Hur ska jag tolka lagen?
- Katter får inte hållas bundna vare sig utomhus eller
inomhus. Det är dock tillåtet att ta katter på promenad i
koppel.
Jag brukar ofta binda fast mina katter vid mig eller vid ett träd brevid mig och min sambo och sedan sitter vi antigen brevid trädet eller en bit på gräsmattan och katterna har en lina på några meter som de kan röra sig fritt i under våran uppsyn och inte för långt bort från oss.
Betyder det att jag inte får binda fast katterna över huvud taget eller att jag inte får binda fast och lämna dom utomhus eller inomhus? Hur ska jag tolka lagen?
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det står ingenting om "utan uppsyn"? Skulle tro att man inte får lämna dem bunda utan uppsyn….vilket är logiskt. Men klart man måste kunna få ha dem i koppel och lång lina springandes i gräset om man själv är där.

Det tycker jag med att det verkar logiskt att man inte får lämna dom utan uppsyn men det stod ingenting om det så vitt jag vet, kanske har jag missat någonting.
Tror nog att du får göra det, så länge du har full uppsyn, plus att katterna inte är bunda så länge?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

De är bunda medans vi är ute vilket kan vara i allt från några timmar till några minuter beroende på hur länge vi känner för att sitta och koppla av men de har ju tillgång till oss, skugga, vatten m.m om vi är ute längre stunder, de brukar ju sitta och smyga bakom våra ryggar eller i knät på oss så uppsyn har vi 
Nej du får inte binda fast katten alls. Är man ändå med dom kan man ju hålla i kopplet.
Ni som skriver att ni vet skriv mer än gärna ut länkar på källor. Utan källor så betyder det inte mycket, tack!
/Fridaybrew
#6 Det står att dom inte får vara bundna. Samtidigt står det att det är okej med koppel. Tycker det är ganska logiskt.
Men jag har även mailat frågan till jordbruksverket tidigare, och fått det bekräftat.
Man får aldrig binda fast katten, så alltså måste man hålla i kopplet.
JA men utan länk så är din information inte värd speciellt mycket. Även om du har 100% rätt så utan källa är det svårt att verifiera att du har rätt eller hur. Jag tror inte på allt som skrivs på intenretsforum inte ens när informationen passar mig, jag ser helst att källor anges när de finns.
De som har läst lagparagraferna eller liknande bör relativt enkelt kunna klistra in länken dit så vi alla andra kan också läsa det som står i klartext.
Det är inte din trovärdighet jag ifrågasätter inte heller din information jag bara förklarar att utan källa så berövar man andra tillfället att kunna läsa på.
/Fridaybrew
#8 Som sagt, jordbruksverket. Där alla lagar och föreskrifter går att läsa om. Och något alla med djur bör ha läst.
Här är sidan där det även står förklarat att det är okej med promenader i koppel. Och här står det klart och tydligt att katter inte får hållas bundna
=)
/Fridaybrew
Jag tolkar det som att "hållas bundna" är att det är mer än bara en liten stund då man är ute tillsammans med katten. När man "håller" djur på ett speciellt sätt känns det mer som är en del av djurets sätt att leva under längre tid/stunder.
Men det är bara min tolkning(har inte kollat länken i #9).
Någon som vet om och var L80 går att finna i en lagbok?

Då undrar jag varför man inte får binda katten om man är där och om jag skulle binda fast kopplet runt min arm, skulle det också vara olagligt då jag håller inte i kopplet utan det är helt bundet. 
#11 Men om du kollar hur det gäller för hundar så är det mer text om hur länge dom får vara bundna osv. Men katter står det kort och gott att dom inte får hålla bundna. Och alltså inte ens en liten stund.
#12 För att det är så helt enkelt. 
Det blir ju en annan sak om du har kopplet fast på dig själv för då håller du ju trots allt i det och har kontroll ändå.
Varför ska man binda fast katten när man ändå kan hålla i sin katt när den är ute? Det kan fort hända något när dom är fast i lina.

Jag tror inte att jag skulle kunna göra någonting annorlunda om de är två meter bort från oss i våra händer eller två meter bort från oss budna i ett träd precis brevid oss. Jag kan inte säga att jag skulle ha mer kontroll om jag band fast det i mig eller brevid mig. 
Ja,ja det är lagen jag får väl sluta vara utomhus med dom så länge som jag brukar då jag inte har händer att sitta och hålla i katternas flexi hela tiden…
Vi binder fast våra katter. Hmm, binder fast katten låter fel men binder fast kopplet. För man helt enkelt ska kunna göra annat ute, plantera blommor, rensa ogräs, mm. Men vi är ju såklart ALLTID ute med dom.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#14 Kanske inte, men så ser lagen ut i alla fall.
och jag tror det är bra att den finns, för nog finns det många som kanske bara skulle hålla koll lite då och då, men sedan göra annat medans katterna är ute. Och då kan det snabbt hända något.

