Kiara vill bli mamma!
Hej, jag heter Adina och bor i farsta strand. Har en undebar liten kisse Kiara, som vi vill skaffa små bebbar av! Vet inte exakt vad för ras hon är, men hon har ett "tiger mönster" av svarta ränder på sin gråa kropp. Hon käkar p-piller utskriven av vet så hon inte ska bli gravid av någon hankatt ute, vi vill helst känna "pappan" lite bättre. Helst en svart hankatt söker vi för ett parningsförsök, givetvis får du kompensation för detta!
Mvh Adina
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du borde kastrera din huskatt istället och kanske hitta en dräktig katthemskatt som du kan ta hand om, om du så gärna vill ha kattungar.
Har du testat din hona så hon inte har nogra sjukdomar som kan föras vidare?
har du kollat upp hur mycket allt kostar?
Varför vill du ta en huskattskull när det redan finns ett överskott och en hel del katter som inter har något hem?
P-piller funkar inte som preventivmedel för katt. "våldtar" harnen honan blir det ungar iaf.
Vore jag i din sits skulle jag kastrera min katt och köpa en kattunge (en raskattunge är betydligt billigare än att föda upp en kattkull)
eller som #1 ta hand om en hemlös katt som inte har hem.
Har du testat, som #2 säger, din hona för sjukdomar? Har du den kunskap som behövs? Vad är ditt mål med kullen? Har du råd?
Jag tycker också att det kan vara ett bra alternativ, om du vill ha en kull, att ta hand om en dräktig katt från ett katthem. Då gör du en god gärning, samtidigt som du får ha kattungar
Om du insisterar på att du ska ungar i din katt, bör du göra tester för HCM, FIV och FeLV på både din katt och katten du planerar att para med. Det blir fort stora pengar, kattavel är inte billigt om det görs RÄTT och på ett SERIÖST sätt. Varje unge bör vaccineras två ggr innan flytt och veterinär besiktas. Dessutom så är det inte alla ggr förlossningen går så bra som man hoppats, rätt som det är måste honan snittas. Visst är det mysigt med kattungar, de är ju helt underbara. Tänk dig för dock, för din katts skull och de eventuella ungarna. Förstår att du är väldigt förtjust i din katthona och att du vill se henne få ungar, men tänker du på kattens bästa så bör kastrering bli ditt val.
Håller med de andra. Det är bättre om du blir stödhem åt en dräktig hemlös katt och kastrerar din hona.
Det är väldigt hälsofarligt för henne att gå på p-piller då de ökar risken för cancer.
För i dagsläget finns det ca 100,000 hemlösa katter här i Sverige. Om du lät din hona få ungar, skulle du behålla alla, eller skulle du placera ut dem i hem? För de hem som dina ungar hamnar i, innebär konkurrens för de hemlösa katterna. Även om du känner de personerna som skulle ta en av dina ungar, och vet att den ungen skulle bli väl behandlad och älskad, så är det fortfarande konkurrens om ett hem för en katt som är i stort behov av ett.
Många uppfattar sådana här kommentarer som vi har gett dig som tja, spydiga, men det är inte alls våran avsikt. Utan vi bryr oss helt enkelt väldigt mycket om katter och deras status, och i och med att din hona är en bondkatt/huskatt, så avråder vi dig, och andra med för den delen, till att ta en kull, just med tanke på hur många hemlösa katter det redan finns. Så det här är inget vi säger för att vi vill vara elaka på något sett.
Och om du endå beslutar dig för att ta en kull, har du råd? För din hona måste hållas inomhus under hela dräktigheten, samt även tills dess att ungarna blivit 12 veckor. Sedan bör hon kastreras med tanke på att p-piller som sagt är väldigt hälsofarliga.
Och när ungarna är gamla nog, så ska dem även ha vaccineringar och bli ID märkta. Både honan, när hon är dräktig och har fött ungarna måste ha bra mat så att hon får i sig energi och näring. Även ungarna ska ha bra mat när dem börjar på att äta sådant. Sedan även att de nya ägarna blir väl införstådda med hur viktigt det är att kissarna blir kastrerade vid 6 månaders ålder (vissa veterinärer kan visst göra det vid tidigare ålder). Och om något går fel med födseln, så att honan måste få kejsarsnitt, så kommer pengarna att rinna iväg som smör i solsken där också.
Men jag, och många andra, hoppas verkligen att du tänker igen det ordentligt. Kattungar är urgulligt javisst, men är det verkligen värt det, att sätta fler till världen, när det redan finns så många katter som behöver ett nytt hem?
