12v åldersgräns även om mamman är borta?
Hur är det egentligen.. är det 12v som gäller för kattungars flytt även om mamman inte finns i livet?
Ännu viktigare för ungen då att få vara med sina syskon i minst tolv veckor.
#1 Jo det förstår jag med, men gäller lagen då med? Och om inga syskon finns?
Yes dom får heller inte flytta från uppfödaren förrän dom är minst 12 veckor.
Okej, tack då vet jag.

Jag skulle tro att det är så, men när jag funderar på saken är det ju faktiskt så att det vissa gånger kan vara bättre att en kattunge flyttar, antar jag. Till exempel så kan ett gäng föräldralösa kattungar inte lära sig allt i vett och etikett som om mamman funnits till hands för uppfostran. Om det då finns en lämplig katt i nya hemmet kanske det är en fördel om denna trygga stabila katt kan guida Liten fram i livet, än om den får spela huligan med sina syskon och därmed inte lära sig så mycket. Men kanske finns det en annan lämplig katt i samma hem som småttingarna - då kanske denna katt figurerar som uppfostrare och det är lämpligare att ungarna stannar tills de är 12 veckor.
Jag vet inte hur lagen säger om detta, det kan du nog ringa Länsstyrelsen om, men det känns som att både situation och möjligheter borde kunna spela stor roll för vad som faktiskt är bäst för en kattunge för att bli stabil, lagenligt eller inte.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man kan få dispans om en veterinär anser att katterna behöver flytta av en eller annan anledning.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#5 Man bör väl aldrig sära på kattungarna åtminstone, men hittar man ett hem med en katt som kan lära kattungarna vett och etikett så kan man ju ansöka om tillstånd.
Men ansöker man inte om tillstånd bryter man mot vad lagen säger.

#7 Ungarna bör ju få leka av sig så mycket som möjligt tillsammans, absolut. Av den anledningen bör de ju inte säras på. Men även där kan det ju vara olika från situation till situation. Till exempel, om kattungen verkar trygg i sig själv och det i nya hemmet finns en eller flera lämpliga lekkompisar - då verkar det inte sämre att flytta kattungen, bortsett från att en flytt är stressande. Den kommer antagligen förr eller senare, och det är ju långt ifrån så att ju äldre katten är desto mindre stressande är en flytt - det kan vara tvärt om.
Detta är en intressant fråga tycker jag, om man bortser från vad just lagen säger - för det vet vi ju, att det är inte precis alltid som lagen säger vad som är bäst för en individ. Men så länge lagen är så ska man ju följa den såklart.
Denna diskussion har uppkommit en gång, då jag påpekade att ungarna inte fick flytta förrän vid 12v. tidigast. Men då fick jag till svar att mamman var död.. då blev jag svarslös. (Och det händer inte ofta!
)

Ja det är ju svårt när man inte vet! Då sitter man där och ser förvirrad ut, så det är ju bra att man får veta nu då :)
#10 Eller hur? Jag måste ju veta vad som gäller när jag predikar för bönderna om katthållning! 

#11 Haha det är bra
Själv håller jag större delen av min arbetsplats informerad 
Jag stod här med två ensamma kattungar som var långt ifrån 12 veckor för ett par år sedan men om inte jag tagit hand om dem skulle de ha skjutits. Nu hade jag tur för min dotter har en katta som tidigare vista att hon gärna adopterar kattungar. Vi tog henne hem till mig och det tog bara några timmar innan den adoptionen var klar.
Efter ett par veckor fick denna kattfamilj flytta tillbaka till min dotter som kunde ta had om dem bättre än jag. Kattungarna flyttade alltså tillsammans med sin mamma.
#8 Men då ska man ju i såna fall hitta lika lämpliga hem till alla kattungar för att det ska vara okej att sära på dom. För även om man hittar ett bra hem till en så blir det ju en stress för dom andra eventuella ungarna.
Så det är nog ändå bäst att dom får vara ihop dom sista veckorna.
Kattungar får inte säras på innan de är 12 veckor, även om inte mamman finns kvar. Om du skulle ta hand om en kull moderlösa kattungar, och efter ett tag komma på att du inte reder ut det, så ska hela kullen flytta tillsammans tills de är MINST 12 veckor. Faktikskt gärna lite äldre eftersom de kan behöva lite mer tid på sig. Jag har tillstånd från Lst att ta hand om moderlösa kattungar och har den regeln att följa.
Och om an får en 7-8 veckors ensam kattunge på halsen vars mamma har försvunnit vad gör man då? Jag tog i alla fall hem den och lät min yngsta britt fostra den och det blev katt av henne också. En knäkatt.
Hittar man en ensam kattunge så finns det inte så mycket annat att göra än att ta hand om den ensam. Om man inte vill ge den det bättre alternativet att låta en hona med jämnåriga ungar fostra den tills den är gammal nog.
#15 Låter vettigt.

