Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1681 ggr
L8sson
0

Lycka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För cirka 7 eller kanske 8 år sen så fick vi en katt av grannarna en gråvit, Tjorven hette hon. Världens underbraste katt, hon valde oss mer än vi valde henne för hon började komma hem till oss då vi hade andra katter. Hon hjälpte alltid till med våra katters unger osv. Sedan så började hon gå och komma som hon ville och var borta flera månader i taget. Vi vande oss vid det och sedan så hade vi inga katter kvar. Förutom Tjorven som vi såg på byn ibland.

Jag har flyttat till ett annat län så jag är inte så ofta hemma, men när jag väl är det på lov osv så brukar hon dyka upp, himla kul att se henne. Hon kommer säger hej och går. Brukar få någon liten skinkbit eller så ;)

Idag kom hon igen, och jag är hemma på sommarlov. Så jag valde att bjuda med henne in och nu sitter hon här bredvid mig. Gosar och sätter klorna i mitt knä så det svider. Men hon släpper inte taget om mig och är vid mig hela tiden. Jag hade glömt hur det var att ha katt, helt underbart!!

Ville bara berätta att Tjorven är hemma igen, så får vi se vad som händer. Hon kommer nog så småning om försvinna igen. Hon börjar bli till åren nu! Men är glad att hon inte vill stöta ifrån oss igen då hon kanske inte är van vid att vara inne osv.

Lycka!

TIMMY
0

underbara katter är! ;)

L8sson
0

Nu har det gått några dagar. Hon har sovit inne hos mig varje natt sen hon dök upp. Hon kommer in sent, hon går tidigt när jag släpper ut henne. Sedan är hon på gården hela dagarna. Sitter vid bron eller är runt gården. Min familj ser henne men hon springer mot mig när hon ser mig komma, så spinner hon och smeker sig runt benen. Jag ropar på henne varje dag när jag kommer hem eller kommer ut från huset eller från min egna stuga. Då kommer hon med snabba steg.

Hon är speciell lilla Tjorven. Och om jag inte sett fel så är hon dräktig. Hmm.. Så nu går tankarna runt i huvudet, gör hon så här för att hon ska ha kattungar?

line84
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tar du Tjorven till en veteriänär och kastrerar henne så blir det abort för henne, vilket jag tycker vore bra. Hon ser jättefin ut! :)

noir
0

har hon varit okastrerad och gått fritt så pass länge har hon garaterat gjort sitt. katter kan få flertal kullar per år och det är inte bra för katten alls. Hon skulle få det bättre som kastrerad.

Otroligt fin katt förövrigt, påminner lite om min huskatt, men tror tjorven har rundare form på ansiktet och min mer spetsigt. annars väldigt lika :)

Mona22
0

Håller med, hon är söttesöt!.

Om ni kastrerar henne så kommer hon inte springa iväg och leta någon att para sig med. Efterssom hon varit bort flera månader har hon lagt ungar utomhus som troligen blivit vildaRynkar på näsan

Det bästa för henne och era andra katter är att ni kastrerar dem.

L8sson
0

Jag tror inte Tjorven kommer att må så bra av det, att åka iväg i en bil fördet första. Sedan ska vara med om en operation, tror inte det är hennes grej. Hon bor ute, äter ute, hon lever där, sitt liv liksom. Just nu är hon bara här och säger hej. Jag ska inte tvinga henne till något då jag märker att hon skyggar tillbaka när vissa människor kommer.

Jag förstår vad ni menar och det är en god gärning att kastrera henne. Men såpass gammal och ingrodd i sina rutiner, är det hälsosamt för henne? Hon kommer inte inomhus hos oss hon håller sig ute gården. Familjen gillar inte katter heller men gör ett undantag för jag har sagt att det ska låta henne vara, om hon vill vara här ett tag så varsegod.

Tycker att hon ska få göra som hon vill, och vi bor som vi gör. Mitt ute i skogen. Kanppt några grannar, vad skadar det att Tjorven är lite vild av sig? Hon är ju trotsallt en katt som valt detta själv och klarar sig utmärkt. Det har vi ju märkt! :)

line84
0

#6 Blir ledsen av ditt inlägg.. Gråter Inte hennes grej????? Att bli kastrerad??? Klart det är det mest hälsosamma du kan göra! Om du inte säljer henne till ett hem där de tar hand om henne som man ska ta hand om en katt! Det är väl egentligen det bästa du kan göra för henne. Och vadå "jag tycker att hon ska få göra som hon vill"? Tror du att hon vill bli våldtagen av hankatter? Tror du att hon vill ha ungar? Hon är ju åtta år!! Valt detta själv???