Ja visst är det bra att lagen väl finns men tyvärr så är det inte många som ens vet om att den lagen finns, och de som låter sina katter stå utomhus i lina hela dagarna utan uppsyn skulle göra det varesig lagen fanns eller inte. Hur som helst får jag hitta på någon lösning på hur jag ska kunna vara utomhus så vi gör det nu utan att bryta lagen 
Intressant tråd.. jag har också haft mina i lina med full uppsikt, men nu ska jag skaffa de längsta kopplen jag hittar, så får jag väl hålla i dem, men att de ändå har tillgång till hela tomten! 
#17 Jo tyvärr så är det nog så, men med lagen kan man ju åtminstone anmäla om någon gör så. Hoppas du hittar en bra lösning ^^

hade jag haft en stor bakgård hade jag nog knytit fast dem men med total uppsikt hela tiden.Sedan om det är runt min arm eller runt ett träd känns som det är samma sak. Tror att det viktiga är att man kollar dem.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Om man är med katten och sitter intill tja då ser jag inga problem med att fästa kopplet en stund. Ur säkerhetsperspektiv så är det att föredra att man har två fria händer att hjälpa katten med samt att fästpunkten begränsar kattens rörelseyta om det skulle hända något. Har man felxikopplet i handen så hinner man aldrig i kapp sin egen katt som råkat får panik eller blivit rädd för något.
Så jag kommer fortsätta att temporärt fästa flexikopplet med linan ute när jag är ute och intill katten. För det är det bästa jag kan göra för katten och min egen säkerhet just då helt enkelt.
Man får titta på avsikten med lagen när den skrevs för att tolka den (vilket jag nu inte har gjort) men jag tror inte avsikten är totalitet som det nu verkar tolkas av vissa här.
Sen får vi också titta på hur allvärligt är det egentligen? En kattägare som tar sitt ansvar och har katten i koppel eller en katt som springer helt lös och förstör egendom???? Jag vet vilken som jag önskar lagen skulle ta hand om först =)
/Fridaybrew
#21 Tack, det var ordet jag sökte, flexikoppel! 
Hej!
3 kap 7§ Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt (L102)
Läs här: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf
Läs även här (sidan 7 under uppbindning) för vidare tolkning av lagen:
Ha det!
Min personliga åsikt är dock att det är bättre för en katt att få komma ut och vara uppbunden under 100% tillsyn än att aldrig nånsin få komma ut och behöva leva hela sitt liv inomhus :(
Ring till länsstyrelsen och fråga djurskyddsinspektörerna! Om jag läst rätt så finns det inget som hindrar att man sitter ute och har katten i koppel om man själv håller i kopplet hela tiden och inte sätter fast det mot något föremål.
#24 Fast om man ändå har 100% koll så kan man ju lika gärna hålla i kopplet?
Ja tyvärr så får man inte ha katterna i lina fastän man är i på tomten med full uppsikt.
#24 Hålle rmed dig.
#26 Ett koppel är ganska kort mot en lina, och de kan då inte få den frihet som finns med en lång lina.
#27 Men varför inte hålla i linan då? Och finns ju flexikoppel eller vad dom nu kallas som kanske kan ge bättre kontroll och säkerhet än en lina.
För med den "friheten" så finns i många fall riskerna att dom lyckas trassla in sig och skada sig.
#28 Om jag grejar i rabatten och katten är med så är det lite svårt att hålla i ett koppel. Om katten vill gå och lägga sig i en rabatt så tycker jag att den ska få göra det, samma om den vill klättra upp i trädet. Jag kan gå på en koppelpromenad, men jag står inte med kopplet i hand när de ska få vara ute någon timme på tomten. Då ska de kunna få ligga i skuggan och halvsova eller kunna spana på en fågel utan att jag står i vägen.
De kan skada sig så mycket inomhus med. Ibland tycker jag att det daltas lite för mycket med missarna, de är smartare än många av oss tror! 
Dessutom så kan jag inte hålla i ett koppel i timmar.
#28 För att dom inte ska trassla in sig och skada sig så har man 110% koll på dom. :)
Jag har mina i lina för att kunna göra annat tex, plantera blommor, eller rensa ogräs. Eller om telefonen inne ringer så behöver man inte bära in katterna för att svara.
#30 Hur har du koll på katten om du går in och svarar i telefonen?
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#31 Jag har ju fönster såklart och så säger jag att jag inte har tid att prata. Eller så svarar jag i den trådlösa och går ut. Fast oftast tar jag med den trådlösa telefonen ut men ibland glömmer man.
#29 Men då har man inte 100% koll och låter man dessutom katten klättra i träd med lina så är nog skaderisken stor.
Så för att dom kan skada sig inne så gör det inget att man utsätter dom för ännu större risker?
Vill man att ens katt ska få göra sånt utan att man är med hela tiden är det ju bättre att bygga en rastgård.
Det finns djur som snabbt skadat sig när dom är i lina. Det finns en anledning varför det finns med om det i föreskrifterna, och varför det även blivit mer begränsat för hundar.
#30 Som sagt, då har man inte 100% koll.

I länkarna som framkommit står det klart och tydligt att katter inte ska hållas bundna. Lagar är till för att följas och antagligen finns inte lagen för att vara dum med kattägare utan lagen har ett syfte. Tror inte det skulle vara ett så fint samhälle om alla valde vilka lagar som passade än själv och vilka som inte passade.
Så teoretiskt sätt spelar det ingen roll vad som tycks om lagen.
#32.
Tyvärr räcker den tiden till för att katten ska strypa sig om man har otur.Det hände en CRX ägare för ett par år sen,han gcik in en vända och när han kom ut så hängde katten död i kopplet.Katten hade hoppat över ett staket och hängt sig.
Men jösses vad petiga en del är. Ska man inte kunna vända ryggen till katterna för 20 sekunder eller ännu mindre?
Hoppas alla som går på koppelpromenader stirrar på katterna hela tiden, inte åt något annat håll, för då har man inte 100% koll.. 
#33 Undrar hur många djur som skadat sig inomhus mot ute i lina?
#36 Men vad hjälper det att jämföra med skaderisken med andra saker sådär? Blir det bättre då?
Då kan vi ju jämföra med alla katter som skadas i trafiken varje år så ser allt annat inte så farligt ut?
Och sen så är väl katterna i lina inne också och då är det ju båda riskerna?
#37 Det var ju du som sa att det har hänt att djur skadat sig i lina, då kan det ju vara intressant att göra en liten jämförelse? Hur ofta har det hänt?
Javisst, vi kan jämföra inne- resp. utekatter också, det gör mig inget.
Vad menar du med att de är inomhus i lina?

