Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1522 ggr
[littleoldme]
0

Snuttande...

Min 6 månader kattunge började igår trampa och snutta på en rosett som satt på mina kläder.

Hon har aldrig gjort något sånt förut, utan detta är första gången vad jag vet och jag spenderar väldigt mycket tid med mina katter.

Är det något som jag borde avbryta när hon gör det eller bara distrahera henne med annat eller låta henne snutta? Hon håller inte på länge… kanske 30 sekunder som högst innan hon själv slutar och lägger sig och vilar på min mage istället.

Varför har hon börjat med det nu? Tidigare har hon bara trampat… Läste något om att det kunde bero på att hon blev tagen för tidigt från mamma-katt?

noir
0

Min kompis hade en sån katt och jag tror, är nästan säker på att den vart tagen förtidigt, Idag är katten 13-14 år . Men på kattunge bilderna så ser hon otroligt liten ut och jämför man med huskattungar jag sett så är jag nästan säker.

Hon snuttade på allt som gick att snutta på! Senare i livet blev hon "aggresiv" hon kunde attackera min kompis oprovocerat och hon fick skydda sig med händerna och katten fick övertaget och visste att hon alltid vann mot min kompis. sen helt plötsligt ville hon gosa och kurrar.
Hon har dock aldrig attackerat någon annan en just min kompis, även henne som hon snutta på. Misstänker att det är nån lek katten får för sig. Lite som när kattungarna attackerar varandra i kullen, så attackerar hon min kompis.

Jag vet dock inte om man ska säga till katten eller ej. aldrig upplevt snuttande mer än ja min kompis katt. Hon sa inte till…

Men håll utkik efter fler tecken. En förtidigt tagen katt ser man inga symptom på förens den är äldre/vuxen. Därför är det fel av folk som inte kan nått om kattungar som säger "jag fick den tidigare för att den var så utvecklar" osv ^^

Hoppas din katt inte får några likheter min min kompiskatt och att hon fick vara sin tid hon behövde med sin mamma och att snuttandet bara är nått hon kommit på.

[littleoldme]
0

#1 Veterinären och jag kunde inte komma fram till om hon var för ung när jag köpte henne. Hon var så misskött att det kunde bero på det, alltså att hon var så pass liten, hon var ju bara skinn och ben…

Får se om någon annan här kan råda mig till om jag ska avbryta henne eller låta henne fortsätta snutta… om hon skulle göra det igen, vill säga…

noir
0

Åh men då kan det vara en trygghets grejj. Vet en hund som inte fick rätt start i livet, hon snuttar på sig själv när hon vill känna trygghet… hon har t.o.m börjat producera mjölk. Dom försöker få henne att sluta med det.

Cheapo
0

Min katt, 2 år, snuttar också, på ett av mina festivalarmband som jag har runt handleden. Han har väl gjort så i ungefär 1,5 år och det är hans sätt att kela på (först hoppas han upp till mig och börjar kela och kurra en massa och vill att jag ska klappa. Och sen lägger ha sig på min mage, snuttar och sedan brukar han somna en liten stund). Han är inte tagen för tidigt utan jag tog honom när han var 12 veckor. Jag nämde det för min veterinär en gång och hon sa bara att vissa katter gör så när de kelar, för det sitter i sen dom drack mjölk från sin mamma.

Jourhemmet
0

Låt henne fortsätta, det är inget som skadar. Min ena katt snuttade på sin syster tills hon var sex månader. Jag har en jourkattunge nu som gärna snuttar på min överläpp Skrattande

EddaM
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Och jag har en 6årig hona som snuttar på mina armar varje dag. Hon var 12v när jag hämtade henne. Hon är väldigt präglad på mig och när jag ligger på sjukhus äter hon inte ordentligt. Men det e ju ganska mysigt när hon ligger i famnen och spinner o snuttar =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[littleoldme]
0

Vad skönt, då behöver jag inte avbryta henne om det är så att hon skulle snutta igen.. Har dock inte haft det klädesplagget på mig igen, än så länge, så hon har inte haft något att snutta på…