Jisses…

petterssonP
0

shit vad alla hoppar på andra verkar det som, låt hon göra det hon tycker är bäst för katten. det är ju trots allt inte din katt, jag vet att ni bryr er om katter, men tänk positivt, hon kommer ju tillbaka, hon kan nog försvara sig själv och säg inte att HON ska kastrera katten, känner hon att katten mår bra av att inte vara kastrerad låt det vara så. äh orkar inte skriva med såna som hoppar på en när man bara berättar något bra. skit samma

OberonsMatte
0

Kastrera katten för bövelen!!!!

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
0

#8 så du menar att de är bättre att låta en katt som är 7-8år att få en kull än att kastrera? En katt som inte är helt trygg med människan och som lever sitt liv ute.

Till TS Om hon nu är dräktig kommer kattungarna dödas när de väl blivit födda? Du är ju bara hemma på sommarlov och din familj verkar inte överförtjusta i katter så du vet inte deras öde?

Mona22
0

#6 jag tycker ni kan kastrera henne endå. kolla på hittekattssidan. Där kastreras alla och de är oftast skygga de katterna. Ni vet inte hur många kullar hon haft och kattungarna har förmodligen blivit vilda.

Hon borde få bli pensionerad från sitt barnafödande nu. Det bästa för katten är att hon ska få sluta vara kattungemaskin och bli kastrerad.

DET är det bästa för eran katt.Glad

Rumblebee
0

Det handlar inte om att Tjorven är utekatt och eventuellt inte kan försvara sig eller störa grannar… Och om hon inte gillar att åka bil eller vara inomhus.. det är inget som har någon betydelse här.

Det enda som betyder något är att hon är en äldre dam som är utekatt och okastrerad. Föder hon (fler) kullar, så kan det mycket väl komma den dagen då hon inte får ut alla och skulle vara behov i kejsarsnitt, men att hon inte får den hjälp hon behöver och till slut dör pga ungen som ligger kvar i henne.

Även de kullar hon föder, kommer att bli förvildade, och dem kommer att para sig med andra, och kanske även varandra, och på så sätt föda fler kullar. Det skulle göra så att allt hårda arbete som engagerade människor gör, för att minska på antalet hemlösa och förvildade katter, går i stöpet.

Visst, i och med att hon är lite halv vild, så kommer hon inte uppskatta att sitta i bur till veterinären. Och hon kommer inte uppskatta att hållas inomhus tills dess att hon har läkt. Men så kan man inte tänka när det gäller katters hälsa, både hennes egna hälsa och andra katters.

Även om hon inte skulle klara operationen, så skulle det vara ett mer humant sätt att somna in på, i och med att hon skulle vara sövd och inte känna av något, än att dö ute pga en unge som sitter fast i henne. Det är otroligt slitsamt att vara dräktig och föda ungar, och mycket kan gå fel, speciellt om hon inte har någon som kan ta henne till en veterinär när det går fel.

Visst att djur föder själva i det fria jämt, och alltid har gjort så, men det händer ändå att dem dör pga ungar som sitter fast och inte kommer ut.

noir
0

#6 Klarar ni inte av att betala för tjorven eller inte vill så anmäl henne som hemlös till närmsta katthem så tar dom förhoppningsvis hand om tjorven och omplacerarhenne till ett hem som passar henne och gör det bösta för henne.

Har du otur kanske nån granne är trött på na och skjuter henne. befinner hon sig på fel ställde utan halsband o.s.v så är det många som skjuter katter, tro det eller ej!

Vet en katt som bott ute hela sitt liv men blivit kastrerad, fått omvårdnad o.s.v idag är hon 16år och när hon fick komma in så blev hon överlycklig och vill inte ut mer. Alla trodde att hon skulle bli arg och ledsen. Visst protesterar hon när dom tog in henne första gången men när hon insåg att det fanns mat här också, varm soffa med varma händer som kilade och hade sig så ville hon aldrig mer gå ut och är nu en inne katt…. dvs katten som man aldrig skulle kunna ta in igen…. Jag tycker att 6# argument inte alls är trovärdiga och jag tror (med det säger jag inte att det är så.) att hon inte vill lägga ut pengar och ta hand om katten…. det kanske inte är hon som bestämmer kanske nån förälder eller så som säger balnk nej o.s.v Men gör då som jag skrev tidigare, kontakte ett katthem som tar hand om hemlösa. Katter är inte bara katter, det är också individer. precis som du och jag.