#36 Det är inte "vi" som bestämt detta utan det är lagen som säger så. Därav så bör väl folk hålla sig till det lagen säger, inte svårare än så.
#39 Så är det. Men åsikter får man ha, och jag tror förresten inte att vi alla är 100% laglydiga i allt vi gör! 
#38 Ja det är svårt att jämföra när det kanske inte finns någon statistik över djur som skadat eller hängt sig pga en lina.
Det jag menade med det är för att jag undrar varför du jämför det när vi pratar om katter i lina? Vad har det med saken att göra att katter kan skada sig inomhus också?
(Jag menade att katter som är i lina utomhus spenderar tid inne också.)
#36 Vilka lagar tycker du att man kan stunta i?
Nykterhet vid bilkörning?slå sina barn? eller inte använda bilbälte?
Får alla välja ut några lagar de får strunta i eller ska vi gemensamt komma fram till vilka lagar som man får strunta i?

#40 vad folk har samvete till att göra och inte göra är upp till dem, dock ska ju personer som inte lyder lag vara berädda på att kunna bli straffade. Anser dock inte att sådana spekulationer har med ämnet att göra samt att man bör följa de lagar som finns. Jag tycker inte att man ska få välja vilka lagar som man ska följa eller inte. Det är väl bra att det finns lagar som reglerar djurhållningen.
#41 Det finns alltid risker var katterna befinner sig, det är vad jag menar.
#42 Jag har inte sagt att man ska strunta i lagar, men handen på hjärtat.. hur många lever upp till dem till 100%? Är det ingen som kör för fort, kanske kör om på fel ställen, går på fel sida av vägen, tar andras katter och kastrerar dem, det finns massor av exempel.
Så spydigheten kan du lägga åt sidan.
Nu är lagen som den är och som någon redan sagt så håller det inte att välja vilka lagar som man vill följa. Många anser att hastighetsbegränsningar kan man bryta mot, andra anser att det är ok att köra bil när man är onykter, många tycker att det är för dyrt att ta sitt husdjur till veterinären och låter bli trots att det klassas som djurplågeri.
Jag hoppas verkligen att det inte finns någon som vill ha sin katt i lina inomhus. Det finns faktiskt flera poänger i att man måste hålla i kopplet, långt eller kort, hela tiden. En katt som är bunden kan råka i panik om det skulle komma en hund och då den inte kan röra sig fritt kan vad som helst hända.
Ska man begränsa kattens rörelsefrihet är det nog bara rastgård som gäller.
#45 Sant. Och katterna kan även få panik om de går i flexikoppel. Då kan den inte heller röra sig fritt. Det behöver inte vara just en hund som orsakar paniken.
Så mina missar får hålla sig inomhus, på altanen i fortsättningen helt enkelt!
Klart katter kan råka illa ut tex om dom hoppar över ett staket men jag kommer fortsätta ha mina i lina och ni vet inte hur vår tomt ser ut. Den kanske är full i träd och buskar eller så är det bara som en fotbollsplan. ;)

#47 Det spelar ingen roll hur din tomt ser ut. Det finns inget i lagen som som säger hur tomten ska eller inte ska se ut. Det är fortfarande inte "vi" som bestämt lagen. Dock kan jag tycka att man drar ned kattens status genom att inte följa de lagar som faktiskt finns för att skydda våra älskade katter.
Är det en lag att katter inte får vara bundna får man helt enkelt acceptera det.
Vad skulle hända om man fuskar? Då måste ju någon ha bildbevis. Eller man kanske skulle göra utekatter av dem istället, då får de ju röra på sig i alla fall.. 
#50 Tror inte det händer så mkt :) Man får göra det man anser är bäst för sin/sina katt/katter:)

Men då behövs det ju inga lagar över huvudtaget helt enkelt. Då behöver ju inte folk följa lagen om att en kattunge ska vara minst 12 veckor heller. För vad är det för vits om folk ändå inte ska följa dem.
Trist att det inte sätts ett högre värde på katter.
#52 Trist att du försöker säga att folk nedvärderar sina katter. Det är jättehärligt att se dem smyga på fåglar, leka med bollar och annat som de inte kan göra då de går i koppel.
Jag förmodar att du aldrig bryter/har brutit en enda regel/lag? Det finns inte många som inte gör det. 
#44 Jo men det innebär ju inte att man behöver utsätta dom för alla risker som finns, bara för att dom finns.
Och nu säger ju lagen och föreskrifterna det dom säger, så då kan man ju anpassa sig efter det.
Har man en gård som katten kan gå i lina på så kan man antagligen bygga en rastgård också.
#54 Nej jag kan inte bygga en rastgård. Jag har ingen gård, bara en liten tomt. Och även om jag hade plats så skulle jag inte göra det. De kan lika gärna få panik där om det kommer något djur och vill nosa på dem. Det vill jag inte utsätta dem för.
Lagen säger som den gör, och jag gör som jag gör, så är det bra med det.
Trevligt att det inte har jämförts med andra djur i tråden ialla fall, som det alltid brukar göras! 

