hon skrev att de liknade mamman fast med svarta fläckar. På bilden ser man att mamsen är bruntabby med vitt.
#98 Sak samma, är hon inte padda stämmer inte färgerna om fadern är samma och könen rätt.
Grattis till bebisarna! Spännande att få följa :)
Lycka nu till med dom!
Mvh,
Catarina
den vit orange svarta är en hane och den svart eller bruntigré eller vad det hette är också en hane, dom andra 3 är honor om jag inte såg fel på könen. pappan är däremot inte bondkatt som mamman. så vet inte var du har fått det ifrån att mamman är "padda"? :p har aldrig sagt det så hänger inte med nu..ahja :)
Den vit, orange, svarta får du nog titta en gång till på. Sköldpaddor är så gott som alltid honor.
Padda: svart + röd. I 99.99% av fallen är dessa honor, eftersom det måste till genetiskt fel för att en hane ska kunna vara BÅDE svart och röd.
En padda får söner som är svarta eller röda.
Paras hon med svart hane blir döttrarna paddor eller svarta.
Paras hon med röd hane blir döttrarna paddor eller röda.
Därför stämmer det inte riktigt.
Förtydligande: om mamman är svarttabby med vitfläck och hon parats med röd hane bör alla svart/vita vara hanar.
#101 pappan inte är bondkatt som mamman skrev du men hur vet du de då du inte vet vem som är pappa då hon blev dräktig utomhus. Bara för att ev hankatten är långhårig betyder de inte att hanen är raskat eller är en raskattblandning.
för det är den enda hanen som har sprungit med henne, men som sagt så vet jag inte, skrev det innan att jag tror att det är den hanen men jag vet inte,
har inte sagt till hundra heller att den orange vit svarta är en hane..men jag misstänker det då det ser ut som 2 bollar på var sin sida om könet. men jag vet inte! jag tycker det är enklare att se det när dom är äldre, är inte van att se kön på katter..jag tycker könen på alla 5 ser lika dana ut faktist, förutom den orange vit svarta som ser ut som 2 bollar bredvid könet..men vi får väl se om det är hane eller hona, finns hanar i den färgen också, men det kanske e sällan det blir hanar då, jag vet inte och vill inte haka upp mig på det..
Rent genetiskt kan bara honor vara sköldpaddor.
http://felisinhorto.se/9C64FACA-852A-4871-85C6-B8BB17431D1A.html

Ja, men sannolikt är den lilla med rött en tjej, de blir lite svullna när de är nyfödda, så det är mycket svårt att se kön då. Men visst verkar det som den röda hanen är pappan! Då är de ungar som har något rött i sig honor och de utan rött hanar.
Underbara små! Vilket jobb ni gjorde, både du, mamman och de små!
Grattis!
just drf väntar jag med att kolla könen tills dom är lite äldre, jag kan bara könen på kaniner och det är skillnad mellan kanin och katt, och jag vill vara säker på könen på katterna så jag inte ger fel kön till fel person som har tingat dom..dom kommer id märkas, vaccineras osv innan dom lämnar mamman vid 12 veckors ålder så det är ingen fara :)
Lägg upp en bild på könet på "paddan" så kan de som är här hjälpa dig. Vem pappa katt är spelar ju inte så stor roll, kattungarna verkar friska och pigga. Allt har gått bra och du skötte allt fint tycker jag. Ska bli spännande och se när de har blivit äldre :)
var väldigt svår bild att se på. Men jag tycker det ser ut som en hon.
jag har ingen aning men ska försöka fixa en bättre bild, men kissen ville inte vara still nämligen, därav bilden.. men ska försöka ta en bättre bild där man ser mkt tydligt, laddar upp den senare eller imorgon :)
jag tycker det ser ut som en hane
Nä, det är en hona. Där finns ju ingen pung.
Fota den med tassarna neråt och upplyft svans.

