Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 3202 ggr
annzoo
0

köp av inavlad katt - ja eller nej?

En bekant till mig är i kattköpstankar. Hon har själv en kompis som fått en hoppsankull på en alltför ung hona. Jag har försökt att avråda henne av många skäl att köpa en kattunge därifrån.  Men hon verkar fast besluten, kattungarna är ju sååå söta.

Min bekanta är ute efter 1 ev 2 katter. Det största problemet är nog inte att kattungarna endast är avmaskade vid försäljning utan de faktum att säljaren inte vet vem av hennes hanar som är pappa. Antingen är kullens pappa honans egen far eller hennes halvbror. Honans halvbror gav de bort/sålde de strax innan de upptäckte att honan var dräktig. Detta vet min bekanta då hon är nära vän med uppfödaren.

Vad kan de orsaka med så hög inavel? Är det något min bekant ska tänka på/kräva av uppfödaren? (har redan sagt hur viktigt de är att de vaccineras innan försäljningen). Hon ska bara ha dem till sällskap och känner till en veterinär som kastrerar tidigare än 6 månader. Finns det skäl till att låta bli att köpa därifrån?
Jag vet att båda bra och dåliga anlag kan dubblas men vad bör min bekant tänka på…

EddaM
0

De kan ju ha en hel del fel. I huvudet så att säga, de stora organen och så. Dåligt utav de sk uppfödarna att faktiskt inte kastrera honan när de såg att hon var dräktig. Meeen nu är de ju här men jag hoppas de kastrerar sina katter nu då. Man kan ju aldrig veta vad de kan ha, man får chansa helt enkelt. Och om man skall göra det eller inte ja…det är upp till din vän. Själv skulle jag helst ta en katt från ett katthem om jag skulle ha en huskatt till.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

LaSadie
0

Om din vän är beredd att ta hand om högt inavlade katter och de risker som kan uppstå så ska kan hon köpa dem.

Men skäl att inte köpa ifrån uppfödaren är att de inte blir vaccinerade, besiktade samt chippade innan leverans. Men likväl är uppfödaren skyldig i tre år efter försäljning om det händer något med katterna så…

Josefa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två väldigt inavlade pojkar från en fd (kolonin är inplockad nu) koloni med förvildade katter. Och då menar jag vääldigt inavlade. Pappan är både pappa och halvbror till dessa pojkar. Underbart snälla gossar. Det enda felet på den ena är att han har stumpsvans. Den andra är född utan pung och penis, men med testiklar. Så han har fått opereras 3 gånger för att rätta till det hela. Kobent är han och krokig svans har han. Men en jättesnäll kisse.

Josefa
0

Eller släktskapet är ännu mer invecklat. Mamman och pappan ska ha samma mamma, fast de är inte födda i samma kull. Utan pappan är även pappa till deras mamma. Och sedan är han även pappa till hennes ungar.

[Maine]
0

Även hoppsan-katter är ju värda ett liv, så jag skulle inte tveka att köpa en sådan katt om jag hittade "min".

Att dessa kommit till av okunskap/otur är inget som skulle störa mig. Hur många rasuppfödare har inte fått hoppsan-kullar? Sånt händer faktiskt. Alla katter är lika värda vare sig det är inavel eller inte. Skulle de må fysiskt eller psykiskt dåligt sedan, då får man ta itu med det då.

annzoo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 oj de kallar jag rejält inavlade.

Men då detta är första led med inavel kanske det inte är så farligt? Utan först då de händer i flera led efter varann tex som #3 skrev om koloikullen eller tänker jag fel?

isf om hon bestämmer sig ska jag se till att de är vaccinerade, id-märkt mm innan försäljningen…=)