Dräktig ung honkatt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min honkatt Liw smet ut för ett antal veckor sen när hon löpte, i vanliga fall är hon inomhus då hon springer bort så fort hon är ute. Hon är en hittekatt och troligen född under förra sommaren då hon hade sitt första löp för ca 6-7 veckor sen.
Anledningen till den här tråden är att jag gärna vill ha tips och råd, särskillt när det börjar närma sig.
Jag vet att det finns hur mycket huskattungar som helst, men jag tänker ta ansvaret för de små jag själv kommer få och se till att de kommer till bra hem. Sen ska Liw kastreras så fort ungarna flyttat ut.
Jag tror att det är ca 2-3 veckor kvar tills hon ska föda, men är väldigt osäker då jag inte komemr ihåg exakt datumet när hon var borta, hon försvann nämligen under 5 dagar. Då jag aldrig tidigare haft en dräktig katt kunde jag inte avgöra om hon blivit dräktig eller inte förrän det tydligt började synas på magen.
Är det någon som vet ifall det oftare blir problem ifall honan är liten till växten och relativt ung?
Jag tar emot alla råd ni kan ge och även om jag har varit oansvarig som inte kastrerade henne direkt får jag ta på mig skulden för det och även era åsikter.
Jag miste nyss en kull på 4 ungar, mammakatt en stor frisk hona på 1,3 år en planerad kull. Förlossningen blev mycket dramatisk eftersom 1:a ungen låg på rygg i förlossningskanalen och det blev totalstopp och hon blev så svag att värkarbetet avtog. Med veterinärens hjälp och värkstimulerande med., föddes till slut 3 döda ungar vaginalat. Den sista ungen blev tvungen att snittas ut. Mamma katt blev liggande på djursjukhuset 2 dygn mycket dålig. Veterinärkostnaderna gick på 14000 kr
Hoppas du har en försäkring på din kisse om det skulle strula. det är inte alla kattförlossningar som går så där jättebra.
Problemet med en ung kattmamma är att de kan strunta i bebisarna och du kanske behöver stödmata ungarna varannan timme dygnet runt innan mamma kattens hormoner lagt sej på plats.

Trist att du inte tog ansvaret och lät kastrera henne så snart hon kommit hem.Men eftersom att du inte gjorde det så är det ju bara att önska att du har henne försäkrad och att du har en rejäl slant undanstoppad.
En katthona är dräktig i nio veckor.Vid ca 7 veckors dräktighet brukar man kunna känna fosterörelser.När det är ca ett dygn kvar sjunker magen ner.
Se till att du är ledig från cirka dag 62 och lämna inte honan ensam.Fixa en bolåda där hon kan föda.Ha våg,papper och penna i beredskap så att du kan anteckna när hon börjar få värkar,när kattungen föds och håll även på att alla moderkakor kommer ut.Väg kattungarna efter födseln och fortsätt sen med det så att du ser att de går upp i vikt som de ska.
Vad som mer är bra att ha till hands är dubbla svarta plastpåsar ifall att du måste avliva någon sjuk /missbildad kattunge.
Sax för att klippa navelsträngar,mjölkersättning och nappar,flaskor eller medicinsprutor är också bra att ha hemma.
Telefon nummer till en erfaren kattuppfödare och till en vettig veterinär är alltid bra att ha till hands.
När kattungarna är ca 8-9 veckor är det dags för första vaccineringen.
Stolt ägare till tre La permer
Jag anser att man ska inte släppa ut sin honkatt om hon inte är kastrerad.
Men det tar 8-9 veckor efter parning innan honan föder. Hoppas att det går bra! Du har fått bra tips ovan!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hon är tyvärr inte försäkrad än. Och jag kommer göra vad jag kan om det uppstår problem, men det finns en gräns för vad jag har råd att betala.
Om man behöver klippa navelsträngen på ungarna, kan man använda en vanlig kökssax som man kokat? eller är det någon speciell sorts sax man ska ha? Behöver man knyta nåt om navelsträngen eller blir det bar ändå?
