Kastrera honkatt
Ska kastrera min honkatt imorgon.
Jag har försökt hitta så mycket fakta som möjligt om hur jag ska göra när jag får hem henne, men jag hittar ingenting om hur farligt det är om hennes kattkompis skulle försöka slicka på såret?
Ska jag hålla dem åtskilda? Hon kommer troligen få en tratt, men det stoppar ju inte honom från att undersöka och "lägga sig i" hennes läkning?
Och hur är det med hopp och sånt? När kan hon börja hoppa upp i soffa och säng själv?
Hon är en katt som är jäkligt full i fan ibland och får busryck utan dess like, kommer hon själv inse att hon inte bör göra sånt medan hon läker eller måste jag stoppa henne och ha henne på ett mindre utrymme?
Hönsmamma deluxe, men vill inte att läkningen ska gå fel…
Jag har mögjlighet att lämna ifrån mig min hankatt några dagar om det skulle behövas, men vill helst undvika det, då jag tror att det är bättre att han är med när honkatten kommer börja lukta annorlunda och sånt.
Hur gör ni andra som säkerligen varit med om många kastreringar av honkatt och samtidigt haft andra katter hemma…?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hjälpte min kompis att ta sin katt till veterinären för kastrering då hon trodde hon åkt på svininfluensan.
Katten fick ingen tratt, och har för mig att det inte gjorde något om hon slickade lite. Men slickade hon konstant så skulle hon höra av sig till veterinären.
Katten var fortfarande dåsig när jag hämtade henne och hon gick direkt och la sig när hon kom hem. Minns inte alls att det var några problem med att hoppa och busa.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Direkt hemkommna från vet ska honan hållas i avskilt rum med dämpad belysning. Ha en egen bädd och en kattlåda precis bredvid bädden. Vatten och ingen mat.
Mat kan hon få i mycket små portioner med någon timmes mellanrum när hon piggnat till ordentligt.
Dagen efter kan du släppa katterna tillsammans och se vad kompisen gör, håll ett öga på dom bara. Jag hade inga problem med min äldre katt när lilltjejen kastrerades, han slickade henne bara på huvudet i struten.
Hoppar börjar hon göra när hon själv känner att hon kan, lyfta behöver ni bara göra om ni absolut måste, håll mat- och vattenskålar på golvet och se till att det finns mysiga sovplatser i golvnivå (kartonger, filtar och liknande). Katter är intelligenta djur och kan ta bra vara på sig själva (inte så att man kan lämna dom vind för våg - omvårdnad och daglig ordentlig tillsyn måste dom ha).
Man behöver inte stoppa henne ifall hon leker eller gör ett tornadorace… hon avgör själv om hon kan eller inte. Det enda man behöver göra är att titta på såret minst en gång om dagen för att kolla att det ser fint ut, inte är rött i kanterna och inte luktar.
Lycka till!!!
Tack för svaren till er båda!
Då kan jag slappna av lite då och se vad som händer imorgon när jag kommer hem med henne och låter henne vakna till liv :)
Ja mat ska man vara försiktig med i början. När de fortfarande är groggy kan de sätta i halsen.
Min katt slickade på sitt sår så jag tillverkade en body av ett par tights och tejpade insidan av bodyn med kirurgtejp så att den inte skulle växa fast i såret eller fastna i ståltråden.
Hoppa ville inte min honkatt göra på några veckor. Hihi! Hon blev lite ynklig av sig och väldigt "mammig". Jag byggde trappor upp till allting med skokartonger. :-P Stackars sötnos.
Att lägga ett trappsteg till lådan är ett tips oxå. :)
Gaaahhh, vadå lugn stund i ett mörkt rum, jag kan inte få henne att ligga stilla och lugnt, hon är fan helt tossig och verkar snart helt vaken. Charlie sov ju i åtminstone två timmar efter att han blivit sövd, men inte hon inte…. vad ska jag göra?
Hon hoppar ju redan upp i soffan och vill leka???? Vette fan om hon vet sitt eget bästa???
Äntligen har hon däckat uppe på min säng efter att jag jagat efter henne så att hon inte hoppar upp på saker… fanns ju inget stopp på henne.
Hon hann hoppa upp på sängen ett antal gånger, anledningen till det är att jag inte kunde ta tag i henne för hårt för att stoppa henne och antog att det är i sånna fall bättre att hon hoppar än att jag klämmer på magen när jag försöker stoppa henne.
Hon har varit som en orm, har försökt hålla henne lugn på den lilla ytan hon haft, men hon har slingrat sig och skrikit åt mig, så tog valet att det är bättre att hon är uppe och går än att jag riskerar att peta och trycka för mycket på magen.
Hur stor är risken att hon dragit upp något inne i magen? Hon har ett stygn i stål på utsidan som jag ska klippa bort om tio dagar, det ser väldigt fint ut och blöder ingenting även om hon gått runt och sånt…
Hjälp mig, har jag orsakat någon skada på min katt nu när jag låtit henne gå runt som nyopererad?
Tror inte du behöver oroa dig för att ha orsakat henne någon skada, ena min misse for runt som en tok upp å ner från sängen med och jag hann inte med. Det gick bra ändå
Håll bara ett daglig öga på magen så att det ser bra ut
#7 Jättetack för svaret!
Nu kan jag slappna av lite. Såret ser väldigt bra ut fortfarande, jag fortsätter hålla koll :)
Hos en del veterinärer får katten lite smärtstillande innan de går hem vilket kan medföra att de rör sig mer tills medicinen släpper. Du kan nog lita på henne - om hennes sår senare stramar och hon har lite ont håller hon sig naturligt mer stilla. Om hon känner att det är okej att springa lite runt är det säkert det för henne - hon känner sin kropp bäst. :)
#9 Jo, hon fick smärtstillande som skulle hålla i sig i ett dygn, just därför jag blev rädd att hon inte skulle känna att hon gjorde sig illa i såret. Gjorde mig lite nervös. Men nu har hon legat och sovit praktiskt taget sedan jag skrev inlägget vid 11 :)
#10 Ja, det är inte bara positivt med smärtstillande… ;) Vad skönt att hon bara sover! :)
Min honkatt sterileserades för ett år sEdan, min lilla kisse är lika snäll mot mig nu, men mot andra katter är hon en riktigt surkärring! Tänk på vikten nu, så att hon intrcgår upp i vikt. Men lycka till:)