När kan man börja släppa ut katter?
Hej!
Köpte en ny misse igår.
Familjen som hon bodde hos innan har haft henne plus hennes syskon ute.
Så nu är hon väldigt kåt på att gå ut, sitter och skriker och försöker ta sig ut när ag släpper ut/in mina andra katter.
Hon är bara 12-13 veckor, är inte det för tidigt ?
började släppa ut mina andra lite smått när de var ca 6 månader.
När borde jag börja släppa ut henne ?
(snälla, inga ''katter ska vara innekatter'' inlägg.)

Vi började släppa ut våra så fort vi kastrerat dem, och då va de ca ett halvår gamla.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När hon är kastrerad, id-märkt och vaccinerad.
Du kan ta ut henne redan nu, men då måste du självklart vara med och ha henne under uppsikt.
När hon är kastrerad, vaccinerad, id-märkt OCH ägaregistrerad kan du låta henne vara ute själv, men helst bör hon vara vuxen (runt 1 år) då.
Sajtvärd Katter iFokus
okey, och kastrera kan man inte göra innan dom är könsmogna va ? :)
Man kan kastrera innan, men det finns tyvärr inte så många veterinärer som gör det.
okej, tack för alla svar!
Sen måste hon ju inte bli en utekatt heller =)
Iövrigt är de tidigare svaren utmärkta!
/Fridaybrew
Bild på katten vill vi gärna se, förresten! 
Håller med #8 

Kastrera brukar veterinärer göra från 6 månaders ålder.
Håller med föregående talare, låt henne komma ut om hon så gärna vill, men låt henne för allt i världen inte vara ute ensam ens en stund!
Varför ska en så liten kattunge gå ut själv??Kastrera den så fort som möjligt.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Så vitt jag vet, så Om katten är kastrerad och vacc + idemärkt.
Då är det egentligen inte lämpligt i övrigt för än runt 1 års ålder. Såvida det är obevakad du talar om. Obevakad kan man ha åsikter om, men om det är det som är tanken så inte innan året anser jag. Då deras "lokalsinne" om man utrycker det så, inte är helt utvecklat innan dess. Yngre så är de lite mer som små barn (de kan de ju fortsätta vara ett par år frammåt med, beror på vem man frågar) och går lätt "vilse" för de ser en cool fjäril som de vill jaga och inte "tänker sig för" och därmed så kan de hamna långt ifrån det nya hemmet.
Det är ju annat omd e går ut med "mamma" katt som redan kan området. Då får de ju hjälp att lära sig och inte bara vara i "yhe moment". Är lite trött i huvudet idag men hoppas ni förstår vad jag åsyftar med min röriga förklaring ändå.
Är det ingen som reagerar över att det är så få veterinärer som vill kastrera en katt innan den är könsmogen?
Jag menar, det finns väl en anledning till att de är så ovilliga till att göra det.
Vi har en liten 3 veckors hona som naturligtvis ska kastreras men INTE förrän hon är könsmogen. Förstår inte ens varför man ska ha så bråttom om inte veterinärerna ens vill göra ett sådant ingrepp på så unga djur.
Min veterinär säger att det numer är en förlegad uppfattning, som hänger kvar. Att forskning påvisar ingen skillnad alls i tidigt eller sent kastrerade katter.
#14 andledningen till att åtminstone utekatter borde kastreras innan könsmognad (4 månader är lagon tycker jag) är för att de kan bli fertila tidigt och det märks inte alltid. Min grannes kattunge fick kattungar, hon va kanske 5 månader och pytteliten. De tänkte antagligen vänta tills hon var 6 månader.
#15 Ingen skillnad som VI människor kan påvisa men det kan ju vara känslomässiga saker.

#17 Vad menar du med känslomässiga saker?
Stolt ägare till tre La permer
#17 Skulle gissa att de får större men av att först få en massa könshormoner och könsdrift och sen försvinner allt och personligheten kan förändras osv.
Ursäkta, men har ni inte vandrat av Ts fråga nu?

Jag tycker inte man ska släppa ut katten förrens den är kastrerad och börjar närma sig året. Man kan börja träna katten med att vara ute genom att gå ut med den i koppel och låter den bekanta sig med omgivningen och när den växer upp vara med den ute.