Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 10739 ggr
GeneralKnas
0

Flåsande nybliven mamma.

Min fina hona fick igår kväll/inatt fem underbara småtussar, allting verkade frid och fröjd tills jag i morse upptäckte att hon låg och flämtade med öppen mun. Avvaktade lite, och ringde sen veterinären för råd. De tyckte att vi skulle avvakta en stund, iom att det kanske var någon kattunge kvar, och att det var därför hon flämtade. Men efter världens längsta halvtimme så hade det fortfarande inte kommit någon mer unge, så vi åkte in.

Väl på plats så röntgades det, och ingen unge fanns kvar. Blodprov visade att det var lågt kaliumvärde (tror jag, stressmatte var framme) och att det förmodligen plus all stress att bli mamma och föda fram fem fina ungar kunde va resultatet i all flämtning.
Så hon fick ligga med dropp i cirka 4h och verkade lugna ner sej lite. Hon andades fortfarande lite fortare än normalt, men vetrinären tyckte att hon kunde åka hem. Att det förmodligen bara är stress. Men hon tyckte också att jag skulle hålla koll.

Nu är vi hemma, och hon började flämta igen, gick omkring, men så har hon lagt sej med ungarna och verkar om lite, mer lugn.

Är det bara stress? Det är hennes första kull, och hon är helt frisk annars, blev kontrollerad innan, och blodproverna idag sa samma sak. Hon mår bra, med något mindre kaliumvärde dock.

Ska jag bara avvakta? Åka in igen?
Tänker att bilresan kunde stressat upp henne…

Man blir så orolig.

Jourhemmet
0

Jag hade en jourkatt som gjorde så också. Jag fick till svar av vett att honan kan ha lite molvärk när livmodern drar ihop sig. Då är det samma som för oss människor, rejäl molvärk hade jag. Ha koll på allmäntillståndet och ta tempen på henne om hon verkar ännu slöare.

GeneralKnas
0

Okej.
Men hon äter och dricker och har varit på lådan sen vi kommit hem.
Jag undrar också om jag ska lämna henne ifred eller vara i samma rum fast inte hålla på med henne.
Jag har ju läst att man ska låta mamman och ungarna vara ifred. Men det verkar som hon fördrar att se att jag är där även om hon ligger med sina ungar… och jag sitter och försöker vara lugn med datorn framför mej.. Obestämd

EddaM
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina honor vill att jag skall vara i närheten när kattungarna har kommit. Så det är olika för olika honor. Men du kan ju vara i närheten utan att vara i boet så att säga.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

GeneralKnas
1

Ja, det verkar som min föredrar det med. Jag undrar en annan sak, hur mycket "ska" honan vara med sina ungar, nonstop hade jag läst mej till.. men min går upp ibland.. går och lägger sej utanför lådan, sen kanske äter lite i köket även om hon har mat bredvid sin bolåda. Som att hon är lite uttråkad eller rastlös. Ungarna mår jättebra, och verkar vara väldigt tillfreds, har bra vikt, så hon tar ju hand om dem.

MonicaLagerquist
0

Det är väldigt olika hur mycket honorna ligger hos ungarna.Men om hon går dit när ungarna piper och ungarna ökar i vikt som de ska så är det bra.Min Colina tyckte att det blev för varmt ihop med sina åtta kattungar så hon sov utanför bolådan en del men gick in omedelbart så snart någon unge vaknade.

Stolt ägare till tre La permer

Signe-Jonna
0

Har du värmedyna i bolådan? Om så är fallet är det förmodligen för varmt för mammakatt och då får du stänga av den.

GeneralKnas
0

Nej, men det är ganska varmt i rummet och jag har känt mej osäker på om jag får vädra eller inte. Men nu gör jag det idag, för luften blir så instängd.
Hur länge ska man separera honan och ungarna för resten av hushållet med katter. Jag har en väldigt vänlig (och fundersam) kastratkille som undrar var hans kompistjej tagit vägen.

MonicaLagerquist
1

Om mammakatt vil att den andra katten ska få hälsa så låt honom hälsa på kattungarna,.Vill mamma katt inte det så sära på katterna.

Drag är inte bra för kattungarna men det får självfallet inte vara för varmt heller.Vi brukar ha 25 grader inne i bolådan första tiden då kattungarna inte kan hålla värmen själva.

Signe-Jonna
0

Nu är det ju sommarvärme så risken är nog inte så stor att de förfryser sig om du öppnar lite. Du kan ju lägga en filt över dem under tiden.

