Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2921 ggr
selfrejection
0

Skaffar katt!

Imorgon kommer våran nya katt! Det ska bli så roligt. Idag har jag varit och köpt kattlåda, klösbräda och lite annat till henne, så nu är det bara att vänta tills imorgon.

Vi har båda haft katt hela livet men nu när vi flyttat ihop till en lägenhet i höstas har det känt väldigt tomt, men man måste ju hitta rätt katt också och det har vi gjort nu :)

[Emma--]
0

Va roligt Glad

Vad är det för sötis ni har hittat?

selfrejection
0

Det är en sköldpaddsfärgad liten hona, bondkatt kan jag tro, rasen är inte så viktig för oss. Hon har väldigt fin teckning :)

Här är en länk till annonsen på blocket: http://www.blocket.se/vasternorrland/En_katthona_kvar_33878446.htm?ca=4&w=1

Denna kommentar har tagits bort.
selfrejection
0

Det har jag redan koll på, har dom sagt haft katt hela livet så jag vet hur man gör :)

[Emma--]
0

Åh så söt!

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Söt lillkatt men varför köpa en katt som inte är vaccinerad ID-märkt och besiktigad?

Stolt ägare till tre La permer

selfrejection
0

För att vi föll för henne, helt enkelt :)

MonicaLagerquist
0

Men hade det då inte varit smart att upplysa uppfödaren om vikten av att se till att kattungen var klar för flytt dvs vaccinerad x 2 ID-märkt och besiktigad.

Bifogar en länk till Katten NIsse.

http://www.kattstatus.se/sida67.html

Imasy
0

Vad söt hon var :)

Länken funkar inte?

[SoooL]
0

Va fin hon var :-)
Paddor är bäst ;-)

selfrejection
0

#8 Det är det här valet vi gjort och tar den risken, vi ska självklart vaccinera, avmaska, märka henne osv, men jag vill inte ha några påhopp för de val vi gjort. Dina åsikter om detta kan du hålla för dig själv, vi vet riskerna.

#5,#9 och #10 Tack, fast det är ju inte min förtjänst att hon är så söt :)

[SoooL]
0

#12: Jo klart du/ni/vi vill. Men man kan inte kasta moralpredikningar på ALLA som ska köpa huskatt. Hon ska ju vaccinera (säger hon, låt oss hoppas hon gör det också).

Vi får hoppas att hon gör alla rätt man bör göra vid ett kattköp och kattägande :)

viktoria91
0

#12 TS verkar göra dte bästa för katten och det är inte henne du ska hoppa på utan kattens "uppfödare" i så fall.

Cockerspaniel
0

# 2 haha henne ringde jag om också men valde sen kattungen från Sundsvalls Djurhem :P

selfrejection
0

#16 Vilket sammanträffade, det kunde ha varit tvärtom alltså :)

Cockerspaniel
0

# 17 haha om, det kunde ha vart riktigt nära med det! :P

selfrejection
0

#18 Hoppas tiden går fort så du snart får ta hem henne :)

[Anunnaki]
0

Lycka till med katten! Bry dig inte om alla besserwissrar som alltid måste ha ett ord med i laget.

Cockerspaniel
0

# 19 Jo jag längtar ihjäll mig just nu bara den här stunden xD

Bor du i närheten av Ånge eller Sundsvall? :P

selfrejection
0

Jag varken nonchalerar, förlöjligar eller inte lyssnar på de som vet mer, men det här var inte en tråd om vad som är fel med min blivande katt och dess uppfödare, utan en tråd om min glädje att skaffa katt. Dessutom är jag inte en nybliven kattägare, det är bara en ny katt. Och jag tycker inte man ska dömma någon efter om de vaccinerar sina katter eller inte, det är ens egen val, är katterna friska och mår bra så ser inte jag att det är dålig kattskötsel. Det finns mycket värre saker man kan göra mot sin katter.

Jag blev medlem på katter.ifokus idag och funderar redan på att lämna sidan.