Hona.
den svart vit orange har könet : .
det ser man klart och tydligt nu, svårt att få en helt perfekt bild där man ser könet nogra på. en hona hade ju | sa ni, ja den katten har : .
för jag jämförde den med andra, kollade noga på alla könen och det skiljer sig på 3 stycken. visst i regel kanske det är honor "sköldpadds färgade" men det betyder inte att det verkligen måste vara det till 100% varje gång, det finns såna hanar också, men orkar inte argumentera om något sånt som är oviktigt egentligen, är det en hona/hane, det spelar ingen roll för mig för den är som alla andra katter :) .
ska ta med mamman och ungarna någon dag då dom har öppnat ögonen, till en veterinär så han får kolla könen på dom, sen finns det inget att "prata" om , om man säger så, om det nu är en hane som det ser ut att vara då könet är : , så är det en hane, men det kan också vara en hona. men det måste inte alltid i regel vara honor bara för att det är den färgen, men som sagt så orkar jag inte argumentera om det, utan jag tar med dom till veterinären 2-3 dagar efter att dom har öppnat ögonen så får han könsbestämma dom..
#118 Nej, jag inser att du har bättre koll på färggenetik än jag, så jag ger mig i frågan.
#118 Konstigt att veterinärer kan ha mer rätt än uppfödare… alla veterinärer är inte kunniga. Men men inom sinsom tid lär du märka vilket kön den sköldpaddsfärgade honan är då den inte kommer utveckla en pung.
Jag skulle iaf inte stressa iväg ungarna till veterinären för en sådan sak men du gör som du vill. Du har ju 12v att ta reda på könen plus att katten ska ju ändå till veterinären 2ggr för vaccinering innan försäljning?
ja. men jag orkar inte argumentera om något sånt litet, är det en hona så är det en hona, chansen finns att det är en hane också men inte lika stor. så ni behöver inte komma och säga att det är en hona, man vet aldrig om det är en hane heller. vet en som har fått en sån färg och det var en hane. men man vet inte, det får bli vad det blir rättare sagt.
en uppfödare kan ha lika mkt fel som en veterinär därför väntar jag istället för att kolla ofta..inget illa menat men som sagt det får bli vad det blir
jodå det FINNS paddor som är hanar också. det vet jag själv då min vän har en sån
#122 Det är så ovanligt att det knappt är att räkna med. Detta då sköldpaddshanar är kimärer eller har genetisk defekt.
Nu tror jag att många debatörrer behöver svalka sig lite.
Spelar det för det första någon egentlig roll vad det är för kön på paddan just nu?
Man behöver heller inte bli stött av att någon inte direkt håller med i en diskution, även om man anser sig ha mer erfarenhet. Tiden kommer visa om det är en han eller en hon.
Som sagt Ts så kommer det ju märkas så småning om :) Ingen brådska där inte! ^^
Hoppas allt fortsätter att gå bra.
Uppdatera gärna sen när de blivit en vecka, tror intresset är stort att få se hur de utvecklas :D
Njut nu av sommaren!
Stött? Jag konstaterade ju bara att jag har mycket att lära :)
#126 Jag påpeka ingenstans i mitt inlägg att det var dig jag åsyftade. Började jag inte med Många debbatörer? :) Men för att ge en respons så, tycker jag personligen att valet av formulering, så tog du åt dig och blev dessutom hånfullt sarkastisk? Men hur som, så tycker jag, så är det väll dags att svala av ämnet en stund då ett kliande fläck lätt blir ett sår ;)
Eftersom det bara är jag som debatterat paddor är det svårt att inte ta åt sig :D

Hoppas du lägger upp fler bilder på kattungarna och berättar hur det går :)
jadå det ska jag, :) tänkte vänta några dagar till då dom ev öppnar ögonen vid 1-2 veckan :) men mer bilder kommer det självklart att bli!
är bara lite orolig över att själva "bolådan" är tillräckligt stor för att få plats med 3 liggandes katter, men ändå lägger sig mamman på ungarna så dom piper till högt hela tiden, jag har fått lyfta upp henne snabbt då jag är orolig att hon skadar dom..men alla mår bra, men sen 3e gången hon råkade lägga sig på dom så gjorde hon ett ljud efter att ungen/ungarna pep till , sen lyfte hon sig upp direkt efter att hon gjorde ett ljud så ev är hon försiktigare nu?
ahja, mer bilder kommer :)
Hon är troligtvis lite nervös och stressad. Om du sitter hos henne och pratar lugnande, går det bättre?
När Poppy hade första kullen (+ när hon absolut skulle ligga hos Altas) fick man hålla lite koll första dygnet så hon inte lade sig pladask på ungarna.
hon har lagt sig försiktigt ner nu sen igår så det ska inte vara någon fara :)
Verkar som vissa trådar går varma, bra att tråden "svalkat" ner sig 
TS hoppas det går bra med lilla mamman och de små
Hur har det gått?
det har gått bra, dom börjar öppna ögonen nu :) jag TROR att det är 4 hanar och 1 hona då könen ser inte samma ut, dom jag tror är hannar har nästan en boll eller vad det ser ut som mellan könet och analet så jag misstänker att det är hanar då och honan har inget sådant alls, så ja ni hade rätt, den svart vit oranga var hona och dom andra 4 var hanar :)
dom är så söta att kolla på när dom kisar lite med ögonen och jamar på mamman!
Vad roligt att det går frammåt hörru. Hoppas det fortsätter så. Kram på er .
Hejsan alla, ville bara säga att dom små börjar ta sina steg ser det ut som då dom försöker gå på alla fyra men ramlar åt sidan lite då och då, den som kom ut först (den randiga) ramlar inte åt sidan när jag ser han gå, utan han sätter sig ner på rumpan istället :) det är även 4 hanar, 1 hona :)
den som kom ut sist (vit med 1 svart fläck på huvudet och svart/grå svans) är verkligen gullig, när alla andra ligger och sover så ligger den och kollar på mig, vill bara gosa med den då! :D
ni får ha en fortsatt trevlig kväll, och tack för att ni fanns där för en och hjälpte mig med massa frågor både innan, under och efter hon fick ungarna, återigen, tack!
Vad roligt att det går frammåt, hoppas få se lite bilder på de små livet snart. Ta hand om er!
Skoj att allting går bra :)
Mvh,
Catarina