Håller med övriga till fullo, du har fått många kloka råd. Om du trots allt är beredd på det engagemang och kapital som krävs för en kull så glöm heller inte att blodgruppera. Om din hona råkar ha B-blod (och hanen den vanligare typen, A) dör vanligen alla kattungarna inom något dygn av neonatal isoerytrolys. Det önskar man ingen kattägare och sannerligen inte en nybliven mor.
Lycka till med vad som nu än blir ditt beslut! :)
Till TS: Det är sant att det finns en oerhörd massa hemlösa katter, även dräktiga. Men att ta in en dräktig honkatt där det redan finns en katt kan bli så att kattan som får ungar flyger på alla andra djur som inte känner väl för att försvara sina ungar. Jag har varit med om det flera gånger.
Det är mycket svårt att hitta BRA hem till katter så om du bestämmer dig för att låta din katta få ungar så se till att du redan innan du låter henne bli dräktig har bra hem åt fyra, fem kattungar.
Det kostar inte så rasande mycket mer att ha fyra kattungar under 12 veckor än att ha en vuxen katt men skulle det bli komplikationer vid t ex förlossningen kan det bli hiskeliga veterinärräkningar.
Kattungar hamnar alldeles för ofta hos missbrukare, psyksjuka eller djursamlare vilket alltid slutar illa för katten. Min erfarenhet är också att aldrig låta en katt(unge) flytta till någon ungdom utan ska man skaffa katt ska man nog vara över 25 år, pm man inte har sin utbildning klar, om man inte har en tillsvidareanställning, inte om man har barn under 5 år, om man inte har en lön som klarar de oförutsedda utgifter som kan dyka upp ur tomma intet. En katt ska heller inte behöva vara ensam hemma hela dagarna när ägaren arbetar. Så börja med att hitta åtminstone fyra bra presumtiva kattägare.
Visst finns det alldeles för många hemlösa katter men det måste få födas en och annan bondkatt ändå så att inte dessa genomtrevliga katter försvinner. Även de som pläderar för raskatter har ett stort ansvar i det finns så många hemlösa katter eftersom alla katter har samma värde varför alla borde ta sig an en hemlösnig i stället för att köpa sig en raskatt.
Tänk att det aldrig tar slut. "jag har en UNDERBAR katt tjej som det bara MÅSTE komma små bebisar från" huskatt, okastrerad, p-piller och ingen kunskap av vad p-piller kan orsaka en kattdam! Och förmodligen NOLL kunskap i vad som bör vetas kring en dräktighet och förlossning.
En lekman som vill avla. suck suck SUCK!
*lämnar tråden innan jag blir arg!*
trollololol…
# 7 m fl Nu tar ni väl för allt vad tygen håller och målar inte bara en utan flera exemplar av fan på väggen. Det borde vara lag på att för att få ta en endaste kull ungar av en katt så skulle man vara tvungen att visa upp skriftliga avtal med presumtiva köpare och sedan får tillstånd. Varje kattunge som föds bidrar till att utrymmet för den hemlösa minskar. OBS varje kattunge! och vad vet ni om TS? Inte seriös etc slänger ni ur er och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser inlägg som # 9.
Tagga ner er för rasister är vad många av er är.
"Visst finns det alldeles för många hemlösa katter men det måste få födas en och annan bondkatt ändå så att inte dessa genomtrevliga katter försvinner."
Bondkatter eller huskatter är inte en ras som är på ett visst sätt eller som är friskare, vackrare eller trevligare än renrasiga katter. Om man vill ha en katt som ser ut som en bondkatt eller om man inte vill att den typen av katter ska dö ut, så är det bara att titta på rasen Europé. Europérasen är baserad på den svenska huskatten (den hette till och med svensk huskatt från början).
Men halvvilda, oansvarigt avlade, oplanerade osv blandraskatter utan känt ursprung, utan en identitet och med så låg status att de ges bort gratis, att dessa försvinner skulle nog ingen må dåligt av förutom snåla människor som inte vill lägga ner några pengar på sin katt. Samt oseriösa blandrasuppfödare som säljer sina ungar dyrare för att de har "ädelt blod", inte för att täcka kostnader för vaccination, tester, id-märkning, veterinärbesiktning osv.

#8 Vet att du förmodligen itne menade något illa men måste ändå skriva:
1. Bara för att man har en psykisk sjukdom behlver inte djuret fara illa
2. Varför skulle mna inte få skaffa katt för att man är under 25 och inte klar med sin utbildning?

#11 Är det ett av dina favorituttryck att kalla folk för rasister? Tänkte det är inte första gången du spottar ur dig något så pass olämligt.
Tydligen kan inte huskatterna betyda så mycket för dig, att folk avlar hur som helst bidrar till att huskattens lågastatus hålls låg. Och du skriver en lång lista om vilka som inte passar som kattägare, men säg vart ska alla dessa stackars huskatter ta vägen som folk bara "slänger" fram utan att tänka på koncekvenserna?