#14 Men varför borde det vara så? Om man skulle ha 4 moderlösa kattungar och att kattungarna är enda djuren i hemmet, är det då en större stress för de kvarvarande kattungarna om en av dem flyttar ganska på en gång efter moderns bortgång eller ungarnas hemkomst, än om de skulle säras på en och en eller hela bunten på en gång när de blivit minst 12 veckor och dessutom hunnit fästa sig mer i varandra? Jag vet inte.
#15 Och varför bör de vara tillsammans i minst 12 veckor, helst längre, för att de inte har någon mamma? Vore det inte bättre om ungarna fick flytta till hem som är lämpliga för en sån liten katt, med minst en annan trygg katt som sällskap och vägvisare i livet? Självklart är inte alla hem lämpliga, mitt till exempel är inte det eftersom mina katter inte gillar kattungar.
Många gånger ser man sig blind på lagen, man ska göra på ett visst sätt för att "så säger lagen" , men är det alltid rätt val, det som lagen säger? Har lagen alltid rätt? Hur ser frutsättningarna ut, och vilka möjligheter finns det? Är det bättre att ungarna håller ihop ensamma eller att de får komma till samma eller olika hem där de har bättre förutsättningar att växa upp som de borde ha gjort fast med substitutmamma istället för sin riktiga mamma?
Alltså jag är inte emot lagen, jag bara ifrågasätter den. Bara så ni inte tror något annat ;)
Det är alltid, alltid bäst för en unge att växa upp med jämngamla ungar av samma sort. I första hand med sin mamma. Skulle hemmet som har hand om dem vara olämpligt, så är det olämpligt för alla ungarna och då ska alla ungarna flyttas.

#20 Jo jo, men om förutsättningarna är bättre i ett annat hem som kn ta en unge? Alltså om ungarna har det bra i hemmet de är i, men inte har någon som helst modersgestalt, och ett nytt hem till en av ungarna har både en modersgestalt (kanske en mor/amma) och lämplig lekkamrat/-er, då är ju förutsättningarna bättre i ett sådant hem även om ungarna har det bra där de redan är. Right?
Självklart ska ingen behöva bo i olämpligt hem, men det är inte det jag pratar om, det har du missuppfattat. Jag pratar om ifall förutsättningarna bara helt enkelt är bättre i ett nytt hem (med allt vad det innebär, annars är det ju kanske inte bättre, ellerhur?).
Dessa hem kanske är svåra att tillgå, men det är heller inte det jag pratar om, utan bara om att IFALL ett sådant hem finns att tillgå, vad som då är bäst, lagenligt eller ej.
#19 Jo men det blir ju ändå en stress och speciellt då kanske för ungen som redan förlorat sin mamma och sen även säras från syskonen. Kattungar leker ju med varann också och finns den möjligheten borde man inte ta ifrån dom den.
Finns väl ingen mening med att sära på syskonen bara för att det dyker upp ett hem som skulle kunna ge EN kattunge ett bra hem? Då kan väl det hemmet vänta tills ungen är 12 veckor eller ta alla på en gång?
Säger precis som #22. Om det dyker upp ett bra hem med surrogatmamma och syskon, så kan väl det hemmet ta hela kullen tills ungarna är leveransklara. Eller vänta tills ungen är 12 veckor och kan lämna sin familj. (syskonen i detta fallet)

Visst vore det bäst om hela kullen kunde flytta till ett sådant hem, men det är inte alltid "möjligt".
Intressant diskussion, vi tycker och tänker olika helt klart. Jag tror att det kan vara bättre för en unge att flytta till ett hem med bättre förutsättningar.
Men hur som helst ska man ju följa lagen om man hamnar i den sitsen.

Jag kan inte se att det finns ett bättre hem än det där kattungen bor med sina syskon.Att flytta innebär alltid en stress och för att kattungen ska fixa det så bra som möjligt så bör den vara MINST 12 veckor och färdig vaccinerad.
Jag skulle aldrig sälja en föräldrarlös kattunge tidigare för att det finns en annan katt i nya hemmet. Nu har jag visserligen flera substitutmammor här för dom små men jag tror på att dom blir tryggare av att ha sina syskon i MINST tolv veckor och att det skulle vara deras val om dom fick bestämma, och det får dom göra här 
Håller med #25

Jag förstår hur ni tänker. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det finns klart mer optimala situationer än där en föräldralös kattunge är med enbart sina syskon och ägaren.
"Jag skulle aldrig sälja en föräldrarlös kattunge tidigare för att det finns en annan katt i nya hemmet" - nej inte jag heller, men om det finns en mamma eller modersgelstalt (katt som verkligen tar hand om kattungar) så känns det som mycket bättre än att den inte ska ha någon sådan. Och kattungen kommer antagligen ändå flytta, även om det blir x antal veckor senare, men fortfarande en flytt. Jan kan inte rå för att jag tycker att det vore mer optimalt för kattungen på i stort sett alla sätt och vis.

