färg
Hej! Kip och Donny är just nu hos vetten och blir kastrerade, chippade och tatuerade! Skall ha med vacc. intygen när jag hämtar och tänkte att jag skulle skriva i all info som jag ej har gjort än. Bla färg. Kip är ju blå med vitt, och Donny har någon här sagt var blåtigré. Men jag har kollat Donnys päls och ser att den är typ inte vit i botten (som mamman) men beige (som pappan)? Har det någon betydelse eller är det fortfarande blåtigré? Mamman är blåtigré och pappan är tydligen lilamaskad med vitt (blandning mellan siames och birma)
Skall försöka hitta en bra bild, men har problem med kamerans programvara.
Tack för svar!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det beiga i Donnys päls är rufism, dvs en brunaktig pigmentering som är ganska vanlig och kan synas i många pälsfärger. Den påverkar inte benämningen på kattens pälsfärg, så Donny är bara blåtigré ändå.
Sajtvärd Katter iFokus
Oj, så fina de är! Och vilka underbara slapparbilder på brorsorna! 
Sajtvärd Katter iFokus
Tack! ja visst är dom sköna! Jag var så glad när jag fick tagit bilderna, numera har vi kameran nära till hands i bokhyllan. Jag skickar just precis nu dessa och andra kort till uppfödaren som inte har sett dom sen dom var 13 veckor!
Pappan har två vita "läppar" och Kip har fått den ena vita "läppen"…tror man ser det lite lätt på bild två. Jag vet inte om det kan vara från birmasidan?
Om pappan har vitt i ansiktet skulle jag nog misstänka att pappan har fler raser i släktträdet än birma och siames eftersom dessa raser inte har något vitt i ansiktet alls.
Jag är ingen hejare på genetik, men från birmasidan kommer iallafall inte de vita läpparna, eftersom birmor aldrig har vitt i ansiktet. Möjligen från siamesen om denna har en vitfläcks-oriental i stamtavlan…hm.. Kanske någon annan vet mer hur det kan ha varit?
Gulligt ändå att Kip fick ärva den ena av pappans vita läppar!
Sajtvärd Katter iFokus
Skulle säga spotted, inte tigré.
ok, spottad. Jo, han har ju lite mer prickar på magen, den syns de rätt mycket av på första bilden. ;) Sen har han några uppmot ländryggen till, oxå på sidorna. Jag är inte bäst på det här, men flera har sagt tigré från korten då han var liten. Men i vilket fall är det snyggt med det beiga bakom! ;))
Dom har iaf kommit hem nu, Kippen något mer påverkad än Donny. Deras föräldrar finns på en blogg om någon vill se!
jättefina killar du har. tigre kan ha en tendens till att spricka upp i spotted med åldern så fel ute var dom nog inte :-)
S*Winsnes Wilda

Vad stora de har blivit :D