Anmäl mig då.
Ni kan ju försöka övertala min pappa att vi ska bygga en rastgård. Ni ska veta vad jag och min mamma och syster tjatar på honom att vi ska näta in altanen.
Och jag älskar mina katter VÄLDIGT MYCKET!! Det är inte för inte som jag har tatuerat in deras tassavtryck på mig.
Jag väljer att bryta mot lagen då.
#55 Men det lär ju bli samma yta som när katterna är i lina?
Och vad blir skillnaden på paniken dom kan få i lina och i en rastgård, förutom att dom i en rastgård kanske inte kommer lika nära det andra djuret?
#56 Men varför välja att bryta mot lagen när du kan hålla i kopplet?
#57 Vad är det för skillnad om jag knyter fast en lina på några meter en meter från där jag sitter eller att jag ska hålla i linan? Och om dom ska ha koppel och inte lina så kan dom ju bara gå en koppellängd runt mig, vi har ett flexi på 3 meter och dom vill gå längre än det.

#53 Inte det jag säger, utan så du tolkar mig.
Men som sagt då behövs det inga lagar för katter eftersom att folk ändå inte tänker följa dem. Att inte följa de lagar som finns bidrar ju inte direkt till att kattens status höjs eller att det blir en bättre värld för katterna. Då kan ju alla helt enkelt välja helt fritt vilka lagar som ska följas eller inte, stackars kissar :/
#58 Att du håller i och får bättre kontroll på situationen.
Kopplet eller linan kommer då inte sitta fast i något och kommer förhoppningsvis minska risken att katten hinner skada sig.
Det är ju bara att röra på sig och följa dom?
Personligen tror jag att ett kortare koppel är bättre istället för att ha flera meter lina. Då hinner man nog inte alltid hjälpa katten i tid ifall olyckan är framme.

#58 Om du inte ser någon skillnad på de två är det väl väldigt lätt att helt enkelt följa lagen?
#60 Jag kan inte alltid gå runt efter dom. Men självklart hjälper jag dom om dom har fastnat eller så. Jag tycker inte att jag får bättre kontroll på situationen. Jag menade ju förståss att jag fortfarande skulle sitta på samma plats och hålla i linan.
#62 Men då kan dom väl vara inne när du inte kan ha koll på dom? och sen går du runt med koppel?
Det blir stor skillnad när kopplet/linan sitter fast.
Ett bra exempel finns i #35. För även om man varit ute där så skulle katten åtminstone ha hunnit känna av obehag eller smärta tills man hinner hjälpa, eller i värsta fall hunnit dö ändå. Har man kopplet i handen kan man förhoppningsvis se till att den inte fastnar på samma sätt.
#57 Jag förstår hur du menar, men jag har redan en inglasad altan 6 m ut från huset, (24kvm) och resterande 6 m till häcken så tänker jag inte ha en rastgård. Det är den ytan (ca6*12 m) de har att vara på i lina.
Skillnad på panik? Jag skulle inte övervaka dem hela tiden i en rastgård, och får de panik så är det väl synd om dem att sitta instängda? Panik är panik och då kan de skada sig själva.
#63 jag har alltid koll på dom men jag kan inte alltid gå runt med dom. Vi brukar vara på koppelpromenader också.
Fast det tycker inte jag, tex om dom går åt varsitt håll och så fastnar den ena så man ska gå och hjälpa den, vad ska man göra med den andra katten då? om båda kopplena är sträckta.
Jag vet att dom kan råka illa ut och det är ju inget jag vill varken mina eller andras katter och det är inte därför jag har dom i lina heller. Utan för att dom gillar att vara ute, sitta i gräset och titta, äta gräs..

# 65 Du kan väl ta ut dem en och en? :)
Men som sagt, det är väl lika bra att alla lagar tas bort om de ändå inte ska följas.. Teoretiskt sätt ska ju folk inte bli irriterade och ledsna heller om en liten 8 veckor kattunge skiljs från sin mamma, för kattägaren väljer ju själv vilka lagar som ska följas. Eller varför ska folk som bor högt upp näta in sina balkonger som kostar pengar om de ändå inte behöver följa lagarna?
Tycker att det är tråkigt att man öppet talar om att bryta mot de lagar som kommit för att skapa en trygg och bra tillvaro för våra älskade katter.
#64 Men i en rastgård kan man se till att dom har gömställen, och man kan ju se till att dom tar sig in också.
I en lina så sitter dom fast och kan skada sig själva rejält.
Det var mer det jag tänkte på när det dyker upp en situation med panik.
#65 Då får man helt enkelt vara ute med en katt i taget.
Du får tjata mer på din pappa om en rastgård :P
#67 Dom går bättre omkring om dom är ute tillsammans(den ena kan vara lite rädd i början) men jag får gå mer koppelpromenader med dom istället. Och jag ska tjata ;)
#66 Ja så gör vi, vi tar bort alla lagar om katter! Våra katter som har fått gå/går i lina mår ju så dåligt och så vidare.. skulle nog vilja säga att de har det väldigt bra.
Nu var inte den meningen riktad till mig, men att ta ut en katt i taget, det fungerar inte hos mig, den andra skriker då hjärtskärande och desperat, det är väl inte snällt?
(Läs gärna de trådar som handlar om att kastrera utekatter fastän de tillhör någon annan. Det är många som tycker att det är ok att ta lagen i egna händer då)

