Katter iFokus

Katter

Etiketter: kattstatusdjurskydd
Läst 1273 ggr
[Emma--]
0

Katthem motarbetar sig själva?

Jag förespråkar alltid innekatter med kontrollerad utevistelse, men extra noga tycker jag det är att katter inte ska springa ute i tätbebyggt område.

Det är därför jag blir så förvånad när man får höra talas om katthem som inte kollar upp så noga vart dom omplacerar sina katter, eller där man inte ser något problem med katter i tätbebyggt.

Jag personligen tycker det känns som att man motarbetar sitt arbete med att höja kattens status när man gör så.

Och sen när man säljer kattungar till såna ställen, enbart med ett kontrakt där det står att katten ska kastreras.
Det känns lite tveksamt tycker jag att om katterna kommer kastreras i tid, och hur man i ett sånt fall ska kontrollera att dom kastreras.
Eller låt säga att dom smiter innan det är gjort.

Nä som sagt, jag tycker man bara ökar risken att ge sig själva mer arbete i framtiden.

Vad tycker ni?

Dagg
0

Jag håller med dig! Jag tycker helt klart att de motarbetar sig själva, samtidigt som jag kan förstå att det inte är lätt varken tidsmässigt eller platsmässigt att kontrollera varje hem. Långt ifrån alla är ju "bra" kattägare även om de haft katt förut.

Att de släpps ut på tätbebyggt område utan uppsikt har även jag svårt att förstå, speciellt när det kan röra sig om en kisse som har haft ett väldigt tufft och hårt liv. De katterna tror då jag behöver den "lilla tryggheten" som ett hem inne med kontrollerade promenader och/eller en inglasadbalkong kan ge. De är områdena är ju inte heller lämpade för katter (men det är en annan diskussion).

Jag har även läst att en del katthem gärna kan lägga till en liten "rasgissning" på sina hemlösingar (nu inte hela tiden och inte alla), men detta är även något som jag inte tror bidrar till en högre status. För jag tror att det är få hemlösa kissar som springer runt med en stamtavla på ryggen sedan finns det ju raser som ser väldigt egna ut, men att säga att en långhårig kisse mest troligt har skogis i sig är ju inte direkt hjälpande. Alla katter ska ju behandlas med samma värde och inte "förfinas" med en ras.

[Emma--]
0

#1 Jo det blir ju svårt för dom att kontrollera så noga, men en snabb koll om dom tänkt ha utekatt och hur dom bor vore ju att föredra åtminstone.

Mm, och många katter som haft det tufft vill ju inte ut heller. Och kanske dumt att riskera att utsätta dom får samma situation igen.

Jo det har man ju sett lite här och där. Det är också väldigt tråkigt att se när katthemmen är dom som jobbar mycket med att höja kattens status. Så även där motarbetar man ju sig själv lite grann.

Dagg
0

#2 Ja helt klart! Eller kanske något spontanbesök för att se att allt fungerar som det ska och bör med katten som omplacerats.

Precis det jag menade, fast jag uttryckte mig nog lite knasigt :) Det finns ju katter som får panik när de kommer ut. Och som du säger, det kan vara dumt att riskera att de utsätts för samma sak/saker igen.

[Anunnaki]
0

Håller med er som redan skrivit. De flesta på siten lär ju veta min inställning till ute/innekatter men jag är helt emot att ha katt i tättbebyggda områden. Katthemmen borde nog vara lite bättre föredömen än vad de i långa stycken verkar vara.

[Emma--]
0

#3 Mm. Något borde vara möjligt.

Jo det finns ju såna katter också. Men man får väl hoppas att katterna hamnar hos vettiga personer även om man ibland får se att dom inte gör det.

[Emma--]
0

#4 Nu har jag inte koll på många katthem, men även bland dom som jobbar på katthem så skiljer sig ju åsikterna ganska starkt hur katter ska ha det. Och det styr väl kanske ibland vilka mål dom har.

Men jag förstår inte hur man kan sitta och se hur de hemlösa har det, och se skador som katter råkar ut för och samtidigt omplacera katter till tätbebyggt område. Obestämd

noir
0

Det där med att katter från katthem säljs med kontrkat på kastrering. Det är ju bara dumt att inte kastrera för de katthemmet jag vet som har så har köparen redan betalat kastreringne i priset på sin katt och får ett kvitto som en klinik tar som betalning att kastrera katten. Kasteringen är ju inget som kostar extra när man väl har sin katt.

[Emma--]
0

#7 Jag visste inte ens om att det fanns katthem som gör så, och det gör dom nog inte här. 
Men det vore ju smart om fler skulle börja använda sig av den metoden.

noir
0

#8 Västerås katthem säljer kattungar med kvitto på betald kastering :)
Trodde de flesta gjorde de, men så kanske inte är fallet?

Cockerspaniel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan hålla med dig, finns ju en del katthem som inte alls uppföljer kontrakten.

Inget jag känner till med jag vet att där jag ska köpa min lilla Malin (sundsvalls djurhem) så är de noga med att veta vart de hamnar. De frågade mig om hur jag bodde. Jag bor inom ett tätbebygt område och söker en innekatt. Jag har ingen balkong men har tillgång till att kunna lära katten gå i sele och vara ute med den så den får motion i friska luften :)

Men som sagt, de är ju en del av vad de ser hos en. Sen är de bra att säga nej till folk med :)

line84
0

Håller med dig TS!!

[Emma--]
0

#9 Jag har inte hört talas om den metoden tidigare, men då har jag långt ifrån bra koll på alla katthem.

#10 Och mycket mer än så kanske dom inte kan göra, men det är ju bra om dom frågar åtminstone. :)

[cala02]
0

Jo det är många katthem som är underbemannade och inte hinner med allt de borde tror jag. Samtidigt är det tryck på att många katter behöver hjälp och man blir kanske för glad åt att katten får ett hem och det blir dåligt med kontroll. Lika omöjlig situation som att rädda alla katter som behöver det.