Trist att folk inte vill höja huskattens status tycker jag utan motarbetar.
Till TS. Bestämmer du dig för en kull så ta nödvändiga tester både på honan och hanen. Och idmärk, vaccinera, avmaska vid behov och veterinärsbesikta innan leverans. Även huskatter förtjänar den grunden för att få chans till ett bra liv som möjligt.
Men läs gärna mer om de hemlösa, och var beredd på att marknaden är väldigt mättad.
#8 Det föds huskatter hela tiden så risken att huskatten försvinner är väldigt liten. Och då får vi såklart förespråka seriös avel, vilken katt man än avlar på.
Om nu alla katter har samma värde så är det inte fel att välja en raskatt om man vill. Att arbeta för dom hemlösa går att göra på flera sätt.
Du pratade om att vissa av oss med raskatter var rasister, men vem är det som gör skillnad på katter?
Du anser att det ska födas en bondkatt här och där, men raskatter är förbjudet och då ska man ta en hemlös? Dubbelmoral?

#12 trist att du inte gillar husisar.
#11 Öh… tack för attacken.
Jag tipsade (snällt) om att blodgruppera mamman för att lätt och billigt undvika att eventuella kattungar dör. En standardgrej inom uppfödarvärlden. Att du retar upp dig på att man rekommenderar tester, undersökningar och eftertänksamhet säger mer om dig än de som försöker hjälpa.
Men halvvilda, oansvarigt avlade, oplanerade osv blandraskatter utan känt ursprung,läser utan en identitet och med så låg status att de ges bort gratis, att dessa försvinner skulle nog ingen må dåligt av förutom snåla människor som inte vill lägga ner några pengar på sin katt. Samt oseriösa blandrasuppfödare som säljer sina ungar dyrare för att de har "ädelt blod", inte för att täcka kostnader för vaccination, tester, id-märkning, veterinärbesiktning osv.
Jag ryser när jag läser det som du skrivit. Konsekvensen av det du skriver är att människobarn som kommer till världen utan att mamman riktigt vet vem som är pappa skulle vara mindre värda än de barn som föds inom etablerade förhållanden.
När det gäller psykiska sjukdomar så har jag varit med om mer ä ett fall när psyksjuka människor skaffat katt och det sedan gått helt överstyr med plötsligt 10-15 katter som måste omplaceras.
Innan man är klar med sin utbildning är sannolikheten stor att man flyttar och då hamnar någonstans där man inte får ha katt. Varit med om detta också alltför många gånger. När man är ung vill man också röra på sig mer över huvud taget än när man blir lite äldre och då minskar risken för att plötsligt inte kunna ta hand om sin katt.
Första stycket i vad # 15 skriver håller jag med om.
Jag har inte sagt något om att förbjuda raskatter men jag har sagt att varje kattunge som föds tar i anspråk ett hem där en hemlösing annars kunde bo.
Det gagnar verkligen inte bondkatterna att ägare till raskatter kallar alla som har en bondkatt för oseriösa.
TS blev medlem IDAG och har inte svarat i tråden, så vi kan vänta ut TS återkomst till tråden. För det ser ut som en klassisk uppviglartråd just nu.
/Fridaybrew

#18 jag frågar igen. Är det ett av dina favorituttryck att kalla folk för rasister? Tänkte det är inte första gången du spottar ur dig något så pass olämligt.
kallar de verkligen alla med huskatt för oseriösa? Eller är det så att de blir upprörda över att folk tar kullar där det inte finns förutsättningar för ett bra liv för katterna?
Sen vars ska alla hem hittas som stämmer överrens med dina "krav"?

#18 Det beror helt klart på vilken psykisk sjukdom man har. Absolut långt ifrån alla med en psykisk sjukdom skaffar en katt och har helt plötsligt 15 stycken (jag vet).
Och jag kan säga att jag har studerat i 1,5 år och haft min katt i två år och jag anpassar allt efter honom. Hade aldrig flyttat någonstans där han itne varit tillåten att bo med honom, och jag har inga planer på att resa i flera månder eller någonting annat som kan påverka honom. det hela hänger ju på hur mycket man måste "offra" för sin katt. Visst, det kanske kan vara så som du säger i vissa fall, men då värdesätter man inte katten vilket jag och många många fler studenter med katt gör!
#18 Men du säger att man ska välja en hemlös istället för raskatt samtidigt som du säger att bondkatter måste få födas då och då så dom inte försvinner.
Och tycker inte det är så bra att slänga ut sig att andra är rasister bara sådär.
