Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 4665 ggr
Pia
0

Hundar modell större

Vad har ni för egna hundar? Eller om ni inte har hund, vad är er favoritras när det gäller större hundar?

Kan ni inte lägga in bilder på era "modell större-hundar" i den här tråden? Gärna i kombination med sina ev kattkompisar förstås:)

Kaj
0

German Cheffer. Vi har haft många olika chäferhundar under min barndom så därför gillar jag dem. jag har ingen hund nu dessvärre.

har också en förkärlek till Labradorer som jag tycker är söta.

bjorsa
0

Hade en stor en förut en new foundland hon dog 98 hon var 74 i mankhöjd å vägde 85 kg tyvärr har jag inga bilder i datorn på henne men nån gång skall fixa in henne i datorn

mvh/bjorsa

*L*
0

vi har just nu 6 st scäfrar men några ska vidare för att bli polis hundrar

min favvo ras i stora hundar måste vara scäfrar stora och grå är favvo men det är ju personligheten som avgör det helaCool

gejsa
0

#3 Åh lyllos dig. Har ni 6 st schäfrar hemma. Åh jag som just blev tvungen att ta bort min.

Nej, inte grå dom ska vara fuxfärgade och svarta med lite grått i. Kanon hundar blir det då. *ler*

Var bor du? Ser att du söker en häst att vara medryttare till också?

Carola

*L*
0

Jag bor i göteborg just nu

tss gråa ska dom vara och så stora som möjligt vi ska ha lite brukshundar fast då blir det ju polishundar som vi tränar upp

gejsa
0

#5 Håller med om att dom ska vara stora. Det gillar jag också. Ju större desto bättre att busa med. Jag brukar lära mina hundar att resa sig mot mig. Då blir dom nästan längre än mig. Är ju så kort.

Synd att du bor så långt bort då. Behöver en medryttare till min ena häst nämligen.

*carola

*L*
0

#6 lycka till med letandet!

Niklas
0

Bernersennen tycker jag är fina.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

ERIR
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pia, här kommer Emma, vov,vov..

Pia
0

erir, så fantastiskt söt!! Nu vill jag ha bild på Plupp också:)

Pia
0

Idag träffade jag en bekants hund på nytt, en riktig bjässe och så otroligt charmig (som min Norfolk men 5 ggr så stor…:). Det visade sig att han är en blandning av Grand Danois och SharPei! Mamman är GD, så pappan måste uppenbarligen vara en påhittig en…:) Det blev ialla fall en jättefin avkomma, gyllengul och riktigt stor, som en kalv ungefär:))

*L*
0

vilken rolig blandning! sharpei med en grand danios har du en bild?

ERIR
0

Ettårs-samojeden Plupp kommer här..

Pia
0

*L* Nej men jag skall försöka ta en framöver, han ser så otroligt busig och snäll ut:)

erir, ja Plupp är lika söt han:)

Gozan
0

vi har en Schäfer modell XL

en busig kille på 5år

här kommer (förhoppningsvis) en bild på honom

*L*
0

han var ju inte så stor jämfört med en utav våra hundar men jätte söt är hanSkrattande

Pia
0

Gozan, välkommen till Katter!

Cello ser jättesöt ut! Det verkar vara många schäfermänniskor här på iFokus:) Man kanske skulle kunna "mörka ner" bilden lite så Cello kommer mer till sin rätt. Kika gärna in på Foto-sajten, som medlem där får man många bra tips i stort och smått om man är intresserad av att lära sig mer om fotografering. Och att fota katter och hundar är ju en verklig utmaning…:)

Niklas
0

Här är Cello igen, fast lätt justerad. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Älskar_hästar
0

Här är Nala, en labrador som jag känner .. :)
Hon är gammal, men väldigt duktig :D

Älskar_hästar
0

Och en bild på en hund som heter Fia och är en Yorkshireterrier och väldigt busig! :D

CBA
0

Jag gillar Grand Danois, ska det va stort ska det va stort Skrattande

Annars ligger långhårig schäfrar bra till också.

Golden Retriever är för mig ganska given ras också då jag mer eller mindre är uppvuxen med rasen.

När vi har köpt hus och har mer utrymme vill jag skaffa hund, sen om det blir en stor eller en liten knähund får vi se.

En kompis till mig har precis börjat komma igång med en Finsk Lapphunds kennel i liten skala. Hon har en jätte fin hane som på stora utsällningen i Älvsjö blev Bäst i Ras och fick sitt tredje cert och är nu svensk utställnings champion Glad

Till honom har hon skaffat tre super fina tikar som vi bara väntar på att dom ska växa till sig och har fått löpa några gånger innan de blir parade.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

ThomasH
0

Jag, eller snarare min sambo har Riesenschnauzer, 5 stycken hemma och hon har ett antal ute på foder. Ska försöka skick in någon bild på de nyligen levererade valparna, hon hur ju uppfödning som ni förstår, av både Riesen och Dvärgschnauzer.

