Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 18400 ggr
Kisseungar
7

Slemproppen?

Jag har läst en massa på olika sidor om slemproppen som går innan katta ska föda. På vissa sidor står det att det då är 12 timmar, andra 12-24 timmar och andra 36 timmar, innan hon ska föda. Vad är det som är rätt? Min katts slempropp gick vid 21.00 tiden igår, alltså nästan 18 timmar sedan och hon visar inga tecken på att föda. Hon ligger bara och vilar helt obekymrat.

[Mariefredskatter]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

På min hona gick den 1 timme innan första ungen föddes samtidigt som vattnet gick så det är nog väldigt olika.

tuska
1

väldigt olika det där med slemproppen, inte mycket att rätta sej efter mer än att det är på G.   Det blir nog bebbar på morgonsidan ska du se, tycker att det händer då man är som tröttast själv.

Kisseungar
0

Inga små kattbebisar än och inte heller några tecken på det. Förra gången fick hon kattungarna ca ett dygn efter, borde inte det vara så nu också då? Så bekymrad över att hon inte fick dom små när jag trodde hon skulle få :(

Kisseungar
0

Jag märkte nyss att det var helt blött i hennes ena bolåda, det är väl vattnet som gått? :) Men det måste gjort det för ganska länge sen.. Sist tog det ca 5 timmar innan första kattungen då, är det normalt?

tuska
2

Jag tycker att det fortfarande är helt normalt.   Är hon uppe å går någe ?  bäddar hon i bolådan?   Kan du känna livliga sparkar i magen ?  de brukar vara lungt i magen strax innan de vill komma ut. Ser du om det går nå ristningar i pälsen över ryggen.  Detta brukar oxå vara tecken att hon iallafall är i öppnings skedet.  Man kan även känna darrningar i bäckenet och att katten gång på gång sträcker på bakbenen och lägger sej från sida till sida när det börjar att närma sej.   Har hon tidigare haft ungar så känner du säkert till alla tecken.

Kisseungar
0

Hon är uppe och går lite då och då, men vilar mest. Men hon bäddar inte i bolådan, hon ligger antingen bredvid den eller på fönsterbänken. Förra gången hon hade ungar fick hon dom på natten och dom sista tecknena missade jag då hon väckte mig först när det precis var dags. Igår verkade det som att hon var i öppningsskedet, hon flåsade ganska mycket med öppen mun, snabbare andhämtning. Hon bytte sida ca en gång i minuten ett tag, men det kanske inte har nåt med det att göra (?) om det är så tidigt. Men det enda jag kände var att magen ibland "spände" sig - blev stenhård, och sen slappnade av. Pågick en stund.

Kisseungar
1

Kan inte hantera mina inlägg av nån anledning så gör ett till

Jag känner i princip inga sparkar eller rörelser över huvud taget. Igår hade hon ganska mycket ryckningar i ryggen, såg nästan ut som att det kliade eller nåt men ryckningarna var större än så. Men jag vet inte.

Kisseungar
0

Hört att det ska ta max 30 min att få ut första ungen från att vattnet gått?

Millimina
0

Hur har det gått?

Kisseungar
0

Ingen kattunge än. Hon visar inga särskilda tecken på förlossning heller förrutom att hon ligger och vilar i bolådan..

annzoo
0

Öppningsskedet brukar väl bara vara kring 12timmar…  Har inget hänt snart och du inte vet hur långt gången honan är skulle iaf jag ta kontakt med en veterinär då honan kan ha svaga värkar eller en död katt som blockerar vägen för övriga..

Kisseungar
0

Hon andas hetsigare ibland och stönar lite när hon ändrar ställning. Hon byter plats ofta. Men så har hon hållt på hela dagen nu.. Händer inget idag eller inatt blir det kontakt med veterinär imorrn.

Kisseungar
0

Ringde till vet nu och sitter här med gråten i halsen. Det blir kejsarsnitt om inget händer inom nån timme. Då blir det 1,5 timmes bilresa dit och 1,5 timmes tillbaka. Hoppas nu allt går bra och att ungarna och honan klarar sig..

