Antal katter
Jag och mannen (och våra tre döttrar) älskar att omges av djur.
Vi tar alltid hand om våra djur, är oftast hemma. O månar verkligen om dem. Trots detta har så många åsikter om hur mkt djur vi har. Vi bor i en stor villa (två plan plus källare) vi har precis gjort en stor fin kattgård till våra katter, tomten är inhägnad för familjens hund och även vår äldsta dotters kanin är en del av familjen.
Vår katt kasterades men tyvärr hade vi valt en veterinär som valde en strelisering i stället för kastering. Så ett tag efter detta smet vår katt (detta skedde innan kattgården) o kom hem och var gravid. Då vi inte trodde detta var möjligt insåg vi alltså detta för sent o ville inte göra abort. Plus att hon var mkt dålig efter första ingreppet (stereliseringen)
Hon fick tre friska kattungar som nu är 6 veckor gamla. Dom utvecklas som dom ska och verkar i allmänhet pigga o friska (ska självklart ta dom till vet när dom blivit äldre)
Våra tankar kommer nu, att vi har valt att dessa tre har kommit till genom att vi valde att behålla dem. En har vi redan bestämt ska stanna. Men vi vill verkligen behålla dom andra två med. Vi trivs som sagt med mkt djur omkring oss, kattgården rymmer dem alla (plus att vi ska även näta in vår altan så dem får ännu mer frihet o kan gå in o ut som dom vill. Men som jag sagt ovan så har så många så mkt åsikter om antalet djur. Två katter är max anser de flesta (om inte alla?) Skulle vi nu behålla alla tre kattungarna har vi alltså fyra katter. Är det helt ogenomförbart? Väljer vi med hjärtat istället för hjärnan?
(Snälla skriv inte en massa dumma kommentarer om att våra huskatter inte borde fötts o hur många hemlösa katter det finns. Vi vet det, vi gör verkligen så gott vi kan för att hjälpa närliggande katthem. O dessa var inga kattungar som blev till för att vi släppte ut en okastrerad katthona vind för våg. Vi trodde verkligen hon inte kunde få ungar efter ingreppet o hon rymde till råga på allt.)
MVH

Med tanke på att jag har nio katter hemma så säger jag att det går väl alldeles utmärkt:)
Så länge man kastrerar dem när det är dags så det inte blir syskonparning. Dessutom bor ni ju tillräckligt stort för att de ska ha gott om yta att leka på.
Kan också tilläggas att några av mina nu är jourhemskatter men jag har i stort sett alltid haft fyra "egna" katter plus mina jourisar. De är bästa kompisar allihopa.
Nio är väl kanske mycket, men det är ju tillfälligt. Fast fyra har jag väl alltid tyckt varit en ganska perfekt grupp.
Jag vill se lite bilder på era sötnosar.

Fyra katter är väl absolut inget problem! Jag kan inte se varför det skulle vara något problem. Och bor man dessutom i villa med trädgård och tar hand om sina djur finns väl inga skäl att inte ha de djur man vill.
Själva har vi tre katter (varav två dessutom kräver medicinering hela tiden), plus ett antal andra sorters djur, och har inte upplevt några som helst problem, vare sig med antalet djur eller mellan våra djur.
Så känner ni att ni vill behålla djuren, så är jag hela tiden på er sida. Lycka till!
Tycker inte ni ska ha några katter öht då ni inte vet något om dem. En sterilisering gör just katten steril, ofruktssam. Men det görs inte och har vad jag aldrig vet heller gjorts. Men honkatten har fortfarande kvar sina äggstockar och livmnoder och fortsätter där med att löpa.
En kastrering däremot tar man bort både äggstockar och livmoder och katten blir en kastrat som framlever sitt liv tämligen behaligt.
Men i inget av fallen så blir kan kattan bli dräktig så det var den sämtsta ursäkt jag hört på bra länge.

