Kött med hög fetthalt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad för slags kött innehåller mycket fett?
Jag har köpt fläskfärs, det står 10% fetthalt eller något sånt.. Jag har gett Noggis ca 50-80 g av det bara idag, han sover så länge så jag hinner inte riktigt ge honom så mycket mer.
Jag ska försöka göra honom "smällfet", haha, det låter fel men jag ska försöka göra honom tjockare nu, han är trots allt 18 år och väldigt smal. Han ser undernärd ut.
Vad för slags köttsorter kan jag köpa? Alltså, fläskfiléer eller liknande? Var kan jag köpa det isf?
Han ser så rolig ut efter att han har ätit, han har ätit ganska mycket idag, och hans huvud är så litet jämfört med hans kropp när han ätit så mycket, haha. 
är han 18år och mager så kan de bero på andra saker, har du gjorten seniorkontroll?
#1 Jag vet varför han är mager och har koll på det, jag vill bara ha svar på frågorna som jag ställde i inlägget, tack.

Hjärta i olika former har en ganska hög fetthat och brukar vara omtyckt av våra här hemma.
#3 Funkar fågelhjärta? Var köper du det ifrån och hur mycket kostar det ungefär? Svenskt kött är väl "bäst"?
Lammfärs är väl också ganska fett. Fast fläskfile är magert kött. Tror det är bäst att du varierar mellan olika sorter.

När min gammla hanne gick ner i vikt så visade det sig vara köldkörteln. Nu äter han medicin och mår mycket bättre. Han har altid varit smal och svår att hålla vikten på men så mager som han blev då har han aldrig varit innan. Gör en koll hos vetrenären för säkerhets skull, finns mycket gammla katter kan råka ut för som man kan hjälpa dem med.
Han brukar få äggula med grädde i. Skulle kanske inte rekomendera grädde då de flesta katter inte tål mjölkprodukter (laktosintoleranta). Min katt är van att dricka mjölk och grädde sen han var liten. Men äggula kan du gärna ge, dock INTE äggvitan.
Fläskfärs innehåller mera fett än nötfärs. Filén är oftast det magraste köttet på djuret. Det finns speciell kattmat man kan ge som innehåller mera energi än vanlig. Det är bäst om katten till största del får kattmat och att kött och äggula utgör det lilla extra, annars kan katten få bristsjukdomar, om man inte läser in sig på Barf förståss.
Min gammla herre får den blötmat han tycker är godast för att äta så mycket som möjligt och så får han pellets som egentligen är till kattungar. Mycket av det foder som riktar sig till ädre katter är mindre energi i efter som det tydligen är vanligast att gammal katter blir tjocka.
Lycka till med din gammling!

Såg nu att du svarat att du vet vad som gör katten mager. Vill du kolla fetthalt i kött så kan du gemföra på livsmedelsverkets hemsida
http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedelsGrupper.aspx
Kyckling kött är magert men skinnet är riktigt fett.
Man kan be sin vanliga livsmedelsbutik att ta hem vilka styckningsdelar som helst, det kan ta ett par dagar men brukar inte vara några problem.
#5 Ja det är det jag tänkte mig, varierat kött. Jag vill inte köpa fläskfärs till honom hela tiden, nejnej. 
#2 hur ska jag veta att du redan har tagit reda på de. De finns en hel del som inte kollar upp orsaken till varför sin gamla katt är mager.
Ber så mkt om ursäkt för att jag av ren vänlighet frågade om du gjort en senior undersökning på din katt..
Jag är tacksam över att ni frågar om Noggis hälsa angående hans magerhet, det visar att ni verkligen bryr er, jag uppskattar det! Men när jag ställer en fråga så vill jag helst att man håller sig till det och inte sätter fokus på något annat som nämns i inlägget.
Men för att göra det mindre misstänksamt så kan jag berätta för er vad som orsakar hans magerhet.
Noggis har alltid varit en smal katt, inte mager som han är nu, men han har aldrig varit tjock som de flesta huskatter är idag.
Och som alla vet så blir organen sämre ju äldre man blir. Noggis är 18 år nu och hans organ är inte i toppskick, så han kan inte få i sig fett lika bra som han skulle gjort för 10 år sen.
Jag ger honom mat cirka 2-3 gånger om dagen, eftersom att han sover det mesta av dygnet så ger jag honom mat när han har vaknat. Han äter och har bara ätit blötfoder i hela sitt liv, och nu så får han Mjau, Pussi och Gourmet och ibland rått kött.
Kan man ge bacon?

#4 Jag började med att ge våra kycklinghjärta som finns att köpa på de flesta affärerna. Finns ofta där kyckling är, det kostar inte så mycket heller :)
Efter Citygross kom till stan så köper jag andra hjärtan till katterna, ofta lamm eller kalv som slinker ner lätt.
Men som en annan redan sa så är kyckling magert rent generellt, skinnet ska helst vara kvar. Men annars är länken som #7 väldigt nyttigt :) Bra att kolla upp de olika sorternas energivärde och fetthalt. Lamm är bra, men lite dyrare.
Nej, bacon är alldeles för salt
#11 Okej, men bacon är alltså saltat fläskkött bara?

