"Leopardkatt" ute?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Idag så såg jag en riktigt vacker katt, den såg ut som en leopard med riktigt gröna ögon.
Jag kan inte förstå hur man kan låta en sån fin katt vara ute, alltså den drar ju till sig riktigt mycket uppmärksamhet så det är inte sant!
Nu vill jag ha en sån katt, shit vad fin!!
Ville bara skriva av mig lite, kom gärna med kommentarer om hur NI tycker!
Det var troligen en bengal du såg. Var såg du den någonstans? Den kan vara på rymmen och efterlyst.
Sajtvärd Katter iFokus
Jaha okej, i södertälje. Den tittade på mig fundersamt & gick in i en tomt.

Personligen tycker jag att alla katter ska anses ha samma värde och att det inte finns någon "finare" katt. Jag tycker även att alla katter ska ha kontrollerade utevistelser och inte släppas lösa ensamma och därigenom utsättas för en massa faror.
Kanske var de en bengal eller ocicat du såg… eller så var de en prickig huskatt=)
#3 Ja, det håller jag med om. En katt är en katt och det är inte värre att ha en raskatt ute på fri tass än en huskatt, men det är inte lika vanligt.
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Håller med.
Precis, kattens "finhet" har inget med saken att göra. Däremot tål ju vissa raskatter inte att vara utomhus pga att de fryser eller att pälsen tovar sig. En bengal klarar sig nog bra utomhus, men som alla andra katter så finns det ju risker med att vara ute själv. Plus stöldrisk då om det är en Bengal.. Som sagt kolla upp att det inte är en rymling! Hade den halsband?
Tyvärr finns ju en risk att en raskatt blir stulen… Visst det kan huskatter också bli men en raskatt är lite mer eftertraktade tror jag eftersom dom är dyrare mm. :)
#8 Fullt så eftertraktade tror jag inte att vuxna katter är oavsett hur de ser ut. Möjligen om de är okastrerade om någon hoppas på att katten ska kunna ge extra fina kattungar som kan säljas dyrt.
Sajtvärd Katter iFokus
#9: Varför måste du vara så fördomsfull? Alla är inte ute efter att para sina katter!!! Vet flera raskatt ägare (birma ägare bl.a.) som har sina katter ute. KASTRERADE!! Så uppenbarligen inte för att få en fin kull att sälja för dyra pengar.
#10: Du kan sluta kräkas på mitt snack för det jag menade var att den som stjäl katten kan göra det i hopp om att få kattungar (som sedan kan säljas dyrt).
Sajtvärd Katter iFokus
Man måste inte tro skit om folk jämt!
Nej den hade inget halsband. Jag menar precis så som #8 skrev.
Ja visst har alla katter lika värde, det har dom men tror att man hellre plockar hem en bengal än t.ex… en svart katt om ni förstår vad jag menar. För hur ofta ser man en sån katt ute? Själv har jag aldrig det och blicken dras till den direkt osv.

Jag vet att det finns en efterlyst bengal på stockholms katthems sida, men den har varit borta i ett år och försvann i gamla enskede/tyresö - så kansk einte så troligt att det är samma.
Måste ni bli så otrevliga mot varann & dra ner tråden? ^^ Då kan ni ju ta det via pm istället. =)
Ts: Kolla med polis, djurhem, djuskydd osv. Har kanske inte bengaler en egen sida, typ klubb sida eller något som de flesta raser har? Annars kolla med kattklubbarna runt om. =) Kanske du hittar något här med: http://sverak.se/
Ett annat tips är att kanske fånga in den och kolla om den har någon chip.
Eller sätta upp lappar runt om.
http://sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_om_katt.htm Bengal och dess rasringer.
http://sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_om_katt.htm Ocicat och dess ringar. =)
Jag försökte leta efter den efter att jag hämtat en transportbur men hittade den ej.
Ska se vad jag kan göra, kanske sätta upp lappar… Men får se! Måste ju göra något för fy vad synd om det var ens egen liksom!
Japp, lappar är ju en bra ide. Men sätt något så att människan kan bevisa att det är dens. Så inte någon helt random dyker upp och säger att det är hans när det egentligen inte är det. =)
Ja jag tänkte det!
En fråga bara.. hade ni fångat in katten även om den sett ut att vara en "vanlig huskatt" med? Eller är det för att den ser ut som en raskatt?
Mina grannar har en Birma som utekatt. Inget konstigt alls.
Kan ingenting om katter faktiskt men JAG tycker det verkar konstigt med en sån katt ute.
Antagligen inte för min del. Visst har en del sina raskatter ute, hade även min skogis ute. Men de flesta har inte det och då kan man börja undra lite om det är en rymling och därför är det ju bra att kolla upp lite. Jag själv som ägare skulle bli glad över det. =)
Om man ska fånga huskatter så blir det lätt överfullt. Dock kattungar och sånt och de som inte ser helt friska ut så kollar jag upp såklart med.
Men annars är jag hellre jourhem åt djurhem/katthem/djurskydd etc.
Men skadar inte att kolla upp vilket fall som helst. =) Men jag själv kan inte hjälpa alla djur som jag hade velat göra.