#3 Jag släppte inte ut henne, hon smet ut.
Hoppas din hona är duktig då klarar hon att bita navelsträng äta moderkakan torka ungen torr, annars får man hjälpa mamma katt med det. Klipp inte navelsträngen för nära minst 2 cm lämnas, sen kan du nypa med dina fingrar nån minut för att stoppa blodflödet.
En kattförlossning är mycket blodig och kladdig, ha många handukar (ej Frote) nära bolådan att putta under rumpan så hon ligger torrt och rent hela tiden. När hon fått sina bebisar kan du bjuda henne på uppvispad äggula det ger energi. Hoppas allt går jättebra för er.

#4 Ja då lär du se till att du har ett antal tusenlappar undanlagta.Har en uppfödarvän som var in och snittade sin hona i onsdags natt och det kostade 12900.Idag så har de varit in igen eftersom att stygnen släppt.Honan är kvar och räkningen har ännu inte kommit.Min vän har sin katt försäkrad så där täcker ju försäkringen en del men hon har matat kattungar sen i onsdags så något jobb har hon inte kunnat vara på.
Koka en vanlig sax vänta tills navelsträngen är helt vit och klipp sen ett par tre cm från kattungen.Du behöver inte knyta om något om navelstängen är vit.
Kan man inte använda tvättlappar för barn i stälelt för handdukar? en idé bara.
Sen har jag funderat lite på vart dom brukar lägag kattungarna, för om jag förstått det rätt så vill dom inet alltid göra det i lådorna man fixat. Brukar dom lägga dom på sina favoritställen, eller är det väldigt individuellt? Det är ju några veckor kvar efter vad jag tror i alla fall, men känenr ändå att det är lika bra att vara förberädd. Och brukar dom föda nån speciell tid på dygnet?
(Bilden är från i dag)
#4 Aha missuppfattade det ber om ursäkt :)
#7 Tror det går bra, så länge dem är parymfria (vilket dem vanligast är till barn) tror inte att det kan skada:)
Vissa honor gämmer sig när dem ska föda.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Din katt vill ha en bolåda med en filt i för att hon ska kunna bädda, det stimulerar värkarbetet. Ställ bolådan på en undanskymd plats där du tror hon känner sej trygg, jag tror inte hon vill bädda i tvättlappar. När allt är överstökat får du byta liggunderlag. Har du inga gammla lakan du kan använda ?
Tänkte mest på tvättlappar under själva förlossningen eftersom tuska sa att man ska byta under tiden så hon ligger torrt. Har ett par gamla lakan jag tänkte klippa sönder och byta med när allt är klart.
kattmamman brukar vända sej från sida till sida och man får då flytta dessa lappar många gånger, men visst kan du använda dej av tvättlapparna om det nu skulle fungera.
var bara en idé, men det rä kasnke bättre att leta upp lite fler gamla lakan eller nåt i stället. Kan ju alltid ha både ock till hands och se vad jag väljer att använda då.
Hoppas bara att allt ska gå bra, känns bara liet nervöst att inte veta när hon kommer få dom, för jag kan ha räknat fel på en vecka åt endera hållet.
Känner du nå sparkar i magen ?
Din katt är innekatt och du ser när hon får ett annat betende, de kan vandra oroligt, vill inte ha mat, katten kommer att besöka bolådan, de är rätt så "sjuka" vid öppnings skedet och det kan ta tid innan katten börjar krystningen, de ligger oftast stilla och spinner, ögonen blir frånvarande och dimmiga. Ingen förlossning och katt är ju den andra lik därför är det svårt att berätta hur förloppet blir. Jag tror inte du missar att se när det är dax. Det tar tid att få kattbebisar inget som är överstökat på ett ögonblick.
Känner inga tydliga rörelser i magen på henen i alal fall, är nog baar hennes puls jag kände. Jag får helt enkelt hålla koll på hennes beteende. Hon har ju ändrat sig en del redan nu, hon äter mer och sover mer. Innan gillade hon att bli kliad på magen, men nu försöker hon nafsas om man kommer åt magen när man klappar henne. Sen har hon alltid vat sån att hon vandrar av och an och pratar hela tiden.

