Understimulerad katt?
Hejsan hoppsan!
Jag är kattvakt i en månad åt en kompis.
Hennes katt bitts och klöser en heela tiden vilket börjar bli jobbigt nu. Finns det något man kan göra för att få bort det beteendet?
Man kan knappt klappa henne utan att det ska sluta med bita och rivmärken.
Min första tanke är väl att hon är kattunge (typ 5 månader) och att hon är understimulerad. Dom bor i en etta, i ett bostadsområde så hon är innekatt. Hon har tom bitit sönder sin tredje duschslang nu..
Lite rörigt inlägg kanske, men kan inte riktigt koncentrera mig på skrivandet då jag är sjuk.
Min fråga är iallafall hur man kan få bort detta beteendet?
// Lise
When nothing goes right, go left!
Kattungar behöver en kattkompis, klart den är understimulerad.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade skaffat en kattkompis till henne, det kan du ju tipsa din kompis om. Annars är det viktigt med lek, lek och lek.. :) Det vore bra om hon hade ett klösträd som hon kan klättra i och gott om leksaker som hon kan leka med och bita i. Också viktigt när dom är små är att man håller på mycket med katten så det blir van vid att bli hanterad. För en katt ska tåla att man håller på med den utan att den ska bitas och rivas.
Om det är så att hon biter sönder saker, så kan det ju vara att hon känner sig uttråkad. Att hon biter på dig, är det bara dig hon biter på när hon blir klappad, eller din vän också? Undrar bara lite så att det inte är att hon har ont av någon anledning.
Blir hon lekt med mycket? Du skulle ju kanske försöka att hitta på lite lekar som ger henne lite hjärngympa, typ gömma något riktigt gott under en plastmugg eller något annat, så att hon får fundera ut hur hon ska få tag i det, och annat sådant. Eller göra ett hål i en tennisboll så hon får försöka få ut godbiten.
Det finns ju 'riktiga' aktiveringsleksaker som man kan köpa, men dem går ju på ett par hundra.
När visar hon det där beteendet? Bara när du klappar henne? Är det direkt eller är det efter ett tag?
Sen kan hon säkert helt klart vara understimulerad och det kanske då förvärrar beteendet.
Sen en annan sak som jag funderar på är om katten var hos sin mamma tillräckligt länge?
ja den är absolut understimulerad.
Dom kan bli lite bitiga när man ska klappa dom då eftersom de är uttråkade och vill busa.
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Å jag funderar på om det kan vara tandömsningen som är boven till bitandet.
Såg att det fanns leksaker förit på djurmaxi till katt som doftade kattmynta som skulle hjälpa tandhälsan på så vis att dom skulle leka och gnaga på leksaken. Det skulle kunna hjälpa om det har med tänderna att göra, alltså en bitvänlig leksak.
Hon har en kattkompis :)
Hon biter och river alla. Inte bara när man ska klappa henne utan hon kan bara få för sig att attackera också. Jobbigt när man ska sova på kvällarna och inte kan ha fötterna ifred 
Jag har faktiskt ingen aning om hur länge katten var hos sin mamma, eftersom det inte är min katt. Men jag kan väl gissa på 12 veckor eftersom hon som hon köpte av är duktig och noga med sin katt :)
Ibland kan hon komma och spinna och vill mysa, men efter ett tag ändrar hon tvärt och attackerar. Det är inte försiktigt med tassen eller tänderna utan det är HÅRT! :(
// Lise
Jag skulle tillrättavisa beteendet om det är något som skapar problem.
#9 Det gör ju ont… Hur tillrättavisar man en katt? :)
// Lise
Olika gör olika, men jag slår eller är gör aldrig något som skulle kunna göra ont på katten. Jag börjar alltid med att säga TSCHH! nått som jag lärt mina katter att när man gör så, är nått dom gjort fel, tex klösa på soffan
Men lyssnar dom inte och jag är långt bort klappar jag hårt med händerna, dom gillar inte alls de ljudet och hajjar till, "vad var de????" och är jag nära katten, tex i ditt fall när du har den i famnen så tar jag två fingrar och petar till katten i sidan, inte hårt, utan för att markera och få den att hajja till, så att den slutar med de som den gör.
Testa att peta på dig själv, det ska inte vara obehagligt/göra ont men det ska kännas bestämt. ungeför som man kan peta till en annan människa får att då dens uppmärksamhet.
Nej jag skulle aldrig göra illa katterna.
Måns (den andra katten) har lärt sig att "TSSCH!" betyder "NEJ!" men tyvärr inte Xina… :/
Får testa och se hur det går :)
Tack för svaren! ^^
// Lise

Jag hade två kattungar som blev väldigt bitiga i saker när de var ca 5 månader gamla - då det var dags för tandömsning. Det kliade väl i tänderna, plus att de helt enkelt verkade gilla att bita på saker. Till dem släpade jag in en bit av en ung aspkrona, som jag sågat av grenarna på så att de blev lagom långa och lagom bitvänliga. Små skott var bra att bita och slita i, de fick också sitta kvar.
Så förutom att hon antagligen är väldigt understimulerad så kan det vara tandömsningen som kliar. Jag rekomenderar att du tar med dig sågen ut till en skog där man fällt sly, och helt enkelt tar hem en bit av ett litet träd till missen :)
kan inte en RÅ kycklingvinge hjälpa tänderna?
#13 Tack för tipset! :)
// Lise