L8sson
0

Oj vad livat det blev pågrund av katten, många som har olika åsikter. Jag har min åsikt och tycker att den är så det är. Tjorven stryker runt här och är inte med ungar just nu, har bevakat henne och så är det inte. Om hon var det så är de väll så, och henne ungar skulle inte avlivas. Jag skulle göra det bästa av situationen. Hon har bott i våran lilla by i hela sitt liv. Bor mitt ute i skogen, fler folk i byn känner igen henne.

Så jag anser att det inte är OK för Tjorven att bli någons katt, hon får gärna bo på våran gård. Men hon skulle inte trivas inomhus. Då hon inte är så förtjust i andra förutom mig och lillebror (3år) Om hon fortfarande är kvar innan jag ska hem i september får hon följa med mig, det tyckte pappa var okej. Men att göra operationer på henne ska jag inte göra.

Om det blir mer livat så får ni gärna anmäla mig för att jag inte tar hand och ansvar för katten. Men jag tänker på djurets bästa, det som Tjorven mår bäst av.

Vissa saker som vissa har skrivit här ovanför sårar mig verkligen.. Det gjorde ont i mig att läsa, det stor med stora bokstäver att jag är en kattmiishandlare och kallhjärtad idiot som låter en katt vara en "kattungemaskin"..

Det är igentligen inte våran katt fast det är våran katt. Det är konstig situation, det kan lika gärna vara någon annan i byn som har hand om henne men hon har varit här på gården någon vecka nu.

Jag ville bara skriva om att det var kul att hon kom och sa hej här på gården eftersom hon en gång i livet "bodde" här. Och därför tyckte jag inte att det är OKEj att skriva som vissa gjort.. :/ Det kommer nog bli så att jag inte skriver här på kattifokus igen, det var inte kul :(

Mona22
0

#14 Hon måste inte bli innekatt men hon skulle må bra av att bli kastrerad och slippa föda mer ungar. Hon kanske inte är med ungar nu men det dröjer inte länge innan hon är med ungar igenRynkar på näsan. om hon nu varit med ungar förut och lagt dem ute så kommer ni inte få tag på framtida ungar heller.

även om det inte är eran katt så är det snällaste ni kan göra att kastrera henne. att vara med ungar sliter något otroligt på deras kropp, och är hon 7-8 år så har hon minst haft 6-7 kullar.Kattungar som fötts hemlösa för att hon fött dem ute.

Kan ni inte åtminstånde fundera på att kastrera henne? Ni kan väl gå ihop några stycken, då blir det inte så dyrt och hon slipper få mer kullar med kattungar som ingen hittar Rynkar på näsan. Är hon inte värd det?

Supinesophie
0

Om det är ni som är ägarna (antingen är ni det eller så är ni det inte) så har ni ett ansvar.  Detta ansvar: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_3.pdf

Här på katt iFokus vill de flesta inte romanticera den "självständiga utekatten som gör vad hon vill". Vi ser i stället en hemlös katt som strycker omkring okastrerad och föder kull efter kull och ingen vill ta ansvar och kastrera eller ens vaccinera(?) stackaren. Ta det inte personligt.

[Norrbysa]
0

Katter är inget vilddjur. Katter är ett domesticerad art (förändrad från vild form till beroende underart) som är skapad av människan. Vi valde att börja ha katter som husdjur ca 7500 år före krist. och sedan dess har vi skapat en rad olika raser med olika önskade beteenden och utseenden. Katten Det var med andra ord väldigt länge sedan som katter var ett vilddjur som klarade sig själv.

Dagens katter är beroende av människan för att må bra och föröka sig kontrollerat. Oavsett vad vi "fått för oss" (katter klarar sig alltid, katter mår bäst av att vara fria.. osv osv.). Är det bekvämligheten som gör att vi är så ansvarslösa mot våra husdjur? Varför ska inte dem få sjukvård, trygghet och ett hem precis som våra hundar får?

Vi har ett ansvar att ta hand om katter, hundar, får, marsvin, råttor och alla andra djur som vi anpassat efter våra egna behov. Det är tom. lagstadgat att katter skall ha tillsyn 2 ggr och dagen, skyddas ifrån lidande och få sjukvård vid behov.