Mina katter blir väldigt mattiga när de skall föda o jag måste vara hos dem hela tiden annars blir de oroliga.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Är nästan helt säker på att jag kände ett par sparkar i magen i dag. Men hon tycker inte om när jag tar henne på magen, så är svårt att känna en längre stund.
Det märks nu tydligt på Liw att hon är mycket tröttare än förut, men hon får sina busryck lite då och då.
Brukar katter dra rumpan mot golvet? det är nåt hon har hållt på med senaste veckan.
#17 en högdräktig katt kan ha svårt att rengöra sig därbak, sitter de fast skit så hjälp henne att bli ren…
Jag har kollat flera gånger, och det sitter ingen skit där bak, hon kommer dessutom åt rätt bra själv då hon inte har extremt stor mage.
hur är hon annars i magen?
Hon går på toan som hon ska, och hon är avmaskad, hittade annars att det kunde tyda på mask.
Jo men hur är hennes avföring?=) mjuk, hård mm De kan ju vara analsäckarna som spökar och inte tömmer sig…
Det har jag inte tänkt på, har bara sett till att hon går som hon ska. Jag får hålla koll nästa gång hon går på lådan och se. Men brukar det inte lukta illa när analsäckarna spökar? för det luktar ingenting.
Om du rensar lådan regelbundet borde du väl märka hur hon är i magen eller är hon utekatt?
Bara när de töms luktar de satan, är de inflammerade kommer inget ut och då behöver katten hjälp att bla tömma dem..
Jag tömmer lådan regelbundet, men det hinner ju ändå torka tillsamamns med sanden. Det har inet funnits nåt som varit riktigt löst, så mycket kan jag ju säga. Utan allt har varit fina "korvar", men om dom varit lösare eller hårdare kan jag inte svara på.
Gick och tämde lådan nu bara för att se, och där fanns en omgång med rätt ny lös avföring. Jag tömmer lådan ca varannan dag och tills nu har det inte funnits något löst.
är hon lös i magen töms ej analsäckarna naturligt…btw hur långt gången är hon?

Honan kan bli lite lös i magen straxt innan förlossningen sätter fart.
Sen är det smittmässigt bättre att tömma lådan varje dag.
Jag vet ju inte exakt på dagen när hon blev dräktig. Men hon kan få ungarna nu eller inom en vecka om jag räknat ungefär rätt.
Det känndes i går som att nåt inte va riktigt som det brukade, men sen hände det ingenting. Innan hon blev dräktig var hon översocial och skulle alltid vara med mig och sova hos mig hela nätterna. Men de senaste veckorna har hon knappt velat bli klappad och har sovit på soffan hela tiden. Men i går kväll la hon sig i sängen och sov sen där hela natten, och nu på morgonen skulle hon ligga och bli klappad i ca en timme.
Magen hänger även mer än tidigare då den mest satt på sidorna. Men hon har inte haft några flytningar vad jag har sett, sen tvättar hon sig förstås hela tiden. Och hon har inte producerat nån mjölk än, fast hon har fått rätt stora bröstvårtor som är lite mjuka runt om.
Nu har Liw fått fya välskapta och pigga små krabater :) det ser ut att vara två hanar och två honor. Hon skötte allt på egen hand så jag satt bara bredvid och tittade på. Efteråt fanns inte ett spår av att hon hade fött.
Trots att hon är ung verkar hon bry sig om sina små och ligger hoss dom mest hela tiden :)
Vad skönt att allt gick bra. Hoppas att du bjuder på lite bilder på bäbisarna 
Grattis till dina 4 små bebisar, duktig ung mamma katt.
Ibland får man bjuda mamma katt på mat i bolådan de första dagarna så dom inte glömmer bort att äta, moderkakorna efter ungarna mättar nog några dagar men de behöver dricka mycket.
Grattis till de små=) kom alla moderkakor med kattungarna? om inte håll koll på mammans hälsotillstånd då kvarvarande moderkakor kn orsaka livmoderinflammation.