Lise-Lotte
0

Intressant då vet man vem man kan fråga om tips Glad vi diskuterar mycket här hemma om det nu är dags för en hund. Och rasen vi fastnat mest för är just (mellan)Schnauzern. Både den som Riesen ska ju vara mycket bra barnhundar och jag minns att det stod i en bok om Riesen att den kan "barnen använda som pall" Förvånad ett bra uttryck för hur barnvänlig en hund är.

//Lise-Lotte

CBA
0

Jaaaa…Riesen gillar jag, dom är så härliga och kraftiga…jag har oxå förstått det som att dom ska vara väniga och bra barnhundar Glad

Mvh CBA

Kiara
0

#23, 24 Dom är bra familjehundar men det är mycket vakt i dom, släpper in men inte ut så man får passa dom mot främlingar. Jag skulle vilja ha en dvärg just för vaktens skull.

CBA
0

Ja det är det, dom brukar fungera bra som skyddshund till både polis och väktare…..en bra brukshund oxå om man är intresserad, dom är visst väldigt intelligenta har jag hört.

Mvh CBA

*L*
0

visst man säger att dom är bra barnhundar det är dom flästa ochså men alla hundar är ju olika vissa hundar avskyr barn och andra älskar barn men oftast beror det på vilken ägare hunden kommer till. Många säger ju att tex pitbullen är en mödar maskin men om den blir uppfostad rätt hos en förståndig ägare är det den bästa familje hunden man kan tänka sig den hatar bara djur det ligger ju i pitbullen natur instinkter 

som sakt beror det helt på vilken ägare hunden kommer till eller hur mor och far varit m.m

Kiara
0

Det är inget fel på pitbull men problemet är att dom inte släpper när dom väl biter, det är därför man vill ha bort den rasen. Anars är det en trevlig hundras.

Lunascape
0

Grand Danois, Cane Corso eller Rhodesian Ridgeback kunde jag tänkt mig om jag skulle ha en stor hund.

ThomasH
0

Risenschnauser är en brukshudsras och används till de normala bruksuppdragen, Spår, sök, räddning, skydds. Den är inte vanligt som vakthund, är lite för egensinnig. Den är inte vaktigare än någon annan bruksras, utan snarare snällare, så det är en bra barnhund. Men, det är ju som vanligt, hunden måste vara van med barn. Utav våra fem Riesen så är det bara en som inte tycker om att släppa in främlingar, men när den väl gjort den så vill den ligga i knät på dem.

mvh/Thomas

Kiara
0

Dom schnauser jag mött dom vaktar riktigt, dom släpper in men inte ut det kallar jag en riktig vakt hund som också fångar tjuven Flört

ThomasH
0

#23 Mellanschnauzer är lite ovanlig och psyket på dem har varit ifrågasatt, mest för att det är ett mycket litet avelsunderlag. Dvärg och Risen är bättre hundar tror jag, så fundera om inte en Riesen eller en dvärg är ett bättre val.

mvh/Thomas

gejsa
0

Svärfar har haft en dvärgschnauzer. Han var bitsk. Jag stod på huk och klappade honom. Det var ok. Men när jag reste mig igen så högg han mig i armen. Min man bet han över näsan. Inte alls rolig hund. Ledsen

Pia
0

Schnauzers är fina:) Min kompis har tre stycken, en gammal gosig dvärg som är väldigt speciell och två Riezen, en hane och en tik. hanen köptes för att ha som väktarhund, men han var för snäll…

Så det blev en omplaceringstik som fungerar jättebra som väktarhund och tydligen har helt andra instinkter än hanen…

Min lilla norfolkterrier Malte tycker jättemycket om sina stora kompisar, men tiken ifråga tycker han är ganska jobbig:)

Pia
0

Och välkommen till Katter, Thomas H! Jag ser fram emot bilder på era fyrbenta:)

Faxlin
0

Otroligt fina bilder ni har på era vovvar. Nu vill jag ju visa bilder på mina också.

Jag har schäfer kennel (liten, liten format) som ligger på is för tillfället eftersom min tilltänkta avelstik inte fungerade som sådan. Har två stycken hemma nu i alla fall. En tik (egen uppfödning) och en hane. Skickar med ett kort på våran (förrut) stora hane. Nu är han så gammal att han liksom krympt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pia
0

Och så ligger han så fint nedkurad i sin bädd, så gulligt det ser ut:)

Citron
0

Jag äger en liten rottweiler på snart 7 månader. Han är världens sötaste och (oftast) lydig hund. Har dock inte tagit en bild på honom på ett tag nu, men ska gå ut imorgon eller senare idag för ett fotografi.

