Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 4189 ggr
[Liiillap]
0

Kattsand !

Kör nu på billiga kattsander som Coops egna och Katty o.s.v
Och undrar nu vilken Kattsand som är billigaste av det dyraste :)
Har tre katter  vill max lägga ut 200 i månaden på kattsand
något förslag på märke ?

annzoo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag betalar 75kr för en 10kg säck… 200kr i månaden är en låg gräns, satsar man på bra sand men dyr sand så tjänar du på de i längden..

Cazzos
0

Eldorado Kattsand 5 kg (inte 8 kg, helt annan typ av sand) kostar ca. 30-50 kr på City Gross.

Jättebra klumpbildande och sanden (fast det är ju torkad lera också) luktar ingenting, det luktar nästan ingenting när katten gjort sitt. Det är inte 100% luktfritt inne på lådan inte.

Fridaybrew
0

Läs denna tråden, du ser att man inte behöver slänga ut sanden utan man kan använda alla sand o ch bara toppa på när det kommer till de lite dyrare sorterna. Var en som köpte en 10 kg everclean till två katter för 200 kr i månaden och det räckte hela månaden. Testa everclean så kommer du märka skillnaden mot de typiska billigare märkena att det är stor skillnad. Olivers är det många som gillar också om jag minns rätt. men det står bra saker i andra tråden. :
http://katter.ifokus.se/discussions/4e119aefd4ebea2eda001101-hur-ofta-byta-sand#discussions-1

Vi körde kitty kattströ i början och var nöjda med den, ända tills vi testade en 10 kg everclean (blått band utan parfym) och den räcker längre pga att den håller stig fräsch så att säga.

/Fridaybrew

noir
0

Jag köper ett strö som heter öko plus 10L och det räcker minst 2 månander oftast längre (har en katt) och den påsen kostar 99kr. Är jätte nöjd och känner aldrig urin doft, och då täcker aldrig min tös sin avföring. enda gången de luktar är efter hon bajsat, precis som det gör när en människa varit där inne. Inget konstigt.
Ströt är klumpbildnande och ekologiskt, så kan slängas i kompost eller spolas ner i toalett. Vilket är väldigt praktiskt och miljövänligt.

(finns en tråd om just detta strö och spola ner, så har ni åskter leta upp den där och fortsätt där eller kolla upp ströt med egna ögon, tex lägga en del strö i vatten. Jag har även själv pratat med en rörmokare som sett ströt i vatten och toa)

[Maine]
0

Jag rekommenderar Oliver´s, Beställer det på deras hemsida, fri frakt vid köp över 300 kr och alltid hemkört till dörren.. Jag tycker att den är precis lika bra som Ever Clean.

http://www.olivers-petfood.se/

noir
0

#5 har faktiskt också hört bra om olivers. började nästan med deras mat och sand förut :)
Sen vart de andra märken ändå så jag och katter är nöjda ändå

Allamej
0

Cats best kör jag på. Det klumpar sig, luktar inte och är komposterbart + att det luktar skog :)

125 kr för en påse och det räcker bra till 2 katter per månad.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[littleoldme]
0

#7 Jag kör med EC just nu men vill gärna byta till något som är komposterbart och mer miljövänligt, men som är lika effektiv när det kommer till uppsugningsförmåga och att ta bort lukten.

Beställar du hem detta eller finns det någon återförsäljare, typ Granngården eller liknande?

Sen undrar jag om det bara är att  byta direkt eller ska man börja med att blanda lite för att katterna (som alltid haft klumbildande kattsand) ska vänja sig och fortsätta gå på lådan så duktigt som de gjort hittills..

noir
0

det jag prata om och de #7 har är samma. Sanden heter Cats best Öko plus det finns att köpa i vissa djuraffärer och jag vet att foderbilen har har sanden.

Jag köper min i en affär i eskilstuna för 10L/99kr

http://foderbilen.se/cats-best-oko-plus-10l.html

[littleoldme]
0

#9 Läser recensioner på foderbilen och det verkar vara en väldig blandning av bra och dåliga.

Funderar ändå på att köpa hem en påse och sätta en extra kattlåda i lägenheten med Cats Best i och se om mina katter ens har intresse av att gå på den eller om de föredrar EC… kan helt klart vara värt att testa.

Allamej
0

För mig var det bara att byta, och jag köper min från den lokala djuraffären. Men testa helt klart, mina gillar det :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Catteklina]
0

Vi hade EC innan, men det gick åt 1-2 stycken 10kg (199:-/st) i månaden till våra två katter. Så vi testade med Öko plus i den enda lådan och det verkade som katterna föredrog den efter ett tag, då den lådan blev flitigast använd!

Nu går katterna helt på Öko plus här hemma (ca. 100:-/st), en liten test period för att se hur det funkar.
Det skvätter en del om det ströet så golvet måste sopas dagligen, sen täcker den inte bajslukten riktigt. Men förövrigt tycker jag att det är toppen. Luktar inte illa från ströet, klumpar sig jätte bra och kissklumparna blir mindre än ECs.
Det verkar vara drygt än så länge också!

Mvh,
Catarina

Labolina_73
0

PeeWee är mitt svar,,,, helt klart den bästa. Ingen sand förvisso, det är träpellets och kräver en speciallåda men helt klart absolut bäst,, hehe tycker jag..

till tre katter går det åt ca en säck i månader (14 liter) 3 månader till en katt. Kostan allt mellan 99-139:- / säck.

//Linda

ravenkitty
0

Everclean:

Det är drygt, och förvisso dyrare än många andra

men ger såå mkt för pengarna.

[Liiillap]
0

1# JA men kan även lägga ut 400 för två månader :)
eller 600för 3 månader
bara att det blir i slutändan 200 kr / månad:P
Men har fastnat för Peewee så kommer nog skaffa det :)

[Liiillap]
0

13# har även hört att man kan göra ren lådan för " hand " med en  Gb glass låda ( som man har gjort håll i botten) så silar man det tills det är bara pellets kvar :)

För det som har bromsat mig med Peewee är just att man " lär" ha en special låda :P

[Angel88]
0

Jag kör med Klumpe Kattsand kostar 79kr på ÖB, det är 15kg i, räker till min katt i drygt 1,5-2 månader fungerar toppen.. Fins även som ultra med den är ännu bättre men den är 5 kg mindre i den..

AgnetaB
0

#17 den har jag ej provat men klumpar den sig bra, hatar när det inte gör det o till slut är hela lådan kissig? Jag har Eldorados 5kg o kostar under 30kr på Willys men detta är ju billigare.

Jag har provat lite Everclean ifrån en utställning(fick gratis) men kanske var för lite för tyckte ej det klumpade sig. Det är iaf viktigt för mig.

[Angel88]
0

#18 om du städar lådan minst en gång om dagen och har ca 4-5 cm sand är den toppen toppen, blir hårda klumpar som är super lätta att ta bort, den håller sig även fräsh länge. Bajset torkar ut på någon timma eller 2 så jag tycker den fungerar jätte bra för att vara så billig. Fast den bästa sand jag någonsin har använd är Miss Cat sanden, grön gula påsen, men den är väldigt dyr 2,5kg kostar nästan 100kr, och den påsen räker max 1,5 vecka..

[Liiillap]
0

köpte Kattsand idag :)
blev en låda från djurkompaniet som hette " odor ****" någonting x'D
det skulle utgå och kostade 199 och fick köpa det för 99 så köpte det :)
dår se hur det funkar :)