Neonova
1

#22 Hon har lyssnat, hon sa att hon ska vaccinera och id-märka katten. Hon har valt att köpa denna katt, varför ska folk då envisas med att övertala henne att inte köpa den?

Om man nu tycker att hon behöver råd och tips trots att hon bara ville berätta om sin nya katt så bör det väl vara något som hon har nytta av. Nu har hon blivit upplyst av de bättre vetande här och hon ska göra det bästa hon kan för kattungen. Men de "bättre vetande" får faktiskt också finna sig i att de inte alltid har rätt. Man ger inte alltid bra och rätt råd för att man anser sig kunna mer så visst sjutton ska hon sålla bland tipsen och göra det hon känner är bäst.

Dagg
0

Oj vilken sötnos! Förstår att ni föll för henne :)

noir
0

jag håller med dom som enligt många av er klankar ner, men jag anser inte att dom gör det. ibland kan ord se annorlunda och uppfattas olika pga ens egna humör/sinnerstämnning och erfarenheter o.s.v

jag tycker mer att dom påpeka att TS skulle vara uppmärksam och göra allt som uppfödaren inte gjort, dvs vaccinera, kasterar, vet.undersökning, försäkra o.s.v

Men för att återgå till trådens ämnne så önskar jag dig lycka till med din nya vän och att du tar till dig alla goda råd även om du kanske känner dig på hoppad av vissa, vilket jag hoppas du inte gör då jag inte tycker nån menar illa. Tycker även din padd-fröken var otroligt söt och att vi får en ny update med bilder sen när du fått hem henne :D

selfrejection
0

Tack för era kommentarer :) Jag uppskattar tips och råd, men påhopp mot uppfödaren tycker jag man kan hålla för sig själv. Hon är inte här och kan försvara varför hon gör som hon gör. Självklart kan man missuppfatta varandra när man bara ser text, men det är helt onödigt att kritisera någon som inte ens kan försvara sig.

Det kanske är bättre att köpa en katt som redan är vaccinerad och allt det där, men har man blivit kär i en katt så spelar inte det så stor roll för mig, bara man tar hand om sådan när katten är köpt och tar hand om katten hela dess liv och att man tycker om varandra :) Vi tittade på flera olika katter, vaccinerade osv, men detta var den tjej vi fastnade för och vill ha.

Många bilder kommer det att bli på lilltjejen och dessutom måste vi komma på ett namn. Något förslag? :)

[Dezederia]
0

Luna

Tindra

Tea

Disa

Tifa

Juno

Moa

Majsan

Tilly

Milly

Kicki

Är några namn jag kom nu ;)

Otroligt söt är hon Kyss

[Maine]
0

En jättesöt katt! Trist att du blir ifrågasatt på en gång när du bara vill visa upp och vara glad över henne.

line84
0

Folk "klankar" inte ner!! Folk försöker hjälpa till. Ta till dig råden istället och tänk på detta till nästa gång. Trist att man inte kan vara snäll och informera utan att det ska bli så här. Alla är nybörjare i början och jag vet att det inte är så lätt. Försök att svälja stoltheten och ta åt dig av tips och goda råd.. :) Jättesöt katt förresten! Stort lycka till med henne! Skrattande

noir
0

hade planerat att köpa en padda själv som inte vart av pga uppfödaren fick ett erbjudande från en annan uppfödare som hon inte kunde säga nej till. hade kommit på ett namn som min blivande katt inte kommer få pga de namn hon heter i stammtavlan funkar toppen.

Men hade jag fått paddan jag kikat på från början hade jag döpt henne till Winky. Tycker din sötnos också skulle kunna vara wn winky.

[Dezederia]
0

#31 Men TS är inte nybörjare…

line84
0

#33 Kanske nybörjare när det gäller vad som borde vara gjort när man köper en kattunge?? För det är mycket att tänka på!

[Dezederia]
0

#33 det tror jag inte hon är det i heller, hon fixar det sj :)

Hon skriver det i alla fall.

line84
0

Jaha, och det vet du? Jag tycker iaf att mycket tyder på att hon inte har riktig koll på det här med vaccinationer, idmärkning, försäkringar mm som borde vara gjorda när katten är tolv veckor. Men det är MIN uppfattning.

