ID-märkning
Tänkte ID-märka en av mina pälsklingar och funderar på vad som är bäst. Bäst är ju såklart att ha både chip och tatuering, men Busan är en omplacering så hon är redan kastrerad och jag funderar därför på om det är bäst (för tillfället) att bara chippa den här gången. Så jag slipper söva henne bara för en tatuering.
Det kommer bli koppelpromenader sen (hon är van, dock inte jag
), så för den delen känns det ju samtidigt skönare med en tatuering utifall hon lyckas rymma. Tror dock inte det, hon är som sagt van att gå i koppel så det borde ju inte vara några problem, men man vet ju aldrig.
Vad tycker ni (och gärna varför isf)?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Chip är bättre. Då slipper du döva kissen och tatuering har ju en tendens att bli otydligt efter tag.
#1: Jo, men med tanke på att det finns många som inte vet om att chip finns så skulle många kunna tro att katten inte har någon märkning om det inte finns en tatuering i örat 
Örat kan ju TS ta vid ett senare tillfälle iofs.
Tack för svaren!
1# Jo, det är väl lite så jag tänker, fast som #2 säger så vet många inte om att katter kan ha chip. Men som Soool föreslår så tänkte jag nog isf ta örat vid ett senare tillfälle.
Nån som fö vet ungefär hur mycket det kostar att ID-märka när det inte är i samband med kastrering?
Jag undrar om inte vet borde börja med att om katten chippas när den redan är sövd att göra en mycket liten men tydlig tat i örat som påvisar att det finns chip? just för att folk enkelt ska veta att katten är märkt ? men slippa problemet med att siffrorna blir otydliga osv
Jo precis, vilket verkar vara nåt man tydligen börjat med i i Norge, tipsade nån om på Hittekatter, där man antingen tatuerar in ID eller 10. Känns ju vettigt att man inför något liknande i Sverige.
http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4ddd24a188f47256af002b1c-tips-fran-norge#discussions-5

Oj jag slant visst på tangenterna i #1, menar självklart söva och inte döva. 
Tatuering i örat brukar väl bli väldigt otydligt med tiden? Raskattsuppfödare använder chip, så då borde ju dessa katter leva farligt om det är så få som känner till att det finns chip. Men jag tror att de flesta är informerade om det vid det här laget.

Många veterinärer tar bara en femtilapp eller hundring för ID-märkningen om man gör det i samband med kastrering.
#7 Jo, fast nu är ju Busan redan kastrerad…
Har inte riktigt hittat nånstans där det står pris för endast ID-märkning eftersom det väl är vanligast att man gör det när man ändå kastrerar. Vilket tyvärr förra ägaren inte gjorde.
jag fick bet 150/chipp
#9 Tack för svaret, hade spontant gissat att det skulle kosta mer så det var ju en trevlig nyhet :)

Det är ju så olika för olika veterinärer… Jag tror att det kostar 150-250 kr för en tatuering.
#6 Tyvärr är det förhållandevis väldigt få som tänker på att en katt kan vara chipad, och majoriteten av de som tänker tanken när de hittat en katt, men säger att katten inte är chipad eftersom de inte kan känna något chip. Så enkelt är det ju inte alltid, men den dåliga kollen som folk har gör att mycket få hittekatter kollas upp för ev. chipmärkning.
Raskatter lever sällan "farligt" pga att de oftast är innekatter. Smiter de ut däremot eller är utekatter som försvinner är det en annan femma.