#11 Inte första ggn jag ser dig kalla människor rasister, för att de ger rådet att tänka igenom beslutet att avla på en huskatt. Gör mig så upprörd att det inte är fler som reagerar på det sättet du uttrycker dig på. Om vi ger råd att vara nogrann med tester m.m., för att vi inte vill att det ska födas fler stackare med diverse sjukdomar och om vissa har köpt en raskatt är de rasister. Jag förstår inte hur du tänker och fattar inte att det är ok att anklaga folk på det viset på detta forum. Djurplågeri att ha inne katt, rasistiskt att ha raskatt… Sorgligt att du tycker så ont om människor du inte känner.
Har tanken slagit dig att många väljer ras katt för att de vill veta att föräldrar är friska, för att de pga allergi inte kan ha huskatt, för att de bor trångt och vill därför inte ta en katt som skulle vara lyckligare med större yta? Jag har haft både ras och huskatter och älskat dem alla precis lika mycket.
# 21Om du står med kattungar oavsett vad för slags kattungar det är kan du inte veta om den t ex 19-åring som vill en kattunge tänker som du gör när det kniper.
När en katt(unge) lämnas till någon utan att man ställer ordentliga krav på den som vill ha katten är risken stor att det blir problem. Om du läser här på siten så är exemplen legio om hur man inte har råd att gå till veterinären, hur pojkvänner inte vill ha katt, att man ska börja utbilda sig igen osv osv. Sådant händer mer sällan ju äldre man blir.

#24 Det är klart att det händer, men om man är en ansvarsfull kattägare borde det inte bli problem eftersom man tar ansvar för katten!

#24 Inte? Märkligt tycker jag, ser hur många "äldre" som helst som vill omplacera sina kissar och då även katter de haft i ungefär 10 år. Och vad är det som säger att personen du ställer dina "krav" på talar sanning? Tror att det kanske är lite navit att tro gott om alla "äldre" personer
#18 Men nu utgår du från att alla som studerar är unga människor och att det alltid är negativt med en flytt. Jag är student, dock inte en speciellt ung student. Jag har inga planer på att flytta utan är ganska knuten till min ort och bostad, men om jag skulle flytta, som jag oxå har gjort förut, så anser inte jag att det är något problem?
Känner bara att du hakar upp dig på lite onödiga saker här…Oavsett vem man är som köper katt så bör man ha en buffert för oförutsedda utgifter, och man bör anse att djuren är värda att tas om hand på bästa sätt. Sedan tycker jag inte att man behöver dra så fasta gränser som att en bra kattägare inte är student, under 25, psykiskt sjuk osv.
TS: Absolut, kräver dock att honan är HCM-scannad, blodgrupperad och FIV/FeLV-testad. Är hon det kan du ju PMa mig.
#16 Jag har två sk. husisar (bonkatter i det här fallet) och jag älskar båda två, men inte för att de har okänt ursprung eller är satta till världen för att folk är oansvariga och inte kastrerar sina katter. Jag skulle älska dem lika mycket om de hade stamtavla och deras födelse var planerad och föräldrarna testade. Nu har jag ingen aning om ifall de bär på någon genetisk sjukdom osv..
Den ena huskattens mamma hade gått på p-piller vem vet hur länge och ändå fött en kull med en ensam unge varje år. Det var en rätt så gammal katt, för gammal för att kastrera tyckte dom. Pappan var antagligen någon slags halvvild stallkatt eller så var det någon som hade släppt ut sin okastrerade hane. Det var min första katt och ägaren sa att hon var färdig att flytta. Hon var ca 10 veckor då..
Min andra huskatt vet jag inget om. Jag tog över honom från en fd granne som inte kunde ha honom längre pga jobb. Det finns flera hemlösa kattungar som söker hem här och ett antal kullar som föds i barnfamiljer för att det skulle va kul med kattungar…

#29 Det var inget förhör om dina katter. Har själv två omplaceringstöser som blivit utsatt för den hårda kattvärden där de inte är värd något längre. Speciellt en av mina töser verkar inte ha haft en lätt bakgrund och vi har fått arbeta mycket med henne. Jag har även varit stödhem åt en skyggis som precis har blivit så pass säker i sig själv att hon är på en "provanställning" hos en familj och det verkar funka bra. Skulle själv inte direkt vilja köpa en kattunge via blocket eller så för att spä på den marknaden.
Men jag tycker inte det är en lösning att de försvinner, men det skulle bland annat behövas både lagändringar och tillstånd för att få ta en husiskull. Samt att det skulle vara av seriösa personer som avlade som var kunniga och tog alla tester etc.
Men vi är iaf överrens om att sådan här avel där det är typ "min katt är söt" eller "mina katt förtjänar en kull" inte ska bedrivas, speciellt när det saknas viktig kunskap. Och det är som sagt dumt att det okontrollerat bara tas kullar hit och dit på en marknad som redan är så pass mättad, om man ser till alla stackars hemlösa som finns.