MonicaLagerquist
0

Trist att du inte kan ta till dig information,Men valet är som sagt ditt.Jag menade självklart inte att du skulle välja en annan katt.Men be uppfödaren att fixa vaccinering och det andra innan flytt.

[Dezederia]
1

#36 Jaha, och det vet du?     Men oj så kaxig man kan bli då. Ursäkta!

Nä jag vet inte jag tror det! Och nu har jag fått nog av denna sida! Är inte som den va förr. Så otrevlig den har blivit!

Hej då för mig…

OberonsMatte
0

För att se till att din katt får de bästa förutsättningarna i livet bör du:

Vaccinera kattungen mot kattsnuva och kattpest. Grundvaccineringen består av 2 sprutor med 3-4 veckors mellanrum, Därefter 1 spruta årligen.

Id-märk kattungen med id-chip och/eller örontatuering. Ägarregistrera sedan id-märkningen i SKKs id-register (kostar 130 kr) och i SVERAKS id-register (gratis).

Skaffa en bra veterinärvårdsförsäkring. Välj det högsta ersättningsbeloppet eftersom veterinärvård kan bli väldigt kostsamt om man har otur.

Kastrera katten så snart som möjligt. Vissa veterinärer kan utföra ingreppet redan från 3 månaders ålder, de flesta från 6 månader.

Avmaska katten om katten har mask, inte annars. Om man är osäker på om katten har mask eller inte kan man köpa ett "Kolla Masken"-kit på apoteket och skicka in ett avföringsprov.

Ta inte detta som en pik utan som råd i all välmening för att du inte ska missa något.

Sajtvärd Katter iFokus

line84
0

Nej, jag vet inte heller. Skrev att jag upplever det så. Tycker bara det är synd om det nu skulle vara att man skäms för att inte veta och istället blir kaxig och väljer att inte ta emot råd. Strunt samma! Det är inte för sent att gör rätt och det kommer TS säkert att göra.

UlrikaD
0

Grattis till nya familjemedlemmen, hon var supersöt.

Ser fram emot att se bilder på henne när hon kommit hem. Lycka till!Skrattande

selfrejection
0

Jag ber om ursäkt om jag verkar kaxig eller otrevlig, det var inte min mening. Jag tar gärna emot tips och råd, men påhopp blir man faktiskt ledsen av.

Min uppfödare är inte seriös kattuppfödare, nej, men det gör henne inte till en dålig människa och heller inte att hon inte tar hand om sina djur. Hon har valt att inte vaccinera sin katt, och vi har accepterat detta. Vi har som sagt tittat på många fler katter som varit det, men vi har nu valt att det är denna tjej vi vill ha, även om hon inte är vaccinerad.

Även om ni inte tror på att vi kommer vaccinera, ID-märka och allt det där, så kommer vi att göra det. En katt är en familjemedlem och förtjänar samma sak som alla andra i familjen.

Ni som vill se bilder på henne senare kan kolla in på min bloggar, för på den här sidan kommer det inte komma några fler inlägg från mig.

Nu vill jag inte förvärra den här diskusionen, utan be någon Sajtvärd eller Medarbetare att låsa tråden.

line84
0

#42 Bra att ni ska vaccinera, ID-märka! Lycka till med tjejen! :)

[Anunnaki]
0

TS bad aldrig om några råd utan ville bara dela med sig av att hon var glad över att snart få en kattunge. Den här tråden borde ha låsts för länge sedan men nu gällde det att någon skaffat sig en bondkatt och då gäller inga regler om uppförande mot varandra. Det var väl en innerlig tur att denna lilla kattunge nu kommer till någon som vet vad det krävs att ha katt eller tycker ni attdet hade varit bättre om kattungen blivit avlivad när nu den som har kattmamman, enligt många här, är så erbarmligt dålig på alla sätt? Hur mycket man än tror sig veta måste man vara medveten om att det finns andra som kan lika mycket och mer.

