tandömsning?
Hur har era katter varit under tiden dom har fått in nya tänder? Mina två pojkar har varit hängiga, inte haft nån vidare aptit och spyt två ggr var, har varit såhär i 2-3 dagar. Nu verkar det vara bättre och dom har ätit mer och lekt mer. Jag antog att det var tandömsning (då jag ser ett par mm av hörntänder ute brevid mjölktänderna, men är inte helt säker nu. Men det har ju drabbat bägge samtidigt vilket känns skumt. Dom har bajsat och druckit vatten som vanligt.
Känns lite olustigt då jag har en tid på tisdag att få bägge kastrerade…man hade ju aldrig opererat på en människa som hade känt sig vissen innan. Får kankse behålla tiden men få dom undersökta istället. Vad tror ni? Har era kissar påverkats av tänderna? Tack för tips.
fast kastrering på hankatter räknas ju knappt som operation, lite lokalbedövning och ett snitt i pungen så är det klart på 5 minuter
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
jaha, ok. Men då så, kommer jag behöva lämna vetten och sen komma tillbaka eller kan man stanna och hämta hem dom direkt?
Sen undrar jag verkligen vad ni andra har för upplevelser när det gäller tandömsning? Jag pratade ju med vet och hon tyckte att var dom bara lite hängiga och inte hade konstig avföring så skulle vi behålla tiden. Dock sa hon att dom skall vara helt klara med tandömsning vid 5 månader?? Och Kip och Donny är ju äldre än så…
Fö mår dom bättre och äter och leker mer. Antar att katter, som människor, kan dra på sig nåt virus som ger sig rätt snabbt.
Stämmer inte ang åldern. Min ena kisse är sju månader och han är inte riktig klar med tandömsningen. När han kastrerades så tog veterinären och plockade ut ett par tänder som satt på väldigt löst. Du kan stanna och vänta medans dom kastreras. Jag var hemma med min på 45 minuter och då har jag en bit att åka. Dom sövs väldigt lätt och får en uppvakningsspruta. Glöm inte att ta bort maten på kvällen.
För det mesta märker man inte alls att katterna ömsar tänder såvida man inte kollar i deras mun då och då. Skriv upp ordentligt vad du observerat om dina katter när du tyckt dig märka att de är hängiga. Datera din anteckningar (så gott det går bakåt i tiden) och ta anteckningarna med dig till veterinären. Om katterna har någon form av infektion ska de inte absolut inte sövas och opereras även det inte är mer än kastrering av en hankatt. Men för säkerhets skull ska du inte ge katterna någon mat efter midnatt dagen innan veterinärbesöket men se till att de har tillgång till vatten.
En sövning är rätt påfrestande för krroppen och innebär alltid en risk och det gäller både djur och människor.
min hona höll precis på med tandömsningen när hon var sex månader och kastrerades. gick så bra ändå
Gillar inte att de ska sövas…men nu leker dom, äter, är nyfikna och ville gå ut på promenix runt huset, vilket vi gjorde. Dom har en förmåga att bestämma de små. Utgång vill dom förstås minst en gång om dagen…dock hinner man ju inte altid. ;(
Vi får hoppas allt går bra…det är nog dags iaf. Såg hur Donny tog tag i Kip och juckade på honom i går. Vet inte om det var lite dominans…kankse det ihop med lite könsmognad?
En fråga: hur ofta skall kattungar avmaskas även om man inte ser något i avföringen? Uppfödaren avmaskade under tiden dom var där. Dom är födda 8:e januari. Jag vill inte göra det i onödan, men tänkte kolla om det finns någon generell regel att dom skall avmaskas under första året eller så.
köp kolla masken på apoteket
Om jag förstår saken rätt så avmaskar man katter endast när de visar symptom på att vara påverkade av mask. Risk finns för att mask blir resistenta mot de medel som finns och då står vi där utan att kunna behandla våra husdjur när det verkligen behövs.
Symptom kan vara att katten spyr, får diarrée och/eller får sträv och glanslös päls.
ok, då kan jag nog vara lugn. Jag (när jag bodde hemma) har sett många katter påverkade och det kan ju te sig lite olika, men skall hålla utkik.
Pälsarna är ju fina…igår kväll såg jag (av misstag) till att Kip höll sig sysselsatt ett bra tag. Vi åt ostkorv och jag bet väl av en bit så ost pressades ut och flög ut över halva hans rygg. ;) Han är lite extra glansig just där…
Han har dessutom dubbla nedre hörntänder nu. De permanenta har inte kommit in helt dock, och mjölkisarna är lösa.
Donny har dubbla på övre. Men dom har inte lika ont av det längre, om det nu va det, och äter igen.