Om du inte redan gjort de så sätt mat, vatten och kattlåda nära bolådan.
lycka till=)
Hon har både toa, mat och vatten nära sin låda, och hon lämnar ungarna för att äta och så. Men så fort dom piper springer hon tillbaka till dom :) Alla moderkakor kom ut med ungarna och hon åt upp allesammans.
Alla ungarna har ökat 10-15 gram i vikt sen dom föddes vid halv sex i går.
Vad brukar kattungar på två veckor väga ungefär? är bara nyfiken på att se hur de små ligger i vikt. Det är bara två kattungar nu då jag beslutade att ta bort två när dom var ett par dagar gamla. Jag kan inte påstå att det var ett lätt beslut och jag kan misstänka vad ni här tycker om att man tar bort till synes friska kattungar. Jag känner ändå att jag gjorde rätt då det blivit för mycket för mig, både kostnadsmässigt och tidsmässigt med fya kattungar. Det hade dessutom blivit väldigt mycket med två "vuxna" katter och fyra ungar i en lägenhet på 60 kvadrat. Sen är mamman väldigt liten, så jag tror det är bättre med färre ungar för henne.
De två ungarna som är kvar verkar pigga och friska.
Dom blev två veckor i går och väger i dag 325 och 365 gram.
Fy f*n!!
Som jag sa visste jag vad ni skulle tycka, men jag står för mitt beslut. Jag ser heldre att två katter får den tid och omtanke som behövs än fyra katter växer upp som inte fått den tid som krävs. Och jag har insett att jag borde tagit tag i kastreringen direkt och aldrig fått några ungar, men som det nu är försöker jag göra det som är bäst då jag verkligen bryr mig om mina djur trots att ni kanske inte tror det pga beslutet jag tog.

stackars små katter, både honan som fick sina små avlivade och de små ungar som bara fick några dagar i livet innan ni togs bort på i mina ögon svaga grunder. väljer man att låta sin honkatt få ungar, när det ändå finns alternativ som abort, då tycker jag faktiskt att man får löpa linan ut och inte ta någon genväg. små katterna…
Beslutet du tog är taget.
Dina två ungar du har kvar har fina vikter, ökar dom 100g i veckan är det jättebra då får dom maten dom behöver. Om jag vore dej skulle jag börja med P-piller åt kattmamman så hon inte kommer i löp och rymmer på nytt. När ungarna kommit upp i 12 veckors ålder är det lämpligt att kastrera mammakatt.
Honan verkade faktsikt inte bry sig vilket jag trodde att hon skulle. Och jag trodde inte hon var dräktig, men jag borde kastrerat för säkerhets skull. Detsyntes inget på henne förrän ca 2 veckor innan ungarna kom. Men jag står som sagt för det sen om ni tycker det är på svaga grunder så är det så.
Men det jag egentligen ville veta är hur ungarna ligger i vikt då jag aldrig tidigare haft kattungar.
#39 Jag kommer kastrera henne så fort ungarna flyttat. Vad bra att vikterna är som dom ska. Den randiga hanen har ökat med 260 gram på två veckor. När brukar dom börja stödja på benen?
Vid 3 veckorsålder krälar dom sej fram i bolådan, de börjar upptäcka sej själva och sitt syskon.
Är du medveten om att själva födelsen är det mest stressfyllda en varelse går igenom. Så snällt att låta de stackarna få gå igenom det, för att sedan bara tas ihjäl. Kan inte låta bli att undra hur du valde vilka av dem som skulle tas ihjäl.
Fattar inte hur du ens har mage att berätta det här. Fy f*n vilken i**ot. Du ska banne mig inte ha någon katt överhuvudtaget. Vem är du att bestämma vilka liv som ska finnas. USCH…..
Men herregud…. Hur kan man ta ett sånt beslut?
Men om du endå inte skulle ha behållit ungarna, varför då ha avlivat två av dem, nu den avlivningen gick till… Tycker att det är vidrigt att avliva friska djur, som man själv har satt till världen, på lösa grunder.