Till TS: Jag tror att katten får det bra hos dig och jag önskar dig och katten många goda år tillsammans. PM:a mig så ger jag dig en e-postadress som du kan skicka enn foto av kattungen till.

[Maine]
0

#44  Du skriver ofta bra och kloka inlägg! Cool

[Anunnaki]
0

# 45 Tack för de uppskattande orden!

[Angel88]
0

#42, 2 naw gud sicken söt liten tös du hittat. Hon är jätte fin! ser ut som en Sushi<3

Destany
0

Gud så söt =) så såg nog min äldsta katt ut när hon var liten =)

Förstår att du längtar tills du får hem henne, e så härligt med en kattunge i huset ( o även senare  oxå givetvis)

OberonsMatte
0

#44 För mig har alla katter samma värde och är därför värda precis samma omvårdnad och omtanke. Att det råkar vara en "bondkatt" och inte en raskatt spelar ingen som helst roll.

Eftersom det kryllar av ovaccinerade, omärkta och okastrerade huskatter vågar jag faktiskt inte lita på att huskattköpare vet bäst själva. Det är bara av omtanke jag kommer med mina råd.

Jag vill inte att huskatter ska bli sjuka och riskera att dö i kattsnuva och kattpest.

Jag vill inte att katter avlivas för att ägaren inte har råd med veterinärkostnaderna.

Jag vill inte att fler bortsprungna katter tas omhand och visar sig vara omärkta eller saknas i registren.

Jag vill inte att huskatter får fler oönskade kullar eller drabbas av juvertumörer och livmoderinflammation.

Är det värt att ovanstående sker bara för att en kattköpare inte ska råka känna sig trampad på tårna? Och exakt vad finns det att bli upprörd över?

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
0

Mycket klokt sagt!

[Anunnaki]
0

Man ska välja vilka som man öser råd över. Betänk att, i detta fall vet kanske TS mer om katter än de flesta av er här på sajten. Av vad jag läst här på Katter finns en djup okunnighet även bland en del som anser sig vara seriösa goda kattägare och det har mer än en gång framgått att kattägare har så dålig ekonomi så att man inte har råd att gå till veterinär förrän efter si och så många veckor när man fått lön trots att katten är i akut behov av veterinärvård.

Hur många av er som anser veta bäst om allt kollar taxerad inkomst på presumtiva kattköpare? Hur många av er kollar hur det ser hemma hos en som vill köpa kattunge av er? Kollar ni om det är en djursamlare genom hembesök? Tar ni referenser på den som ni står i begrepp att sälja en katt till? Referenser ska vara från arbetsgivare eller annan person som inte tillhör vederbörandes bekantskapskrets.

Mantrat om föräkring, vaccination, kastrering är lite papegojaktigt. Jag håller med om att katter ska kastreras, även raskatter, men det är faktiskt upp till djurägare att själva bestämma om de vill försäkra sin katt. Med en självrisk på 1000 kr är det ytterst sällan som det blir försäkringsfråga. Har man en buffert på 10000 kr behöver man inte försäkra. När jag tittar i loggarna på mina katter är det väldigt sällan som de varit till veterinär och jag tvekar aldrig en sekund över om jag ska gå till veterinären vid minsta misstanke att någon av katterna inte mår bra. Ändå är alla utekatter som till och med försvinner några dagar ibland. Det kan gå år mellan veterinärbesöken för varje katt. Sammantaget för alla elva blir det ju något besök varje år.

Att vaccinera innekatter verkar lite överkurs tycker jag.

OberonsMatte
0

#51 Jag kollar inga kattköpare alls eftersom mina katter är glada kastrater och sällskapskatter.

Att skippa försäkring är ett vansinnigt råd, 10 000 kommer man inte långt med den dagen katten verkligen blir sjuk eller skadar sig illa.

