Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4449 ggr
mxxxxxn
0

Ny katt

Hej!

Jag är inte så ny här, men jag har aldrig skrivit något inlägg tidigare. Det känns dock som om jag behöver lite hjälp/stöd de här dagarna. Jag vet också att många inlägg om min fråga redan finns, men det känns som om det finns så många svar och jag vet inte riktigt vad jag ska följa.

Nu till problemet/frågan. Jag har en kastrerad hankatt, Tiger, som är 11 månader nu. För nästan exakt en vecka sedan hämtade jag hem en liten kattunge som nu är 13 veckor. Jag har ju självklart läst lite på Internet och i olika forum att det kan bli bråk, fräsande och morrande mellan de båda katterna den första perioden. Det som jag är lite orolig för är när jag ska lägga mig i och stoppa eventuella bråk.

Första två dagarna så var det mest min första katt som gömde sig, morrade och fräste mot kattungen som sprang runt och lekte och luktade på allting. Kattungen försökte flera gånger närma sig Tiger, men Tiger sprang bara iväg och gömde sig eller morrade och fräste. Dag tre och fyra blev det lite bättre då de kunde vara i närheten av varandra utan något morrande och fräsande. MEN Tiger vågade fortfarande inte röra/komma allt för nära kattungen. På kvällen dag 5 så började dock Tiger "slå" kattungen med sin tass och kattungen blev nog lite rädd och sprang iväg och så. De två sista dagarna nu har de båda jagat varandra väldigt mycket och de brottas också väldigt mycket. De biter varandra och brottas tills kattungen skriker. Jag brukar alltid försöka stoppa bråket när jag hör att kattungen skriker. Gör jag fel då? Jag har läst så olika saker och vet inte när ma ska lägga sig i.

Jag kan nog tillägga att de de senaste dagarna ofta äter i närheten av varandra, ca 30-50 cm ifrån varandra, ibland även ännu närmare. De har sovit bredvid varandra, med kanske 10 cm mellanrum 2 gånger. Jag ger dem ofta godis när de sitter i närheten av varandra och då brukar det inte vara något problem. De brukar då lukta och liksom röra varandra med tassarna. Tiger har även tvättat den lilla kattungen på huvudet i kanske 3 sekunder vid två tillfällen.

Enligt det jag har läst så verkar det gå framåt, men jag vill gärna ha lite feedback på vad ni anser om deras utveckling. Det som oroar mig mest är det här jagandet och bråken som sker ofta. Och framför allt, vad ska jag göra vid dessa bråk? När ska jag lägga mig i? Finns det något jag kan göra för att minska eventuell stress för katterna? Jag köpte Feliway i förrigår.

Jag ber så mycket om ursäkt för mitt långa och krångliga inlägg. Jag är bara orolig och nervös och behöver lite tips och feedback som ev kan lugna mig och katterna lite!

Alla svar tas tacksamt emot!

[marthiiina]
0

Jag tycker det verkar som att de har börjat leka med varandra och att bråken i själva verkat inte är bråk även om de kan se och låte brutalt. Att din äldre katt Tiger tvättan den lilla är dessutom tecken på tillgivenhet och så vida "bråken"  lägger av när den lilla tjuter till så tror jag du inte behöver oroa dig :)

Imitra
0

Att de slår med tassarna är typ lite "uppfostran" från den äldre, när jag hade en gammelkatt här som hälsade på så blev han less ibland och slog precis så ;)

Och att de leker och brottas till kattungen piper är också väldigt vanligt, jag kan nästan lova att de inte kommer göra illa varandra :)

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Erina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Låter precis som när jag skaffade kompis till min katt och de blev otroligt bra kompisar Glad

mxxxxxn
0

Tack allihop för era väldigt hjälpsamma svar! Glad De får mig att bli lite lugnare.

#1 Vad gäller bråken, jag är lite rädd där eftersom Tiger inte alltid släpper taget när kattungen skriker. Det är det som får mig att bli nervös! När han inte släpper taget så brukar jag gå och bära bort kattungen. Jag vill ju inte att någon av dem skadas. Borde jag inte lägga mig i trots att Tiger inte slutar bråka när kattungen skriker?

Hur vet man förresten om katterna leker eller bråkar? Finns det skillnader?

Tack igen för de snabba och lugnande svaren!

[marthiiina]
0

#4 Det är svårt att beskriva hur/när/om du ska lägga dig i då det är en sådan sak som man mer eller mindre måste vara där för att avgöra.

Man hör på ljudet från den lille om den verkligen tycker det gör ont eller om den bara "retsamt" skriker. Svårt att beskriva men man hör "allvaret" ungefär som man kan höra skillnad på en "skällig gnäll" hund och en "riktigt arg" hund. Om du förstår?
Det finns skillnader men de är svårt att beskriva dem tycker jag. Det är "olika kroppshållning" helt olika attetyder med man måste ha sett dem för att kunna skilja på dem. Jag tror inte du har något att oroa dig för, men du kan ju hålla koll om du tycker det varkar bli mer "allvar2 i leken.. :)

UlrikaD
0

Låter precis som din äldre katt försöker tala om för din yngre att han är herre på täppan.

Då måste ju lillen tala om att han har förstått.

De brukar ju oftast brotta ner den lilla och kanske ta honom i nacken och skaka lite. Då ska den lilla säga "jag ger mig, du är störst, bäst och starkast". Då släpper den stora.

Om du går in och bryter där så måste ju din äldre katt börja om igen. För han tror inte att den lilla har förstått.

Slår det över på allvar och det verkligen blir bråk så bör du höra det direkt. En katt som verkligen är rädd och har ont låter ordentligt.

mxxxxxn
0

Okay, då ska jag inte lägga mig i bråken igen, om inte det låter allvarligt.

Tack så hemskt mycket igen för alla era svar!