Här är en bild jag tog i sommras. Obelix heter han föresten, men vi kallar honom bara för Obbe. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Faxlin
0

#37 Ja, han behöver lite mjukt att ligga på gammlingen. Han är 13 år, ingen dålig ålder på en schäfer. Fyller 14 gör han (förhoppningsvis) den 5 juni 2006.

#38 Vad söt han var. När min gamling går ur tiden blir det en rottis här också.

Skickar med ett kort på min Bonita, 7 år gammal och ett medicinskt under.Skrattande På den här bilden har hon lånat Sackos säng. Dock sover hon med matte i sängen, gärna under duntäcket på dunkudden med kroppen liggandes på min värmedyna.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Oh vad söta foton på era hundar allihop. Synd att mina är svarta. Kan inte få någon bra bild på dom.

Citron
0

#40 gejsa. Jag kan ju fotografera dinna hundar. Det blir fina foton till dig och bra träning för mig. Du bor i Eskilstuna ser jag? :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

gejsa
0

Tack för erbjudandet. Jag har ju också en digitalkamera. Men dom är svarta därför är det svårt att se något på bilden.

Citron
0

gejsa. Ta med hundarna utomhus och fotografera under sol-ljus så ska du se att du får underbara fotografier som inte är mörka. Jag har ju också en svart hund. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

gejsa
0

Tack! Får se om solen orkar titta fram i morgon. Om jag hinner då ska jag försöka. Det har ju varit dåligt med sol i flera veckor. Men underbart vitt och fint har det varit ändå. Vi tog några foton på dom då. Men svårt att se tycker jag nog att det är ändå. Har tex haft en schäfer förut. Dom bilderna blev underbara hur man än tog dom.

Carola

Citron
0

gejsa. Jag ska ge dig några snabba tips som jag brukar använda mig utav.

Snö är bra, vit bakgrund med svart hund får den att se mer tydlig ut. Tyvär kan det vara svårt att fotografera i snön på grund av ljuset reflekterar villket får bilden att lätt bli överexponerad, men det kan dock bli fint eftersom hunden är svart. :-)

Ha solen bakom dig och i riktning mot hunden. Ge hunden ett ben eller någonting annat som den gärna står stilla och tuggar på.

Gå ned i hundens nivå. Stå inte upp och ta fotot. Sätt dig på huk och luta kameran lite grand mot himelen så du får någonting mer än bara snö som bakgrund.

Djur har någon tedens att alltid vrida bort huvudet precis när man tar kort (iaf blir det så för mig). Var redo och försök tänk ut vad hans nästa rörelse kommer bli.

Om det inte är så ljust ute kan du ta fotot innomhus. Öppna gardiner så lite utav ljuset utomhus når in och tänd lampan. Ställ dig med fönstret mot ryggen och hunden i ljuskällan.

Det finns säkert mer tips, men jag kommer inte på något mer just nu. Hoppas det räcker och att du får något bra foto på hunden.

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

gejsa
0

Ska pröva. Tack för tipset!

Carola Skrattande

Pia
0

Med hänvisning till #11,12,14 kommer så här fotot på den otroligt charmiga blandrashunden (Sharpei och Grand Danois), Archibald heter han och är 2 år. Visst är han fin?!

gejsa
0

Jättefin och bamsig.

Faxlin
0

Oh, vad mysig han såg ut Pia.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Pia
0

Ja och han är som en liten glad valp, så otroligt go och snäll-busig:))

gejsa
0

Det brukar ju oftast vara så. Liten och ettrig. Stor och lugn till humöret alltså.

Pia
0

Fast han är som min norfolkterrier, glad bufflig och sprallig, men mycket större:)

Ida
0

Jag bodde ihop med en riktigt stor Rottweiler-hona som alla trodde var en hanhund, då hon väger ca 45 kg (bara muskler förstås.. Flört)

Pia
0

Rottweilers är så fina:) Förr bodde jag mittemot en som hette Drutten… vet inte om det var så passande namn dock:)

linasvovvar
0

Hej, jag har massa hundar en blandis som är newfounland/stbernads Bernersennen och golden, hon blev 5 nu i december. Sen har jag en 4 årig st bernads tik. I newfounlandskorsning ( mest newfounland) han är 3 år. En liten blandis hon är också 3 år sen har jag en newfounlandsbabys på 5 månader =0)

Bilder kommer strax

linasvovvar
0

newfonlandsbabysen

Denna kommentar har tagits bort.
linasvovvar
0

oj det blev inte bra, testar igen

linasvovvar
0

bladis 1

linasvovvar
0

blandis 2

linasvovvar
0

bladis 3

Pia
0

Välkommen till Katter, linasvovvar! Vilka söta hundar du har:)