#69 Jo men varför stötta "ta lagen i egna händer" beteendet genom att själv inte följa lagarna? För varför ska vissa följa lagarna och inte andra, känns som att det blir väldigt konstiga argument i så fall. "Du måste göra så, men jag behöver inte".
Men lagarna finns ju av en anledning fortfarande.. Och säg vart jag skrivit att katterna i lina mår dåligt? Det skulle ju underlätta om du valde att inte läsa mellan raderna.
Jag tycker att finns det lagar så ska de följas och visst är vissa lagar värre att bryta mot än andra. Men att öppet skriva att man kommer bryta mot en lag som finns för katterna hjälper ju inte de stackarna som kastreras utan bedövning och på ett extremt ohumant sätt eller andra hemskheter som drabbar dem. Men för att ett lagsystem ska funka så måste det ju lagarna följas.
#70 Du skriver hela tiden om att katternas status sänks, stackars katter osv för att lagarna inte följs. I detta fall handlar tråden om linan. Så då har jag tolkat det på det viset.

# 71 Inte hela tiden har jag skrivit om kattens status, så där tog du i :)
Sedan går väl inte kattens status och kattens syn på det hela hand i hand hela tiden heller. De har ju inget konsekvens tänk.

#71 Men tycker du själv att det är rätt att folk ska få välja vilka lagar som ska följas när det gäller katterna?
#72 Kattens syn och status? Nu vet jag faktiskt inte vad du pratar om.

#72 Jag ska förklara vad jag menar så att du hänger med :) Fast om du läst det igen så tror jag du hade förstått vad jag menat. :)
Jag har pratat lite om kattens status, att folk ser ned på katter och att jag inte tror att strunta i lagarna kommer hjälpa katterna att få ett högre värde. Dock har jag inte sagt att katterna mår dåligt av lina eller att det är synd om katterna FÖR att de sitter i lina. Jag har inte pratat om katternas syn (alltså vad det tycker om lina) över huvudtaget då de inte har ett konsekvenstänk. Antagligen tycker många av katterna som sitter i lina att det är roligt, men de kan ju även tycka det är roligt att gå fram till en kattplågare, hoppa över balkongräcket och ramla 7 meter, jaga på en väldigt trafikerad väg, krypa in i en mysig tunnel och sen bli instängda med mera. Därmed finns det lagar som ska följas och ägaren ska ta ansvar över sin katt som inte har koncekvenstänkandet själv.
Du får gärna svara på min fråga :)
Tycker du att folk ska få välja själv vilka lagar som ska följas gällandes katterna?
#75 Varför inte fråga om lagen just kring denna fråga ang. lina?
Nu pratar vi ju inte om olika lagar i denna trådfråga, även om det har blivit lite OT här och där.
Men vad gäller lagen om linan, så tycker jag personligen att man kan se till sin egen boendesituation. Att lagen finns, det förstår jag. Men den kan man ju kringgå genom att ha ett ljättelångt flexikoppel/lina och bara hålla i handen. Samma sak i stort sett.

#76 Eftersom att jag anser att ett beteende vägleder till ett annat. I detta fall blir det som att det uppmanas till lagbrytning vilket är fel.
Och det blev redan OT när lagen började ifrågesättas då det inte är meningen att folk ska bryta mot lagar, annars så behövs dem ju inte.
En lag är en lag och de ska följas, inte svårare än så 
#77 Om jag sitter på en stol med ett lång koppel/lina i handen så är det väl inte lagbrott? Då är katten inte bunden 
Använd anmäl-knappen om du har en, om du tycker att jag uppmanar till lagbrott. 
Tråden handlar ju om tolkning av lagen, då är det väl inte OT?

Men det finns ingen tolkning, det finns bara hur lagen är och det svaret har ts fått för länge sedan :)
Tycker följande mening från dig säger en hel del:
"Lagen säger som den gör, och jag gör som jag gör, så är det bra med det."
#79 Ja, jag tror att TS har fått svar på den frågan nu, och vi är många som har funderat över den lagen.
Säger meningen dig en hel del? Som vad?

#80 Det är bara att läsa vad som står :)
Det tror jag oxå att TS har fått så vi slutar där :)
#80 Du kan/vill alltså inte säga vad "en hel del" är.
Men du har rätt. Nu är det punkt och slut! 

#82 Att du helt enkelt inte behöver följa lagarna eftersom att du gör som du vill :) Tycker inte att det behövdes men eftersom du ville veta min tolkning så nu slipper du fundera :)
Om du vill forsätta diskussionen så ta det hellre i ett pm så slipper denna tråd kapas mer :)
#83 Ja, det var ju en hel del.. en åsikt, vilken dessutom var fel. 
Nej nej, så intressant är inte vår diskussion så att jag fortsätter den i kulisserna.

