Hur ofta byta sand?
Ja, jag undrar helt enkelt hur ofta ni byter ut all sand i lådorna? Och vad för typ av sand ni använder?
Själv använder jag Cats Choice eller Ever Clean och jag tycker aldrig jag behöver byta ut sanden, jag tycker den håller sig fräsch mest hela tiden och att jag bara behöver fylla på.
Har vid något tillfälle då ekonomin varit sämre använt Katty men då har jag behövt byta allt sen efter ett tag, tycker inte alls den håller i längden.
/Christine
Jag har inte bytt min sand sen jag bytte till extreme classic (varierat med everclean ibland). Däremot behöver jag ta och sålla den samt städa lådan ordentligt minst en gång i månaden.
Har två katter och en låda.
Det blir väldigt sällan här hemma. Jag använder everclean.
Men jag byter ibland trots att sanden inte känns äcklig.
Håller med Emma, Everclean är så pass bra att man sällan behöver byta ut alltsamman. Brukar ta det en till två gånger per månad ungefär. Dovk så får man inte låta bli att ta bort skit och såna saker, men det tror jag nog vi alla vet :)
Åh, då är det inte bara jag som gör så :D Hamnade i en diskussion med en kollega som använder Katty och jag sa att det snabbt blir ofräscht men att everclean och cats choice är mycket bättre men hon kunde ändå inte förstå hur jag inte kunde byta ut allt :P
Jag har tre katter på två lådor, som naturligtvis rensas varje dag ;)
/Christine
#4 Aha, jaha.. men såklart du inte är ensam :)
Har själv känt mig liite udda när jag avslöjat hur vi gör här.
Men eftersom det funkat så är det ju inget :)
Att inte vara ensam, hjälper ju såklart ;)
Jag använder EverClean och rensar lådan varje dag.
10 kg räcker runt en månad här hemma hos mig, och när de 10 kg är på sluttampen rensar jag ur hela lådan, skrubbar rent den med grönsåpa och påbörjar en ny låda Ever Clean.
Känns fräschast så för min del…
Har två katter…
#6 Låter ganska likt oss. Vi köper också 10kg per månad.
Testat olika märken men alltid återkommit till Everclean.
De är himla bra på det här med fräschet och funktion :)
Måste säga att extreme classic är helt på samma nivå som EC och den som tycker det är jobbigt med dammandet av EC ska definitivt prova Extreme classic.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har cats best öko plus. Plockar bort klumpar varje dag. Fyller ej på utan skurar ur och byter all sand en gång i månaden. då häller jag i riktigt mycket så att det inte någon avföring ska hamna på botten. Egentligen behövs det inte så ofta men jag tycker det känns bäst så. Jag har en katt och en låda. Det går åt ca. 15 kilo på två månader.

Vi har två katter och för tillfället två lådor, men vi brukar göra av med ca 10kg Ever Clean i månaden, och byter ut sanden och tvättar lådan när vi köper ny sand. :)
Sen jag skaffade kattunge så får jag byta oftare (extream classic) eftersom hon sitter vid kanterna och kissar så kisset kommer mot väggen av lådan - bollarna går sönder och så blir sanden dålig fortare.
Lite irriterande för lådorna (har flera) är stora och har mycket sand i. Förhoppningsvis kommer hon växa ifrån det beteendet och våga kissa i mitten på lådan 
Innan jag skaffade tredje katten så bytte jag helt kanske varannan/ var tredje månad.
Jag har 1 katt här hemma, varav 1 låda.
Jag använder Eldorado Kattsand 5 kg och jag fyller hela lådan med en hel påse (5 kg dvs).
Lådan rensas 1 gång i månaden eller varje 1½ månad, Noggis kissar ofta.
Jag använder bara kokhett vatten för att rengöra hans låda, i badkaret. Extra verktyg är en diskborste avsedd för lådtvättning..
Vi använder pussy och EC, blandat, och kanske tvättar lådorna en gång om året på sommaren. Tycker det håller sig fräscht. Den ena toan är en katt toa i större modell men den andra är en stor låda och det skulle bli för kostsamt att tömma ur allt oftare.