Och du hade ju alltid kunnat tagit honan till en veterinär och beställt tid för abort/kastrering när du hade mistankar från början att hon var dräktig.
fy f******n!
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

"Jag vet att det finns hur mycket huskattungar som helst, men jag tänker ta ansvaret för de små jag själv kommer få och se till att de kommer till bra hem." Enligt mig så har man inte tagit ett ansvar genom att avliva två helt friska kattungar med anlednigen - för jobbigt! Ansvar hade varit om du antingen sett till attt göra en abort + kastrering på en gång, eller sett till att alla fyra ungarna kommit till nya hem. Hade du bara förväntat dig två ungar? för de verkar konstigt att du säger att du ska se till de kommer till hem, men avlivar istället. Hoppas det går bättre för de två som är kvar iallafall.
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Jag insåg först efter att kattungarna var födda att jag tagit mig vatten över huvudet. Och jag försöker göra vad som är i den situation jag själv satt mig i. Och det handlar snarare om pengar än att det är "för jobbigt", även det antagligen inte ses som en bättre anledning.
Men snälla du… Insåg du inte alls att det skulle bli dyrt att låta din hona föda ungarna? Nog måste du ha förstått att det lär kosta pengar, dels att honan ska ha bra mat under dräktigheten och diperioden, samt även ungarna när dem börjar äta… Sedan att dem i alla fall ska ID märkas och vaccineras… och tänk om honan även hade behövt kejsarsnitt? Även om hon är försäkrad så hade ju det kostat endå…
Är det så att pengar skulle börja knipa, ja då är det ju bara att gå runt i hemmet och sälja prylar, eller låna av någon. Inte tusan tar man livet av två individer bara för att man inte har råd…
#50 Kunde inte sagt det bättre själv!
Tyckte det var en bra och informativ tråd tills TS avlivade halva kullen, nu mår jag bara illa…
Man kan kastrera en katt en bit in på därktigheten, så du hade alla möjligheter i världen på att ta ett vettigt beslut. T.ex bara de som att ringa en veterinär…
Hur kan man ens välja vilka som får leva vidare och inte?
Stackars kattungar som inte fick komma till någon som tog sitt ansvar på ALLVAR…
Om nu honan rymde när hon löpte (som du skrev), åker man då inte till veterinären och kollar om hon blivit dräktig (vilket är högst troligt), när man vet att man inte har plats eller pengar för att föda upp eventuella kattungar?
Mvh,
Catarina
helt sjukt, att du ens vågar skriva här inne. Jag lägger mig helst inte i men detta tar priset.
Uppdate:
Du bor i SVERIGE
året är 2011
Finns veterinärer, eldsjälar, stödhem att hitta i nära vartenda lilla håla.
SKÄMS säger jag, och bra skrivet #50.
Bara för att du tycker dig inte ha pengar och plats så finns det människor där ute som har det! Man gör väl allt innan man överhuvudtaget tänker tanken att avliva nyfödda ungar av vilket djurslag som helst?!
Bullsh*t att inte KATTER hade fått plats på 60 kvm! Uppfödaren till mina bodde med både mor och far och deras 5! ungar i en tvåa tillsammans med flera akvarier och massa terrarier! Finns det hjärterum finns det stjärterum!!! Att ni skulle ha 6 katter hade ju ändå inte varat för evigt? Det finns ju en tid för allt eller? Fö var mamman till mina pojkar tokliten hon med. Har inget med saken att göra enligt mig. Man kan isf stödmata och hjälpa till på andra sätt.
Och du, har du inte råd med två extra kattungar så kan du ärligt talat knappast tycka dig ha råd med ens ett djur? Eller har jag missat något?
Tänk på hela familjesläkter på 20-30 MÄNNISKOR som måste leva så tätt!