#84 Vad bra, för jag tycker inte heller att den är speciellt intressant, tur att vi är överrens :)

Jag har inte mer kontroll över mina katter om jag sitter på gräsmattan och håller i flexi kopplet eller om jag spänner fast dom i flexi kopplet brevid mig (typ sitter lutat med ryggen mot ett träd eller stolpe där katterna sitter fast) så det är bara löjligt hur ni pratar om det här.
Om en hund kommer och ska slita sönder din katt kommer din katt med all säkerhet bli skadad även om du har ett gammalt hederligt koppel då vi människor oftast inte har superman reflexer och om man nu ska dra upp historier angående katter som hängt sig och andra olyckor, ja då kan vi väl börja dra upp allt som hänt trots att man haft kort koppel som man håller i? Typ hundar som kommer och skadar katten, kopplet bryts av och katten springer iväg och blir skadad, koppel som trasslar in sig i benen på katterna och de springer iväg innan man hinner fixa det och de bryter benen samt massvis annat - TROTS ATT MAN HÅLLER I KOPPLET men hur som helst får inte mina katter vara ute lika länge på grund av att jag inte vill bryta mot lagen, så de lider hur som helst och jösses, om man har uppsyn och sitter med sina katter så går de inte fram till djurplågare, leker på trafikerade vägar eller in i farliga rör med mera om man är så dum att man låter katterna göra sånt mår ju inte katterna bra ändå då ingen normal kattägare låter sina katter göra sånt medvetet och vem har sina katter i lång lina på balkongen???? plus måste balkongen vara nätad eller glasad om man bor högre upp (minns inte hela stycket men det är någonting sånt :P)
"Man kan använda koppel på en innekatt för att den ska få möjlighet att uppleva utemiljö, men den får inte lämnas bunden med eller utan tillsyn."
Så står det, är det så svårt att tolka det då? Bara för att man inte håller med om lagen så får man inte bryta den liksom. Jag trodde också ett tag att det var lagligt att ha katten i en lång lina på gården med uppsikt, men så är inte fallet.
Källa:
Varför inte göra ett djurförsök (kattstudie) hur katter mår som är bundna i lina? Mot att gå i kort koppel eller jättelångt flexikoppel? 
*ironi men ändå inte, med tanke på annan tråd om kattstudie*
#88 Kanske för att det handlar om riskerna som finns med att binda fast djur.
#89 Menar du att man inte gör en studie pga riskerna som finns med att binda fast djuren? Den teorin tror jag inte på. Det är nog mer risker med katter som pusslas ihop på en viss yta.
För min del kan de gärna studera katter som är bundna i lina i villaområden, och kanske andra bostadsområden med. Där folk har uppsikt och själva befinner sig ute med katterna på tomten. Hur stor är risken att något händer?

Tycker det kan startas en ny tråd om studier och lina. Det är OT här.
Denna tråd handlar om lag och inte studier.
Kanske dags att låsa denna måtro? Eller ta bort orelevanta kommentarer.
#90 Du skrev att det kanske borde göras en studie om hur dom mår i lina, koppel eller flexikoppel.
Då menade jag helt enkelt att det inte handlar om hur dom mår, utan hur stora riskerna är med att binda fast ett djur.
Men som Dagg skrev så var ju inte det här som tråden skulle handla om. Och speciellt inte att jämföra med vad den andra tråden handlade om.
#91+92 Jag pratar om lagen om katter i lina. Är det OT? Anmäl mig då. 
Om ni inte har förstått det så skulle jag tycka det var intressant med en studie i hur katter mår som går i lina. Det kanske skulle sluta med att det blir en hårdare lag mot utekatter eller kanske t.o.m. att man får ha katter i lina? En sån studie/undersökning skulle jag vilja se!
Den andra studien som vi inte ska prata om här, den gav mig bara en fundering om att lina-lagen kunde ses över. Personligen så tror jag inte alls på att det är några större risker med katter i lina.
Nu är det lag, visst, men lagar ändras hitan och ditan. 
"Man kan använda koppel på en innekatt för att den ska få möjlighet att uppleva utemiljö, men den får inte lämnas bunden med eller utan tillsyn."
"den får inte lämnas". Jag lämnar inte mina katter så jag bryter inte mot lagen. 
#94 Jag har frågat jordbruksverket, man får inte ha dem bundna trots att man är med dem.

