Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 967 ggr
[Anunnaki]
0

Mycket intressant och lärorik läsning

Jag råkade hitta en mycket intressant och lärorik artikel som är ett arbete som en veterinärstuderande har gjort vid SLU, Problembeteenden hos katt, orsaker och åtgärder. Det finns många aspekter som att katter inte använder sin kattlåda, inne-utekatt, några ord om torrmat mm. Artikeln borde läsas av alla kattägare och alla som tänker skaffa katt.

Man kommer först till en sammanfattning men hela texten laddas ner när man klickar på PDF alldeles längst upp i fönstret.

[Emma--]
0

Det var intressant läsning och visar att det inte är så "bara" att skaffa katt. 

För som med mitt val att ha innekatter med kontrollerad utevistelse så måste man vara medveten om nackdelarna och hur viktigt det är med miljön inomhus. Precis som att man alltid ska vara medveten om vilka situationer som kan orsaka stress för katter och vad man kan göra åt det.

Dagg
0

Arikeln visar på att man har tänkt igenom sitt beslut om att skaffa katt och som #1 säger att det inte är "bara" att skaffa katt.

Även jag har innekatter med kontrollerade utevistelser och som artikeln tar upp så är det viktigt att "kattanpassa" innemiljön så mycket som möjligt så att katterna har det bra. Fördelar och nackdelar måste ju vägas mot varandra i inne- vs utekattsfrågan och därmed är det viktigt att veta vilka faror samt stressande situationer som kan uppstå, dock tar inte artikeln upp så mycket om den stress som utekatter kan utsättas för (vilket är synd).

zoolatri
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hinner inte läsa igenom hela artikeln nu tyvärr men det jag läst är superintressant! Tack för att du delar med dig Anunnaki:)

katterna
0

Mycket bra artikel!