#1 Tack för vänligt svar :) SJÄLVKLART ska vi kastrera! (Dock hos en annan veterinär, som vi redan har kontakt med o rådgjort med iom det vi var med om vid det förra ingreppet) Ja, ytan tycker vi borde vara tilltalande för då kan dom ju hitta varsin "egen vrå" sas.
Alla säger att det är JÄTTEDYRT att ha fyra katter istället för två, tycker du detta stämmer?
Här är våra underbara katter, dock syns inte "lillkillen" riktigt så bra. Bilden är en vecka gammal. har fler, men kommer inte åt dem på denna datorn. Så det kommer fler senare ;)

#2 Tack för vänligt svar :)

Åh, så fina! Den i mitten var ju ljuvlig:)
Klart att det blir dyrare ju fler katter man har. Det är ju försäkring och mat som kostar först och främst. Sen om någonting händer och de behöver veterinär.
Nackdelen när man har flera i samma ålder är ju att flera ska kastreras samtidigt, då blir det ju dyrt. Samma med vaccineringen på kattungarna.
Men annars i längden så är det ju matkostnaden som drar iväg om man ger dem ett bra foder. Hanar äter helt klart mer än honor har jag märkt det senaste.
Jag tycker ni låter väldigt ansvarsfulla. Att eran katt smet ut är ju sånt som kan hända. Hade det varit min hona hade jag också låtit henne föda ungarna när hon ändå redan var dräktig.
Äh strunta i alla andra som inte förstår. Tycker du det känns rätt med 4 katter så varför inte. Själv har jag 5 katter tillsammans med min sambo och det är nog en hel del som tycker vi är riktigt knäppa som har 5 katter men vi älskar dom allihopa och de är vår familj
så vi orkar inte bry oss om vad andra tycker.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

#3 Nä, precis vad jag ifrågasatte hos veterinären. Sen ber jag om ursäkt att jag inte är helt överjäklig på kattens anatomi då denna op veterinär påstod att vår katthona endast hade en äggstock och att en del katter har det. I min dumma enfald trodde jag självklart att livmodern var bortopererad, vilket inte var fallet har det visat sig. Borde självklart rådgjort med en annan veterinär, men tyvärr litade jag på denna som jag valt efter rekomendationer av andra. Du får tro va fan du vill, VI valde att ta henne till veterinär för kastration och trodde självfallet att det var det hon op för! Du behöver inte ens svara här bara för att få ur dig ett uppbyggt avsky för oss som inte kan ALLT om katter! O NEJ jag blir fan bara TRÖTT på människor som du som tror illa om "alla" o att "alla" har ursäkter. Varför måste du överhuvudtaget vara spydig o dum, du vet ingenting om mig som person utifrån några rader text. Du TROR dig veta att sånt här aldrig händer, du TROR dig veta att alla veterinärer är seriösa o gör allt rätt. Jag VET att jag talar sanning i allafall!
#3 Det där var väl ändå ett lite onödigt sätt att uttrycka sig på? Jag tror nog att det TS skulle erkänt om det var så att hon inte hunnit kastrera (eller var du försöker få det till?) istället för att slänga ihop en lögn i den här stilen.
#8 Jag hade precis som du antagit att min katt inte skulle kunna bli dräktig efter vad som borde ha varit en kastration, och nu var det ju faktiskt så att hon smet ut, så ta inte åt dig.
Har själv "bara" 2 katter, men nångång i framtiden när ekonomi och utrymme tillåter blir det nog fler. :)
Så kör på du!

#6 Ja, visst är dom fina <3 Den i mitten är lilla Svea, den till vänster är Märta o så är det lillkillen till höger :)
Ja, fast kastration är ju en engångssumma så det känns rätt överkomligt ändå. Sen tänkte vi (isåfall) kastrera lillkillen ganska "snabbt".
Samma m vaccination, det är ju inget man gör varje månad så. Men just d med maten, men vi köper säckar så det borde ju "bara" bli det dubbla då. Om nu inte killen blir för matglad, hehe. Nä, men det är sånt vi måste kolla över innan vi bestämmer oss. För som sagt vill man ju veta till 100% att dom får bästa tänkbara hemmet här hos oss.
Tack för svar :)
#8 Vid en sterilisering så knyter man ihop ÄGGLEDARNA oavsett hur många äggstockar som finns!
Lär dig mer om katten anatomi, det är grundläggande att ha den kunskapen.

#7 Tack snälla för vänligt svar! Du har väldigt rätt i det du skriver ;)
#9 Tack för vänligheten :) Ja, jag tror faktiskt inte ens jag hade kunnat komma på en så bisarr lögn, så jag hoppas alla förstår (inkl #3) att det faktiskt bara var en ledsam sanning. Hur som ska vi kastera henne "på riktigt" så fort det går. Vi ska även kolla upp hur vi kan gå till väga ang det fel förra vet gjorde. Vi vill att detta ska komma ut så inte fler råkar ut för det samma.