# 93 Att dra in andra trådar är väl det :P Sedan frågar ju inte ts efter studier heller :P
Haha!!! :D
#93 Det finns väl ingen anledning att det ens ska prövas på nytt när det finns många andra sätt att rasta sin katt på? Det finns anledningar bakom föreskriften, precis som det finns en anledning att det är väldigt begränsat även för hundar.
Djur har dött pga att de sitter fast.
Och då spelar det ju ingen roll om katterna mår lika bra i lina som i koppel eftersom riskerna blir annorlunda. Är man ute med katten i lina kan man ju lika gärna gå med katten i koppel, eller bygga en rastgård.
Det ska inte alltid vara det alternativ som känns mest bekvämt för oss människor.
#94 Jodå, dom får inte hållas bundna alls. Så gör man det bryter man mot vad föreskriften säger ("7 § Katter får inte hållas bundna")
På tal om lag så är det fruktansvärt att det är helt lagligt att hålla en hund bunden på kort lina utomhus i hela dess liv! Inte här i sverige förstås, men i flera om inte alla delstater i usa mfl. Har sett det med egna ögon…bara vissa grundläggande (läs fysiska) behov är uppfyllda så är det tydligen ok…lite ot ja vet, men tillbaks till frågan så skulle jag nog tolka texten som att man inte fick binda en katt någonsin.
#98 Personligen tycker jag det är bättre om dom kollar upp andra saker ordentligt. Så att det är tydligt vilket ansvar man har som kattägare.
För varför ska man kolla upp det med lina? Vilka fördelar finns det för katten egentligen? Jag ser bara fördelar för människor.
Har man så lite tid för sina katter att man måste välja ett sånt alternativ så dom kan vara ute medans man pysslar med annat? Och att det annars innebär att dom bara ska vara inne? Och har man då tid med övrig aktivering?
Kanske lite väl OT, men det är funderingar jag får.
Men nu ser lagen tack och lov ut som den gör angående det.
#100 Så är det. Vi har olika åsikter. Visst finns det annat som kan kännas mer viktigt att se över, men detta är en viktig del tycker jag.
Det finns många fördelar med lina. Men det ser man nog bäst när man haft det (då jag inte visste att det var olagligt), de mår verkligen bra av att kunna röra sig upp till 10 meter och jaga fåglar. Ligga i skuggan under äppelträdet och slappa..
Jag måste inte välja att vilja ha mina ute, men det gör dem gott (gjorde) att vistas ute i friska luften, äta gräs, spana fjärilar och allt annat. Allt medans vi var ute med dom. Vem skulle inte vilja ha det så istället för att ha dem inne i en varm lägenhet? Eller i ett stramt koppel.. Nej, i denna fråga så får man helt enkelt accepter att folk tycker olika. Jag ser iaf hellre lina som alternativ till utekatt. Nu vistas de inne i ett varmt hus. Hur kul och trevligt för dem är det? Tack vare denna lag..
Ibland så tycker jag att det går till överdrift detta med "aktivering". Katter klarar sig bra utan att man måste aktivera dem hela tiden.
#101 Men att skylla på att katterna får sitta inne för att det är lag mot lina känns inte helt rätt.
Det finns många alternativ, frågan är väl bara vad man väljer själv att göra. Eller vad man har tid till.
I ditt fall borde det inte behöva betyda att dom ska vara inne i en varm lägenhet, dom kan få komma ut i koppel ändå?
Dom kanske inte kan springa 10 meter bara sådär, men allt annat är inte direkt något problem för dom att få uppleva.
Personligen ser jag inte utekatt eller lina som ett bra alternativ.
Men alla katter behöver aktivering (mer eller mindre), och är det inget problem annars så kan man ju ta den där dagliga promenaden med sina katter? Och se till att det är så bra temperatur som möjligt inne.
#102 Du är fri att känna hur du vill! 
För mig och speciellt för mina katter är lina det ultimata, som vi bor. Katter är väldigt bra på att aktivera sig själva. Sen finns det ju slöhögar också förstås..
Nej, jag går inga dagliga promenader (eller annars heller) med katterna. Jag ska köpa långa flexikoppel som jag ska hålla i och de får spelrum på tomten! 
#103 Jodå men man borde alltid räkna med att man måste lägga ner tid på sina katter och aktivera dom. Det är det jag menar.
En lina ska ju inte vara en lösning för att man själv inte har tid att vara med sin katt ute. Men nu hoppas jag såklart att det ska fortsätta vara förbjudet. För även om det finns dom som skulle sköta det, så finns det säkert fler som inte skulle sköta det bra.
Dom kanske har lina ändå, men då kan man åtminstone anmäla det.
#104 Det är din åsikt om aktivering.
En lina är INTE en lösning för att man inte vill/kan vara ute med sin katt. Tvärtom! Vi har varit ute i timmar då de har haft sin lina. Det hade jag inte kunnat om jag gått en promenad. De hade inte kunnat upplevt de som de gjort.
Personligen skulle jag aldrig få för mig att anmäla någon som har katterna i lina om de finns i katternas omedelbara närhet. Då tycker jag att det är värre med promenader i 2m koppel.
Många tycker att de är duktiga med katterna om de handlar på sig multum med klösträd och andra leksaker, men jag har sett hur bra katterna mått av dessa utetimmar.. inte ens det lyxigaste klösträdet slår det!
Och nu baserar jag mina åsikter efter mitt boende.

#104 Jag håller med dig, mycket handlar om aktivering. Ibland är inte de enklaste lösningarna det bästa och då är det bra att det finns lagar som reglerar detta. Lägga ned tid på sina katter är ett måste anser jag.
#105 Jag låter det där påhoppet glida förbi då jag kan diskutera utan påhopp. :)
Du får väl ta upp det med dem som bestämmer lagarna och försöka få den omprövad. Men nu ser det ju iaf ut som det gör och så som det anses vara säkrast och bäst för katterna.
#106 Vad är ett påhopp? Jag går bara utefter vad jag läser på olika forum av olika skribenter, men tar du åt dig så är det inte mitt problem.

#107 Som sagt, ditt påhopp mot mig tänker jag låta glida förbi då jag är inte anser att det är av värde eller bidrar till diskussionen. Resten av ditt svar visar ändå på att du inte vet vad jag menar :)
Och du kan vara lugn, jag tar inte åt mig ett dugg av vad du skriver, så intressanta är inte dina åsikter :)
#108 Jag vet att du är läskunnig, men sen förstår jag inte hur du tänker.. jag har inte hoppat på dig, det är fortfarande reflektioner på hur många kattmänniskor skriver på olika forum.
Självklart är jag lugn! Finns ingen orsak att inte vara det, men som sagt, det är ditt problem om du tar åt dig.. och visst är mina åsikter tillräckligt intressanta. Du kommenterar dem gärna, eller hur? 

