Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3992 ggr
Imitra
1

Lämna bort katten?

Hoppas verkligen ni orkar läsa.

Ja, hur tusan gör man när man har förstått att katten kanske har det bättre någon annanstans? Vart hittar man styrkan att gå vidare med saken?

Min katt är innekatt. hon klättrar på väggarna här hemma i princip. Hon river ner allt hon ser, gräver i blomkrukorna osv osv.

Nu har vi ett sommarställe vi brukar åka till över dagen. Då tar vi med henne, och vi har haft henne ute i koppel på vintern.

När hon är ute ser hon ut att trivas så mycket bättre, och det finns ingen chans i världen att jag har henne som utekatt här, då järnväg och vanlig väg ligger så nära.

Hon har även börjat fräsa och hugga efter en när man ska ta i henne när hon är ute?..

Jag kan ju inte ge henne den stimuleringen hon behöver.. Den andra katten går det utmärkt med, men hon behöver mer än vi kan ge..

Har leksaker fulla lägenheten, köper nya varje månad så de inte ska bli tråkiga. Och leker själv med henne också. Med vippor, laserpekare osv..

Hoppas någon orkade läsa det här..

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Imitra
0

Jodå, jag har läst allt .

Är väldigt påläst om innekatter, och min andra katt trivs som fisken i vattnet.

Men inte hon..

Madamej.blogg.se

Supinesophie
0

Känner du ingen som vill ha henne då? Det kanske känns bättre att överlåta henne till nån du känner så du kan hälsa på.. Usch det måste kännas jobbigt.. Jag ska omplacera en av mina katter, men det är till folk jag känner och som har träffat och tycker om katten. Det känns ändå jobbigt..

Erina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur gammal är hon? Är hon kastrerad?

Imitra
0

#3. Nej jag tror ju inte det, finns ingen jag känner som bor bra till för att ta min katt som utekatt :(

#4. Hon är ett år ganska precis, kastrerad,vaccinerad och idmärkt..

Madamej.blogg.se

Supinesophie
0

Men hon behöver inte vara utekatt. Kanske räcker med ett större hus? Hur bor ni? Inte möjlighet att bygga kattgård antar jag?

Imitra
0

#6. Nejnej vi bor i lägenhet och är unga båda två, finns inga pengar på länge för att skaffa hus eller större lägenhet..

Madamej.blogg.se

prodigy
0

Om hon ändrat beetende så skulle jag misstänka att något är fel. ObestämdDu borde ta henne till veterinär, det låter inte riktigt ok att en katt reagerar aggressivt även om hon gillar utelivet…

Supinesophie
0

Har ni provat att köpa ett fetstort klösträd? Provat feliway?

IceJossan
0

Annonsera på blocket, i tidningar, via lappar i mataffärer och sprid via arbetskamrater, grannar, vänner och släktingar - men ta mer än en skitsumma som 100 kr för henne, för att slippa de mest oseriösa.

Skriv en mycket positiv text om hur härlig hon är och vilken perfekt katt hon skulle vara hos någon på landet där hon kan sällskapa ute på tomten/gården. Berätta hur härligt busig och nyfiken hon är och vilka roliga egenheter hon har som till exempel att hon gillar att gräva och klättra. Sover hon i sängen? Myser i knät? Eller är hon en såndär lagomt självständig katt som passar bäst på golvet och i fåtöljen bredvid? Nästan all kan låta positivt om man formulerar det rätt :)

[Emma--]
0

Det låter ju konstigt att hon börjar fräsa osv. När min katt gör så ute upplever jag att hon är stressad och i princip är redo att fräsa ifrån. Även om hon älskar sina promenader så kan det ibland bli för mycket. Så har jag tolkat situationen i alla fall.

Hur mycket promenader brukar ni ta med henne? Bara det kan ju hjälpa att det blir tillräckligt med aktivering. 

kanske kan ni fixa ännu mer inne? Fler klättermöjligheter. Man har ju sett dom som byggt hyllor efter en hel vägg ibland där katterna kan leka extra mycket.

