Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5708 ggr
Killen
0

Normal vikt?

Inom vilka viktgränser kan man säga att en normal vikt är på en kattunge som är 12 v? Såklart det varijerar beroende på ras men ca?

kissmekate.blogg.se

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skulle tippa på mellan 1-2 kilo.

Stolt ägare till tre La permer

annzoo
0

Säger som #1.. Ingen av mina kullar har vägt under 1kg. Inte heller katter jag köpt.

Cazzos
0

På katthemmet där jag praoade förra året så hade de 2 katthonor på 15 veckor som vägde lite över 2 kg så jag håller med Monica, mellan 1-2 kg låter rimligt.

Killen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ok.

Köpte en kattunge i helgen, han skulle ha fylt 12 v den 7/7 sa dem, men han verkar väldigt liten (och mager). Väger precis 1 kg.

Han är en blandras/huskatt (pappan norskskogskatt, mamman huskatt).

Han käns mycket mindre mot mina  andra kattungar jag har haft, fast en av dem är väldigt stor som vuxen (7 kg).

kissmekate.blogg.se

annzoo
0

#4 om nu pappa nu mot förmodan skulle vara en raskatt (mest troligt en långhårig huskatt) så tycker jag 1kg är lite lite för en 13v kattunge…

Cazzos
0

Han kommer att växa, det är inget som du ska oroa dig över. Om han är MAGER och att revbenen syns när han börjar närma sig 1 år så ska du såklart prata med en veterinär men han är bara 13 veckor gammal, han är väl minstingen i kullen.

Fridaybrew
0

Här är en länk till våran senaste kattkulls vikttabell: Norsk Skogkatt (som det heter på riktigt")

http://lasadie.com/Vikttabell3.html

En till tabell från en kull innan (gammal hemsida) även den är rätt lik den ovan:
http://nikeno.webs.com/kullar.htm

Betänk då att kullen var på 6 katter och ändå väger de såpass mycket mer än den där, misstänker nästan att du fått katten kanske så mycket som en månad för tidigt . För 8 veckors vikten skulle då stämma lite bättre. Men nu vet jag ju inget mer än du skrivit så jag bara spekulerar i en eventuell förklaring. Så ta det itne som något anklagande =)

/Fridaybrew

[Linnea96]
0

#4 får jag fråga var du köpte han?:)

Killen
0

#7 Tar det inte som en anklagelse, om han nu togs förtidigt så är det lite säljarens fel anser jag då både i annnonsen stog det att de var 12 v och jag frågade när jag var där och då sa de att de blev 12 v den 7/7.

Hon som sålde kattungrana hade mamman, men eftersom hon fick gå ute råkade hon vara ute just då, så vet inte om mamman är en stor eller liten katt. Pappan var en bekant som ägde denna så den fanns inte där, de sa som sagt att han var Norsk Skogkatt, men som någon nämde, kan lika väl ha varit en långhårig huskatt som ev också är liten av sig, då skulle han kunna vara 12 v, dock som sagt tycker vi själva att han är ganska liten, men man litar ju på vad säljaren säger.

Har de senaste gångerna jag köpt katt bara köpt reskatter med stamtavla, då vet man med säkerhet när de är födda.

#8 Från en annons på blocket i sthlm området.

kissmekate.blogg.se

MissCTRL
0

När min familj köpte en kattunge för många år sedan (innan  Jordbruksverket införde 12-veckorsregeln) så köpte vi en kattunge som vi trodde var 10 veckor. Såhär i efterhand och ett antal kattungar senare så tvivlar jag starkt på att han verkligen var 10 veckor, snarare 7-8. En av anledningara till att man väntar tills att ungarna är 12 veckor är för att dom kan få beteendestörningar annars, vilket den kissen fick.

Tror tyvärr inte att det är alltför ovanligt att säljare ljuger om kattungarnas ålder, kanske för att dom vill få iväg dom fort eller nått. Är man inte van vid att titta på kattungar och har ett tränat öga (eller en våg..) så kan det vara jättesvårt att säga hur gammal en kattunge är! Man litar såklart på att det säljaren säger stämmer. Väg honom med jämna mellanrum och håll koll på någon tabell så att han går upp så mycket som han ska. Gör han det och verkar må bra i övrigt så är det nog inga problem! Hoppas han slipper störningar dock, om det nu är så att han tagits från sin mamma för tidigt.

JÄTTESÖT var han i alla fall! Skrattande

MissCTRL
0

Dubbelpost.

crinalina
0

Det kan ju också variera mycket från katt till katt, vad jag förstår. Jag hämtade hem en kattunge idag (spansk huskatt, då jag bor i Spanien) från några vänner. Han är ca 14 v, men han är väldigt lång och smal (hans syskon är likadana). Veterinären tyckte han såg mer ut som 6 månader än 4 månader, men hon kollade ju tänder och så och såg att han är 4 månader. Jag antar att det kan vara åt andra hållet med. Precis som med människobarn som ju kan vara väldigt olika stora när de föds, även om det finns en normalvikt, och normaltabeller som följs. :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Killen
0

Vad är det för beteendestörningar de kan få?

Igår accepterade mina andra katter honom iaf och alla skulle putsa honom, och han skulle putsa dem, jättesöt.

Idag drog han igång min andra katter i vild lek så de höll på riva lägenheten, lite roligt då mina andra inte leker så ofta (förutom en av dem).

kissmekate.blogg.se

Killen
0

Nu väger han 1220 gram

kissmekate.blogg.se