#12 Ja :)
Jag hittar typ aldrig det kött jag letar efter på City Gross, det är så rörigt där tycker jag. Ska nog slå till på Willys istället. Funkar ICA?

#14 CG i Västerås har ett fantastiskt utbud av kött. En del av kylen har hjärta, lever, njure och annat mysko saker som blir över efter slakt. Kotlettspill och grytbitar finns det med som jag brukar ge mina katter 
Jag vet inte med andra affärer, men ICA här har bara kycklinghjärta och lever. Kanske finns, men jag har inte sett det. Willys vet jag inte om, men tror de har ett stort utbud av kött med
#15 Tack 
Jag ska skriva ett Word-dokument senare i veckan och göra en lista på kött som jag kan köpa till Noggis och hur många kcal det innehåller osv.
Fläskkött är rent generellt mycket fetare än annat kött. Vanlig nötfärs brukar det stå 10 % fett på så fläskfärsen borde vara mycket högre, kanske till och med så hög att det blir för mycket. Kolla vad blandfärsen har för fetthalt.
Kycklinghjärta innehåller definintivt inte mycket fett men är bra för det innehåller mycket taurin.
Det är bra att höja fetthalten i maten för katter som börjar bli till åren. Det kan du göra genom att ge katten fläskkött, gärna bitar där du ser att det är mycket fett insprängt i muskeln. Du kan också servera lite laktosfri vispgrädde men det ska vara grädde från kor och inte något vegetariskt alternativ. Äggula innehåller mycket fett men ge endast gulan.
Den ICA-affär som jag handlar hos tar hem vad som helst som jag beställer åt mina katter för de har normalt inte hjärta mm. Helst ser de att jag beställer hela backar som för kycklinghjärtan är fyra förpackningar á 450 g. Sedan fryser jag förpackningarna och tar upp en i sänder.
Kolla om du kan hitta Klass Köttkross i någon djuraffär. Det innehåller ca 50% fett och 50% protein.
Klass Köttkross kan du läsa om här.
Där står det protein 13 % och fett 14 % räknat på våtvikt
Vilket fläskkött som helst funkar bra? Alltså, olika delar av en gris etc. Färs kan t.ex. vara mindre fett än typ filéer (detta är ett exempel).
Jag vill gärna ge Noggis kycklingvingar och gnaga på men han är inte van vid att äta ben, så han kan inte tugga på det. Hur ska jag göra?

Köp de delar där man ser fettet :) var liksom inte rädd att ge din katt uppskurna bitar med fett i. Tyvärr så tar affärer bort delar av fettet innan det packeteras, men visst finns det fett kvar men mycket är bortskuret.

Men kycklingvingar så brukar jag klippa isär dem. Klipper inte benet utan i "lederna" och en del av vingen är det två ben, själva "vingdelen" som jag klipper isär och får tre delar. Det är bra bara det tuggar, själva vitsen är att de ska få i sig benet med, men själva köttet med skinnet är bra bara det.
Det där med kyckligvingar har jag provat 2 ggr till mina som är 15år o kattungen men ingen vill ha. Sur nu då det finns flera kvar i frysen:(
Jag tror också det kan var svårt för en så gammal katt att äta.
Jag har också märkt att om jag klipper typ grytbitar i mycket små bitar då äter de men inte alltid annars. Det skulle jag göra med en sådan gammal o mager katt.
Är det så bra för organen på en gammal katt med mycket fett?
Jag var till vet med min gammla idag o tog blodprov o hon kollade igenom honom. Han har börjat kräkas mer än normalt o lukar lite illa i munnen mot förut.Vi diskuterade det med njur o lever problem o då sa hon att kanske det inte var bra med för fett för leverna bla.
Föresten började hon skratta när jag sa att jag hört att fisk är allergiframkallande? Har ju läst det här många gånger.
Mycket protein kräver en del av njurarna så därför är det bra att ge mer fett så att större del av energin kommer från fettet. Detta har jag talat om med min vet men hur det är med levern vet jag inte men å andra sidan så brukar det ju vara njurarna som ger upp först på katter.
#24 Japp, hans njurar är som skrumpna påsar men det har min syster kollat hos veterinären redan mellan januari och juni 2009.
Jag vet själv hur han mår och han har inte ändrat sitt sätt att vara, jag vet när han mår dåligt och det gör han inte nu. Men tilbaka till ämnet..
Jag hittar inte kyckling/fågelhjärta nånstans!! 

#25 inte i delen med kyckling? Fråga de som jobbar om de har det eller kan ta in det.

Willys brukar ha kycklinghjärta, kycklinglever och/eller kycklingmage i sånahär förpackningar. Har däremot aldrig hittat det på vare sig ICA eller Coop. Kostar ca 20 kr/förpackning.
#26 Jag var på Hemköp och kollade, frågade en tjej som var bakom fisk och köttdisken, men hon sa att om det inte finns där (hon pekade mot en specifik hylla) så har dom inte det.
#27 Tack!
# 27 de har jag köpt o ena katten gillade dem hysat första gångerna men nu vill han oftast inte ha o den lilla har ej ens provat(: Blir så sur på dem då man försöker.