#24 jag kan ta och påpeka att jag flyttade hemifrån när jag var 19 och nu i år fyller mina första katter 3 år. och jag har/är varit ARBETSLÖS sen dess. dock haft lite små praktiker.
"Men jag tycker inte det är en lösning att de försvinner, men det skulle bland annat behövas både lagändringar och tillstånd för att få ta en husiskull." Detta är ett citat från # 30 som visar hur det på många håll ses ner på bondkatterna. Det ska vara samma lagstiftning för alla katter. Ingen katt är mer värd än en annan. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Varje kattunge som föds späder på överskottet av katter i Sverige och världen. Så tillstång borde krävas för att få ta en endaste kull kattungar och för att få tillstånd behöver det finnas skriftliga avtal med personer som åtar sig att ta en en kattungarna.
Trolltråden är tämligen framgångsrik =) TS har fortfarande bara loggat in EN enda ggn och det var för skriva denna trådens första inlägg.
Eftersom tråden är helt OFFTOPIC så bidrar jag med en rolig video =)
/Fridaybrew

#32 Haha! Egentligen anser jag inte att du behöver svara på det inlägget överhuvudtaget då du vägrar svara på mina tidigare inlägg. kanske vet du inte vad du ska säga helt enkelt.
Det är ju så att det inte finns samma "problem" inom raskattsaveln. Att ha stärkare lagar är inte för att jag anser att huskatten är mindre värd, snarare tvärtom, att katten ska få det värde den har varesig husis eller rasis. det är snarare åsikter som dina som drar ned husisens status. Det är för lätt idag att skaffa en huskatt och de kostar noll. Tänk att ett underbart liv skänks bort till vem som helst och hur som helst, ett liv som bör i många år framöver är inte värt något. Hemskt anser jag.
#32 Letar du efter personer som ser ner på bondkatter?
För som jag ser det är det där ett bra förslag som kan hjälpa att höja huskattens status.
Det går inte att ha samma regler kring alla djur. Det måste ju även utgå ifrån hur verkligheten ser ut.
Bland raskatter finns det redan regler för de som är registrerade uppfödare. Dom har redan hårdare regler, men skulle säkert kunna bli en förbättring även där.
Bland huskatter är det en helt annan historia eller hur? Borde inte dom förtjäna åtminstone samma grund som raskatterna?
Några frågor bara… För det första, varför blir jag kallad troll? Menar ni ärligt talat troll som bor i skogen eller kunde ni inte komma på något mer elakt? :-S För det andra, vi har pengar, detta är inget problem. Men vad bör jag kolla upp innan vi parar henne med en annan hane? Dvs. sjukdomar, vaccinationer osv. hos veterinären? Genom att läsa på den här sidan har jag insett att det kanske är lite större jobb än vad vi först trodde. Vill bara få rätsida på allt detta innan vi gör något förhastat.
Mvh Adina
#37 Hon är säkert en huskatt. Ser inte ut som någon raskatt iaf..
Huskatt. Att folk kallar dig för troll är för att du "vågar" skriva på en kattsida att du ska ta en huskattskull, inte populärt alls. Och då tror några att du driver med oss och bara vill retas.

Du ska börja med att boka tid för HCM scanning hos en av Pawpeds godkänd veterinär.Det kostar 950-1500 per katt.Båda föräldrarna ska testas.Sen bör blodgruppera honan.Det kostar lite olika beroende på hur man gör Eftersom att du även ska FIV ooch FELv testa så är det enklast att göra det via blodprov hos en veterinär..DEt kostar runt en tusing skulle jag tro.Hanen behöver också testas för FIV och FElv.
Börja där och sen om allt ser okej ut så kan du ev börja fundera på att para din hona.
Din hona är väl vaccinerad?Om inte varför?
Det finns ett bra inlägg på SKS om vad man bör tänka på innan parning.
(Min dator vill inte vidarebefodra länken så här kommer hela inlägget.
Dessa tips och råd gäller alla katter, raskatt som huskatt. Men eftersom raskattsägarna har det lite förspänt eftersom de ofta kan få hjälp och stöd av uppfödarkollegor och rasringar, är detta skrivet främst till Er som vill ha en kull efter sin huskatt.
Att avla på huskatter är ett ämne som är lite känsligt här eftersom det finns en mängd hemlösa katter som söker hem. Många här anser att det är bättre att kastrera huskatterna istället för att sätta ännu fler huskattsungar till världen. Och att du hellre öppnar ditt hem för en av alla de hemlösa katter som finns i landet. Men om du trots allt ändå vill ta en kull på din huskatt, så ställer vi gärna upp och hjälper dig med information!