Har hon varit såhär länge, eller blir det mer och mer? Verkar det vara ännu mer nu på sommaren t.ex?

Imitra
0

#8 och 11 Jag tycker ju också det verkar konstigt att hon ändrat beteende, och om jag lägger ut annons på henne så kommer hon i vilket fall som helst få en veterinärundersökning innan, så att kommande ägare inte får några överraskningar eller så, dock var det inte längesen hon var där, tre månader sen kanske..

Det syns att hon älskar utelivet och skulle behöva vara utekatt, det säger alla som ser henne ute också, och när jag berättar hur hon beter sig hemma..

Jag har nog gjort allt jag kan med lägenheten, den är på 58 kvadrat så det finns ju inte jätteeemycket att göra, men det finns höga höjder,det finns klösträd osv..

#10 Tack, jättebra råd och det ska jag verkligen tänka på. Man blir ju bara så jäkla rädd att hon ska hamna på fel ställe.. Hur mycket får man begära egentligen? Kan man begära att man vill komma hem till köparna och kolla hur dom bor, och prata med dom mer än en gång innan man bestämmer sig?

Madamej.blogg.se

AgnetaB
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har omplacerat en katt som jag egentligen skulle ha som avelshona pga helt

osjälviska åsikter. Hon trivdes helt enkelt inte inne o värst blev det förstås på

sommaren. Jag satte ut annons o försökte verkligen läsa mellan raderna när

jag pratade med folk för en del säger det man vill höra.  Var noga med när de

säger att de bor på landet att det kan iaf mycket väl  betyda att det går en

motorväg precis utanför som de inte berättar. Jag sållade ut en person som

sa hon bodde på landet då hon förklarade var hon bodde så visste jag var

det låg o precis utanför  gick en stor väg på 3 ställen runt huset. DET

berättade hon inte.

Hon jag valde åkte jag o hälsade på efter hon hade förklarat vart o hur hon

bodde mm. Det är ju det bästa o alla som är seriösa tycker det är ok. Är ju

trevligt att ha en bra relation o så brukar jag göra när jag säljer hästar

också. Man får direkt en känsla om man vill sälja el inte då.

Imitra
0

Ja jag vet inte hur man ska göra. Hon drar sig ifrån en mer och mer, behöver knappt någon mänsklig kontakt alls..

Hennes mamma och syskon var ju stallkatter allihop, vi börjar även fundera om pappan kan vara vildkatt då hon har det där "ryckiga" draget i sig.

Madamej.blogg.se

Josefa
0

???Förvånad Tror du hon har lodjur i sig? Den enda vildkatten i Sverige.

Imitra
0

någon förvildad katt i likhet med huskatt alltså.

Hon är så "ryckig", inte alls lik den andra katten.

Vi har även funderat på om hon kan vara inavlad då hon är rent "korkad", om man får säga så. Ska hon hoppa upp typ på ett bord, så står det kanske en stor skål där, då hoppar hon bara rätt upp på den så hon gör illa sig, även fast hon sett skålen Obestämd

Madamej.blogg.se

[Emma--]
0

#16 Är du säker på att hon sett skålen? För är hon klantig och missberäknar inne så lär ju inte just det bli bättre ute heller. 

Då är det nog bättre att leta efter ett hem som har tid att aktivera henne. Som kanske kan ha en rastgård. Eller åtminstone större yta.

Hur menar du att hon beter sig när hon klättrar efter väggarna? Och det där med river ner allt hon ser? Hur gör hon då?
Står det bara dåligt placerat eller?

Josefa
0

Har ni kollat så hon ser ordentligt?

Imitra
0

#17. Jadå jag vet att hon ser den för bordet är riktigt lågt. Ja jag tror ju att hon passar bättre nån annanstans. Till exempel nu så rusar hon med världens fart först ut på balkongen, sen till hallen, upp på byrån, upp i bokhyllan och sen ut igen flera gånger om. Hon är ju uttråkad och behöver aktivering förmodligen , och jag har inte ens tillräckligt med yta i min lägenhet för att det ska vara nog åt henne.

