Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 9262 ggr
Buffaomini
0

Inomhus katter under sommaren

Hej.

Jag undrar om någon har samma problem?

Jag och min sambo har ett gäng (4st) katter och vi bor i lägenhet. Alla är inomhus katter.

Nu under sommaren upplever vi, människa som katt, att det kan bli riktigt varmt.
Än så går det att reglera med att ha fönster (som har hasp, eller vad dte nu heter) och balkongdörren öppen, när någon är hemma.
Men snart så börjar även jag arbeta (har pluggat hemma under våren), vilket gör att katterna bli ensamma.
Jag vågar inte lämna fönstrena öppna då det har kommit in getingar. Är rädd för att den ska sticka någon av katterna, samma med balkongdörren. Har nätdörr vid balkongen men det är en glipa där dom ändå kommer in.

Hur gör ni andra när ni ska lämna er katter en varm sommardag?

Hittills har jag valt att dra ner persiennerna och ha tre fontäner och fyra plastskålar med vatten.
Tror inte enbart myggnät i fönstren hjälper då en av katterna är riktigt stark och om dom hoppar efter ex en flugga så ger nog nätet vika. Jag vill inte att dom ramlar ner, då vi bort två våningar upp.

Tips?

noir
0

Flera vatten stationer i lägenheten. sen har vi nätat in våran balkong så katten (snart katterna) kan gå ut även när vi inte är hemma. sen har vi fönster åt skuggsida en liten klipa. Våran zaffie har mäkrt att sambos garderob är sval. Även fast vi inte vill ha katter i garderoben så känns det taskigt att inte låta henne vara där när det är så varmt :)

line84
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har tre fläktar, svalkar mycket skönt! :)

[Anunnaki]
0

Lite sent men ni skulle ha tänkt på detta innan ni skaffade katt. Nu vet jag att många blir sura på mig men jag säger det ändå: Djurplågeri att ha katt instängd i en lägenhet under sommarhalvåret även om det finns en innätad balkong.

Fläktar hjälper föga om det inte finns någon sval luft som fläkten kan cirkulera. Blåser man luft som är nära temperaturen på huden blir det värre än att inte blåsa alls för då tillför man värme till kroppen. Lärde mig det när jag bodde på ett ställe där somrarna var minst sagt heta.

Ni kan ju sätta er själva i lägenheten en varm solig sommardag med alla fönster och dörrar stängda och sedan se hur ni mår. Börjar det bli 35 grader inne i lägenheten är det troligen lika olagligt att lämna ett djur där som att lämna ett djur i en bil som solen skiner på.

Det finns lösa luftkonditioneringsaggregat att köpa. Känner en som alltid klagar på värmen och som köpte ett på ÖB förra sommaren. Hon ställde det i sitt sovrum för att kunna sova.

blondifire
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3.. ge dig d e knappast djurplågeri !! o visst hjälper kalluftsfläktar. min ena katt ligger alltid där när d e varmt.

badrummet brukar va poppis o vistas i, rakar faktiskt kastraten sommartid han har grym underull o lider verkligen fullpälsad.. lägg isbitar i vattnet under heta dagar. vinkla persiennerna lite så dom ser ut o som nån skrev: näta in balkongen,getingar elr inte.

fotot är Leo=pälsmonstret ;-)

S*Winsnes Wilda

Erina
1

Som sagt vatten stationer i alla rummen och se till att de har färskt vatten. Jag ökar blötfodret till mina, eftersom torrfodret drar åt sig av det vatten de får i sig och blötfoder innehåller ju mycket vatten. Mina verkar klara värmen bra, lägger sig gärna där solen skiner, i stället för att dra sig till skugga. Har ett bra ventilations system i min lägenhet, så här blir det aldrig tokvarmt tack och lov. Kallufts fläkt är ett alternativ, men funkar inte för mig då ena kattens ögon är hemskt känsliga för drag.

#3 Man blir ju helt förtvivlad när man läser dina påhopp mot oss som valt att ha katterna inne i TRYGGHETEN. Djurplågeri om man lämnar katten, trots att man har ställt fram flera stationer vatten och gör vad man kan för att katten ska ha det så bra som möjligt??? Knappast.

TS skapar en tråd där hon visar omtanke och är en given djurvän som tar sig tid att be om råd på ett kattforum. Det för att försäkra sig om att hon gör allt hon kan för sina katter. Djurplågeri??? Knappast! Önskar att alla katter kunde ha så bra ägare. Har hört många många historier om utekatter, som av misstag blivit instängda i garage, förråd, källare m.m. under sommartiden. Nu kan vi snacka djurplågeri. Katterna törstar ihjäl och dör en otroligt plågsam död. Detta höll på att hända min första katt, som fick gå ute, det var bara tur att paret som ägde förrådet var hemma, då vi knackade på för att höra om vi kunde få kika i deras förråd. En dag till, så hade stackarn nog inte klarat sig. Då bestämde jag att ALDRIG mer ha utekatt. Det var mitt val och känns RÄTT för mig, vad andra väljer att göra för deras katter är upp till dem. Skulle det bara vara ok att äga katt på landet, hur många katter skulle vara hemlösa då??????

Jourhemmet
0

Fläktar fungerar absolut. Och vi som har valt att ha katterna som innekatter är rädda om våra djur. Och självklart så har man balkongen innätad även om man är med katterna på balkongen. Kommer det något intressant flygande så har du inte en chans att hinna fånga katten och försäkringen gäller inte om katterna ramlar ned.