UlrikaD
1

Hoppas allting ordnar sig!!

annzoo
0

om du åker in och snittar och katten ändå är tänkt att kastrerar sedan så passa på att göra de då hon ligger på operationsbordet.

Kisseungar
1

#14 tack!

#15 jo vi hade tänkt göra så

tuska
1

Att snitta en mammakatt är så vanligt va inte orolig för det.  Jag ser inte varför kissen ska ligga några timmar till hemma, du har lång resväg, starta resan redan nu.  Ta med dej grejer och en ficklampa Har hon öppnat sej och ungarna ligger rätt kan de ge värkstimulerande medel och de kan komma ut rätta vägen  det ser hur ungarna ligger på en rtg bild.  jag skulle dra i väg med katten nu eftersom du har lång resväg, när det ändå räknar med snitt . Jag har lika långt till djursjuhuset och gjort en hel del så långa resor och fått snittat.   Ta varma flisfiltar med dej eller fårskinn som håller ungarna varma, skulle du tycka ungara svalnar av.lägg dem på ditt eget skinn under bilfärden hem.

Lycka till och hoppas alla ungarna är duktiga överlevare.

Kisseungar
1

Vi åkte till vet 22.00 då inget hänt. Var framme 23.45. Där tog vet rtg bilder och det visade sig vara 5 bebisar i helt rätt ställning. Då var värkarna problemet. Hon fick kalcium i dropp först, sen fick hon ett annat dropp (kommer inte ihåg vad för ngt). Det skulle hjälpa värkarna att komma igång. Men ikke hände något. Det blev kejsarsnitt och dom 5 små liven kom ut, en efter en. Alla hjälptes åt att massera dom och få dom att pipa och röra på sig. Jag lägger upp bilder på färgerna när jag har möjlighet :) Dock är en vad jag tror svartvit hane väldigt seg men han kämpar för livet och är piggare i omgångar. Han var lite "segstartad" ända från snittet. Hoppas på det bästa för han. Och alla andra såklart hihi :) Mamma katt var först helt ointresserad av kattungarna men efter som blev hon mer som sig själv och för någon timme sen när vi kom hem (kom hem 07.30 så det blev vak-natt) så la hon sig så dom får dia och slickar dom för fullt. Sött värre.

UlrikaD
0

Vad skönt att allting gick bra till slut iallafall!Skrattande

essut50
0

Hoppas ni kasterade mamman när ni var där?

Tycker hon inte ska ha fler ungar, hon har nog gjort sitt.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Kisseungar
0

#20 Ja vi kastrerade henne.

Det enda som inte var så roligt med det här var priset.. 10.000 + bensin, antibiotika och borttagning av stygn. Men sånt får man ta.

annzoo
0

#21 ja det är inte billigt att föda upp katter… Men nu kan ni verkligen kalla kattungarna för guldklmpar :D
Hoppas du slipper komplikationer och att kattungarna växer som de ska=)

Kisseungar
2

#22 Guldklimpar är dom då alltid Glad Vad kan det bli för komplikationer av kejsarsnitt? Hon har ju trots allt varken järntråd eller tratt för att hon har kattungar, så risken för att det blir inflammerat ökar ju. Men nåt annat?

annzoo
0

Det är ju inte bara kejsarsnittet som kan orsaka komplikationer, det finns mycket runtomkring tex mjölkstockning, juverinflammation, slutar ta hand om kattungarns så de måste stödmatas mm

Kisseungar
0

#24 Hon tog inte hand om kattungarna förrän imorse men nu är hon en sån bra mamma, hon var jätteduktig förra gången också. Så jag tror inte det är nåt problem med "övergivna" kattungar iaf. Hur ser man om hon har juverinflammation? märks det tydligt? Vid mjölkstockning ska man väl massera juvren? Har en kattunge till henne hemma som är lite äldre som kanske kan suga lite så det släpper isåfall? Många frågor men den som inte frågar får inget veta =)