#11 Tack för informationen, jag tar gärna emot tips och kunskap. Jag tog inte reda på just ang sterilisering eftersom vi ville kastrera vår katt. Jag skrev sterilisering i mitt inlägg eftersom jag trodde det var det felet vår fd vet gjort. (Ber om ursäkt för ev felaktigt ordval) Vad de olika op gäller känns inte lika viktigt som att det faktiskt finns de som litar på sin vet och blir lurade. Självklart ska man kunna mkt om sina djur, men jag tycker att vi som bryr oss om våra djur OCH kasterar för att undvika onödigt löpande och kattungar borde kunna förlita oss på vet kunskap gällande detta. Iom att det är vet som utför op, inte jag som ägare, borde den kunskapen ligga hos vet. Jag bad inte om en röntgen för att försäkra mig om att hon verkligen HAR kasterat katten - jag LITADE på henne i detta avseende. Förstår inte riktigt hur en ev ökad kunskap ang kattens anatomi skulle förändrat situationen? Dock har jag självklart så pass mkt kunskap ang anatomin så jag kan avgöra om min katt är frisk eller sjuk, annars rådgör jag med vet. Så trodde jag alla kattägare (som inte är utb vet) gör?
Kastrering är A och O! Men jag kan svar på dina frågor. Nej jag tycker inte ni ska behålla alla kattungarna själv för det kommer att bli dyrt. Inte bara när det gäller mat utan också veterinärvård. En försäkring behövs och det finns 5 bolag som försäkrar djur och det är Agria, Dina försäkringar, if, Folksam samt Sveland.
De har lite olika belopp på sina maxgränser men if och Agria har 50.000 som maxgräns och det kan behövas. Sedan måste du också välja självrisk. En fast hos if eler som Agria som har en fast ech en rörlig del. Själv har jag Agria till mina 4 katter och har maxgränsen 50.000 med en självrisk på 1.100 kr och 15% på 3 av dem, den 4:e är lite äldre och har endast 10.000 i försäkringsbelopp. Det kostar för detta år 3.388 kr.
Den äldsta katten som är 11 år har fått FORL så hon har varit hos vetten och först dragit ut en tand samtidigt som de gjorde rent hennes övriga tänder. Nu i år har hon varit hos en annan veterinär som har tandröntgen och dessutom gjort en ålderskontroll och det kostade 1.650 kr och inget från försäkringen.
Nu ska jag låta göra samma sak med de 3 andra, den nästäldste som är en britt ska in och göra rent tänderna. Han har redan dragit ut en tand och slipat ned en anna pga att hans bett var fel.
Den 3:e som också är en britt ramlade tredje ögonlocket ut på där tårkörteln sitter så vi fick åka ned till Helsingborg och ligga över där då det inte finns någon oftamolog här. Där fick vi en del från försäkringen.
Kom ihåg att vaccinera och id-märka samtliga katter, både med chip och i örat. Tro inte att de inte kan springa bort för att de har en inhägnad.
Om ni räknar med att de ska ha inhägngaden som toalett så kan ni klara er från att köpa Kattsand. Jag kan säga att denna vinter har det gått väldigt mycket Kattsand här.