Neonova
0

#3 Jösses

Buffaomini
0

#3 Jag kommer total ignorera din kommentar om djurplågeri. Du har ingen aning om vi har det här hemma. dom mår bra, och vi tar väl hand om dom!

Har nu satt en fläck i vardagsrummet, som går att få in så det blåser så pass mycket att jag kan få ont i nacken (om man har på högsta volym).
Ska även testa isibitar i vattnet också.

#5 angående blötfoder. hur länge kan det stå? blir det inte dåligt efter ett tag?

Jourhemmet
0

Lägg upp så pass mycket så att det går åt under en kortare tid. Man lär sig till slut hur mycket dom vill ha.

[Catteklina]
0

Vi trimmar den långhåriga kattens päls under sommaren, då hans underull är rejält tjock. Sedan har vi fläkt på i vardagsrummet och sovrummet åt dom. Kallt vatten framme & blötmat.
Balkongen är innätad så där kan dom sitta när vi är hemma, brukar alltid få luftat också innan vi går iväg.

Mvh,
Catarina

Erina
0

TS: Precis som #9 skrev, så lägger man upp små portioner. Ger bara blötfoder då jag är med, någon matsked åt ggn per katt för att inte behöva kasta en massa. Ser jag att de verkar sugna på mer får de en liten portion till Glad.

MiroSputnik
1

Jag har nätat in balkongen, så de får gå ut och in som de vill. Risken med getingar och humlor är hos mig obefintlig. Katterna VET att de inte ska röra sånt som flyger och surrar. Spindlar och flugor, däremot är mums!

Dessutom tror jag inte att de påverkas så mycket av värmen, så länge det finns luft i lägenheten… Mina VÄLJER nåmligen att krypa ner under täcket i sängen och ligga där hela dagen…

I min lägenhet blir det ALDRIG varmare än 24 grader i nåt rum. Jag vet eftersom jag har kontrollstationer för innomhusklimat i varje rum. Dessutom är ju katter i grunden djur som kommer från och trivs i varmare klimat än vi i Sverige nånsin kommer att få…

[ingvarisbjorn]
0

Vi har virat in en kylklamp (ni vet en sån man lägger i kylväskan) i en handduk, bredvid den gillar katterna att ligga. Det blir som en svalkande kudde, men handduken är viktig annars blir det för kallt.

line84
0

#13 Så gör jag med om det är någon utställning på sommaren. Tar en petflaska med vatten och fryser den. Sen lägger jag den under bädden i utställningsburen.

MiroSputnik
0

Jag ska testa det där med kylklamp. Inte för att mina katter ser ut att lida av värmen, men Mir tycker om att krypa in i frysen varje gång jag öppnar den, sommar som vinter Glad

Det blir en hel del katthår i frysen då Tungan ute

[Emma--]
0

Jag ser alltid till att persiennerna är nere så att solen aldrig får ligga och värma upp lägenheten hur mycket som helst.
Det finns ett rum jag kan lämna öppet i när jag är borta så att katterna ändå kan titta ut. Där solen inte lyser förrän senare på eftermiddagen.

Sen sätter jag vatten på flera olika ställen. Åtminstone en av mina brukar dricka lite extra om man lägger i en isbit i vattnet. Sen ger jag dom mer blötmat också så dom får i sig mer vatten. 

#3 Det blir ju oftast varmare ute på sommaren. Det måste ju vara ett ännu värre djurplågeri då? Om det är värmen vi pratar om alltså.

[ingvarisbjorn]
0

Jag tycker för övrigt inte att det är djurplågeri att ha dem inomhus när det är varmt. Här finns inget som kan jaga dem eller skrämma dem, tänk att behöva fly från ett annat djur, bil eller liknande i hettan! Dessutom har de alltid vattnet nära och vi har uppsikt över dem om de skulle bli för varma.

Zoraya
0

Vi har en fläkt (propellermodell) i taket i vardagsrummet och visst svalkar den när det är varmt. Om man jämför att sitta, ute vare sig det är i solen eller skuggan, med att sitta under fläkten så är det ju betydligt svalare inne under fläkten och det vet bevisligen också katterna. Jag behöver inte sitta så väldigt länge under fläkten innan jag börjar frysa då fläkten går på full hastighet. Så #3 antingen gör du bara ett grundlöst påhopp eller också har du inte testat fläktar öht.

[Sophia.]
0

Jobbig situation. Jag bodde i ett pyttelitet gammalt sommar hus en sommar och det blev stek hett i huset så vi fick lov att sitta utomhus hela dagarna i värmen då det var kallare utomhus men vi köpte en bra fläkt samt vad nu ordet kan vara på svenska… "Air conditioner" sån som blåser kall luft och det gjorde susen.

Buffaomini
0

Tack för alla superbra tips!

Under helgen då det var extremt varmt, lämnade vi fönsterna på glänt och hade tre fläktar runt om i lägenheten. många ggr valde dom att lägga sig vid någon av dem.

noir
0

#20 tyckte dom om fläktarna?
Min katt sneglar ont på dom och får för sig att dom ska hoppa på henne. Hon blir nöjd när man stänger av fläkten haha :D

Buffaomini
0

#21 japp. i början var dom mer misstänksamma men vande sig snabbt. vid ett tillfälle låg nästan alla framför den.
med "framför" menar jag ca 30 cm ifrån.