New Foundland är så fina. Min Malte (Norfolkterrier) träffade flera sådana på en utställning, och en blev han riktig kompis med, eftersom han tillbringade hela väntetiden med att gosa med NF-valpen (som han fick plats i munnen på…:) så var han helt neddreglad när han skulle upp i ringen:)

linasvovvar
0

hehe ja det kan jag tänka mig, dom dreglar ju en del. Men ack så underbara =0)

Adina är förhoppningsvis starten på min kennel, om hon går igenom röntken när hon är 18 månader. Kolla gärna in på min hemsida.

www.linasvovvar.se

Mvh Lina

davidia
1

hej.här kommer en bild på min rottis tjej Kira.

Pia
0

Åh vad söt hon ser ut, Kira:) Hur gammal är hon?

davidia
0

tack så mycket.kira är 3 1/2 år.

Bima
0

Vi hade två New foundlands när jag var mindre så det är ju helt klart min favoritras. :)
Jag har en gammal scannad bild på honan, Dendy, och min ena katt Pimsan. Ingen av dem finns tyvärr längre med oss, men jag älskar bilden för den visar hur mycket de två trivdes tillsammans. Hund och katt kan fungera utmärkt minsann. ;)

Pia
0

Så klart de kan, vad härligt det ser ut, Bima!

bjorsa
0

Tog å fotade av 2 kort på våran new foundland vi hade fram till 98 då hon dog knappa 10 år gammal.

Här är hon på karins (min dotter) kalas å hon var nog banne mig den roligaste hund jag haft i fråga om personlighet å mod.

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en till bild på de bägge ,å hunden hette penny

Nu borde jag ta å skaffa en scanner för nu upptäckte jag hur mkt hundkort man har som borde göra något åt som att bränna dom på dvd som bildspel med musik till de gjorde jag med lite bilder och de e mkt lättare att titta på teven med schysst musik till.

mvh/bjorsa

Pia
0

Åh så fin Penny är! Ja jag tycker verkligen New Foundland är en jättefin ras, men jag skulle kanske inte vilja ha en så stor hund själv… Dock är det väldigt trevligt när man träffar sådana ibland:)

bjorsa
0

#71 som ras sett är den ju behäftad med skavanker så de blir mkt vetrinärbesök för dvs saker men såklart dom är ju ganska hårt avlade och när vi höll på så var new foundland på väg mot italiensk ideal dvs små new foundland vilket är tråkigt en new foundland skall ju vara stor men kanske inte så stor som penny då hon vägde 85 kg å då var hon tik oxå inget domarna gillade men de e ju länge sedan

mvh/bjorsa

davidia
0

själv så har jag blivit attackerad av en new foundland när jag var mindre så jag har lite respekt för dom..

Thea
0

En bild på min förra schäfer som jag tyvärr fick lämna bort! Han är idag polishund i västergötland.

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Thea
0

Så här otroligt trött blir man av en hel vecka på Gotland då man som liten hund blir runtsläpad på en massa äventyr. Flört

Hon hör eg inte hit då hon inte kan klassas som "modell större"….Men hon är ju så söt…

//I

Pia
0

tack för dina fina hundbilder, thea! Med rätt uppfödare och ägare så är schäfrar fantastiska hundar:) Otroligt vackra och charmiga.

Och lilla Wilma är ju sockersöt, det finns en tråd för små hundar också, men den är inte lika välbesökt som denna så den har liksom "försvunnit":)

Thea
0

Pia: Tack! Ja, jag älskar schäfrar och även om just denna hund inte var rätt individ för mig, MKT arbetskrävande och driftig hund som fick enorma vitsord vid tjänstehundstestet, blir det helt säkert schäfer nästa gång det blir hund. OM vi kan hitta en rektangulär individ….

Ja, Wilma är otroligt söt. Har fler bilder på henne (ej min hund ska tilläggas….) men icke i denna dator.

Då får vi väl väcka liv i den tråden! Flört 

//I

Thea
0

Ytterligare en bild på schäferpojken; de två favoriterna på en gång: Vatten och pinne!

//I

Faxlin
0

Oh, vad fin han var thea.
Jag älskar schäfrar, fast det bör man väl göra för att föda upp dem. hihi
En av mina bebisar är numera räddningshund. Är sååå stolt som uppfödare när det går bra för bebisarna man sålt.
Han har varit medskriven i tidningarna här hemma vid i höstas när han och hans husse tillbringade tre dygn i skogen i sökande efter en människa som försvunnit. Tyvärr var det för fint väder, han jobbar bäst i regn, till skillnad mot de andra sökhundarna. hihi

Audiatur et altera pars