Nä, skulle vara najs att anmäla det här…jag vet att bönder slår ihjäl katter dagligdags och att man säkert inte göra en anmälan…men det är inte ok för det.
jag mår oxå illa
vissa tycker det är okay att sätta sig själva i främsta rummet…framför oskyldiga nyfödda kattungar….och leka lite gud…suck
Be inte om några råd här inne och håll dig härifrån är du snäll.

Vi fick sex kattungar i förra kullen. Inte sprang vi tillveterinären för att det var "jobbigt" och avlivade hälften av dom. När, fy farao vad illa av dig och när man läser detta så önskar man att det fanns lämplighetstest eller liknande för att ha husdjur.
Jobbigt med fyra kattungar? De första veckorna är de i sin bolåda och inte förrän de blivit bortåt tio veckor börjar de ställa till lite oreda men sådan oreda är bara gullig.
Kostander, vaddå? Om du inte anser dig ha räd med mat åt två kattungar i två månader ska du definitivt inte ha djur över huvud taget.
Hur är den funtad i huvudet som kan välja ut vilka två av fyra små kattungar som ska dödas? Vem avlivade kattungarna? Om du anlitade veterinär kostade det säkert mer än maten till dem skulle ha gjort om de fått chansen att leva. Kan du sova om nätterna? Det kommer jag att ha svårt med efter att ha läst om din avrättning. Må dessa kattungar förfölja dig, säger jag.
Verkar som som TS har sprungit iväg med svansen mellan benen…. avslutat sitt medlemskap. Mår så sjukt dåligt av att läsa vad hon gjort. Ibland kan jag förstå att vissa uppfödare säljer sina kattungar som kastrater, Även om det inte är hållbart att sälja alla kattungar som kastrater eftersom det då inte skulle finnas några katter alls. Men jag tror ni förstår hur jag tänker.
Usch fy! Jag har lust att skrika rakt ut! Tror det finns 100tals villiga själar som kunde tänka sig att ta hand om kattfamiljen i ca 12-14v
Man ser dagligen, önska min katt fick ungar o.s.v kan inte någon sådan få ta hand om familjen.
Sen undrar jag hur hon tänkte. Folk nämnde hur dyrt en operation skulle bli om något gick fel med ungarna. då lät det som om nästan skulle ta sig råd men att föda upp 4 kattungar har hon inte råd med?? Vart är logiken? Hade hon låtit sin stackars katt bara dö?

usch va ledsen man blir av att höra det här. 
Tänk om hon hade fött fram ett människobarn och insett att hon tagit sig "vatten över huvudet"…man blir ju mörkrädd då man vet att sådant oxå sker…
Man gör helt enkelt det man måste, hur svårt de än må vara. Folk som inte har de tänket har inte rätt till vare sig djur eller barn…

Fy vad hemskt! Sådana människor borde inte få ha katt! Det gör rikitigt ont i hjärtat, stackars små kattungar 
Finns det ingen Medarbetare här som kan moderera lite? Jag sympatiserar inte med TS, men man kan inte heller skriva vad som helst.
# 59 # 65 Må dessa kattungar förfölja henne, fel i huvudet. Fy vilka ord ni använder er av.
Jag tycker detta tonläge är för bedrövligt.
Att ta död på 2 dagars ungar är inte värre än att de dör under förlossningen. Ni alla får hoppa på mej , jag köper det.
Visst kunde man ha handlat annorlunda, men gjort är gjort. Hon ansåg att 2 ungar kunde hon fixa, men inte fyra. jag tycker att det va starkt gjort av henne att inse det.
Själv tar jag inte död på kattungar för att de är för många, endast när de föds med defekter och inte kan överleva, detta är ett måste för en uppfödare av katter att klara av, spec. om man nu bor långt från vet. hjälp. Det är ett tufft arbete, men det får inte förfölja mej livet ut och jag önskar inte att någon skulle önska mej det.
Är det bra jag som tycker vi verkar ha en väldig frånvaro av moderatorer/medarbetare. De som faktiskt ska se till att iFokus reglerna följs och efterhålls?
#68 Nejdå, det är inte bara du. Jag har också efterlyst lite moderering. 
Jag låser härmed tråden.
//Pia