#14 TACK för ett väldigt bra och utförligt svar!
Håller med dig helt ang kastering. Kan man skriva avtal med ev köpare att de måste kastera sin nya katt? Eller kan man bara det om man har katthem eller raskatt?
Vi har Agriga försäkring på vår nuvarande katt och har varit väldigt nöjda med dem hittills, så det lutar åt att även dessa ska försäkras där. Vet du om man kan försäkra hela kattungekullen redan nu? För även om två av dem ska flytta måste det väl vara bra att de redan är försäkrade innan?
Självklart ska dom små oxå vaccineras! En fråga bara, varför id-märker man med både chip och i örat? Förstår att det i örat är för att alla ska kunna se nr, men måste man ha chip med då? Bara en fråga så jag vet varför;) Man veterinärbesiktigar dem väl oxå innan ev försäljning?
Ang sand har vi en inne (dock lite fler just nu när de ska lära sig bli rumsrena) och en "halvpall" med "vanlig" sand ute som de använder.
Jag blev verkligen tacksam över ditt svar, OCH det var bra att det väckte lite tankar o funderingar för oss. Tack!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är inte helt ovanligt att mammakatt inte alls tycker att hennes barn ska bo kvar.
Bäst är väl att ni försäkrar in alla kattungar när de är sex veckor.När de är nio veckor är det dags för första vaccineringen och tre veckor senare dags för den andra vaccineringen ,ID-märkning med chipp och besiktning.Det är viktigt att besiktiga även de katter man behåller ifall att det senare visar sig att de är sjuka.Anledningen till att jag förespråkar chippning är att man riskerar ju att katten smiter ut och kommer bort innen den fått sin tatuering.Sen är det viktigt att man ser till att få ID-märkningen registerat antingen hos SVERAK gratis eller på DJURID.se det kostar 130 kronor.Dels kan du inte på något sett bevisa att just den katten är din och dels så kan kattten inte få hjälp att hitta ehm om den inte är mäsrk.Vill man sen tatuera så kan man ju göra det i samband med kastrationen.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har elva katter så fyra låter är ju jämförelsevis lite men var beredd på att när kattungarna blir större kommer mamman att vänja av dem och det kan ske rätt brutalt. Efter detta kan det bli så att att mamman aldrig kommer att missa ett tillfälle att åtminstone fräsa åt kattungarna. Kattungarna kan när de blivit stora vara bästa vänner men de kan lika gärna inte vilja ha med de andra att göra.
Kolla på här vad kattmat kostar. Ströet kostar inte så väldigt mycket speciellt som det dyraste är olämpligt ur miljösynpunkt. Tänk också på att ni kanske köra använt strö till deponi om det är gjort av lera eller liknande.
Veterinärräkningar kan bli väldigt höga även med försäkring så en buffert på 10000 kr öronmärkta för plötsliga oförutsedda utgifter för katterna.
Och läs på om hur en katt fungerar.
Sedan måste jag säga att jag inte tror på historien om att veterinären steliserat katt en för det gör man aldrig men även om den blivit sterilserad så är den då ofruksam.
Men hoppas att det går bra med alla katterna. Skulle ni bestämma er för att inte behålla kattungarna så skriv en rad här på siten för att få råd om vad ni ska kolla beträffande en ny ägare.
#17 Har veterinären slarvat vid steriliseringen så är det inte omöjligt att katten blivit dräktig. Det har hänt kvinnor så varför skulle det inte kunna ske på en katt.
#17 är intresserad av länken om kattmat, men den funka inte?
till TS: Tycker det är fint att ni vill behålla alla. Men som tidigare skrev så kan mamma katt tycka annat. Min katt fick en kattunge av misstag pga att mina föräldrar inte kunde så mycket om katt och litade på en privat vet. som sa att p-piller var ett bra alternativ (vilket det inte är). Men hon gillade inte att bebis katten stanna. vi har stort hus så det gick bra ändå men katterna sov aldrig ihop och var aldrig nära varandra förens nu 6 år senare. Dock var det andra bullar när det kom inkräcktare eller annt djur som försökte ge sig på bebis katten när hon var ute. Då blev mamma katt arg och blir fortfarande 6år senare ;)
Ts: Jag tror att det bästa är det som ni och katterna är bekväma med. Känner du att du och din familj kommer trivas, hinna med och ha råd med 4 stället för (som jag förstår) som innan 1 katt. Då är det bra, annars så gör det ansvars fulla hitta dem goda hem med en välförberedd grund. Ta inte för hårt på vassa svar och läs med en nypa salt så komemr du kanske se att det finns goda råd i alla inlägg :) Hoppas du kommer till en lösning som känns bra och lycka till :)
Sen ang vet och kastrering samt sterilisering.
Mycket kan gå snett och gå fel. Jag VET en veterinär i närheten av mig som GLÖMT göra nått alls. Han hade öppnat upp katten och sytt igen den men inte kastrerat. Hur han kunde göra en sådan tabbe kan diskuteras men han gjode den likväl. Så den katten blev till ägarens förskräckelse dräktig. Hon fick bara två ungar och ägaren upptäkte inte det hela för än hon börjat visa "mer ljuver" om man simpelt säger det så. De tyckte ju att hon blivit lite rundare men eftersom de betalt för en kastrering och de sett ingrepps ärret så var det ju ingen som tänkte tanken att hon kunde vara dräktig. Men de ringde till vet, han sade att det var ju omöjligt eftersom vid en kastraktion tar man ut hela kittet (äggstockar,ledare och livmoder) men de åkte in och mycket riktigt var allt intakt.
Det jag ville ha sagt med det är att jag tycker att många här borde sluta attackera människors ärlighet och hävda att de bara är "bull" och att de har gömda agendor. hur upprörd man änn bir så hjälp med de du kan hjälpa, svara på de frågor som ställts och resterande kan man låta bli att skriva. Lite som "har man inget snällt att säga ska man inte säga nått alls". Ja visst ligger mycket på hur individer tolkar "betoning" i inläggen. Men ofta är många mycket osmidiga och även onödiga när vi skriver. Ingen är perfekt men att attackera är inget medel som kommer råda bot på problem som hemlösa katter. INformerea ja, men man kan informera både tydlig och bestämmt utan att vara dum. Att dessutom bara skriva inlägg för att "få ur sig" hur dum man anser ts är är dessutom klassat som "nätmobbning" och faktiskt olagligt i sverige.
Nytt försök med länken om kattmaten här.

