Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1204 ggr
Onslow
0

Innekatt på landet

Hej allihopa!

Jag skriver ett inlägg där jag tänkte ställa några frågor (hoppas ni inte finner rubriken missvisande).

Jag har läst på sidan och tycker definitivt att det är bäst med innekatter om de får den aktivering osv som de behöver. Dock tycker mina föräldrar precis tvärt om (ni vet, hela det där "katter behöver sin frihet! Katter klarar det! Blaha blaha blaha"). Dessutom så kan vi inte ha innekatter då vårt hus är mycket gammalt och har dålig ventilation. Ventilationen gör att vi hela sommarhalvåret och ibland även delar av vinterhalvåret måste ha dörrar och fönster öppna (om vi är hemma såklart) för att kunna vistas där över huvudtaget. Katterna smiter ju ut och vi har ingen möjlighet att näta alla dörrar och fönster i ett hus på ca 180 kvm (?), med två våningar. Utekatter vill jag ju som sagt inte ha, bland annat finns det en 90-väg bara 200 meter ungefär från huset där många små katter har fått sätta livet till. Vi bor alltså på landet, på en skärgårdsö ca 4 mil från Stockholm.

Dessutom har vi två allergiker i släkten - farfar och morbror. Mamma säger att katthår har hakar, som på fiskekrokar, så att de inte går att ta bort från t.ex en soffa utan alltid kommer vara där. Det låter mycket underligt tycker jag som ju varit hos folk med katt och de har ju inte katthår överallt… 
Vi vet inte hur vi ska lösa det med katthåret därför. Jag har en kanin, och när han fäller flyger det runt pälstussar på övervåningen och det har de inte reagerat på. Kanske är det speciellt med just katthår? Vet ni hur vi ska lösa dessa problem?

Vissa av er har kanske läst min tråd Hittekatter Nässjö på Hittekatter iFokus. Det är de katterna, honan och pojken, som jag vill att vi ska ta. Eventuellt bara lillkillen men då ska vi se till att skaffa en kattkompis såklart, från ett katthem! Jag vill verkligen stödja dem framför annan avel (ursäkta, menar inget illa mot er som föder upp, jag vill bara inte stödja det då det finns tusentals hemlösa katter). Inga kommentarer om raser, eller om er avel (alltså ska ni inte behöva försvara er rasavel, det hör inte tråden till. Jag stödjer inte huskattsavel heller, ännu mindre). :)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Linnea
0

Att dom tål kanin är ingen garanti för att dom tål katt, det bästa är att de gör allergitest. Många här inne har rastgårdar till sina katter så det hade kunnat vara ett alternativ. Katterna kan vara där när nån allergisk kommer hem till er och när ni måste vädra. Är det inte lättare att sätta in ventiler i huset? Borde inte vara så svårt. Vårt hus har nästan inge heller för förr-förra ägaren satte igen nästan alla när han bytte panel på huset.. Smart..

Jag har en katt och visst, en del hår blir det men jag tycker inte det är så mycket nu längre. Kan bero lite på att sen vi skaffade hunden så har vi hundhår överallt och det lilla (i sammanhanget) som katten fäller, det märks inte så mycket. Både katt och hund här fäller däremot alls så mycket päls längre sen de började äta barf och färskfoder. Så det är ytterligare en sak man kan tänka på.

Skynda långsamt så går det fortare.

Imasy
0

ang katthår som fastnar på "allt" så upplever jag att korthårs katters hår fastnar på ett annat sätt än vad mina långhårigas päls gör.

Det korthårigas strån "borrar" sig fast i textilier osv på ett annat sätt. Nu är det ju inte helt omöjligt att få bort det såklart, man får bara vara lite mer envis ;)

Dessutom så har jag köpt en svamp som drar bort djurhår, använder den även för att ta bort hundens päls på möbler. (Funkar även för kaninhår har jag hört folk berätta :p)

Men om dessa släktingar kommer och hälsar på, brukar de meddela sin ankomst innan, eller dyker de bara upp spontant?

För om deras besök är aviserat ett visst antal dagar innan, kan ni inte ha katten på tex övervåningen/ ditt rum etc från dagen innan den/de kommer och sedan dammsuga av ordentligt i den del av huset där släktingarna kommer att vistas?

Jag är ju väldigt allergisk själv, och jag upplever att jag tål mina långhår bättre än mina korthår. För andra är det tvärt om. En del klarar bara ev en enskild ras medans andra klarar av vissa individer.

kan det vara så att dessa släktingar kanske bara hade oturen att träffa en katt de reagerade väldigt starkt på och att det är på individnivå?

Imasy
0

Att bada katten med jämna mellanrum sägs ju också hjälpa för de med allergi. Vänjer man katten vid bad redan som liten kan man ju ha detta som åtgärd också?

Onslow
0

Tack för era tips och jag ska ta upp det senare! #1 Vi har inte möjlighet att sätta in ventiler enligt mina föräldrar.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Linnea
0

#4 Konstigt, ett hål i väggen och en ventil i det.. Det är ju det bästa att göra på sikt även för er egen hälsa. Det är inte bra med oventilerade hus + att huset riskerar att mögla mm. Inte kul att ha fönster öppna mitt i vintern.

Skynda långsamt så går det fortare.

cosmonita
0

Jag tycker mig ha märkt att korthåriga katters päls sitter fast mer än långhårigas när man tex dammsuger en tygsoffa. Men de går ju att få bort fast med lite mer arbete. Men ang allergi så är det inte själva pälsen de flesta är allergiska emot utan andra ämnen hos katten. Det kan vara proteiner i huden, saliven osv.

Du vill inte ha en utekatt men eftersom ni inte kan ha dörrar och fönster stängda så kommer katten bli en utekatt. Jag tycker att du/ni ska tänka er noga för eftersom risken är mycket stor att katten (eller båda katterna eftersom ni vill ha två) blir överkörd om ni har en 90-väg så nära.

Jag tycker faktiskt att ni i nuläget inte bör skaffa katt för jag tror att den inte blir så långlivad. Bor man så nära en väg så ska inte katterna vara ute utan uppsikt (koppel).