Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2756 ggr
[Maile]
2

Ögoninfektion?

God morgon!

Över natten tycks min ena katt, en Ragdollhona på drygt 1 år, ha drabbats av någon form av ögoninfektion. Ögat rinner, samt hon kisar lite med det. Ögat i sig ser fint ut, men ögonhinnorna är lite röda.

Någon som vet vad detta kan vara? Kan man behandla själv? Jag åker självklart till veterinären imorgon om det inte blir bättre. Kan tillägga att hon är fullt vaccinerad.

Tacksam för all hjälp! Glad

noir
0

bästa är nog kanske att ringa till din veterinär, det kostar ju ändå inget och dom besitter ju en vissa kompentens som kanske vi här på formet kanske inte har.

det är mitt tips iaf! :)

Hoppas kissen blir frisk och kry inom kort :)

Josefa
0

Tvätta ögat med kamomillte eller kokt vatten med lite salt. Kan vara så enkelt som att hon har fått något skräp i ögat. Blir det inte bättre på några dagar kan hon behöva lite ögonsalva/droppar.

Sturken
0

Jag har också en ragdollhona runt 1 år Glad och hon har haft ögoninfektioner från och till sen jag fick henne. Med liknande symtom, rinnande ögon och kisande.

Hon har alltid blivit bättre med Zilk Eye, ögondroppar, finns receptfritt på de flesta apotek. Efter ett par dagars behandling har det gått över.

[Maile]
0

Tack för svaren!

#1 - Tack, jag ringde veterinär som rådde mig att avvakta tills imorgon.

#2 - Bra tips, det ska jag prova!

#3 - Vad härligt en ragdoll till! Glad Tråkigt med ögoninfektioner. Mina har aldrig haft problem med ögonen innan. Jag ska köpa ögondropparna direkt och hålla tummarna att det blir bättre under dan!

annzoo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 om katten har ögonifektioner ofta hade jag faktisk utrett lite mer tex kollat med ögonpaketet (sva) för att utesluta herpes, klamydia och mycoolasma felis. Som är vanliga orsaker till ögoninfektioner hos katt.

mer info