I Sverie har vi inga vildkatter (om man inte räknar lodjuret) så en tamkatt har väldigt dåliga chanser att klara ett liv utan ägare. En herrelös katt som dessutom är okastrerad kommer dels utsättas för mycket lidande i form av sjukdommar, svält och riskabla dräktigheter oftast orsakade av smärtsamma gruppvåldtäckter.

Det gör mig så ledsen att läsa om synen på katten som vild vagabond som egentligen inte är baserad på något annat än en stor mängd myter och förutfattade meningar. Om ändå katter kunde ses som det de är - husdjur. Husdjur som vi människor skapat och bör ta ansvar för.

I Sverige idag finns en oräkneligt stor summa herrelösa katter som orsakar stora problem och lidande. Katter förökar sig väldigt snabbt och de flesta kattungarna går ett grymt öde till mötes. För att inte tala om föräldrarna som får gå med mask, cystor, skabb och andra sjukdomstillstånd utan behandling. Gå in på hittekatter.ifokus.se och du hittar snabbt en aldrig sinande ström av skräckhistorier.

Katthemmen är ständigt överfulla och drivs av eldsjälar som oftas lever på minimum bara för att investera alla sina pengar i sjukvård för katterna. Ändå räcker det inte till. Det skulle behövas ca 2000 ytterligare katthem i Sverige för att ta hand om alla katter som lämnats vind för våg eller fötts av en herrelös hona.

Varför ska det behöva vara såhär?

Om alla började ta ansvar för katter och kastrera, vaccinera, id-märka och ge dem den vård, ett hem och den föda dem behöver… Så skulle vi inte ha det här problemet som vi har idag.

Katter status måste höjas!

[marthiiina]
0

Jag tror att detta ämne är utckeletat så gott det går. Ts håller inte med debbatörerna och det är hennes/hans val. Ni har ni på fler vis än ett förklarat era åsikter, hemlösa katters status och vad ni anser ts borde göra. Nu kan ni inte göra mer tyvärr. Tror det är dumt att utckela tråden till en mycket lång och irreterad sådan, när det redan nu är uppenbart irriterat.

[Emma--]
0

Läs gärna mer om hur en parning går till, och risker med dräktigheten och hur jobbigt det kan vara för en kattmamma.
Då kanske det inte låter som det bästa valet längre. Det är inte direkt en bekväm situation för mamman och inget hon borde behöva utsättas för bara för att ingen har kastrerat henne. Och det är absolut inte snällt mot alla kattungarna.

En kastrering går fort, och blir det även med flanksnitt så blir det ett mindre sår.

Det handlar om att hålla henne inne i några dagar, sen kan hon återgå till sitt gamla liv och där ni förhoppningsvis kan hålla bättre koll på henne. För en fertil katt har större revir och kommer leta efter en hane att para sig med. 

Om det är ni som tagit hand om henne så är det erat ansvar, och det är eran katt. Då spelar det ingen roll om hon varit borta under en längre tid, det är fortfarande eran katt.

Det är värt det att under några dagar se till att såret får läka så hon slipper risken av att dö pga en dräktighet. :) Och tänk på alla kattungar som eventuellt blir hemlösa för att hon föder dom ute någonstans.

Fundera åtminstone på det :)

EddaM
0

Ungarna kommer frysa/svälta ihjäl i vinter, är det så snällt? Jag hade då inte velat dö på det viset.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

L8sson
0

Om det är folk som vill fortsätta disskutera så gör det, men jag vill inte vara med i detta ämnet mer. Det är inte min katt och hon springer runt på allas gårdar här i byn så hon får antagligen mat och husrum. Vem säger att inte någon annan tagit insiativet att ta hand om henne och kastrerat henne. Eftersom hon är såpass lugn och social så lär hon haft mycket kontakt med andra människor.

Den som har hand om Katter i Fokus får gärna ta bort tråden då jag inte är bekväm i detta längre. De påhopp man får, ifall det är någon som inte gillar detta får ta och komma hit och hitt akatten och göra något åt det. Polisanmäl mig. För jag kommer inte kastrera någon katt, jag ger henne kärlek då hon är här och hon får mat av mig och hon sover här ibland. Andra i byn har också tagit hand om henne och ger henne mat, har pratat med flera och de känner igen henne. Hon bor här i byn helt enkelt.

