Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1441 ggr
PlusPlus
0

Lös i magen och fäller MASSOR.

Har en pojke här på 2 år, vanlig bondkatt, som är lös i magen och fäller en massa! Han är avmaskad och jag har hållt honom instängd för att han inte ska proppa i sig fler sorkar och få massa mask igen.

Jag hade friskes men bytta sakta över till mjau torrfodret, han älskar det lika mycket men är som sagt lös, och efter bytet så började fällningen av underhullspäls, alltså det är enormt mycket, borstade honom i en kvart och hår tussen jag fick ihop var som min handflata och jag har stora händer!

Förutom mjau torrfoder så äter de även mjau blötfoder, smaken på både torr- och blötfodret är kött så inge fågel eller fisk.
Jag rådslog med veterinären för han har även varit mager men börjat få hullet tillbaka nu. Hon föreslog hill´s ID, lättsmällt foder, och det kombinerat med canicur för att låta tarmarna vila.

Har läst massa om maten hit och dit och vissa säger att hill´s är bra och andra motsatsen. Vad gäller egentligen och finns det något annat lättsmält foder som är bra för hans känsliga lilla mage.
Om det spelar någon roll är han en stor ljusorange bondkatt, kastrerad med inte vaccinerad pga magen, då veterinären ville avvakta med vaccination tills hans mage lugnat sig.

Alla tips mottages, orolig för min lilla pojke

(Och håll er till ämnet är ni jätte snälla :) Om det är något annat som inte hör till tråden som ni undrar över så mottages det gärna men då i PM :) )

noir
0

Alla är ju olika, men jag skulle testa att ge canicur och sen ge nått annat än hills.
Jag tillhör gruppen som aldrig mer ger mina katter hills efter att ha haft en katt som vände sig ut och in i spyor pga fodret. Men det kanske funkar jätte bra för andra?

Finns nått som heter Porta 21 sensetiv för foderallergiska katter. Vilket det låter som din katt skulle kunna ha?
Så jag skulle fasta katten och ge canicur och sen gå över sakta till ett annat foder exempelvis porta 21.

annzoo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

all mat är bättre än friskes torrmat och mjau torrmat. De innehåller mkt spannmål och vad jag minns innehåller bla mjau köttgille både fisk och fiskbiprodukter.

Hills I/D och hills veterinärsortiment är bra och har du en katt med känslig mage så tycker jag de är värt att testa.

PlusPlus
0

Vad jag läst här så anses mjau torrfoder vara bra, elr har jag missuppfattat ngt :o Iaf så har jag haft honom instängd ett tag och magen börjar bli bättre. Det enda han inte blivit dålig ab är just friskies men vill inte ge det till varken honom eller den andra :S

noir
0

Mjau är väll det bästa i livsmedelsbutik?
Finns bättre och även sämmre på djuraffärer o.s.v

Har du kollat upp Porta 21? ska finnas en lång tråd om fodret i detta forum också. Ska själv testa att gå över till det när mina katter ätiti upp torrfodret som är kvar :)

annzoo
0

#3 mjau blötmat är de folk säger är bra med mjau torrmat är ett skräpfoder rent kasst. Varför köper du inte ett bättre foder i din djuraffär ?

Delfinen
0

Jag använder i dag Mjau torrfoder och tycker att det funkar utmärkt. Det är det enda jag kan ge min katt för att han inte skall bli för hård i magen. Har tagit mig över 5 år med prövande fram och tillbaka för att hitta rätt foder. Kommer aldrig att byta bort Mjau.

PlusPlus
0

#4 Skrev ett långt svar för ett tag sen men det verkar inte stå med -.- Ne inte kollat upp det ännu men tänkte kika på det nu strax.
Ja det är det jag läst plus att närmaste djuraffär för mig är en bra bit bort. 11 mil.

#5 som sagt, sällan jag har tillgång till någon djuraffär och jag har desstuom inget körkort.

#6 Ja jag har läst en del bra om det, och en massa skit om Friskies men det var när jag bytte till mjau problemen började "/

Finns det inget som linar frisksies fast nyttigt? :P

annzoo
0

#7 då finns ju bla www.foderbilen.se direkt levererat till dörren:P

[Angel88]
0

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=12029&prodid=10869&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D12029

detta ska vara bra, dock är det kyckling i men det är nästan alltid kyckling i allt foder nu för tiden… Bilanx är oxå ett rätt bra foder även Perfect fitt som finns på ICA det har i alla fall 17-21% kött innehåll (kommer inte ihåg exackt) jämtemot frskis och mjau som bara har 4%.