Kan en katt känna sig övergiven?
jag och min mamma bor i Stockholm men vi har ett landställe i Norrtälje. Här hemma får katterna inte vara ute, men när vi är på landet så får dom det. Våran ena katt är lite skygg när hon är ute och hon har varit tvungen att stanna på landet när vi har åkt hem för vi har inte fått tag på henne. Det är jätte irriterande för hon går runt på tomten men man kan inte få tag på henne. Den andra katten är absolut inte skygg, hon är hur mysig och framåt som helst. Henne kan man alltid ta upp och hon springer aldrig ifrån någon. Men förra helgen så var jag och mamma och våran hund på en kort promenad ner till sjön och då hängde Nova (den oskygga) med oss ner dit. Och när vi va där nere så tog jag upp Nova på axlarna och gick ut i vattnet typ upp till knäna. Och då stog hon på mina axlar och tittade runt och sen hoppade hon ner i vattnet och sprang iland. Sen satt hon på en sten och tvättade sig och sen gick jag och mamma hem utan att tänka mer på det, men sen kom hon inte hem den kvällen och inte dagen efter heller. Jag gick runt och letade och ropade efter henne men hon kom inte hem. Så vi var tvungna att lämmna Nova och Leia på landet, och nu undrar jag om dom känner sig övergivna? Jag är så himla orolig för dom. Min syster bor i Norrtälje och hon har varit där och gett dom mat och tittat men hon har inte sett dom. Jag är så orolig att Nova har gått in i någons föråd elr något :'( // Emelie Bäckman
Kan tänka mig att det är en väldigt stressande situation för dom. Speciellt när ni har en som är skygg och inte ens kommer fram till er.
Låna en kattfälla kanske?
Tillsyn ska ske minst 2 ggr/dag dessutom.
I framtiden kan det nog vara bra om ni inte släpper ut dom sådär eftersom risken då är att ni måste lämna dom själva.
Detta är en av riskerna och baksidorna av att ha katten ute. MEn harni en syster som åker ut och ser till att matskålar och vattenskålar är fyllda är det bättre än inget iaf.
Hoppas katterna är kastrerade!
Jag tror inte katterna känner sig övergivna det finns mängder med människor som de kan fjäska för, som sen tror att det är en övergiven katt och fortsätter mata den som sin egen.
Hoppas ni finner katten och lyckas också få fatt i den =) Håller tummarna!
/Fridaybrew
Och jag antar att katterna är kastrerade.
I och med att det är frigående utekatter, så finns det alltid en risk för att något händer dem, dem kan bli stulna, instängda, skadade av rovdjur eller annat…
Är katterna kastrerade? Annars kan det även vara så att dem letar efter en partner.
Jag har hört om folk som har skaffat katt, och sedan bara släppt ut den för att bli utekatt, utan att ha vant den vid de nya omgivningarna, och denna katt har då lyckats ta sig till det gamla hemmet.
Vore jag er, när ni får tag på katterna igen (vilket jag hoppas på), så kanske det vore en ide att bygga en rastgård på erat lantställe, så att ni inte behöver oroa er över att katterna försvinner när det är dags att åka hem. För tänk om ni åker hem och den ena, eller båda är borta igen, och den tassar tillbaka till lantstället med ett ordentligt och smärtande sår, hur länge skulle den inte behöva vänta där, tills din syster kom förbi igen för att mata den?
Båda katterna är såklart kastrerade. vi har haft dom här katterna i hela deras liv och dom är vana vid vårat landställe och vara ute där. Det här händer nästan aldrig och jag vet att våra katter inte skulle nöja sig med en rastgård. Vi behandlar inte våra katter som små bebisar som inte klarar att vara ute, dom är ju katter och inte typ hundar. Jag tycker att dom ska få vara ute och springa hur dom vill och det kanske inte alltid är det perfekta men nog är det mkt roligare liv för dom än att bara sitta i en rastgård. Jag undrade om dom kände sig övergivna. Jag ville inte ha tips på hur vi ska ta om hand om våra katter.
#5 Men dom bor ju inne annars, så varför skulle dom inte nöja sig med rastgård? Och är man på ett ställe tillfälligt så bör man ju hellre försöka än att riskera att något sånt här händer.
Och vad är det för skillnad på en katt och en hund när det gäller ansvar och tillsyn?
Ibland borde nästan folk behandla sina katter "som bebisar", istället för att kallt räkna med att dom klarar det mesta.
I naturen överges många djur av sina mödrar när det är dags och det är en helt naturlig del av den naturliga processen. För att spåna vidare på att sällskapskatter hör hemma ute av naturliga skäl så bör övergivenheten så också vara naturlig, därmed har du inget att oroa dig för.
Svaret är kort och gott ja de kan troligen känna sig övergivna. Dock kanske inte samma form som vi människor känner.
Tycker vidare att kattgård bör vara er familjs sommarprojekt på landet.
/Fridaybrew
Om katterna har varit borta hela vintern, så kan det ha flyttat in någon annan katt på deras tidigare revir, som nu har jagat bort dem.
Men det var kanske 7:e elr 8:e gången som vi var där i år, så då borde det ju redan ha hänt. Det finns en vildkatt på vårat landställe som ibland är på våran tomt men våra katter tycks inte störas av den, fast den var där förra året oxå