Innan parning
Innan du parar din katt så bör du ta reda på så mycket du bara kan om vad du har att vänta dig. Många problem kan uppstå längs vägen så det är bara att börja plugga. Till att börja med brukar vi rekommendera att boken ”Kattuppfödning” av Ylva Stockelberg samt ”Kattens sjukdomar” av Anne-Marie Nilsson. Båda böckerna brukar finnas i bokhandeln och på bibliotek.
Tänk på att om du till exempel har en långhårig huskatt så betyder inte det att ungarna kommer att bli långhåriga. Läs gärna på lite om hur färger och pälslängd nedärvs så att du utifrån det kan välja den bästa hanen till din hona.
Både mamma- och pappakatt bör testas mot FIV (Felint Immunsupressivt Virus, närbesläktat med människans HIV), FeLV (Felint leukemivirus) samt blodgrupperas. FIV- och FeLV-proverna görs för att försäkra dig om att inte sprida dessa sjukdomar som är dödliga. Blodgrupperingen är viktig för att utreda om mamman har blodgrupp B och hanen blodgrupp A. Om så är fallet så är det risk att ungarna dör av blodbrist kort efter födseln. Detta kan förhindras antingen genom att du helt enkelt låter bli att genomföra parningen, eller att du (efter noggrant övervägande) ändå parar katterna, men inte låter ungarna dia det första dygnet utan istället flaskmatar dem under den perioden. Som du säkert förstår är en sådan parning både riskfylld och besvärlig, och därför inget vi rekommenderar en nybörjare att göra.
Det finns det en rad rasrelaterade sjukdomar som HCM (Hypertrof Cardiomyopati), njursjukdomar som PKD (Polycystisk njurssjukdom, cystnjure), ögonsjukdomar som PRA (Progressiv Retinal Atrofi) och andra sjukdomar som testas med ultraljud, DNA eller andra tester. Hos en huskatt är det väldigt svårt att veta vad man skall testa mot, eftersom du inte med säkerhet kan säga så mycket om kattens bakgrund. Det räcker inte att veta vilka kattens föräldrar är. För att få en tydlig bild av släkten bör du känna till minst 4-5 generationer bakåt på både honans och hanens sida.
Dräktighet och förlossning
Under dräktigheten är det viktigt att den blivande modern får bra mat med hög fett- och proteinhalt. Ofta rekommenderas kattungemat av någon sort, till exempel Royal Canins ”Kitten”. Denna mat bör mamman även få efter förlossningen och så länge ungarna diar. Ungarna bör också få äta kattungematen under sitt första levnadsår.
Vid förlossningen händer det ibland att det tillstöter komplikationer och du kan behöva åka akut till en veterinär för ett kejsarsnitt. Enligt lagen om alltings jäklighet så sker detta ofta på natten och/eller helgen då veterinärvård är som dyrast. En pengabuffert på ungefär 10.000 kr är bra att ha för att kunna ge din lilla kattfamilj den vård som behövs när det krisar. Tyvärr så garanterar inte detta att du får några levande kattungar… En försäkring som täcker en del av denna kostnad är att rekommendera!
Från parningens 62:a dag bör alltid någon vara hemma ifall katten behöver hjälp under förlossningen. Enligt djurskyddlagen är vi skyldiga att finnas till hands om något går på tok vid förlossningen. Även efter förlossningen bör någon finnas till hands dygnet runt för att hjälpa och stötta mamma katt med matning och se till att alla i den lilla familjen mår bra. Har du otur behöver kattungarna stödsmatas vilket tar mycket tid i anspråk - dygnet runt. Ungarna bör vägas en gång om dagen (vid ungefär samma tidpunkt) så att du ser att de går upp i vikt som de ska.
Kattungarnas första 12 veckor
Första avmaskningen bör ske när ungarna är 19-20 dagar gamla. Detta för att maskägg (som ungarna får genom mammans mjölk) har en livscykel på ca 21 dagar. Avmaskning gäller främst utekatter. Innekatters avmaskning börjar man nu komma med andra rekommendationer på, men det är inte helt klart ännu.
Uppdat 080220: Det går nu att testa mamma och bebisar mot mask. På apoteket finns tex. "Kolla Masken" där man tar samlar avföring från lådan och skickar till ett laboratorium. Inom någon dag får man svar via e-post eller telefon om katterna har mask. Man avråder numera från rutinmässig avmaskning på grund av resistensutveckling hos mask.
När ungarna är cirka 8 veckor gamla behöver de sin första vaccination. Den andra sprutan brukar ges knappt en vecka innan leverans. Då passar du även på att veterinärbesiktiga ungarna samt id-märka dem.