Att skippa vaccinering är inte bättre det. Många tror att katter är skyddade bara för att de hålls som innekatter, men det stämmer inte. Innekatter bygger dessutom inte upp sitt naturiga immunförsvar på samma sätt som utekatter och riskerar därför att bli extra sjuka om de smittas. Även om katterna enbart håller sig inomhus så gör inte kattägaren det.

Sajtvärd Katter iFokus

[Anunnaki]
0

# 52 Alldeles oavsett vad t ex en skada kan komma att kosta hos veterinären så är det upp till kattägaren om man vill försäkra eller ej. Man ska heller inte glömma att det finns et tak på hur mycket försäkringen betalar ut.

Och handen på hjärtat, hur många av dem som har katt har tillräckligt med pengar att betala ens självrisken veckan före lön?

OberonsMatte
0

# 53 Min försäkring har ett tak på 50 000. Det räcker långt, även om jag vet kattägare med samma försäkring vars veterinärvårsräkningar överstigit den summan.

Sajtvärd Katter iFokus

Dagg
0

#54 Jag har helt klart att råd att betala självrisken på mina två husisar en vecka innan lön. Har ett speciellt konto där jag alltid ser till att pengar som täcker självrisken, det är mitt ansvar som kattägare att ha det.

Rumblebee
0

Tycker det är synd vilken vändning tråden fick från början…TS blev på en gång kritiserad över att välja en katt som inte är vaccinerad etc. och blev anklagad för att inte ta till sig råd och lyssna etc.

När det gäller sådana känsliga ämnen, speciellt i en sådan här tråd där någon bara vill dela med sig av något glatt, så räcker det väl med att en person nämner vikten av vaccineringar, på ett bra sätt då. Men nej, istället så kom det en hel del kommentarer, så såklart att TS blir irriterad och att hennes inlägg kanske får en negativ ton då hon näst intill gång på gång måste förklara varför.

Jag erkänner att det finns en hel del bra råd att hämta härifrån, men jag tycker det är så lätt hänt att dem råden skrivs på ett lite arrogant sätt nästintill.. Istället för att flyga på TS så är det bättre att gå ut till ja, hela allmänheten och informera. För det är inte TS som handlat fel, det är uppfödaren som av någon anledning inte ville vaccinera. TS handlar bara fel om hon skulle strunta i vaccinationerna och allt det andra, men så är inte fallet här.

Eller hade det kanske varit bättre om TS helt enkelt bestämt sig för att inte skaffa den här katten och istället valt en som var klar med alla sina grundläggande veterinärsbesök?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Om alla kan hålla en vänlig ton gentemot varandra behöver vi inte sitta och låsa alla trådar på siten, blir lätt tråkigt då.

Så samtliga uppmanas till att tänka till både en och två gånger innan ni postar ett inlägg

TS - Grattis till din nya goa familjemedlem och hoppas du ställer frågor här på siten om du får funderingar när ni fått hem misse

Supinesophie
0

Alltså jag tycker inte jag ser att TS har skrivit att hon vill ha tips om hur man sköter en katt.. TS: Jättesöt liten tjej :)

line84
0

#58 Väljer man att skriva i ett diskussionsforum får man räkna med att det lätt blir lite OT.. Inte många trådar håller sig till ämntet till 100% om du kollar runt lite..

[Anunnaki]
0

Det är stor skillnad på att skriva lite OT och att hoppa på någon och särskilt när TS enbart vill tala om hur glad hon är att få en kattunge och dessutom skriver att hon haft katt i hela sitt liv vilket mycket väl ka vara bra mycket längre än flera som förorsakat att hon käner sig intvingad i försvarsställning.

OberonsMatte
0

#60 Man kan ha haft katt i 100 år utan att veta särskilt mycket alls om katter. Det beror bara på hur intresserad man är av att söka och ta till sig kunskap och information.