#28 Hur vet du att den nya katten kommer att ta hand om kattungen?Dessutom har den andra katten en helt annan för katten okänd bakterieflora.
Jag har mycket svårt att förstå ditt resonemang faktiskt.

#29 Jag vet ingenting, jag står inte i denna sitsen. Jag bara spekulerar.
Till exempel vet jag ett par som har en katt som älskar kattungar. Även när hon inte har egna ungar så tar hon till sig små hittekattungar och ammar dem och uppfostrar dem. Hon börjar producera mjölk till och med. Ett sådan hem skulle jag gladeligen flytta en behövande kattunge till, även så bara en ur en kull, om et vore tillåtet så.
Jag kan inte förstå varför detta underbara par med denna underbara hona inte kan ställa upp för hela kullen isf, under den tiden de behöver det. För som jag förstått det så har de inte behållit alla dessa kattungar som denna underbara honkatt har tagit hand om.

Det handlar ju inte om en specifik situation, situationen är påhittad, en spekulation OM en sån situation skulle uppstå. Tror du att jag har en kull kattungar som jag vill sära på och endast placera ena hos detta par, eller vad tror du? Det verkar så. Jag försöker ha en diskussion om vilket som verkar lämpligast för EN unge om endast EN unge kan flytta till ett sådant hem, men inte alla till samma. Det är inte ens relevant att fråga varför inte hela kullen kan flytta eftersom situationen är påhittad och hela diskussionen handlar om ifall EN kan flytta till en bättre och dessutom långsiktig tillvaro.
Synd att man inte kan diskutera med vissa.
I #30 skrev du att du vet ett par……

#33 Läs inlägget igen så kanske du ser att det står "Till exempel" i början av stycket. Jag drog det dem som exempel för vad för slags hem jag pratar om eftersom ni verkar ha svårt att föreställa er ett sådant.
OK. Men på det sättet du har skrivit det inlägget så tolkar jag inte paret som påhittat.
Och även om paret är påhittat, så tycker jag att det isf kunnat ta hela kullen. Ja den påhittade kullen då.
Varför inte hålla sig till trådfrågan.. får man sälja/omplacera kattungar/unge som är under 12v om mamman ej finns i livet. Krångligare än så är det inte. 
Vad man sen tycker om den lagen är en annan sak.

#35 Men du förstår ju inte… Paret är inte påhittat - jag gav dem som exempel för hurdant hem jag syftar på. Det var det jag menade när jag skrev "Jag drog det dem som exempel för vad för slags hem jag pratar om eftersom ni verkar ha svårt att föreställa er ett sådant.".
Och i den påhittade situationen kan det hemmet inte ta emot fler än en. Det är DEN situationen jag menar, ingen annan situation eftersom det hade varit bättre - nu pratar jag om just denna situation där endast en kan flytta dit.
Äsch, ingen mening att fortsätta när de man försöker diskutera med inte ens förstår vad jag skriver…
Nej enligt lagen får du inte lov att skilja en kattunge från sina syskon innan 12 veckor, även om mamman inte finns med i bilden.
Då är svaret, nej om de inte kan ta hela kullen så får de vänta tills kattungen är gammal nog att skiljas från sina syskon.
#36 Nej, men om enbart en unge finns då? Vad säger lagen om det?

#40 Katten ska stanna hos uppfödaren tills dess att den är minst 12 veckor.Oavsett om den har syskon eller mamma.
#41 Tack, då är min fråga (och andras funderingar?) besvarad.

#41 Sen kan man som sagt begära tillstånd från veterinär att katten får flytta tidgare.
#42 Är det inte länsstyrelsen som beviljar tillstånd, men att en vet kanske styrker med ett intyg?

Jag har fått tillstånd en gång för att hämtsa hem en kattunge (eller rättare sagt två) en dag tidigare och det fick jag av en veterinär plus att jag pratade med Länsstyrelsen.
Sen har jag fått tillstånd en gång för att frakta högdräktig honkatt och det fick jag av veterinären.
#45 Skaffar man tillstånd då det gäller en enda dag? Vad skulle kunna hända om man inte gjorde det? Säger nu inte att man inte ska göra det, men det låter omständigt för en dag.

#46 Inte vet jag hur andra gör man jag vill ha klara papper.

Så om man har en ensam kattunge som är yngre än 12 veckor (vilken anledningen än är, kanske att mamman dog och inga syskon funnits) så får man inte flytta kattungen? Ellerja, inte utan veterinärens eller länsstyrelsens tillstånd?
Jag tycker ju att om mamman bara får en unge och sedan av någon anledning dör så ska man försöka hitta en hona med andra ungar. Både för att ungen ska få dia och och växa upp med andra någorlunda jämngamla kattungar. Tycker också att om en hona bara får en kattunge, så ska man försöka se om det finns någon moderlös unge som behöver hjälp, så att ungen slipper växa upp ensam. I sådana fall tror jag inte att Lst lägger sig i.