Leverans skall inte ske innan ungarna blivit 12 veckor gamla. Kattungar som levereras innan de fyller 12 veckor har inte hunnit lära sig ”kattspråk” och annat (som att bli ordentligt rumsren tex.) av mamman. Jämför med ett människobarn: Det är få som anser att 13-åringar är mogna att flytta hemifrån. Om de ändå skulle tvingas flytta då så skulle de antagligen överleva, men frågan är om de hade mått så bra av det.
Om du har fött upp din huskattskull enligt våra rekommendationer så har du haft stora utgifter för uppfödningen. Sälj därför kattungarna till ett pris som (minst) täcker de kostnader du haft. På sätt får du inte bara igen dina pengar, du ökar dessutom chansen för att ungarna kommer till bra hem. För att generalisera lite så kan man ju tänka sig att den som är villig att betala någon tusenlapp för katten är mera förberedd än någon som spontant hämtar en gratiskatt för att ge barnen i present.
Detta var trots all text väldigt kortfattat om saker du bör veta innan du tar en kull kattungar. Den vitt spridda inställningen att ”katter klarar sig själva” är tyvärr lika gammal som den är fel. Dagens katter har blivit så domesticerade att de tyvärr inte klarar sig själva på samma sätt som de tidigare vildkatterna gjorde. Att katten måste ha en kull innan den kastreras är även det en myt.
Om du efter att ha läst det här känner att uppfödning är för jobbigt, kostsamt och riskfyllt och att du egentligen mest ville uppleva att ha små söta kattungar hos dig, så rekommenderar vi dig att ta kontakt med ett katthem. Det finns massor av dräktiga honor som behöver få föda sina ungar i lugn och ro, erbjud dig att bli stödhem till en sådan katt! Det är också ett ypperligt tillfälle för dig att "prova på" innan du låter din egen katt få ungar.
Vill du fortfarande ta en kull på din huskatt så är du välkommen att ställa mer frågor, så skall vi svara efter bästa förmåga!
Stolt ägare till tre La permer
du måste ha en ytterst begåvad katt som sagt till dig att hon vill ha en kull 
S*Winsnes Wilda
Sluta att göra er så märkvärdiga! Det finns flera som skriver hår på siten som har mindre koll på vad det vill säga att ha katt ur flera olika aspekter. Läser man inläggen så blir man mörkräd. Men bara man har en raskatt så passerar vad som helst för då tillhör man VIP-folket.
#42 Vilka aspekter tänker du på?

#42 Haha! :)
Bra skrivet/länkat #40 =)
/Fridaybrew
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, dock lite inlägg här och där. Bland annat #8.
Jag blev 25 i år (86a), studerar. Är psykisk sjuk (varit extremt psykisk sjuk - självmordsbenägen osv) - men just nu dystymi och personlighetsstörning UNS.
Jag studerar just nu sen 1 år tillbaka på folkis. Aldrig haft ett jobb. Och jag har just nu 3 st katter.
"Flyttade hemifrån" när jag var 18år. Men jag har alltid haft katt (och många andra djur) i hela mitt liv.
Du får gärna komma och besöka hos mig så får du se hur mina katter mår, trotts att jag är ung, psykisk sjuk, studerar och allt.
Enligt mig har de det bra. Dock får de billigare variant utav mat ibland ifrån Ica istället för Royal Canin. Men frsöker se till att de får Royal Canin (som jag anser är bra för mina katter) - men ja, ibland billigare mat. Ibland har de flera varianter av mat på golvet. Riktig buffe ibland! ;)
Och förstås, ärligt talad har jag även mått så dåligt att jag inte har tagit mig ur sängen merän att gett mat och vatten till katterna. Sen så inget mera. Men ändå, de mår bra. De behövs bara maskas av den 19e då jag får pengar.
Men de har inte detskit dåligt! Nog att jag har goda erfarenheter utav djur. Uppväxt med flera olika uppfödningar bland annat katter. Även hjälpt till en massa i djurskydd och haft ett eget djurhem. Hjälpt en del hemlösa katter och andra djur osv.
Bara för att jag är ung, är psykisk sjuk och inte har ett jobb och även studerar så betyder det inte att djur har det sämre hos mig än hos äldre! Åldern är bara en siffra.
Genom alla sjukdomar i mitt liv, då jag har varit ensamen och gått igenom en massa svårigheter så har katterna och mina andra djur varit där. Och detsom har gjort så att jag har överlevt och orkad med dagarna. Orkat kämpa. Och de går alltid före allt annat. Självklart är även jag en människa och vill roa mig lite ibland nu när jag mår bra. och kan då dra in lite kostnader här o där ibland. Dvs billigare kattmat. Men full fart på dem iallafall.