Supinesophie
0

#21 Varför skulle någon annan ta hand om henne som sin egen? Hon är ju eran katt skrev du ju i inlägg #0. Det är ju ett lätt sätt att lämna ifrån sig ansvaret, hon är byns katt… Men kan "byn" tillgodose alla hennes behov såsom det står skrivet i lagen då? Ska "byn" ge henne tillsyn två gånger om dagen, mata henne, ta henne till veterinären, kastrera henne, se till att hon inte förstör någons egendom osv. Tycker alla i byn att de har ansvar för henne? Tänk om någon tröttnar på att ha henne springandes på gården och skjuter henne?

L8sson
0

som jag skrev i första inlägget att hon valde att flytta in hos oss, grannarna som ägde henne flyttade. Hon var hos oss ett tag då det fanns kattungar här, hon hjälpte till med dem. Sedan så gick hon, hon har stannat i byn och kom och gick som jag skrev. Jag ger inte bort ansvaret på byn utan säger att hon är omkring i hela byn. Det är ingen som kan komma och säga att det är Lottas katt, det är hennes ansvar att hon springer omkring. Så ingen kan säga att det är mitt ansvar att kastrera och ta hand om henne. Jag kund elika gärna puttat iväg henne, inte välkomnat henne.

Om det är någon som tröttnar på henne så kan jag inte stoppa det, tyvärr så det inte är MIN katt.

noir
0

#23 Då tycker jag du ringer ditt lokala katthem direkt och säger att det finns en hemlöskatt som antagligen är med kattungar. Då kommer hon få guldkant på sitt resterande liv.

[Emma--]
0

#23 Men om du välkomnade henne så har du tagit ansvaret och då är det din katt. Du skrev ju i första inlägget att ni fick henne och det framgår ganska tydligt att ni tog hand om henne då.

Det går inte att ta hand om en katt lite grann och sen inte ta resten av ansvaret för att det inte var ens egna katt från början. 

Katten förtjänar någon som tar hand om katten lite extra, och ser till att kastrera henne och ta henne till veterinären när det behövs.

Supinesophie
0

Fast hon vill väl inte att katten ska till ett katthem för "hon anser att det inte är OK för Tjorven att bli någons katt".

Tjorven mår allså bäst av att stryka runt och vara hemlös. Undrar om hon har det lika fint när TS far hem igen och det blir kalla vintern? Skrikandes

noir
0

Nej det har hon nog inte… hennes kattungar är nog förvildade/döda och hon jagar nog mat och äter snö för att överleva, om hon gör det… Efter att ha sett de katter som var ute i vintrass på mitt lokala hittekatters hem så är det vidrigt att inte anmäla en hemlös katt till ett hem om man själv vägrar ta hand om den.

Fast vissa anser ju att en katt bara är en katt…tyvärr

Rumblebee
0

Det spelar ju ingen roll egentligen om katten har en ägare eller ej… Antingen får man själv ta katten till en veterinär så hon blir kastrerad, och inte forstätter att föda kull efter kull av hemlösa katter som motverkar alla katthems hårda arbeten, eller så hör man bara av sig till ett katthem så att dem kommer och hämtar henne.

Okastrerade utekatter, speciellt hemlösa är djurplågeri i och med att om det är en hona så föder hon kull på kull och har ingen hjälp att få av en omtänkssam ägare, ingen närigsrik mat så att hon klarar av dräktigheten bra eller diperioden, ingen som kan ta henne till en veterinär om hon skulle behöva kejsarsnitt, risken att ungarna dör ökar… Så kom inte och säg att Tjorven har det bra som hon har. Hon kan få det mycket bättre än att vara hemlös.

L8sson
0

Kan berätta att jag har tagit kontakt med så många i byn som möjligt och fått tag på "ägaren". Det var en kvinnas dotter.

Vi ringde och sa att hon brukar vara här uppe (varit här i över en vecka nu typ) och hon berättar att katten varit borta 1½ månad. Jag gick ut och ropade och hon kom, så de kom upp och kollade på henne och det var deras Maja. Så nu är hon hemma igen, hoppas hon stannar där.

Och katten är kastrerad fick jag reda på.

Så det är också en Lyckligt slut, men det var kul att se henne fast det gått så många år. Hon kommer föralltid vara Tjorven för mig, kanske man kommer få se henne igen. hoppas hon kommer och säger hej igen, och då vet jag att hon har någonstans där hon bor.

soie
0

Slutet gott, allting gott Glad

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

Mona22
0

#29 underbart att höraGlad