Könsmogen?
Om man har två kattungar av vardera kön, vid vilken ålder bör man kastrera katthanen då för att ingenting ska hända?
Om man tänkte ta en i taget så antar jag att man tar hanen först.

12 veckor.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänk bara på att en hankatt inte blir infertil på en gång efter kastrationen det blir däremot honan.Jag skulle at bpåda vid 12-16 veckor.
Stolt ägare till tre La permer
De flesta veterinärerna kastrerar vid 6 mån, enligt rekommendationerna. Men ring till din vet och fråga hur tidigt denne kan utföra ingreppet. Själv så tycker jag att 5-6 mån är en lagom ålder.
min hane blev könsmogen vid fem månader, så vänta inte för länge
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Hade en hane som börja para vid 15v ålder så vissa hanar är tidigare än andra. En hane kan fortfarande bli pappa några veckor efter kastreringen så de måste man ha med i beräkningen. Det bästa att göra de tidigt (före 6 månader) på båda samtidigt då de kan vara tillsamman utan risk för att de ska bli en oönskad kull.
Kolla runt i din närhet om de finns veterinärer som kastrerar tidigt.

Men nu säger någon 12 veckor och en annan säger 5 månader. Det är en väldig skillnad.
Folk som får hem kattungar vid 12 veckor kastrerar väl inte direkt de fått hem den?
#6 Jo det kan man göra, en hel del uppfödare kastrerar även kattungar till sällskap innan de levreras till de nya ägarna:) Man kan väl säga att det kommit lite ny forskning på området som börjat bryta gamla trender att vänta tills katterna är könsmogna. När det gäller grisar tex så kastrerar man innan de är sju dagar gamla, det räknas som det mest skonsamma mot dem…

Märks att det var längesen man hade kattungar i huset. Har i stort sett bara vuxna omplaceringar.
Ska ringa min veterinär och ta ett snack och se vad som blir bäst och smartast.
Mina veterinärer är väldigt bestämda att det är 6mån som gäller, eller om katten blir könsmogen innan, vilket man märker..
(och mina vet är inte gamla stofiler
)
Min veterinär säger inte nej till att kastrera små kattungar. Och det är en av Sveriges få veterinärer i Sverige bara behandlar katter.
Jag fick min hona kastrerad vid 12 veckor av uppfödaren. Nästa katt ska också bli kastrerad tidigt.
Jag sålde en hane 4månader gammal, kastrerad och klar…=) Känner folk som kastrerar betydligt mkt tidigare..kattungar har snabbare läkkött än äldre