Näe, du får mer än gärna komma och hälsa på! De har det inte dåligt. Men självklart, lite vill ha mera. Ett hus på landet, miljarder på kontot osv. Med en massa pengar på kontot - som de flesta vill ha. Så kan man alltid förbättra allt.
Kiara är en jättesöt huskatt (vilket man kallar alla katter utan stamtavla). Men hon vill inte bli mamma såsom du skriver i rubriken. och ingen kommer att vinna på att ni sätter ännu en huskattkull till världen. :/
Så ja, tänk ordentligt innan ni gör något förhastat. Om ni vill ha söta kattungar hemma så kan ni kanske överväga att öppna ert hem som jourhem för en hemlös hona som har/ska ha ungar. Då är hjälper ni till att ta itu med problemet istället för att bidra till det. Om era bekanta vill ha kattungar så kan ni ju sedan rekommendera jourkattens ungar till dem :)
# 47 Var och en som låter ens katt få kattungar bidrar till att öka antalet katter oavsett om kattan råkar ha kända föräldrar eller ej. Så om du vill ha kattungar så ta en hemlösning. Med all den myckna erfarenheten som du måste ha av katter vore ju någon dräktig skyggis vara något för dig.
Anunnaki, varför svarar du aldrig på några frågor?
Vem har sagt att jag vill ha kattungar? Jag försöker bara få TS att låta bli att låta sin huskatt få ungar när det redan finns så många att de har förlorat sitt värde (dvs ekonomiskt, de är gratis, inte att de har mindre värde som sällskapsdjur/familjemedlemmar) och att ca 100 000 inte ens har något hem.
"Så om du vill ha kattungar så ta en hemlösning."
Ja? Sa jag inte det då?
"Med all den myckna erfarenheten som du måste ha av katter vore ju någon dräktig skyggis vara något för dig."
Jag har inte tid eller möjlighet att ha kattungar, även om jag skulle vilja ta hand om varenda en hemlös liten stackare. 
"Var och en som låter ens katt få kattungar bidrar till att öka antalet katter oavsett om kattan råkar ha kända föräldrar eller ej."
Ja. Och varje gång en hund får ungar så blir det fler hundar. Det är så det funkar vet du ;) Varje dag dör det även en drös med både katter och hundar. För många blir det inte.
Däremot så finns det massor med hemlösa katter (huskatter främst) och de finns för att folk inte tar ordentligt med ansvar; att de inte kastrerar sina katter eller att de tar en huskattkull för nöjets skull och sedan inte ser till att ungarna blir innekatter/kastrerade.
Sen varje gång jag ser en blandraskull på blocket så tänker jag att uppfödaren borde haft mer koll, sett till att katten blivit kastrerad och inte använd inom oseriös avel. Uppfödare borde ha kastreringsavtal med köparen om inte köparen själv är en uppfödare.
Vill tillägga om honan är över 1 år så borde ts absolut inte heller ta kull på katten.
#51 En katt får väl gärna vara över 1 år innan man ens tar en kull. Så just åldern är ju inte direkt något problem.
Mena max 2-3 år ungefär (max typ 2½ år, där efter blir det svårt för honan med förlossning). Ju äldre desto svårare eftersom bäckenet stelnar efter ett tag.
Och minst 1 år.
Många som inte bryr sig om åldern eller vet om det. Tycker att det är viktig grej vilket fall som helst ^^
#53 Okej då håller jag med. ;P
Herregud vilket inferno det blev här! TS skrev ett inlägg där hon efterlyser en hankatt till sin hona. punkt! Visst ni kan föreslå TS andra alternativ och förespråka varför det vore bättre att inte ta kull på katten. Men man kan göra det på ett schyst och moget sätt.
Det är sorligt när det kommer till hån och personligt påhopp. Dessutom behöver inte TS bli uppläxad av 20+ olika personer som säger i stort sätt samma sak, tårta på tårta. Jag tror TS förstod första gången.
Kom igen allesammans, man behöver inte tycka lika. Men försök i alla fall vara snälla mot varandra, det blir ett mycket trevligare forum så.
~ Bara döda fiskar följer strömmen.
Till TS: Om du bestämmer dig för att ta kull på din katt, se först och främst till att försäkra katten (om mot förmodan det skulle uppstå komplikationer vid förlossning) Det kan annars bli mycket mycket dyrare. Sen som några redan skrivit, är det bra att kolla med sin omgivning så som arbetskamrater/bekanta/etc är intresserade av att skaffa katt så blir det lättare att hitta hem åt ungarna sen. Ännu ett tips är kanske att planera så att ungarna kanske föds på hösten lr vintern, så slipper du vara orolig för sommarkattsfenomenet :)
Jag är ledsen för att du fick utstå så mycket skitsnack :/
~ Bara döda fiskar följer strömmen.