#8 Oj bara 25 grader? Jag trodde det skulle vara 30-32 grader i bolådan första veckan.

GeneralKnas
1

Det här är min första kull så jag känner mej så vilsen och får inte tag på min vetrinär heller, pratade med henne tidigare idag, och vi kom fram till att det verkade bättre och att vi skulle avvakta.
För hon flämtar inte lika mycket längre.
Men nu när hon var upp och åt lite mat så såg jag att hon verkar ha blod-blandade flytningar. Är det något som är normalt efter förlossningen eller är det ett tecken på att något är fel?

Det är inte rent blod, men rödaktig vätska. Det luktar inte något speciellt.. men man undrar ju.

MonicaLagerquist
0

Blodblandade flytningar är helt normalt Så länge som honan inte har feber eller att det är mängder som kommer.Avslag har ju kvinor efter förlossningen också.Har du ingen van kattuppfödare i din närhet du kan ringa.Veterinärer kan oftast inte så mycket om katter och förlossningar.

annzoo
0

Jag hade en hona som blödde efter förlossningen men i henes fall visste jag att minst en moderkaka kunde vara kvar i henne. Hon blödde hyfsat mycket och vi tog kontakt med veterinär som konstaterade lätt livmoderinflammation…hon fick medicin och blev bra igen=)

Gjordes bara rrt då ni var inne med henne? gjordes inge ultraljud?

Jourhemmet
0

Har fått lära mig av en vett att det inte är någon fara om en moderkaka blir kvar i katten.

GeneralKnas
0

Jag måste säga att jag är så tacksam för alla svar de har lugnt mej :)
Jag vägde alla ungarna precis och alla går upp i vikt än så länge och mamman ligger nu och kurrar och matar, och allt känns mycket bättre. *peppar peppar*

Nej de röntgade bara. Tog blodprover och sen droppet då för att ge vätska och kalium.

Jag tror inte de tyckte det var värt att göra ett ultraljud, kanske för att hon va så stressad..och att jag räknat ihop moderkakorna vid födseln.

Idag som hur mår, så känns det som att det bara var väldigt omtumlande att föda och bli mamma men att hon successivt kommer ifatt.

Är det någon som har en länk till någon bra vikttabell..antar att ingenting är exakt..men ungarna ligger på.. 120 till 135 nu, förutom den lille minste som iofs gått upp från gårdagens 94 till 102, men han är ju mindre och verkar vara lätt att knuffa åt sidan. och har spendarat tid med att snutta på mammas tass :S
Bör jag stödmata den eller ska jag bara försöka ge honom lite plats med mänsklig handling.

Jourhemmet
0

Jag skulle nog ha mycket koll så att den lille får sig en spena.

Signe-Jonna
0

#14 Ultraljud behöver inte göras i detta läge eftersom röntgen är gjord. Röntgen är också det bästa alternativet av de två när det gäller att avgöra om mammakatt har kvar bebbar i magen och hur många det i så fall skulle vara. Hjälp du den lille att ta en tutte, lägg den gärna vid någon av tuttarna längst bak.

asmaa
0

När min katt fick ungar, fick hon oxå 5 st, och precis som din kull så fanns det en som var mindre och tunnare än dom andra.. Men honan har ju fler än 5 spenar, och jag brukar faktistk hjälpa honom att hitta en.. typ lieta fram en spene i hennes päls och lägga hans mun precis där så greppade han tag.. och om han va lite svag, kanske just för att vissa spenar inte användes så ofta så var kanske inte mjölken lika rinnande där som de andra "svullna" spenarna så tog jag faktiskt bort en annan unge och satte vid de spenarna som ej var så använda, och la den lille där istället.. och han växte bra och behövde ingen modersmjölk ersättning eller så

GeneralKnas
0

Ja, så har jag hållit på också, han en en liten tjej på 136g som verkar vara spenbossen i kullen.. hon är inte blyg när det kommer till att få äta.. ;) Så henne har jag plockat bytt plats med den lille några gånger. han är lite taffat..letar länge innan han fattar spenen, så jag förstår att jag måste hjälpa till.
Hoppas att han kommer i kapp snart.

MonicaLagerquist
1

Om man har en som halkar efter så kan man ge den största ungen tillägg så att den blir mätt och trött så att den minste får chans att tutta på mammakatt.Mammamjölken är bättre än tillägg och då är det bättre att minstingen får bästa maten och den stora får nöja sig med mjölkersättning.

tuska
0

# 19   Så har jag oxå gjort någon gång, det fungerar jättebra.