Varför gör dem så?
Vår kastrerade honkatt som är 13 år iår och min svärmos hankatt på 2 år gör samma beteende som jag undrar: Varför gör dem så?
Det är så att, ibland när man ska klappa dem, så liksom "skakar" "vibrerar" dem med baken och svansen. Varför gör dem så? Så gör inte min kastrerade hankatt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Intressant, för så gör våran ena katt oxå, bara den som är kastrerad. Även när hon stryker sig runt benen kan svansen " vibrera " lite. Någon sa en gång till mig att det kan vara osäkerhet, men det tror jag inte riktigt på, varför är det just kastrerade som är så då isf.
Intressant tråd, hoppas du ( och jag ) får någon slags förklaring :)
#1 Ja men den hankatten som svärmor har är inte kastrerad men han gör också så , har brodern till han och han är kastrerad men gör inte så, men då vår gamla honkatt som är kastrerad gör så:P
Hoppas vi får svar då!:D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det betyder att de är JÄTTE lyckliga/glada :) - har jag hört.
Min ena katt tjej gör så när jag kommer hem haha :D
Och nu när jag är kattvakt åt min systers tre ligister så märker jag att matfantasten gör så när vi ska servera middag - då är han ju som lyckligast ;)
Min kastrerade hankatt gör så när han stryker sig runt våra ben i köket och vill ha mat :P
Jag har läst att fertila katter vibrerar så när dom sprayar urin…
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#5: Fertila ja, men nu handlar nog inte dettaa beteendet om att "spraya urin".
Okej, så dem 2 gör det av lycka då? 
Kan du koppla skakningarna till tillfällen de mår bra och är glada så ja - det tror jag definitivt :)
Läs detta: http://www.katter.nu/faq/sprak.htm
Och här: http://katter.ifokus.se/discussions/4d71375eb9cb46222704ecea-varfor-skakar-han-pa-svansen
Jag känner att jag använde lite fel ord när jag skrev "lycklig" då. Iver. Men visst tror jag att det kan kombineras med glädje också. 
#9 Åh tack så mycket, ska läsa där.
Har haft katt jättemånga år men aldrig haft katter som gjort så :)
#6 jag skrev ju bara vad jag läst
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Haha inte jag heller tills min gangster började göra så. Man kommer hem, hon böjer ryggen så att hon liknar en häxkatt och så skakar hon på svansen helt frenetiskt samtidigt som hon gnider sig mot än, pratar och är glad. Typ som "heeeeeeeeeeeej matte FAN va jag är glad du är hemma" :)
Systers katt: "åh mat mat mat *darra med svans*"
Även min ena katt (kastrerad hona) gör så, när hon är alldeles tills sig över något och/eller vill ha uppmärksamhet. Även så är pälsen alldeles burrig vid svansroten när hon gör så, ser jätteknasigt ut. 
min ena hon katt gör så, har hört att det är för att dom är upphättsade.. hon gör nästan alltid det när hon ska få mat. och ibland bli klappad
Det va kul att veta :) Min hona har gjort det sen hon va liten… ^^
Så gör Smilla, min oseriliserade honkatt också.
Kul att höra att fler katter gör så och att det inte är en dålig sak :D
Har 2 katter som gör de ofta..en kastrerad hona och en fertil hane… kan säga att då den fertila hanen gör de får man torka urin
Även då mina fertila gjort så…
Min 13 års gamla devon dam här hemma gör så när hon gosar och är glad. Vi sålde henne som ung då vi trodde brorsan inte tålde henne pga att hon har en sjukdom som gör att hennes hud lossnar, men hon blev misshandlad där och vi märkte att det inte hade något med Tilly (katten) att göra utan att det var damm allergi så vi tog hem henne igen. Då vibrerade hon så mycket på svansen så att vi trodde att den skulle gå av. Hon var så glad att vara hemma igen, lika glada som vi :)
Min gamla underbara Tilly, väldigt speciell <3
Min ena hane gör så. Han är inte fertil och srejar inte. Har dock alltid kopplat det till att de skulle spreja… Kanske har jag tolkat det fel för jag har alltid tänkt att det har med markering att göra..