Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2347 ggr
UlrikaD
0

Avmaskning?

Dum fråga kanske, men man avmaskar ju katter som går ute av förklarliga skäl.

Men man avmaskar ju också kattungar. Var får de mask ifrån om de bott hemma hela tiden hos mamman? Tänker då på att man avmaskar när de bara är några veckor gamla och fortfarande bor hemma, och sen igen lite senare.

Och vad händer om man köper en kattunga på 12 veckor som aldrig blivit avmaskad? Kan den bära på någonting då?

Ska inte köpa kattunge men började funder lite.

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En del avmaskar kattungar själv gör jag inte det.Mina katter lever inne och jag testar dem.Kattungar kan få mask via mammans tuttmjölk om mamman har mask.

Kattungar som är mycket angripna av mask kan ha dålig mage,dålig vikt osv.

Dessutom tar vaccineringen inte lika bra om katten har mycket mask.

Stolt ägare till tre La permer

UlrikaD
0

Tack för svaret. Så om mamman är innekatt och avmaskad så bör inte kattungarna heller få mask?

Tänkte mest på de som föder upp raskatter som är innekatter, det står ju oftast i säljes-annonser att de är avmaskade.

Började då fundera var masken kommer ifrån.

Supinesophie
0

Blocket annonserare brukar avmaska kattungar för att verka seriösa. De nya rekommendationerna är i själva verket att man gör ett masktest som heter "kolla masken" och avmaskar vid behov.

EDIT och raskattuppfödarna gör det väl för att det hör till listan på saker man ska göra med kattungarna innan de säljs, men många uppfödare använder "kolla masken" och avmaskar vid behov.

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tidigare fanns det en regel som sa att man måste avmaska raskatter innan försäljning.Den har SVERAK tagit bort nu men på köpekontraktet finns forfarande en ruta där man ska skriva i när kattungen avmaskats.I den rutan skriver jag datumet för testet och sen skikcar jag med intyget från Kolla masken.

Stolt ägare till tre La permer

Supinesophie
0

#4 okej va osäker ifall de hade ändrat eller inte :)