#109 Haha! Jag ger upp, du förstår uppenbarligen inte :)

Ni som anser att lagen är fel varför tar ni inte upp detta med jordbruksverket istället?
För egentligen finns det ju inte så mycket att diskutera här, en lag är en lag och den ska följas. Sen kan ni ju försöka få den omprövad om den inte passar.
#111 Oj! Om jag vill klaga på varenda lag som jag inte tycker är bra, då får jag ett heltidsjobb.
Gör du så? Klagar på varje lag? Eller kanske på de lagar du tycker borde finnas?
Isåfall ska du ha en eloge, för jag har inte den orken och tålamodet att sitta med sånt hela tiden. 
#106 Jag fattar inte heller vad som är påhoppet? ser inte att hon har hoppat på någon…

#112 För att få en förändring i det man är missnöjd med så måste man ju försöka göra något åt saken, vad är det annars för mening med att sitta och gnälla?
Inte för att det har något med ämnet att göra, men jag kämpar för det jag tycker är viktigt och diskuterar för de lagar som jag anser borde finnas, men det är helt orelevant i denna tråd.
#113 Nej inte jag heller… men om någon ser det så säg till, för här ska det inte påhoppas på någon! 
#114 Jag gnäller inte, jag har åsikter då jag vet hur saker och ting fungerar här hos mig. Om du har åsikter om något, som du tycker är fel är du gnällig då?
Det är bra att du kämpar för det DU tycker är fel, jag har åsikter om det jag tycker är fel.. och röstar vid varje riksdagsval (inte blankt iaf) det får räcka för mig. Annars vore jag politiker och det är nog ingen dans på rosor.

#115 Nu sa väl inte jag att du gnällde, men tar du åt dig är ditt problem :)
Som sagt en lag är en lag och de är till för att följas, är man missnöjd kan man alltid försöka göra något åt saken :)
#115 Då får vi väl alla i denna tråd som är missnöjda med linan-lagen ta åt oss 
Precis, en lag är en lag. Och det gäller inte bara denna utan andra lagar om djur med. Men ibland tycker en del att man ska "lura" lagen och ta saker och ting i egna händer. Ex.vis vad gäller katter som man tror far illa. Håller med, lagar SKA följas. Men sen kan vi ändå tycka vad vi vill om dem!
Men som jag skrivit tidigare, jag kommer att följa lagen sen när jag har flexikoppel och håller i handtaget. Katterna kommer då att få vara ute i timmar igen. Så till dess får de hålla sig inomhus, vill ju inte att någon kattfanatiker ska anmäla mig!
#105 Så du tycker inte att folk ska räkna med att katterna kommer behöva aktivering eller vad? Förstår inte riktigt hur du menar.
Jag sa inte att det var lösningen för er som prövat lina, jag säger bara att det inte ska vara en lösning ifall man inte har tid. Menar bara att har man djur måste man ju ha tid ifall de behöver aktivering i form av promenader t.ex.
Och tycker man inte det räcker och vill att dom ska kunna röra sig längre så går det ju att bo så att man kan bygga en rastgård.
Vad är det för problem med koppel?
Jag skulle kunna tänka mig att anmäla dom som använder sig av lina där miljön innebär för stora risker för katten. Eller om katten blir lämnad ensam i lina.
#117 Det där sista kändes lite som ett påhopp.
och jag gissar att det är #98 som kändes som ett påhopp…

#119 det stämmer Emma, dock har inlägget tagits bort :)

#117 Hur folk handlar och tycker om andra lagar anser inte jag är relevant för denna tråd.
Men det är ju bra att du ska följa lagen om att katter inte ska hållas bundna. Följs inte lagar så ska de ju såklart anmälas, sedan spelar det ju ingen roll om det är av en "kattfanatiker" (som du uttrycker) eller av en "vanlig" person.

#122 tycker jag du ska göra, väldigt praktiskt när personer gör påhopp :)
Raderat.
#125 Det är svårt att veta när någon säger det för att vara rolig eller inte.

#124 Nu var ju inte det ett förmodat påhopp och inlägget är ju borttaget så det är ingen skada skedd :)
Men nu ska ju inte tråden handla om det :)
Hoppas SAMTLIGA kan hålla fortsatt en trevlig ton så vi slipper radera alt. låsa tråden och återgå till trådens ämne.
Hoppas kvällens lätta svalka även svalkar ner känslorna här lite 
Flexi sitter katterna i men usch vad jag (vosjes) avskyr att behöva sitta och hålla i det där **** kopplet i flera timmar händerna och fingrarna tar liksom stryk. Undrar om det är olagligt om jag sitter på kopplet istället för att hålla i det, de är ju inte direkt vast bundna då. Det känns även lite väl riskfyllt att lägga ner kopplet obevakat eller fast om jag måste använda båda händerna… Tre - fem st flexi el vanliga koppel är inte enkelt att hantera :p
#126 Så är det, man tolkar texter olika.
#127 Vill bara påpeka ännu en gång att det blir automatiskt modererat. Och det är bra att det blir så när folk anmäler ett inlägg! Sedan om någon kollar upp dessa borttagningar i efterhand, det vet jag inte, men hoppas det. Annars kan det ju bli ett massa anmälande hit och dit och borttagningar.
#129 Tyvärr så kommer det bli så för mig med. Händerna tar stryk. Men vad gör man inte för de små? Sitta på kopplet, det var en bra idé! 

#130 Fast man anmäler ju bara det som är påhopp eller om någon skriver något mycket kränkande eller olämpligt, hoppas då att folk gör det iaf :) Sen så tror jag det behövs fler än en anmälan för att ett inlägg ska tas bort dessutom :) Men som #128 säger så ska inte tråden handla om det.