Tack för alla tankar och kunskaper som hjälper oss ta ett bra och genomtänkt beslut! Jag är verkligen jättetacksam att det finns de där ute som delar med sig av sina olika erfarenheter.
Sen att de finns de som "måste" slänga in "förresten tror jag inte på dig" osv, det må vara hänt, vi vet så lite om varandra och kan inte utgå från några få rader text. Jag hoppas dock vi alla kan tänka till ibland och inte vara så misstänksamma mot varandra, för det är synd att man ska känna sig felaktigt behandlad baserat utifrån enskilda personers motsträvan att lita på andra. Och det är synd om vi med felaktigt riktade kommentarer "skrämmer bort" de som söker kunskap och råd och behöver Er erfarenhet.
Råden och kunskapen är det jag sökte och de har jag fått, trots allt så det tackar jag för 
Kram

Har ni tid för fler katter så är det inga problem. Prata med veterinären så de kastrerar henne ordentligt (om det inte är gjort) och ni ska inte betala för det. Det är ju de som gjort fel.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Strunta i dom som tycker att 4 katter är för mycket. Det är ni som ska ta hand om dom, så ni vet ju om det funkar eller inte
Vilken konstig veterinär ni råkade ut för. Håller med #23 att ni borde prata med veterinären.
Personligen så skulle jag inte tala med den veterinären utan göra en anmälan till
http://www.vetansvar.se/introsida/startsida/omnamnden.4.778a5d1001f29869a7fff2220.html
då denna veterinär är direkt farlig att utöva sitt yrke.
Vid nästa kastreration, be om att få se livmoder osv som dom op ut. Det brukar jag göra. Bara för att vara på den säkra sidan.
Söta bebisar, lycka till med dom :)
Mvh,
Catarina

#26 Jag är med när mina katter kastreras så jag vet vad som görs med dem.
Stolt ägare till tre La permer

jag ser inga problem med att ni ska behålla alla. jag har 3 katter och har råd med dem så varför skulle inte ni som e en hel familj ha råd med dem.. jag tycker dessutom det e lättare med fler katter för de roar varandra..
TS: Har du tid, pengar och vilja så tycker jag absoult att du kan ha 4 katter. Har två charmtroll själv, men skulle gärna ha fler om ekonomin tillät
.
#26 Oj, det skulle jag velat! Kastrerade min tös i går och det kändes otroligt jobbigt att lämna henne. Hann bara betala så kom en människa och plockar buren från mig och jag hann inte ens säga något till katten. Var smått shockad då jag började min vandring hem och började gråta så fort jag kom hem. Hade åtminstone trott att jag fick vara med när hon sövdes, så att hon hade matte där som trygghet. När jag hämtade henne (hade fått en tid) var hon vaken och skakade i hela kroppen stackarn. Idag går hon omkring och försöker "lära sig" tratten, hon verkar ok tack och lov.
#27 Vi är det med om hon inte har många katter att kastrera, då brukar vi få hämta katten efter några timmar.
Praktiskt att vara med under själva op, för då vet man om att det blir gjort, så man inte blir lurad som TS verkar blivit.
Mvh,
Catarina

#25 Tack så jättemycket för länken! Vi kommer absolut gå vidare med detta! Hon ska verkligen inte få göra detta mot andra, plus att jag/vi tänker på hur pass kompetent hon är i övrigt? Kanske kommer någon med ett jättesjukt djur som hon felbehandlar också? Nä, usch detta måste komma fram!
Vi har redan kontakt med en annan veterinär där vi berättat vad som hänt och de har lovat att vi kommer få vara med under ingreppet för att känna oss trygga. Så det känns skönt.Och vi kommer kräva att vara med vid de andra katterna/kattens kastration också och det tror jag de förstår och går med på för de verkar väldigt förstående och kompetenta.
Om vi ska behålla alla eller inte har vi inte bestämt ännu. Det är något vi måste diskutera och fundera kring ordenligt så det inte blir förhastat så klart. Tack för alla svar, jag berättar senare hur det blev
KRAM