Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1441 ggr
Zolah
0

Mat problem 3 gånger om

Nu är det så att jag har 2 katter och min killes hund hos mig, vilket ger mig lite av ett triangel problem. Och allt detta kan spåras till en och samma individ. Nämlige min cornish rex katt Edwin , Edwin är en omplacerings katt som hos sin förr förra ägare fick äta hur mycket som helst och såg ut som ett bowling klot vilket nu gör att han har massa löshud… samt att han har ett ihälsosamt förhållande till mat.

Jag måste portionera maten till honom annars äter han allt tills han spyr, man kan som säga att han har bulimi fast går upp i vikt? ( falsk bulimi lol ? ) . Detta gör det svårt för mig att mata min andra katt Terror som vill äta lite med ofta, och jag kan inte mata dom samtidigt för då äter edwin i princip hela skålen med mat… medans Terror tar en munfull och äter på en annan plats. Har börjat göra så att jag matar henne först genom att stänga in henne ( hon kan öppna dörren själv när hon är klar )

Så på det viset r det ju rätt löst, MEN då har vi ett återstående problem. Edwin äter min pojkväns tzi shuh's hundmat, och hon får en matskål som hon små äter ur hela dagen och man kan inte mata henne speciella tider heller för då ignorerar hon maten.

ontop på detta så är nog Edwin lite foder allergiker så han är konstant lös i magen ( kollat upp det hos en vetrinär som sa att det var troligen det ) - Har skaffat ett nytt foder men det hjälper ju inte om han ska smygäta ur hundens mat.

För som sagt, han äter tills han spyr :c

Hur ska jag göra? kan ju inte stoppa han i bur för att alla djuren ska kunna äta när dom ska / vill.

Om det är relevant så får dom IAMS och snart även deras special foder för katter som äter olika mycket ( vet ej vad det ger men tänkte se om det funkade )

Jourhemmet
0

Varför inte gå över till blötmat? Eller ett torrfoder som inte innehåller lika mycket spannmål som Iams? Spannmål gör katten tjock.

Zolah
0

Men jag har ju fortfarande problemet kvar, att han äter alla andras mat.

Han äter inte för att han är hungrig han äter för ätandets skull, oavsett vilken variation av föda jag ger.

Yoda
0

Jag har ingen egen erfarenhet av hetsätning, men jag undrar ibland hur katterna skulle reagera om den fick fri tillgång till mat? I början skulle den säkert hetsäta massor pga nyhetens behag, men kanske detta lugnar sig efter ett tag när han vet att maten alltid finns där?

Sedan ge obegränsat med blötmat när han vill, detta mättar bättre och är nyttigare. Nu kan ju hans knasiga mage vara ett problem, å andra sidan kan det ju även vara förknippat med hetsätandet och kanske försvinner om hetsätningen minskar.

Ofta undrar jag om det inte är mer stressande för katter att få mat sällan för då måste man skynda sig att äta upp allting innan någon annan tar det. Bara en filosofi jag har.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Zolah
0

Han har ju haft fri tillgång till mat och det är då han blir jätte-jätte tjock samt äter tills han spyr, så fri tillgång till mat för honom känns inte som en bra sak för om det finns mat framme äter han upp allt och kastar upp om det tar för mycket plats.

I början då jag hade honom hade jag mat framme hela tiden, men märkte att det snabbt inte gick.

tror simplast vore om han var ensam katt men då skulle min syster bli jätte arg på mig.  ( det var hennes innan , men hon tyckte jag skulle ta honom då han blev spöad av alla andra katter )

annzoo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

är de iams multicat? De fungerade hos oss. katter som var överviktiga efter kastreringen+kitten foder gick ner i vikt medan de som var magra gick upp i vikt =)
Jag hade fir tillgång iaf men de kanske inte fungerar för alla.

Jag har även en kräsen hund men ni har inte testat bland något gott i maten tex fiskolja, rester, godis, blötmat så kanske hunden äter upp allt. D kommer inte katten åt maten.

Zolah
0

#5 jag tror att det är den ja, dom pratade varmt om den så :)

jo, vi har testat koka uååå skinka i vattnet så det blir skinkspad som sedan hälls i fodret. men det är väl inte så bra att göra över en längre stund?