#18, ja jag har faktiskt varit med henne till vet. för att hennes ögon var rinniga , och allt såg normalt ut på ögonen.

Madamej.blogg.se

[Emma--]
0

#19 Fast att hon kör lite race inomhus är ju inte konstigt och betyder inte att hon mår dåligt. Jag tycker bara det låter normalt för en katt att springa sitt race sådär. Kanske behöver hon mer aktivering, men det där är ju åtminstone ett sätt hon aktiverar sig på.
Och har man katt är det inte konstigt om det ramlar ner saker lite då och då. Det händer ju här också, och man får tänka sig för vart man placerar saker.

Är det något som säger att hon mår dåligt inne förutom att hon gillar att vara ute? För då kan ni ju bara ta en promenad på morgonen och kvällen t.ex. Och göra det till rutin.

Imitra
0

Jo men det är inte att sakerna ramlar ner utan jag har ju sett henne stå och sparka på sakerna med tassarna (främst porslinsfigurer) och puttar ner dom med flit.

Jag vågar knappt ha henne ute med oss längre då hon morrar och hugger mot oss när vi försöker ta i henne.. :s

Madamej.blogg.se

[Emma--]
0

#21 Men är det egentligen så konstigt? Mina katter kan få för sig att peta på lite allt möjligt, och gärna lite mindre saker som går att röra på.

Det låter ju som att hon blir osäker utomhus och fräser pga det. Annars kanske det kan vara en bra idé att kolla upp om hon har ont.
Det låter inte så normalt att en katt byter beteende sådär.

och frågan igen är väl hur lämpligt det blir att ha henne ute om hon ska reagera sådär.

Imitra
0

#22. Hon ser ju ut att trivas som fisken i vattnet när hon är ute.. Men när man försöker ta i henne och när man ska åka hem igen så fräser hon som tusan när hon ska in i buren och hugger efter en..

Hon är liksom inte normal.. Mina svärföräldrar har haft katt hela livet och säger också att hon inte är som hon ska..

Hon skulle behöva vara i ett stort hus med tillgång till utevistelse hela tiden, helst på landet.

Madamej.blogg.se

[Emma--]
0

#23 Det kan finnas stressmoment även om katten gillar att vara ute.

Det låter ju bara som en risk att öka problemet när hon beter sig så när hon är ute.

För du säger att hon drar sig undan människor även inne nu. Om hon släpps ut själv och fortsätter med det beteendet så kommer det ju inte sluta bra.

Då är det nog bättre att omplacera henne till någon som kan ge en större yta, men utan att hon kan springa själv ute. Eller alternativt som stallkatt där hon heller inte kan springa själv ute. (även om stallkatt kanske inte bör vara första alternativet.)

Men först och främst en koll hos veterinären. För det är knappast normalt att ändra beteende sådär.

Supinesophie
0

#23 Bur? Det kanske är därför hon blir upprörd, för att hon inte vill bli instoppad i buren och åka bil(?). Hon har väl funderat ut att när du kommer och tar i henne så är det slut på det roliga och dags att sitta i buren.

Imitra
0

#25 nepp hon älskar sin bur annars och tycker om att åka bil, så det är inte det

Madamej.blogg.se

Dagg
0

#26 Men mot en tur i sele kanske inte det är lika kul att åka bur och bil. Att det roliga är att få åka dit den kontrollerade utevistelsen sker.

Imitra
0

ja jag vet inte alls.. tror att min älskadde katt har märkt vad jag funderar på, för idag har min annars så självständiga katt inte lämnat min sida .. :)

Madamej.blogg.se

[Emma--]
0

Jag tycker då inte det låter som att hon inte trivs inne i alla fall. 
så nog ska du kunna behålla din katt ^^