Sajtvärd Katter iFokus

[Anunnaki]
0

# 61 och det är det förstås bara du som gjort?!

Supinesophie
0

Om man blir medlem på katter iFokus så är det svårt att missa all kunskap och information skulle jag säga :P

line84
0

#61 Tycker att du kan tagga ner lite.. Försök fårstå att folk bara vill hjälpa till och skriver för att de vill kattens bästa. I just detta fallet verkar ju katten komma till ett bra hem med ägare som tar sitt ansvar. Tyvärr slutar det inte alltid lika bra..

line84
0

Förlåt, det skulle givetvis vara till #62!!!! Skäms

Rumblebee
0

Visst att trådar kan bli lite OT, men det går ju helt klart för långt om det är så att trådskaparen börjar känna sig anklagad och hackad på.

Oavsett om det är en huskatt eller raskatt som det handlar om så finns det alltid vänliga sätt man kan informera på utan att TS känner sig påhoppad. För det är direkt löjligt hur pass skarpa vissa kommentarer kan framstå, till och med så att det slutar med att TS inte längre orkar med att gå in på sidan.

Förr eller senare så lär ju allt fler tycka att vissa sidor inte längre är värda att bli medlem i på grund av attityden som kan förekomma.

OberonsMatte
0

#62 Nej, det tror jag inte, men jag tar inte för givet att någon vet allt om katter bara för att denne har haft katter i X antal år eller fött upp X antal kullar.

Att okunskapen, snålheten och ointresset när det gäller katter och god katthållning är stor bland många kattägare vet jag dock med säkerhet. Det behöver man bara titta på Blockets annonssidor för att förstå.

Tillhör man den typen av kattägare som vill ta reda på eller t.om. redan har tagit reda på vad som gäller behöver man inte ta åt sig. Hellre att man informerar någon som redan vet än att missa någon som inte vet.

Ska vaccinering, id-märkning, försäkring och kastrering behöva vara ett så känsligt ämne t.om. på ett kattforum att det inte ens får nämnas? Inte konstigt att det är så svårt att höja katters status i så fall.

Sajtvärd Katter iFokus

Neonova
0

Det som är tråkigt är att det kom upp 2 liknande trådar nästan samtidigt och den andra tjejen hyllades, av samma människor som kritiserade TS, för att hon valt en katt från ett katthem.

Jag är inte på något sätt för oseriös avel men brinner man för att försöka höja katters status så finns det bra och dåliga sätt att nå sitt mål på. Fundera en stund på hur ni formulerar er och om ni verkligen predikar för rätt person om ni vill nå ert mål.

Det är skillnad på att säga: "Grattis till den nya lilla katten men se gärna till att den är vaccinerad, ID-märkt och veterinärbesiktigad innan du får hem den" och varför det är viktigt…

Jämfört med: "Varför köper du en katt som inte är vaccinerad?"

Jag tror inte att man räddar många katter genom att formulera sig klumpigt i fel trådar. Tror istället på att ha en artikel på förstasidan eller en alltid synlig tråd om vad man ska tänka på innan man köper huskatt.

När någon vill visa upp sin nya kattunge så är beslutet redan fattat och då blir det väldigt fel om någon tar bort fokus från glädjen och vänder det till något tråkigt och negativt. Då är det bättre att hjälpa TS att göra det bästa av situationen.

line84
0

#68 Jag tycker inte frågan "Varför köper du en katt som inte är vaccinerad" är klumpigt formulerad. Det beror helt på hur man tolkar. Det är det som tyvärr är så synd när man skriver, attt det kan menas på ett sätt men upplevs på ett annat. Det är en rak fråga och bara för att man inte "gullar" lite först eller skriver tre smileys efteråt så upplevs det som ett påhopp.

Neonova
0

#69 Därav vikten av att formulera sig på ett sätt som är svårare att misstolka. Man når fram till fler om man tar sig lite tid att formulera sig väl.

Imasy
0

Jag låser tråden tillfälligt då den ska städas ur.

line84
0

#70 Jo, det håller jag med dig om. Men man behöver inte vara snabb med att tolka allt till det negativa. Vissa svarar kortare, så är det bara. Tycker inte man ska känna sig tvingad att tramsa till det bara för att det kan upplevas som ett påhopp. Däremot personangrepp och svordommar känns onödigt.

Inlägget är låst för nya kommentarer