Jag skulle inte flytta en kattunge utan att ha varit i kontakt med Länstyrelsen.Men det är jag det.
Som sagt, det är 12 veckor som gäller oavsett om mamman finns i livet eller inte. Däremot finns ju alltid specialfall och då finns möjlighet att då dispens.
Jag tycker att det är bra att vi har föreskrivet att kattungar ska hållas samman i 12 veckor och att man behöver dispens utfärdad för att få göra annorlunda. Det ligger inte inom gemene kattägares kunskapsområde att avgöra om det är befogat att bryta föreskriften eller inte.
#49 Man kan ju tycka så, men nu är det ju vad lagen säger som är intressant.
Och den säger väl säkert samma sak hur gamla ungen/ungarna än är?
Man kan ju inte bara kringgå lagar då man tycker att det passar, eller? Många verkar tycka det när det gäller katter.
Jag har tillstånd från Lst att ta hand om moderlösa kattungar. Jag behöver inte ansöka för varje kattunge jag tar emot. Tvärt om fick jag till svar när jag tog upp om just moderlösa eller ensamma upphittade ungar, att det vore djurplågeri och ett brott mot djurskyddslagen om man bara låter ungen vara. Det samma gäller kattungar vars mamma dör. Alla har inte möjlighet att flaskmata små kattungar. Men som sagt kattungarna ska inte delas på innan de är 12 veckor gamla.
Jag kan även tänka mig att det är OK att om en hona får t ex 6 ungar och sedan dör, att man kan dela på kullen eftersom det är svårt att hitta en annan hona med egna ungar som kan ta emot så pass många ungar.
Det är alltså så att kattungar under 12v inte får lämna hemmet om tillstånd inte finns. Och det gäller vare sig modern finns tillgänglig eller inte.
Så du menar att om en hemlös hona lägger sina ungar i en vedbod och sedan blir påkörd, så ska ungarna stanna i vedboden?
Man ska kanske titta på VARFÖR det finns en 12-veckorslag.
Det finns ingenting i lagen som hindrar dig från att flytta kattungarna från vedboden så länge kattungarna stannar hos sin ägare. Om man däremot vill flytta dem till någon annan som tex. kan erbjuda en amma är bästa lösningen ett samtal till en veterinär som kan intyga att det är det bästa för kattungarna och så skickar man in en ansökan om dispens retroaktivt.
Ibland kan ju flera olika föreskrifter hamna i konflikt med varandra (tex. att inte agera i situationen du beskriver eller att agera och bryta mot en annan föreskrift) men man får iaf försöka att göra rätt för sig.
Hur gör man om honan var hemlös?
Det är ju inte konstigt att korna får drunkna i sin egen avföring osv när folk lämnar in ansökningar om att få flytta moderlösa kattungar till en amma.
I det fallet bör rimligtvis den som tar på sig ansvaret för kattungarna räknas som deras ägare/uppfödare.
Lagen har väl ändå kommit till för att kattungar inte ska skiljas från sin mamma innan de är 12 veckor?
Jag pratar inte om 11-veckors kattungar vars mamma försvinner. Där finns det ingen anledning att flytta på ungarna innan de är 12 veckor. Jag pratar om små kattungar som behöver lite mer omvårdnad än var var och varannan kan ge dem.
Hur gör folk som hittar en ensam övergiven kattunge på 6 veckor i ett dike. Ansöker de hos Lst för att få plocka in den?
En övergiven kattunge varken skiljs från sin mamma eller sina syskon. Om man dessutom inte finner en ägare till kattungen så bör det jag redan skrivit gälla, att den som finner kattungen räknas som dess ägare.
Jag argumenterar inte emot att det finns tillfällen då det bästa alternativet är att bryta mot föreskriften. Däremot bör man vara medveten om att det kan ge konsekvenser om man inte kontaktar berörda myndigheter och får klartecken för sitt agerande.
Regeln är att kattungar under 12 veckor inte ska skiljas från sina syskon, sin ägare eller sin mamma. I de fall man bedömer att så måste göras gör man bäst i att fixa dispens. Precis som du har gjort.
#55 Jag pratar hela tiden om kattungar som finns i hemmet, har ägare och inte är hemlösa. Men det kanske inte var tydligt?
Intressant att det finns så många sidospår att diskutera av en enkel fråga. Varför inte starta en ny tråd om vilka åsikter man har om lagen, när man ska bryta dem och inte? Jag tycker då att det börjar bli väldigt rörigt här. Nu vet vi ju vad som gäller.